Moe van de show...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Moe van de show...

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 11:13

Mijn oudste zwager zorgt altijd dat hij minstens een kwartier voor de kerkdienst begint, op zijn plaats zit, om zich voor te bereiden.
Hij zoekt vast de te zingen Psalmen en het Bijbelgedeelte op, gaat dat lezen, overdenkt dat.
Hij heeft een hekel aan dat gebabbel dat veel mensen vóór de dienst doen.
Kijk a.s. zondag maar eens om je heen, hoeveel mensen gebruiken de kerkdienst niet als een soort ontmoeting om met elkaar te babbelen?
Ze hebben soms niet in de gaten hoe storend dit kan werken.
Ik zit geregeld naast een mevrouw die 2 gehoorapparaten heeft, zodra er mensen in haar direkte omgeving gaan fluisteren, hoort ze niets meer van de preek.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 11:32

naamloos schreef:Ik snap niet waarom een woordspelletje of een geinig verhaaltje niet zou mogen. Denk je dat God dat respectloos vind?
Rozijn schreef:Het moet niet afleiden van de boodschap. Anders ben je bezig om de vogelen des hemels uit te nodigen om het gestrooide zaad met dezelfde vaart weer op te laten eten.
Grappig, dat is bij mij juist andersom. Door een leuk verhaaltje of woordgrapje onthou ik veel beter waar het om ging in de boodschap, omdat het er (meestal zijdelings) mee te maken heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 02 mei 2014 11:56

schelpje3 schreef:Kijk a.s. zondag maar eens om je heen, hoeveel mensen gebruiken de kerkdienst niet als een soort ontmoeting om met elkaar te babbelen?

Schelpje heeft gelijk, het lijkt soms net een kippenhok.

Onze organist vroeg eens "hebben jullie er last van dat ik door jullie gebabbel heen speel?"

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2014 13:51

rotterdam schreef:Onze organist vroeg eens "hebben jullie er last van dat ik door jullie gebabbel heen speel?"

Grappig, ik vind het vaak juist jammer dat de organist door de stilte heenspeelt.
Vooral vóór de dienst is het vaak onmogelijk om je in stilte voor te bereiden op de dienst, omdat de gemiddelde organist denkt dat ie in "De Doelen" zit... ;-)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2014 13:57

StillAwake schreef:Grappig, ik vind het vaak juist jammer dat de organist door de stilte heenspeelt.
Vooral vóór de dienst is het vaak onmogelijk om je in stilte voor te bereiden op de dienst, omdat de gemiddelde organist denkt dat ie in "De Doelen" zit...
Uhhm, misschien beter je gewoon thuis voor te bereiden. Wat dat dan ook moge inhouden :?: :?: :?:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 13:59

Anoniem_89 schreef:
Dat is wel erg goed van hem dat hij zich een kwartier van tevoren gaat voorbereiden.

Weet je misschien ook waarom ze tijdens de collecte niet gewoon zingen?
Dan heb je ook niet dat men met elkaar gaat praten.

Wij hebben een kleinere gemeente en is het voorspel vrij kort, meestal speelt de organist éénmaal de te zingen Psalm.
Maar er zijn grote gemeentes, waarbij het best lang duurt alvorens de 2 (soms 3) zakjes door iedereen gevuld zijn.
Sommige predikanten laten 3 lange verzen zingen, maar als dat niet gebeurt, is er tijd (of maakt men dat) om te kletsen.
Laatst zaten 2 vrouwen zo irritant met elkaar te kwekken, tijdens de preek, dat de man die achter hen zat, demonstratief een paar meter naar links schoof, al zuchtend.
Let wel: het waren schoonzussen, beiden de 40 gepasseerd!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 02 mei 2014 14:03

rotterdam schreef:Schelpje heeft gelijk, het lijkt soms net een kippenhok.

Onze organist vroeg eens "hebben jullie er last van dat ik door jullie gebabbel heen speel?"

De oudere predikanten durfden het vroeger wel te zeggen hoor:
Zeg jongelui op de achterste bank, deze ernstige Boodschap is ook voor jullie hoor.
En dan was het meteen stil, want thuis kreeg je dan van je vader nog even dunnetjes een fikse reprimande er bovenop.

Bij mijn zusje is het onlangs nog een soort relletje geworden. Dominee zei op nogal barse toon dat het eens afgelopen moest zijn met de mobieltjes.
Poehee, hij had wel een paar boze ouders op de stoep.

Ik begrijp ook al dat gedoe met die mobieltjes niet. Laat hem uit! Het is ronduit onbeschoft als iemand je toespreekt en jij zit je FB account te checken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2014 14:21

Als een organist zou vragen of we het goed zouden vinden dat hij door ons gebabbel heenspeelt zou ik zeggen: Geen probleem mee, ga je gang. Of wil de organist graag alle aandacht voor zijn orgelspel opeisen?

Hoe zou dat bij de samenkomsten thuis in de eerste gemeenten gegaan zijn... zou er muziek zijn geweest en iedereen binnen komen druppelen om zonder praten op de bank te gaan zitten totdat iedereen er was?

schelpje3 schreef:Mijn oudste zwager zorgt altijd dat hij minstens een kwartier voor de kerkdienst begint, op zijn plaats zit, om zich voor te bereiden.
Hij zoekt vast de te zingen Psalmen en het Bijbelgedeelte op, gaat dat lezen, overdenkt dat.
Hij heeft een hekel aan dat gebabbel dat veel mensen vóór de dienst doen.
Kijk a.s. zondag maar eens om je heen, hoeveel mensen gebruiken de kerkdienst niet als een soort ontmoeting om met elkaar te babbelen?
Ze hebben soms niet in de gaten hoe storend dit kan werken.
Ik zit geregeld naast een mevrouw die 2 gehoorapparaten heeft, zodra er mensen in haar direkte omgeving gaan fluisteren, hoort ze niets meer van de preek.

Tja de kerkdienst is ook een plek van ontmoeting. Dat er rustig met elkaar gepraat wordt lijkt me best logisch en ook goed. Maar wel graag een beetje rustig.... En voor de dienst en na de dienst, niet tijdens. Maar omdat vaak mensen na de kerk weer snel naar huis gaan gaan ze in de kerk praten om elkaar toch te kunnen spreken. Dan kan je beter na afloop gaan koffiedrinken met z'n allen en daar bijpraten.

Mona schreef:Het is mijn overtuiging dat God Zich laat vinden in de stilte. In het lawaai van alle dag, is het zo moeilijk om je te concentreren. Daarom vind ik de term stille tijd een hele juiste. Tijd vrij van herrie. Tijd voor de Heere. Daarom hoef ik ook geen EO-jongerendag-kerkdienst.

Smaken verschillen ;) Stilte is af en toe fijn maar er is ook ruimte voor muziek. God loven en prijzen, juichen voor Hem... daarbij past best wat uitbundige muziek. Het hoeft niet allemaal stil en ingetogen te zijn.... dat zie ik in de Bijbel ook niet terug. Tijden voor rust, stilte, en tijden om Hem te loven met slag- blaas- snaarinstrumenten. Beiden vind ik bijv. in de Psalmen terug.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 13:14

Marnix schreef:Hoe zou dat bij de samenkomsten thuis in de eerste gemeenten gegaan zijn... zou er muziek zijn geweest en iedereen binnen komen druppelen om zonder praten op de bank te gaan zitten totdat iedereen er was?
Ja hier heb ik ook wel eens aan gedacht. Maar je kunt dat denk ik ook niet letterlijk meer overplaatsen naar deze tijd. Juist in onze tijd waarin zoveel onrust en gehaastheid is, is de rust in de kerkdienst juist zo fijn goed om je te concentreren. Nu duurt de dienst anderhalf uur, en in de tijd van de vroege kerk wellicht wat langer...Dus ook meer tijd om bij te praten.
Ik vind bijpraten prima, maar inderdaad liever na de dienst met koffie, en niet in de dienst zelf.

naamloos schreef:Uhhm, misschien beter je gewoon thuis voor te bereiden. Wat dat dan ook moge inhouden
doe je dat nooit?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2014 13:39

naamloos schreef:Uhhm, misschien beter je gewoon thuis voor te bereiden. Wat dat dan ook moge inhouden
mona schreef:doe je dat nooit?
Als ik bijv in het muziekteam zit, jazeker doe ik dat dan. Maar ik heb niet de indruk dat het over dergelijke dingen gaat.
Ik meen (mede door andere uitspraken op dit forum) dat er gedacht wordt ''we gaan naar Gods huis, en daar gaan we Hem ontmoeten in zijn woord''. En daar moeten we ons op kleden, en geestelijk op voorbereiden.
Nee, dat doe ik zo niet. Ik ga niet naar Iemand, maar die Iemand is altijd al bij me, dus daar hoef ik me niet op voor te bereiden.
Ik doe alles met Hem, dus ik ga ook samen met Hem naar de samenkomst van mn broeders en zusters voor lofprijs, aanbidding, gebed en uitleg.
De kerk is Gods huis niet, gelovigen zijn zelf Zijn woonplaats. Ik doe dus niet aan voorbereiding, maar onderhouding.
De relatie met Hem onderhouden, die gelukkig niet van mijn trouw afhangt, maar van de Zijne. Maar dat gaat niet buiten mij om.

Ik hoop dat ik kan overbrengen wat ik bedoel?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 23 dec 2014 21:45

naamloos schreef:Ik hoop dat ik kan overbrengen wat ik bedoel?
Bij nalezen van dit topic zag ik dat ik je vraag nooit beantwoord heb.
Ja, ik begrijp je wel. Het is ook niet zo dat ik God de hele week niet heb 'gezien', en Hem nu weer ga ontmoeten in de kerk. Het is een voortzetting, maar wel speciaal, omdat we als gemeente bijeenkomen om God te danken en Zijn onderwijs te ontvangen. Daarom bereid ik me daar wel op voor. Ik vind het belangrijk om onze predikant op te dragen in het gebed, en een zegen te vragen voor de gemeente, en om te vragen om uitbreiding van Gods koninkrijk.

Vandaag las ik dit:
"Studenten in onze stad verlangen naar stilte"

"In een chaotische cultuur waarin iedereen druk is, merken wij dat studenten verlangen naar stilte. In onze gemeente spelen we daarop in met vesperdiensten." Ds. J. A. van den Berg is missionair predikant in Groningen. In de studentenstad merkt hij in de Wijkgemeente Martinikerk op dat christenjongeren verlangen naar rust.
http://www.cip.nl/artikel/46100/Student ... aar-stilte

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2014 13:34

In onze kerk is er geen nabespreking of koffie schenkerij.
Tijdens de wandeling naar huis komt er vaak een stil gebed in me op: "Heere, wilt U Zelf de naprediker zijn". Want het zaad van het Evangelie wordt zo snel weggepikt door de vogels, of valt het tussen de rotsen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 24 dec 2014 13:37

Chaya schreef:In onze kerk is er geen nabespreking
Bij ons ook niet. Het lijkt me heerlijk om op zondag avond bij elkaar te komen, voor een preekbespreking. Ik heb het al eens geopperd, maar helaas, geen animo. Heel jammer.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 24 dec 2014 13:41

mona schreef:Bij ons ook niet. Het lijkt me heerlijk om op zondag avond bij elkaar te komen, voor een preekbespreking. Ik heb het al eens geopperd, maar helaas, geen animo. Heel jammer.

O sorry, ik bedoelde op zondagmorgen na de dienst, na de middagdienst is het tijd voor de "prak". :wink:
Heel af en toe hebben we wel eens een preekbespreking op de zondagavond, bij een bijzondere dienst, bijvoorbeeld als een zendingspredikant bij ons gepreekt heeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 dec 2014 14:38

Chaya schreef:In onze kerk is er geen nabespreking of koffie schenkerij.
Tijdens de wandeling naar huis komt er vaak een stil gebed in me op: "Heere, wilt U Zelf de naprediker zijn"..

Wat moet ik me daar bij voorstellen?
Je kunt toch gewoon zelf de Bijbel erbij pakken en nog wat verder onderzoeken, op Internet zijn ook meer dan genoeg bronnen.

Terug naar “Archief”