alexander91 schreef: Zie je zelf niet hoe veroordelend jouw stukje tekst hier overkomt?
1) hoezo zouden de vrijwilligers die dit mogelijk maken - op een andere dag dan de zondag - geen respect hebben voor de dodenherdenking?
2) hoezo vroom sausje? In het licht van de relevante toekomst voor een christen is het belangrijker om God te gedenken dan een gebeurtenis in het verleden. We mogen er best tijd aan besteden, maar wie ben jij om mensen te beletten God boven de dodenherdenking te plaatsen? God moet bovenaan de lijst staan, en niet onderaan!
Nee, ik zie niet in hoe veroordelend het overkomt, maar als het veroordelend overkomt geeft het in elk geval de emotie die ik hierbij voel goed weer.
Ik vind (dus een mening, en geen feit) dat het gaan rommelen met een datum omdat dat nu toevallig beter uitkomt van een enorm disrespect voor de gevallenen spreekt. Ook een stukje disrespect voor de betrokken vrijwilligers.
En natuurlijk is het van belang de toekomst te overdenken, en is het plaatsen van God boven de dodenherdenking terecht.
Ik geloof echter niet dat God in diskrediet wordt gebracht door op de zondag dankbaarheid te tonen voor de bevrijding.
Sterker nog, ik denk dat Hij in diskrediet gebracht wordt als dankbaarheid voor de door Hem geschonken vrede onderhevig gaat worden aan de eigen planning van mensen.
Ik heb nog niemand een argument horen of zien geven waarom de dodenherdenking NIET op zondag zou mogen plaatsvinden.
Zeker in een tijd waarin mensen "minder, minder" scanderen is het wellicht niet overbodig om stil te staan bij de waarde van de vrede.