"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Boaz » 02 mei 2014 19:35

rotterdam schreef:2) een nuance meer niet

Spreeuw schreef: wel een cruciale, als je oproept: "kies" voor Jezus, zeg je dat je zelf voor Hem moet kiezen, terwijl de uitverkiezing in Gods hand ligt. Zie bv. Efeziërs 1:4.

'Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan heden, wie gij dienen zult: òf de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, òf de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen!' Jozua 24:15

De mens moet wel degelijk kiezen!
Terzijde: Efeze1:4 gaat niet over ons, het gaat over de verkiezing van het volk Israel, zoals doorgaans het geval is met de zogenoemde 'uitverkiezingsteksten'.
Laatst gewijzigd door Boaz op 04 mei 2014 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 02 mei 2014 22:03

rotterdam schreef: Dan scheurt u die pagina's er toch gewoon uit - viltstift kan ook.
Nog meer teksten die niet in uw theologische kraam te pas komen ?

Ik zal deze thematiek nog eens nader onder de loep nemen. Dit is nu nog niet voldoende gebeurd. Van daaruit wil ik hier opnieuw een besluit over nemen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 mei 2014 07:18

Spreeuw schreef:Ik zal deze thematiek nog eens nader onder de loep nemen. Dit is nu nog niet voldoende gebeurd. Van daaruit wil ik hier opnieuw een besluit over nemen.

Nog niet voldoende gebeurd ? ](*,)

Onze vaderen hebben hier 400 jaar op gestudeerd - gaat u nu "het wiel uitvinden"?

Denkt u echt hier iets aan te kunnen toevoegen ?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mei 2014 07:06

Boaz schreef:'Maar indien het kwaad is in uw ogen, de HERE te dienen, kiest dan heden, wie gij dienen zult: òf de goden die uw vaderen aan de overzijde der Rivier gediend hebben, òf de goden der Amorieten, in wier land gij woont. Maar ik en mijn huis, wij zullen de HERE dienen!' Jozua 24:15
Waartussen is de keuze in Joz. 24:15? Tussen de afgoden van Mesopotamië en de afgoden van de Amorieten. Als het kwaad is in je ogen om de Heere te dienen, dan heb je keuze genoeg om een afgod te dienen. Dat is de strekking van de tekst, zeker als je het vervolg leest, waarin het volk zegt: 'wij zullen de Heere dienen' en Jozua antwoordt: "u zult het niet kunnen" (vers 19). En daar bedoelt hij mee: vertrouw nu maar niet teveel op je eigen vermogen om Hem te dienen, want jullie hebben een tweeslachtig hart waardoor je Hem maar half zult kunnen dienen en Hij zal dat niet van jullie pikken. Het vervolg van de geschiedenis (Richteren t/m de ballingschap) bewijst deze woorden van Jozua.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 08:42

elbert schreef:Waartussen is de keuze in Joz. 24:15? Tussen de afgoden van Mesopotamië en de afgoden van de Amorieten. Als het kwaad is in je ogen om de Heere te dienen, dan heb je keuze genoeg om een afgod te dienen. Dat is de strekking van de tekst, zeker als je het vervolg leest, waarin het volk zegt: 'wij zullen de Heere dienen' en Jozua antwoordt: "u zult het niet kunnen" (vers 19). En daar bedoelt hij mee: vertrouw nu maar niet teveel op je eigen vermogen om Hem te dienen, want jullie hebben een tweeslachtig hart waardoor je Hem maar half zult kunnen dienen en Hij zal dat niet van jullie pikken. Het vervolg van de geschiedenis (Richteren t/m de ballingschap) bewijst deze woorden van Jozua.

Inderdaad. Dan blijft staan dat de oproep: "kies voor God" of "kies voor Jezus" onbijbels is. Wij kiezen van nature altijd tegen God. De oproep om te geloven vind je wel vele malen in de Bijbel. Dat is een cruciaal verschil. De uitverkiezing ligt in Gods hand, en ook het geloof is weliswaar een gave van God, maar geloof ziet op kinderlijke nederigheid, terwijl een eigen keuze op eigen werken gegrond is.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 09:14

Spreeuw schreef:Inderdaad. Dan blijft staan dat de oproep: "kies voor God" of "kies voor Jezus" onbijbels is. Wij kiezen van nature altijd tegen God.

Het is natuurlijk heel makkelijk roepen; onbijbels dit en onbijbels dat.
Je bovenstaande tekst impliceert dat er een keuze mogelijk is. De logica is dan ook dat er een keuze voor God mogelijk is. Anders is er namelijk geen sprake van kiezen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 09:51

Spreeuw schreef:Inderdaad. Dan blijft staan dat de oproep: "kies voor God" of "kies voor Jezus" onbijbels is. Wij kiezen van nature altijd tegen God. De oproep om te geloven vind je wel vele malen in de Bijbel. Dat is een cruciaal verschil. De uitverkiezing ligt in Gods hand, en ook het geloof is weliswaar een gave van God, maar geloof ziet op kinderlijke nederigheid, terwijl een eigen keuze op eigen werken gegrond is.
Voor de derde keer, ik vroeg je of je het dan correct (bijbels) is om niet voor Jezus te kiezen, of tegen hem te kiezen, of voor iets anders te kiezen dan Hij, omdat je nou eenmaal niet kunt leven zonder keuzes te maken.
Wie achter mij aan wil komen, moet zichzelf verloochenen, zijn kruis op zich nemen en mij volgen.
Dit schreeuwt gewoon om een keuze hoor beste Spreeuw. En niet alleen dit.

De oproep om je te bekeren van de wereld-zonden tot Hem, vind je vele malen in de bijbel. Dat impliceert gewoon een keuze.
Of zeg jij tegen God: sorry Heer, maar ik kies van nature tegen u, dus het hangt er vanaf of u voor mij kiest.
Denk je dat dat ne-de-rig is :?: :?: :?: Dat is op een sluwe manier God de schuld geven als je in de zonden blijft leven, meer kan ik er niet van maken.

Bovendien sluit kiezen in het geheel niet in dat het op eigen werken gegrond is, dikke onzin!
Dan moet je eerst nagaan waartussen je kiest, in dit geval: voor Jezus of voor een leven waarin je doet en laat wat je zelf wilt.
Als je voor Jezus kiest dan kiest je juist niet voor eigen werken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mei 2014 10:50

Ik heb niet zo'n moeite met het woord kiezen hier, mits dit goed verstaan wordt. Als het betekent dat we zonder God voor God kunnen kiezen, dan zeg ik: nee, zo gaat dat niet. We kiezen door God voor God. Gods keuze gaat aan de onze vooraf, maar is geen excuus om God de schuld te geven als we tegen Hem kiezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 11:17

elbert schreef:Ik heb niet zo'n moeite met het woord kiezen hier, mits dit goed verstaan wordt. Als het betekent dat we zonder God voor God kunnen kiezen, dan zeg ik: nee, zo gaat dat niet. We kiezen door God voor God. Gods keuze gaat aan de onze vooraf, maar is geen excuus om God de schuld te geven als we tegen Hem kiezen.
Moet dit volgens jou goed verstaan worden vóór of na het kiezen dan wel geloven?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mei 2014 11:22

naamloos schreef:Moet dit volgens jou goed verstaan worden vóór of na het kiezen dan wel geloven?
Erna, ervoor verstaan we toch al zo bar weinig. ;)

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 05 mei 2014 12:15

elbert schreef:Ik heb niet zo'n moeite met het woord kiezen hier, mits dit goed verstaan wordt. Als het betekent dat we zonder God voor God kunnen kiezen, dan zeg ik: nee, zo gaat dat niet. We kiezen door God voor God. Gods keuze gaat aan de onze vooraf, maar is geen excuus om God de schuld te geven als we tegen Hem kiezen.

Echt Elbert, die laatste zin, dat bijt toch met het voorgaande? Ik snap werkelijk niet dat iemand zo'n leer slikt, het gaat alle logica te boven!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 mei 2014 12:22

Boaz schreef:Echt Elbert, die laatste zin, dat bijt toch met het voorgaande? Ik snap werkelijk niet dat iemand zo'n leer slikt, het gaat alle logica te boven!
Nee, dat bijt niet met het voorgaande. Want je veronderstelt met je antwoord dat je Gods wil geheel en al kunt doorgronden en dat nog wel voordat je gelovig voor Hem kiest. Dat gaat pas echt alle logica te boven!
Het staat je daarbij helemaal niet vrij om tegen Hem te kiezen. Dit in tegenstelling tot de "vrije wil" opvatting die dit stilzwijgend veronderstelt.

Ronald
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 20:27

De eer mag niet naar de mens gaan volgens artikel 10 van de DL Hfdst 3/4
Dordtse Leerregels artikel 10 Hfdst 3/4
Anderen die door de bediening van het Evangelie geroepen worden, komen en
worden bekeerd. Maar dat moet men niet aan de mens toeschrijven, alsof hij zich door zijn vrije wil zou onderscheiden van anderen die ook voorzien zouden zijn van even grote genade,
genoeg om tot geloof en bekering te komen. Dit is de leer van de hoogmoedige ketterij van Pelagius.
Nee, men moet het aan God toeschrijven, Die de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren
heeft in Christus. Die uitverkorenen roept Hij in de tijd krachtig en begiftigt hen met het geloof en de
bekering. Hij verlost hen uit de macht der duisternis en brengt hen over tot het Rijk van Zijn
Zoon, opdat zij zouden verkondigen de deugden Desgenen, Die hen uit de duisternis
geroepen heeft tot Zijn wonderbaar licht. En opdat zij niet in zichzelf, maar in de Heere zouden roemen, zoals de geschriften van de apostelen daarvan steeds getuigen.

Glorie aan Hem!

Tevens maakt de zondaar ook zelf de keuze (wil) om voor een leven met God te kiezen. Dit gebeurt na de wedergeboorte. Zie artikel 11:
Wanneer de Heere Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert en aldus de bekering in hen werkt, dan is het zo dat Hij aan hen het Evangelie uiterlijk laat prediken en hun verstand krachtiglijk door de Heilige Geest verlicht. Dat doet Hij, opdat zij dan op de rechte wijze zullen verstaan en onderscheiden de dingen die van de Geest van God zijn.
Maar dat niet alleen. Hij dringt ook in tot de binnenste delen van de mens met de krachtige werking van dezelfde Geest, Die wederbaart. Hij opent het hart dat gesloten is. Hij vermurwt ( maakt week) wat hard is. Hij besnijdt wat onbesneden is. In de wil stort Hij goede hoedanigheden in. Hij maakt dat die wil, die dood was, levend wordt, die boos was goed wordt en die niet wilde, nu metterdaad wil. Die wederspannig was, wordt gehoorzaam. Hij bewerkt en versterkt die wil zo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

En artikel 12:
Dit nu is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking uit de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schriften gesproken wordt en die God zonder ons in ons werkt. Die wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking en door
aanrading alleen. De wijze van werking is niet zo dat, als God Zijn werk volbracht heeft,het dan in de
macht van de mens zou zijn om wedergeboren te worden of niet wedergeboren te
worden. Dat het in zijn macht zou zijn om bekeerd te worden of niet bekeerd te worden.
Nee, maar het is een geheel bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zeer zoete, wonderbaarlijke, verborgen en onuitsprekelijke werking. De Schrift, ( die door de Werkmeester van deze werking is ingegeven) getuigt ervan, dat de kracht van die werking niet minder en geringer is dan de schepping of de opwekking van de doden.
Het is zo dat al degenen, in wier hart God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zeker, onfeilbaar en krachtig wedergeboren worden en metterdaad geloven. De wil die nu vernieuwd is, wordt door God gedreven en bewogen. Maar de wil die door God bewogen wordt, werkt nu zelf ook. Daarom wordt dan ook terecht gezegd, dat de mens door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 21:22

Ronald schreef:De eer mag niet naar de mens gaan volgens artikel 10 van de DL Hfdst 3/4
Juist door voor Hem te kiezen eer je Hem. Of dacht je dat Hij meer geëerd wordt als we Hem niet geloven en liever ons eigen leven blijven leiden?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 21:27

Als ik naar de staat van het tot het bot verdeelde christendom kijk, lijkt de eer van de talloze gescheurde denominaties hoog verheven boven het gehoorzaam zijn aan Hem.

En sommigen willen al die twisten ng eens dunnetjes overdoen:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... d_1_825099
Niet een verbond, maar Hij redt.
Zoek eerst het Koninkrijk, en de rest zal u gegeven worden.

Terug naar “Archief”