Heeft God iets met natuurrampen te maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Heeft God iets met natuurrampen te maken?

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 23:23

Bambi schreef:Zijn dat niet toevallig 4 teksten van Job, die dacht dat hij door God gestraft werd (...) ?
Nee, slechts de laatste. Die andere drie zijn van Daniël, Amos en Jesaja. Wat Job betreft, ik quote trouwens niet de hele tekst; direct hierna (in het vervolg van het vers) achte de Heilige het namelijk goed om op te tekenen: „In dit alles zondigde Job niet.” Dat betekend: hij heeft waarheid gesproken, niet gelogen.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 07 jul 2014 23:26

mealybug schreef:Wat een onzinnig antwoord.

Nee hoor. Ik was er niet bij, en aangezien God mij ook niet door Woord of Geest licht heeft gegeven over deze specifieke situatie voel ik nog niet de minste vrijmoedigheid om mij daar over uit te laten.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 jul 2014 23:34

Je haalt dan wel 4 bijbelteksten aan.

Er staat ook geschreven dat God wil dat geen mens verloren gaat.
Lijkt me dus sterk dat Hij even tientallen miljoenen mensen op jaarbasis laat afslachten.
(of weet ik hoeveel)..

2 Petrus 3:
9 De Heer is niet traag met het nakomen van zijn belofte, zoals sommigen menen; hij heeft alleen maar geduld met u, omdat hij wil dat iedereen tot inkeer komt en niemand verloren gaat.

Johannes 6
39 Dit is de wil van hem die mij gezonden heeft: dat ik niemand van wie hij mij gegeven heeft verloren laat gaan, maar dat ik hen allen laat opstaan op de laatste dag.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 07 jul 2014 23:38

Jvslooten schreef:Nee hoor. Ik was er niet bij, en aangezien God mij ook niet door Woord of Geest licht heeft gegeven over deze specifieke situatie voel ik nog niet de minste vrijmoedigheid om mij daar over uit te laten.

Dat is wel een totaal andere reactie dan: ''Daar weet ik niet van, ik was er niet bij.''

Bambi

Berichtdoor Bambi » 07 jul 2014 23:55

Jvslooten schreef:Nee, slechts de laatste. Die andere drie zijn van Daniël, Amos en Jesaja. Wat Job betreft, ik quote trouwens niet de hele tekst; direct hierna (in het vervolg van het vers) achte de Heilige het namelijk goed om op te tekenen: „In dit alles zondigde Job niet.” Dat betekend: hij heeft waarheid gesproken, niet gelogen.

Dit staat er:
Job 2:7 Toen ging de satan uit van het aangezicht des HEEREN, en sloeg Job met boze zweren, van zijn voetzool af tot zijn schedel toe.
8 En hij nam zich een potscherf, om zich daarmede te schrabben, en hij zat neder in het midden der as.
9 Toen zeide zijn huisvrouw tot hem: Houdt gij nog vast aan uw oprechtigheid? Zegen God, en sterf.
10 Maar hij zeide tot haar: Gij spreekt als een der zottinnen spreekt; ja, zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet

Hiermee zegt Job dat wat de duvel nu net niet wil horen, want de duvel wilde nu juist bewijzen dat Job zijn geloof afhankelijk was van zijn voorspoed en geluk.
En nu heeft hij alleen maar ellende en nog blijft zijn geloof overeind.
En nog blijft hij in de goedheid van God geloven.

Dat is hetzelfde wat Jacobus zegt in Jacobus 1:
3 Wetende, dat de beproeving uws geloofs lijdzaamheid werkt.
4 Doch de lijdzaamheid hebbe een volmaakt werk, opdat gij moogt volmaakt zijn en geheel oprecht, in geen ding gebrekkelijk.

Er staat dus nergens dat het een STRAF van God is.

Ook staat in Jacobus 1 nog dit:
5 En indien iemand van u wijsheid ontbreekt, dat hij ze van God begere, Die een iegelijk mildelijk geeft, en niet verwijt; en zij zal hem gegeven worden.

Misschien handiger dan te zoeken in boeken van andere mensen. :wink:

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 06:53

mohamed schreef:..toeval wordt eveneens vermeld in de bijbel, zie Ruth 2,3; 1 Samuel 6,9; 1 Samuel 20,26; Prediker 9,11 en ook Wijsheid 2,2:

Wij zijn bij toeval ontstaan en uiteindelijk zal het zijn of we nooit hebben bestaan. De adem in onze neusgaten is vluchtig als damp, het verstand niet meer dan een vonk in ons binnenste.

Hoe onlogisch we het ook vinden mogen, toeval kan bestaan naast de alwetende God.
Ik reageer nu alleen even op Wijsheid 2:2, de overige teksten had ik al eens eerder wat over geschreven volgens mij.

Allereerst lijkt het mij goed om Wijsheid 2:2 in de context te lezen:

Ten onrechte houden ze zichzelf het volgende voor: Het leven is kort en vol moeite. Geen mens kan zijn einde ontlopen; er is niemand die een uitweg kan bieden uit het dodenrijk. Wij zijn bij toeval ontstaan en uiteindelijk zal het zijn of we nooit hebben bestaan. De adem in onze neusgaten is vluchtig als damp, het verstand niet meer dan een vonk in ons binnenste. (...) Aldus de gedachtegang van de goddelozen. Maar ze vergissen zich, verblind als ze zijn door hun slechtheid. Ze zijn niet bekend met Gods geheimen: ze verwachten niet dat vroomheid beloond wordt en geloven niet dat wie onberispelijk leeft, gelauwerd wordt. God heeft de mens immers geschapen voor de eeuwigheid, als afspiegeling van zijn eigen wezen. Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.

Ik denk niet eens dat verdere uitleg nodig is.. sta je, met de kennis van nu, nog steeds achter de gedachte dat "de mens bij toeval ontstaan zou zijn"?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 07:01

Bambi schreef:Er staat dus nergens dat het een STRAF van God is.

Bambi, ik heb ook nergens expliciet gezegd dat het een STRAF van God is. Het gaat er mij ook niet om wat Gods beweegredenen zijn in specifieke gevallen, als God ons dat niet Zelf openbaart. Om even terug te komen op Job; ik heb slechts met Job ingestemd toen hij zei, 'zouden wij het goede van God ontvangen, en het kwade niet ontvangen?' Eveneens heb ik ingestemd met de woorden van de Heilige, toen Hij deed optekenen: 'In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.' Dat heeft ook niks te maken met 'zoeken in boeken van andere mensen' (alhoewel dat op zich zelf natuurlijk zeer nuttig is tot leering en onderwijzing, wetende dat God vele schrijvers met Zijn Geest begiftigd heeft), maar dat is: alzo zegt de Schrift.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 07:03

Anoniem_89 schreef:Je haalt dan wel 4 bijbelteksten aan.

Dus? Die andere vier kan ik doorstrepen? Ik begrijp je niet goed.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 jul 2014 09:08

Maar de duivel heeft uit jaloezie de dood in de wereld gebracht; ieder die hem toebehoort roept de dood over zich af.

Ik denk niet eens dat verdere uitleg nodig is.. sta je, met de kennis van nu, nog steeds achter de gedachte dat "de mens bij toeval ontstaan zou zijn"?

De duivel heeft dus de dood in de wereld gebracht en natuurrampen zijn daar een gevolg van, de aarde is om uwentwil vervloekt, Adam wilde zondigen, nu hebben we natuurrampen.
De mens is ook niet altijd uit Gods wil ontstaan, Adam en Eva wel, maar er staat ook: die niet uit de wil eens mans geboren zijn en: dat heeft een vijandig mens gedaan, dat zaad ertussen gezaaid. Alle ellende is een gevolg van de zondeval. Overigens weet ik niet of God nog steeds steden verwoest als ze zondigen, zoals in het O.T. bij Sodom en Gomorrah. Destijds was het wel zo, maar ik heb me laten vertellen dat het nu de genadetijd is en dat dat pas weer in de tijd van Openbaringen is. Duitsland bestaat ook nog steeds. Als rampen van God zijn en Hij Amerika verwoest als ze zich verkeerd met Israel bemoeien, dan had Duitsland allang met de grond gelijk gemaakt moeten zijn.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2014 09:24

On topic: De profeten reiken tot Johannes (Luk 16,16) dus is het onzin om God in verband te brengen met rampen, behalve in de zin dat hij alles mogelijk maakt. Als je hem verwijt dat het regent, dank hem dan ook als de zon schijnt. Wees consequent of wees onwaardig.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 jul 2014 10:36

Jvslooten schreef:Dus? Die andere vier kan ik doorstrepen? Ik begrijp je niet goed.

Ik bedoel het meer omdat Jezus naar deze wereld gekomen is om allen te redden, (wie er gered wilt worden). Ik zou het vreemd vinden als God mensen uitroeit terwijl men nog nooit van Hem gehoord heeft.
Zie ook;

1 Petrus 3
18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt. 19 Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered, 21 en dat water is een voorafbeelding van het water van de doop, waardoor u nu wordt gered. De doop wast niet het vuil van uw lichaam, het is een vraag aan God om een zuiver geweten. Hierom kunt u vragen dankzij de opstanding van Jezus Christus,

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 11:13

Jvslooten schreef:Dus? Die andere vier kan ik doorstrepen? Ik begrijp je niet goed.
Anoniem_89 schreef:Ik bedoel het meer omdat Jezus naar deze wereld gekomen is om allen te redden, (wie er gered wilt worden).
Als dat laatste (vetgedrukte) inderdaad het criterium is dan is Jezus gekomen om niemand te redden, want die zijn er namelijk niet. De Schrift leert namelijk dat de natuurlijke mens in vijandschap leeft tot God in Christus (Efeze 2:15), God niet zoekt (Romeinen 3:11) en Hem niet wil dienen (Romeinen 3:18).
Anoniem_89 schreef:Ik zou het vreemd vinden als God mensen uitroeit terwijl men nog nooit van Hem gehoord heeft.
Sorry, het wordt me nog steeds niet veel duidelijker. Hoe moet ik die teksten, die ik aandroeg, dan lezen? Die vraag geldt trouwens ook voor de teksten die ik bijvoorbeeld hier quote.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 jul 2014 11:55

Jvslooten schreef:Als dat laatste (vetgedrukte) inderdaad het criterium is dan is Jezus gekomen om niemand te redden
Hij wil juist wel redden, want die zijn er namelijk niet.

De Schrift leert namelijk dat de natuurlijke mens in vijandschap leeft tot God in Christus (Efeze 2:15)
Ehm... lees Efeze 2 helemaal even door..
God niet zoekt (Romeinen 3:11) en Hem niet wil dienen (Romeinen 3:18).
Nu ik tot bekering gekomen ben zoek ik en anderen wél naar God.
Anoniem_89 schreef:Ik zou het vreemd vinden als God mensen uitroeit terwijl men nog nooit van Hem gehoord heeft.

Sorry, het wordt me nog steeds niet veel duidelijker. Hoe moet ik die teksten, die ik aandroeg, dan lezen?

ps. 147:8
Die hele Psalm moet je maar lezen, het gaat erover dat God voorziet.

ps. 104:32
Uit de rest van deze Psalm maak ik niet echt op dat het hier gaat dat God natuurrampen veroorzaakt.

ps. 147:16-18
Idem als eerste wat ik genoemd heb.

Job 26:12
Heb je een heel stuk uitgeknipt, behoorlijk bewerkt ook.
Je schrijft; Stormen op zee (ja die stilde Hij, dat is wat anders dan dat Hij het veroorzaakte en het werd niet erger). -idem voor wat je beschrijft in Job 41:22-

ps. 105:32
Je zou toch wat teksten eromheen moeten lezen;
Dit is n.a.v. het verhaal van Mozes en de plagen

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 08 jul 2014 12:13

Ehm... lees Efeze 2 helemaal even door..
Het is een beetje arrogant om te suggereren dat ik dat nog niet gedaan zou hebben.
Nu ik tot bekering gekomen ben zoek ik en anderen wél naar God.
Wie tot bekering is gebracht hoeft niet gered te worden, die is al gered. Dat staat dus volledig los van je eerdere redenatie.

Ik dacht trouwens dat we het het nog steeds over de vier uit deze reactie hadden.. oftewel, Dan. 4:35, Klaagliederen 3:38, Amos 3:6 & Job 2:10.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 08 jul 2014 14:37

Jvslooten schreef:
Het is een beetje arrogant om te suggereren dat ik dat nog niet gedaan zou hebben.[/quote]
Zo bedoelde ik het niet ;)
Ik bedoelde er meer mee dat het niet alleen daarom ging wat jij had gezegd.

Ik dacht trouwens dat we het het nog steeds over de vier uit deze reactie hadden.. oftewel, Dan. 4:35, Klaagliederen 3:38, Amos 3:6 & Job 2:10.

Oh wist ik niet;)
Het gaat zo snel hier.

Handig NBV gaat maar tot vers 34. NBG51 gaat tot vers 37. :roll:
Maar ik kan uit Dan. 4:35 niet opmaken dat er rampen plaatsvinden omdat God dat zomaar wil.

Klaagliederen 3:38
Wel grappig, ik citeer;
38 Komt niet uit de mond des Allerhoogsten
het kwade en het goede?

Had eens een preek gehoord en die was wel erg mooi.
Ging over kennis van goed en kwaad.
Het punt was; wie zijn wij om te oordelen wat goed en kwaad is?
Is het niet zo dat God de mens verbood om van de boom te eten (boom van goed en kwaad)?
Waarom zou de boom zo heten? Goed kennen we allemaal, maar...
Ik geloof dat God ons vanaf het eerste begin en nu eigenlijk nog heilig wilt laten zijn in Christus, we moeten hem volgen, wij horen Zijn wil te volgen (heilig te leven) i.p.v. te zien wat goed en kwaad is.

Ik zal de preek nog wel een keer opzoeken als ik 'm kan vinden.
Is lastig uit te leggen zo.

Toch geloof ik ondanks die tekst waarin er gezegd wordt dat uit Zijn mond het kwade en goede komt, dat sinds Jezus kwam mensen een nieuwe kans hebben gekregen, en een ieder zal gehoord hebben van dát evangelie, dan zal het einde gekomen zijn...

Matteüs 24:14
14 Pas als het goede nieuws over het koninkrijk in de hele wereld wordt verkondigd als getuigenis voor alle volken, zal het einde komen.

Amos 3:6
Lijkt wel dat met Sodom en Gomorra.
Of Ninevé..

Job 2:10
God strafte wel meer mensen in het O.T als ze gezondigd hadden, misschien dacht Job dat hij ook iets verkeerd gedaan had?

Terug naar “Archief”