Tien jaar PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Tien jaar na de kerkfusie PKN

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 20:12

Riska schreef:Voor de Lutheranen blijft het een zware dobber,in die zin dat ze moeite hebben om hun identiteit te bewaren en niet opgeslokt te worden door de twee 'grote broers'.
In mijn woonplaats gebeurt nog wel wát samen - zoals de viering op Goede Vrijdag en in de Paaswake - en doen ze minimaal mee aan het vorming en toerustingsprogramma, maar ze zijn ook heel erg op zichzelf. Het is ook maar een heel kleine gemeenschap geworden hier - weinig aanwas, en ouder wordende gemeenteleden.

Waarom zijn de lutheranen dan met de PKN meegegaan?
Ik heb niet de indruk dat het voor hen een zware dobber is om hun identiteit te bewaren. En een luthers belijdenisgeschrift, de Onveranderde Augsburgse Confessie, is opgenomen in de grondslag van de PKN. Volgens mij is er voldoende rekening met hen gehouden.

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mei 2014 20:27

Spreeuw schreef:Waarom zijn de lutheranen dan met de PKN meegegaan?
Ik heb niet de indruk dat het voor hen een zware dobber is om hun identiteit te bewaren. En een luthers belijdenisgeschrift, de Onveranderde Augsburgse Confessie, is opgenomen in de grondslag van de PKN. Volgens mij is er voldoende rekening met hen gehouden.

Theoretisch, ja.
Maar in de praktijk betekent het dat ze moeite hebben het hoofd boven water te houden in een plaats waar grote gemeentes zijn van Hervormde en/of Gereformeerde origine.
Ze blijven zeer zelfstandig om hun identiteit te bewaren. Niemand hoeft samen te gaan in de plaatselijke kerken en dat doen ze dus ook niet.
Wij werken op kleine schaal nog steeds samen met de Lutheranen, maar bv. op gebied van vorming en toerusting is dat slechts met zeer hoge uitzondering.
Er is in mijn woonplaats een hele kleine Lutherse gemeenschap, maar wel zeer hecht. Ze hebben een paar jaar geleden hun 250 jarig bestaan gevierd. In het bolwerk van Calvinistische kerken werd de kerk gesticht door Duitsers die hier kwamen werken (en de belangrijkste kerk daar is Evangelisch Luthers).

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 12 mei 2014 20:45

Riska schreef:Theoretisch, ja.
Maar in de praktijk betekent het dat ze moeite hebben het hoofd boven water te houden in een plaats waar grote gemeentes zijn van Hervormde en/of Gereformeerde origine.
Ze blijven zeer zelfstandig om hun identiteit te bewaren. Niemand hoeft samen te gaan in de plaatselijke kerken en dat doen ze dus ook niet.
Wij werken op kleine schaal nog steeds samen met de Lutheranen, maar bv. op gebied van vorming en toerusting is dat slechts met zeer hoge uitzondering.
Er is in mijn woonplaats een hele kleine Lutherse gemeenschap, maar wel zeer hecht. Ze hebben een paar jaar geleden hun 250 jarig bestaan gevierd. In het bolwerk van Calvinistische kerken werd de kerk gesticht door Duitsers die hier kwamen werken (en de belangrijkste kerk daar is Evangelisch Luthers).

Ik blijf het toch wel opvallend vinden dat de lutheranen zich hebben laten "opslokken" door de hervormden en gereformeerden. Het (oorspronkelijke) lutherse gedachtegoed verschilt op wezenlijke punten met de gereformeerde belijdenis. Voor de lutheranen zie ik het nut er niet van in, tenzij er meerdere kleine kerkgenootschappen meegaan met de PKN. Ik vraag me af waarom de lutheranen overstag gegaan zijn. Ze zijn in de loop der tijd wel vrijer geworden. Wellicht dat dit de drempel wat verlaagd heeft.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 11:33

Bij deze de link over "PKN-leden willen verdergaande fusie":

http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... fusie.aspx

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 11:36

Spreeuw schreef:Bij deze de link over "PKN-leden willen verdergaande fusie":

http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... fusie.aspx

Goede zaak - bravo PKN leden

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2014 11:58

Daar heb ik toch vraagtekens bij en het ND bevestigt dat eigenlijk ook wel:
ND schreef:Van de ondervraagden voelt 40 procent zich verwant met de Gereformeerde Bond. Bijna 20 procent noemt zich confessioneel, 15 procent gereformeerd, 11 procent midden-orthodox/modern en 10 procent evangelisch.

Bij het lezen van het artikel dacht ik gelijk: de ND is verwant met de Gereformeerde Bond binnen de PKN. Als ik nu naar de cijfers kijk dan is het duidelijk dat de 60% Bonders en Confessionelen deze uitslag geven.

Ik betwijfel of het er ooit van komt dat er samengegaan zou worden met de meer orthodoxe kerken als bv. de Chr.Ger.Kerk (die bepaald geen eenduidige signatuur heeft - soms zelfs tegengesteld aan elkaar als je naar bepaalde plaatsen kijkt.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 12:02

Riska schreef:
de Chr.Ger.Kerk (die bepaald geen eenduidige signatuur heeft - soms zelfs tegengesteld aan elkaar als je naar bepaalde plaatsen kijkt.

Daarom passen ze naadloos binnen de PKN

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2014 12:12

rotterdam schreef:Daarom passen ze naadloos binnen de PKN

Ik betwijfel dat ten zeerste.
En eerlijkheidshalve betwijfel ik ook of een denominatie als de Chr. Gerf. Kerk dat zelf wil.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 12:22

Riska schreef: Ik betwijfel dat ten zeerste.
En eerlijkheidshalve betwijfel ik ook of een denominatie als de Chr. Gerf. Kerk dat zelf wil.

Ik denk niet dat de Christelijke Gereformeerde Kerken dat willen. De CGK zijn bijvoorbeeld tegen het homohuwelijk en vrouwelijke ambtsdragers. Er is veel verschil binnen de CGK, maar nog niet zoveel als binnen de PKN. Daarnaast komen CGK'ers voort uit de afgescheiden traditie, d.w.z. ze willen hun eigen kerk en beleid zoveel mogelijk behouden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 12:31

Riska schreef:
rotterdam ;Daarom passen ze naadloos binnen de PKN

Ik betwijfel dat ten zeerste.
En eerlijkheidshalve betwijfel ik ook of een denominatie als de Chr. Gerf. Kerk dat zelf wil.[/quote]

Dat zou kunnen - ik wil ze niet dwingen :D

Riska

Berichtdoor Riska » 14 mei 2014 14:07

Laten de kerkgenootschappen binnen de PKN het eerst maar eens met elkaar eens zijn en werkelijk samengaan.
Er wordt nog veel te weinig samengedaan, meer nog: soms worden dingen ronduit tegengehouden.
In mijn woonplaats is een federatie ontstaan tussen de Gereformeerde kerk en één wijkgemeente van de Hervormde kerk.
Het liefst zou de Federatie fuseren, maar dat kan niet, want de andere wijken van de Hervormde kerk zijn Bonders en die willen dat beslist niet.
Het is goed dat de PKN zich landelijk als eenheid manifesteert, maar ten diepste is de verdeeldheid bijna nog even groot als tien jaar geleden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 mei 2014 14:12

Of is dat prima: we vormen samen een kerk, maar binnen die kerk hebben we onze eigen afdeling.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 14:20

Riska schreef:Het is goed dat de PKN zich landelijk als eenheid manifesteert, maar ten diepste is de verdeeldheid bijna nog even groot als tien jaar geleden.

Inderdaad. Ik vind dit wel jammer. Een grote verdeeldheid binnen het ene grote kerkgenootschap, de PKN, met ook nog een kerkscheuring erbij.

Volgens mij had de situatie van voor 1 mei 2004 beter gehandhaafd kunnen blijven. Het was in wezen prima zo. Plaatselijk was er voor 2004 veel samenwerking tussen hervormden en gereformeerden, maar op andere plaatsen beslist niet, ook nu niet, ondanks dat ze vallen onder de PKN.

Ik kan er prima mee leven dat we onze eigen identiteit kunnen bewaren binnen de PKN. Ik zie dat als een grote zegen. Het is wel zo dat de PKN min of meer geforceerd tot stand is gekomen. Het was voor 1 mei 2004 ook prima en men wist dat er veel bezwaren tegen de fusie waren en dat een kerkscheuring onvermijdelijk zou zijn. De fusie had van mij in wezen niet gehoeven.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 14 mei 2014 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 14:21

Rozijn schreef:Of is dat prima: we vormen samen een kerk, maar binnen die kerk hebben we onze eigen afdeling.

Goed plan - Abram Kuyper noemde dit soevereiniteit in eigen kring

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 14:24

Spreeuw schreef:
een kerkscheuring onvermijdelijk zou zijn.

Er is alles aan gedaan (concessies) om een scheuring te vermijden.

Terug naar “Archief”