Dodenherdenking op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dodenherdenking op zondag

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 12:28

pol schreef:Hier zijn 2 dodenherdenkingen. 1 voor de groep die niet wil dat de zondagsrust aangetast wordt op 3 mei, daar is weer een groep op tegen en die gedenken het op 4 mei.
Normaal ga ik altijd, maar dit vind ik zon belachelijke situatie dat ik niet ga....

Nee dat kan ik me voorstellen!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2014 12:35

Ik denk dat je er domweg niet uitkomt.
Er zijn mensen die op grond van geloofstraditie de herdenking niet op zondag willen. Maar daarmee ontnemen ze de niet gelovigen - of diegenen die er vanuit hun geloof geen moeite mee hebben - de mogelijkheid het gewoon op 4 mei te herdenken.

Er zijn mensen die, als het op 4 mei gehouden wordt - de reguliere dag dus - zich uit geloofstraditie niet kunnen voegen in 4 mei en de mogelijkheid om het op 5 mei te herdenken ontnomen wordt.

En ik denk dat beide zaken niet bedoeld zijn door mensen die ooit hun leven gaven voor onze vrijheid. Vrijheid van meningsuiting, van geloofstraditie...

Dus kom ik na alle gehakketak - waar ik zelf ook aan heb deelgenomen :oops: - tot de conclusie dat we moeten constateren dat ieder de ruimte moet hebben het gedenken en vieren te doen op eigen wijze, op eigen tijd en op eigen plek...

alexander91
Majoor
Majoor

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 12:51

StillAwake schreef:Hoewel ik niemand het recht wil ontzeggen om de doden die hem of haar dierbaar waren op een andere datum te herdenken vind ik het op geen enkele manier van respect of van dankbaarheid getuigen om de dodenherdenking maar zo op te gaan schuiven dat deze (al dan niet met een vroom sausje) in je eigen agenda past.
Zie je zelf niet hoe veroordelend jouw stukje tekst hier overkomt?
1) hoezo zouden de vrijwilligers die dit mogelijk maken - op een andere dag dan de zondag - geen respect hebben voor de dodenherdenking?
2) hoezo vroom sausje? In het licht van de relevante toekomst voor een christen is het belangrijker om God te gedenken dan een gebeurtenis in het verleden. We mogen er best tijd aan besteden, maar wie ben jij om mensen te beletten God boven de dodenherdenking te plaatsen? God moet bovenaan de lijst staan, en niet onderaan!
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 13:22

alexander91 schreef: Zie je zelf niet hoe veroordelend jouw stukje tekst hier overkomt?
1) hoezo zouden de vrijwilligers die dit mogelijk maken - op een andere dag dan de zondag - geen respect hebben voor de dodenherdenking?
2) hoezo vroom sausje? In het licht van de relevante toekomst voor een christen is het belangrijker om God te gedenken dan een gebeurtenis in het verleden. We mogen er best tijd aan besteden, maar wie ben jij om mensen te beletten God boven de dodenherdenking te plaatsen? God moet bovenaan de lijst staan, en niet onderaan!

Nee, ik zie niet in hoe veroordelend het overkomt, maar als het veroordelend overkomt geeft het in elk geval de emotie die ik hierbij voel goed weer.
Ik vind (dus een mening, en geen feit) dat het gaan rommelen met een datum omdat dat nu toevallig beter uitkomt van een enorm disrespect voor de gevallenen spreekt. Ook een stukje disrespect voor de betrokken vrijwilligers.
En natuurlijk is het van belang de toekomst te overdenken, en is het plaatsen van God boven de dodenherdenking terecht.
Ik geloof echter niet dat God in diskrediet wordt gebracht door op de zondag dankbaarheid te tonen voor de bevrijding.
Sterker nog, ik denk dat Hij in diskrediet gebracht wordt als dankbaarheid voor de door Hem geschonken vrede onderhevig gaat worden aan de eigen planning van mensen.
Ik heb nog niemand een argument horen of zien geven waarom de dodenherdenking NIET op zondag zou mogen plaatsvinden.
Zeker in een tijd waarin mensen "minder, minder" scanderen is het wellicht niet overbodig om stil te staan bij de waarde van de vrede.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 22 apr 2014 13:56

alexander91 schreef: Zie je zelf niet hoe veroordelend jouw stukje tekst hier overkomt?
StillAwake schreef:Nee, ik zie niet in hoe veroordelend het overkomt, maar als het veroordelend overkomt geeft het in elk geval de emotie die ik hierbij voel goed weer.
Ik vind (dus een mening, en geen feit) dat het gaan rommelen met een datum omdat dat nu toevallig beter uitkomt van een enorm disrespect voor de gevallenen spreekt. Ook een stukje disrespect voor de betrokken vrijwilligers.
En natuurlijk is het van belang de toekomst te overdenken, en is het plaatsen van God boven de dodenherdenking terecht.
Ik geloof echter niet dat God in diskrediet wordt gebracht door op de zondag dankbaarheid te tonen voor de bevrijding.
Sterker nog, ik denk dat Hij in diskrediet gebracht wordt als dankbaarheid voor de door Hem geschonken vrede onderhevig gaat worden aan de eigen planning van mensen.
Ik heb nog niemand een argument horen of zien geven waarom de dodenherdenking NIET op zondag zou mogen plaatsvinden.
Zeker in een tijd waarin mensen "minder, minder" scanderen is het wellicht niet overbodig om stil te staan bij de waarde van de vrede.
Om een argument te geven: voor veel mensen is de Bijbel erg duidelijk over wat God ervan vindt als Hij terzijde wordt geschoven voor het een of ander. Daar zullen ze dus ook nu niet aan beginnen. Vind ik een goede reden, en genoeg om me er niet aan te storen dat men het op een andere dag viert.
Daarnaast moeten we niet zeuren als de democratie zorgt voor een ander besluit dan de voorkeur van een of ander, en als de mening van 1 toch opgelegd moet worden, dan is de totalitaire staat een betere keuze wellicht, maar lijkt mij niet in lijn van de vrede staan. Niet alleen maar nemen, ook geven.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 14:11

Jezus zegt: Laat de doden hun doden begraven. Op zondag herdenk ik de Levende, sorry.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:13

Vormt dat dan een spagaat voor jou? Als het op zondag dodenherdenking is ga ik naar de kerk en herdenk de dood en opstanding van Jezus Christus. Maar 's avonds om 8 uur 2 minuten stil zijn om de doden te herdenken vind ik dan ook goed. Die twee botsen voor mijn gevoel op zondag net zo min als op een doordeweekse dag.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 22 apr 2014 15:27

Geheel met Marnix eens!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:30

Jvslooten schreef:Jezus zegt: Laat de doden hun doden begraven. Op zondag herdenk ik de Levende, sorry.

Jezus zei ook dat de sabbat er is voor de mans in plaats van andersom.
Daarbij snap ik niet dat juist de dodenherdenking met het devote karakter niet op een zondag zou passen.

Maar als jij op zondag de doden niet herdenkt, ben je om 20u00 dan wel twee minuten stil?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 apr 2014 15:33

pol schreef:Hier zijn 2 dodenherdenkingen. 1 voor de groep die niet wil dat de zondagsrust aangetast wordt op 3 mei, daar is weer een groep op tegen en die gedenken het op 4 mei.
Normaal ga ik altijd, maar dit vind ik zon belachelijke situatie dat ik niet ga....

Het lijkt W. wel. Wij hebben ook 2 herdenkingen. In 4 van de 5 dorpen zijn de herdenkingen op zondag, maar in W zelf niet, omdat daar een grote groep is die op dat moment in de kerk zit of net uit zijn. Uit respect is besloten de herdenking op zaterdag te doen.

Goede zaak vind ik. Maar dat is mijn mening :-$
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:38

johannes1 schreef:Het lijkt W. wel. Wij hebben ook 2 herdenkingen. In 4 van de 5 dorpen zijn de herdenkingen op zondag, maar in W zelf niet, omdat daar een grote groep is die op dat moment in de kerk zit of net uit zijn. Uit respect is besloten de herdenking op zaterdag te doen.

Goede zaak vind ik. Maar dat is mijn mening :-$

Heel gechargeerd: stel dat in Rotterdam de herdenking verzet wordt omdat de vrijdag een heilige dag voor Moslims is (daar zijn er daar meer van dan Christenen), zouden we dan niet op onze achterste benen staan?
Of, nog gechargeerder: de dodenherdenking in Amsterdam verplaatsen omdat Ajax die avond in de Champions League speelt: wat zeg je dan?

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 apr 2014 15:39

Marnix schreef:Vormt dat dan een spagaat voor jou?
Ja. ''Voor alles is er een vastgestelde tijd, en een tijd voor elk voornemen onder de hemel.'', zegt de Prediker. Je kan niet zomaar alles naar believen tot een egaal sausje roeren. Alhoewel, ik sta nergens meer van te kijken, in een wereld waar het heilige en het profane naar believen gemixt worden. Volgens mij is het voor mij een tijd om niet meer te reageren, trouwens. Als m'n reacties toch verwijderd worden is dat al ijdelheid.
StillAwake schreef:Maar als jij op zondag de doden niet herdenkt, ben je om 20u00 dan wel twee minuten stil?
Ik herdenk de doden op zaterdag 3 mei, en dat wil ik voor geen goud missen. Op zondagavond om 20:00 u. ben ik meestal ook wel stil trouwens, maar dat is niet voor de doden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 15:40

Jvslooten schreef:Jezus zegt: Laat de doden hun doden begraven. Op zondag herdenk ik de Levende, sorry.

Zo is het maar net en daar hoef je echt geen sorry voor te zeggen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 apr 2014 15:47

StillAwake schreef:Heel gechargeerd: stel dat in Rotterdam de herdenking verzet wordt omdat de vrijdag een heilige dag voor Moslims is (daar zijn er daar meer van dan Christenen), zouden we dan niet op onze achterste benen staan?
Of, nog gechargeerder: de dodenherdenking in Amsterdam verplaatsen omdat Ajax die avond in de Champions League speelt: wat zeg je dan?
schelpje3 schreef:Dat zou mij niks verwonderen. Voor koning Voetbal moet ook alles wijken onderhand.
Rotterdam Zuid heeft afgelopen zondag ook allerlei tuig voorbij zien trekken.
Toch apart, vuurwerk op Pasen. :?

Ik heb foto's van die vuurwerkacties gezien. Best bijzonder dat er niemand gewond is geraakt...
Maar je snapt wat ik bedoel. Als er een "belangrijke" wedstrijd is komt er geen hond naar deze herdenking, en toch vinden de meeste mensen dat de herdenking door zou moeten gaan...
Ook een kerk (die qua tijden van de diensten prima op de dodenherdenking aan te passen is) zou geen inbreuk moeten willen maken op de nationale dodenherdenking.
Als mensen ervoor kiezen om een voetbalwedstrijd te kijken in plaats van de dodenherdenking bij te wonen: hun verantwoordelijkheid.
Als mensen menen dat op zondag de dodenherdenking niet bijgewoond mag worden: hun verantwoordelijkheid.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 22 apr 2014 15:51

Het gaat erom wat je belangrijk vindt.
Ik zag dat sommige kerken hun diensten verplaatsen, van bijv. normaliter half 8 of 19 uur, naar 17 uur, een goede zaak.
Ik zou er zelf wel voor kiezen in eigen woonplaats te blijven.
Ik ga niet ieder jaar.
Ik ben een keer op de Waalsdorpervlakte geweest, dat vond ik zo indrukwekkend en hoop dat op een ander jaar nog een keer te doen.
Dat is voor mij DE herdenking.
Er zijn plaatsen waar je het kan "voelen", wat er allemaal voor verschrikkelijks is gebeurd.
Dit is er één van en dat had ik ook in Westerbork.
Ik zou graag ook nog een keer naar Auschwitz gaan.

Terug naar “Archief”