Discriminatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Discriminatie

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2014 14:19

dis·cri·mi·na·tie (de; v)

1 het maken van ongeoorloofd onderscheid: rassendiscriminatie

Bron: Gratis woordenboek | Van Dale

Wat is rassendiscriminatie? Zeggen dat negers houden van kip? Of zeggen dat negers schijtlijsters (chicken) zijn omdat ze houden van kip?

ras·sen·dis·cri·mi·na·tie (de; v)

1 discriminatie op grond van ras

Gratis woordenboek | Van Dale

Dit keer niet ongeoorloofd? Vreemde logica, vandaar dat het gratis is waarschijnlijk. :roll:

Onderscheid maken op basis van religie is dus wel discriminatie volgens de definitie van het woord, dat gebeurt ook onderling.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 apr 2014 15:50

Faramir schreef:Of dat ouderen niet capabel zouden zijn of dat vrouwen meer rechten hebben vanwege het geslacht of vrouwen juist niet functioneren 1/4 van de tijd enz enz. Je probeert de ene vorm van discriminatie af te keuren en het andere goed te keuren of in ieder geval veel minder erg te vinden. Ik vind dat meten met twee maten en hoe spijtig ook, dan kan ik je bezorgdheid om discriminatie helemaal niet serieus meer nemen.

Je kunt het ook zo zien dat 'ouderen' of 'vrouwen' wél geaccepteerd worden in de samenleving, maar allochtonen niet.
Ik zeg ook niet dat als vrouwen of ouderen afgekeurd worden dat het goed is, maar er is een verschil.

Heel leuk hoor, dit inspelen op sentiment. Maar dat maakt leeftijdsdiscriminatie en discriminatie op geslacht niet minder erg dan discriminatie op afkomst.

Nee inderdaad, wat ik al zei, leeftijd en vrouwen wordt verder gewoon geaccepteerd in de samenleving.
Daarin tegen bij allochtonen kijken ze soms met een scheef oog naar je.

Zou ik je een geheimpje verklappen uit het echte leven? Elk volk doet dat, en binnen een volk gebeurt dat en dan ook nog eens met subgroepen. Op basis van geboortestreek, geloof, politieke stroming enz enz enz. Dat zit in de mens. Iemand die dichtbij staat identificeert men zich sneller mee en is er sneller een band.

Dat is ook wel zo, ik zou zelf als ik een werkgever was mensen uit verschillende culturen aannemen.
Uit mijn vorige werk bleek dat heel goed te werken, oud jong, 5 of meer verschillende culturen..
Kan soms botsen (was daar geen sprake van) maar je zit in NL dus als iemand bv buitenlands tegen de ander zou praten zou ik zelf zeggen dat ze Nederlands moeten praten, hier leven we immers. Als het persoonlijk is kun je dat beter doen als je alleen met diegene bent of een ander tijdstip.
Ik zou zelf ook het gevoel hebben dat het over mij zou gaan als zij dat zouden doen en ik erbij sta en niets versta.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2014 15:55

Anoniem_89 schreef:Je kunt het ook zo zien dat 'ouderen' of 'vrouwen' wél geaccepteerd worden in de samenleving, maar allochtonen niet.
Ik zeg ook niet dat als vrouwen of ouderen afgekeurd worden dat het goed is, maar er is een verschil.

Een kunstmatig verschil wat jijzelf creëert. Allochtonen worden ook geaccepteerd in onze samenleving. Sterker nog, ze krijgen vaak meer hulp aangeboden dan autochtonen.
Nee inderdaad, wat ik al zei, leeftijd en vrouwen wordt verder gewoon geaccepteerd in de samenleving.
Daarin tegen bij allochtonen kijken ze soms met een scheef oog naar je.

Dat gebeurd ook wel eens bij ouderen en ook wel eens bij vrouwen. En lang niet bij alle allochtonen.
Mijn zus is getrouwd met een Molukker en zijn familie en hun kinderen hebben nergens last van. Zelf ben ik voor een kwart Indonesisch en heb nooit ergens last van gehad wat betreft discriminatie om afkomst.
Dat is ook wel zo, ik zou zelf als ik een werkgever was mensen uit verschillende culturen aannemen.
Uit mijn vorige werk bleek dat heel goed te werken, oud jong, 5 of meer verschillende culturen..
Kan soms botsen (was daar geen sprake van) maar je zit in NL dus als iemand bv buitenlands tegen de ander zou praten zou ik zelf zeggen dat ze Nederlands moeten praten, hier leven we immers. Als het persoonlijk is kun je dat beter doen als je alleen met diegene bent of een ander tijdstip.
Ik zou zelf ook het gevoel hebben dat het over mij zou gaan als zij dat zouden doen en ik erbij sta en niets versta.

Wordt ondernemer zou ik zeggen. En wat betreft taal is het natuurlijk de normaalste zaak om op de werkvloer dezelfde taal te spreken.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2014 16:01

Het woord discriminatie wordt in negen van de tien gevallen misbruikt om kritiek mee af te wenden, terwijl de waarheid niet discrimineert. Wanneer iemand zegt dat joden oververtegenwoordigd zijn in het bankwezen, maakt hij dan onrechtmatig onderscheid of constateert hij slechts een feit?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2014 16:08

mohamed schreef:Het woord discriminatie wordt in negen van de tien gevallen misbruikt om kritiek mee af te wenden, terwijl de waarheid niet discrimineert. Wanneer iemand zegt dat joden oververtegenwoordigd zijn in het bankwezen, maakt hij dan onrechtmatig onderscheid of constateert hij slechts een feit?

Ik zou niet weten hoe het in het bankwezen zit, maar een feit is een feit lijkt me. En feiten mogen benoemd worden. Overigens is idd 9 van de 10 gevallen die men het label discriminatie geeft onterecht.

Discriminatie is daarmee net zo betekenisloos geworden als het woordje 'respect'.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 apr 2014 16:13

Zou je niet weten hoe het in het bankwezen zit met joden? Eh Rothschilds? ](*,)

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 14 apr 2014 16:19

Anoniem_89 schreef:Ik voel me ook gediscrimineerd als ik solliciteer.
Ik ben allochtoon namelijk.
Ben wel wel in Nederland geboren hoor!
(serieus)
Zou niet weten waarom ik na meer dan 100 sollicitaties pas 2x op gesprek kon komen?

Dat heeft niets met afkomst te maken horen. Als je 2 keer op gesprek bent gekomen heb je altijd
nog een betere score dan ik.
deep water faith in the shallow end

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 apr 2014 16:21

mohamed schreef:Zou je niet weten hoe het in het bankwezen zit met joden? Eh Rothschilds? ](*,)

Nooit in verdiept. Interesseert me eigenlijk ook niet.

Majiem schreef:Dat heeft niets met afkomst te maken horen. Als je 2 keer op gesprek bent gekomen heb je altijd
nog een betere score dan ik.

Juist als 3/4 autochtoon (of is 1/4 Fries ook allochtoon?) ben ik ook niet veel verder gekomen na een jaar lang solliciteren en netwerkgesprekken. De arbeidsmarkt schijn momenteel niet zo heel lekker te gaan heb ik vernomen....

Maar ben nu bezig met een omscholing en het grappige is dat recruters nu mij benaderen.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 apr 2014 16:37

Deze man is het toppunt van discriminatie:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenla ... nsas.dhtml

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 14 apr 2014 19:57

Anoniem_89 schreef:Ik voel me ook gediscrimineerd als ik solliciteer.
Ik ben allochtoon namelijk.
Ben wel wel in Nederland geboren hoor!
(serieus)
Zou niet weten waarom ik na meer dan 100 sollicitaties pas 2x op gesprek kon komen?

Dat heeft misschien meer met je opleiding dan met je afkomst te maken?
Technisch personeel is niet aan te slepen, op een kwart van de vacatures die we op mijn werk hebben komt een brief.
Bij mijn vrouw op haar werk (waar ze géén technici zoeken) komt op elke vacature binnen twee dagen zo'n 30 brieven binnen...

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 apr 2014 13:35

StillAwake schreef:Dat heeft misschien meer met je opleiding dan met je afkomst te maken?
Technisch personeel is niet aan te slepen, op een kwart van de vacatures die we op mijn werk hebben komt een brief.
Bij mijn vrouw op haar werk (waar ze géén technici zoeken) komt op elke vacature binnen twee dagen zo'n 30 brieven binnen...

Oh ik ben heel makkelijk geworden.

Ik zoek eigenlijk alles.
Ben er ook bereid voor om te studeren :wink:

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 apr 2014 13:54

Anoniem_89 schreef:Oh ik ben heel makkelijk geworden.

Ik zoek eigenlijk alles.

Ik ben begeleid door een coach. En heb vele netwerkgesprekken gevoerd oa met een hooggeplaatste mevrouw van Randstad die heel het land doorreisde voor talent. Alles zoeken zal leiden tot vrij weinig. Makkelijker (en een verhoging op succes) is om heel gericht te zoeken en daarop in te zetten. Via media, maar ook jezelf gewoon uitnodigen voor een netwerkgesprek. Enkel sollicitatiebrieven sturen zal in deze markt tot niets leiden.
Ben er ook bereid voor om te studeren :wink:

Zoek uit wat je echt leuk lijkt daarbij de huidige arbeidsmarkt in het achterhoofd nemende. Zoek vervolgens uit wat jij nog nodig hebt voor zo'n baan. Ik heb meerdere keren gewoon contact opgenomen met een bedrijf en een netwerkgesprek aangevraagd. Vreemd genoeg werken de meeste bedrijven daar heel leuk aan mee. Zodra je weet wat je nog nodig hebt ga je kijken waar dat te halen is. Kan zijn dat je een cursus van 2 maand gaat doen op eigen kosten.

antoon

Berichtdoor antoon » 15 apr 2014 15:21

Het woord discriminatie wordt in negen van de tien gevallen misbruikt om kritiek mee af te wenden, terwijl de waarheid niet discrimineert. Wanneer iemand zegt dat joden oververtegenwoordigd zijn in het bankwezen, maakt hij dan onrechtmatig onderscheid of constateert hij slechts een feit?

Klopt de toehoorders trekken het vaak in het negatieve, het is gewoon, geen discriminatie, we mogen de feiten toch noemen of mag het niet in Nederland

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 apr 2014 15:25

Wat een merkwaardige draai maakte de meneer van het schoonmaakbedrijf gisteravond zeg.
Ik had meer de indruk dat hij zijn straatje schoonveegde, vanwege de ophef. (leuk in dit verband :mrgreen: ) Hij werd behoorlijk doorgezaagd door Humberto Tan, Peter R. de Vries en mevrouw Liekens.
Hij kwam op mij niet geloofwaardig meer over.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 15 apr 2014 18:56

schelpje3 schreef:Wat een merkwaardige draai maakte de meneer van het schoonmaakbedrijf gisteravond zeg.
Ik had meer de indruk dat hij zijn straatje schoonveegde, vanwege de ophef. (leuk in dit verband :mrgreen: ) Hij werd behoorlijk doorgezaagd door Humberto Tan, Peter R. de Vries en mevrouw Liekens.
Hij kwam op mij niet geloofwaardig meer over.

Ik vond het inderdaad een ongeloofwaardige draai aan het verhaal (hoewel ik met hem eens ben dat bronnenonderzoek door dergelijke praatprogramma's nogal eens vergeten wordt).

Terug naar “Archief”