De opmars van de Islam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: De opmars van de Islam

Berichtdoor ineke-kitty » 08 apr 2014 16:24

StillAwake

Het is juist dat van een komende Islamitische Messias, dus van de Mahdi, in de Koran niet wordt gesproken, echter in navolging van Joodse en Christelijke messiasverwachtingen is de idee van de Mahdi in de twee eeuwen na de dood van Mohammed opgekomen en zo in de Hadith terecht gekomen.
De komst van de Mahdi is evenwel het centrum en het hoogtepunt van alle Islamitische eindtijdverhalen.
Wie is dan die Mahdi? Moslims zijn het daar inderdaad niet allemaal over eens.
Soennieten en Shiieten verschillen op een aantal details over het komen van de Mahdi en zijn persoon, maar het geloof in die komst is algemeen verbreid onder de meeste Moslims.

Sheik Mohammed Hisham Kabbani, de voorzitter van de Islam Hoogste Raad van Amerika formuleert dit als volgt in zijn boek: " The Approach of Armageddon? An Islamic Perspective" [2003]:
"Het komen van de Mahdi is een gevestigde leerstelling voor EN de Soennieten EN de Shiieten, EN in feite voor heel de mensheid".

Wat voor de Christenen de wederkomst van de Here Jezus Christus is, is voor de meerderheid van de Islamieten de komst van de Mahdi.
Dat valt toch niet te ontkennen?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 08 apr 2014 16:28

Dit is wat de Islam zegt over Jezus en Zijn wederkomst.
Ze geloven dat Jezus een profeet was, die niet gestorven is en ook niet aan het kruis gehangen heeft.
Het belangrijkste hebben ze dus geschrapt.
Zij denken dat met de Trooster (de Heilige Geest) Mohammed bedoeld wordt.
Als je het stuk leest zie je hoe spottend de duvel het Woord van God verdraait, daarom snap ik niet dat Christenen waarheid halen uit dingen die de Islam voorspelt. :?

Let niet op de spelling, want het is vertaald uit het Engels:

http://www.imamalmahdi.com/main/dut/news.php?extend.8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2014 16:34

Bambi schreef:Als je het stuk leest zie je hoe spottend de duvel het Woord van God verdraait, daarom snap ik niet dat Christenen waarheid halen uit dingen die de Islam voorspelt. :?

Nou ja, het zou kunnen. Het is wel opvallend dat het precies omgedraaid is. 666 is een heilig getal en slaat op Allah en de Koran http://www.666soon.com/666_the_holy_number_of_islam.htm, zij geloven dat en er wordt gewaarschuwd dat als Jezus Zich aan de Joden openbaart zij Hem niet moeten volgen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 apr 2014 16:37

EenVasteBurcht: "...... en is dus niet pers se representatief voor alle Moslims".

Dus de Jihad, ofwel de "Heilige Oorlog", die immers de " Zesde Pilaar" wordt genoemd, zou dan niet verplicht zijn voor ELKE Moslim volgens jou?

Ik had al vermeld dat in meer dan achttien verzen van de Koran door Allah bevolen wordt om de vijanden van de Islam te doden. Dat noem ik nu niet direct teksten naar willekeur uit z'n verband halen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 08 apr 2014 16:40

ineke-kitty schreef:"Het komen van de Mahdi is een gevestigde leerstelling voor EN de Soennieten EN de Shiieten, EN in feite voor heel de mensheid".
Wat voor de Christenen de wederkomst van de Here Jezus Christus is, is voor de meerderheid van de Islamieten de komst van de Mahdi.
Dat valt toch niet te ontkennen?

Klopt, dat is de leer van de laatste dingen de ‘Eschatologie’.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 apr 2014 16:52

benefietdiner: "Klopt, dat is de leer van de laatste dingen, de 'Eschatologie"

Tja, dat dacht IK ook.
Ik doe al jaren onderzoek daarnaar, en zuig hetgeen ik hier allemaal geschreven heb, toch echt niet uit m'n duim.
Ik begrijp best dat de meeste christenen geen kennis hebben van de Koran en daarmee hun gevaarlijke religie, maar om dat nu te negeren vind ik een kwalijk iets.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 19:30

ineke-kitty schreef:benefietdiner: "Klopt, dat is de leer van de laatste dingen, de 'Eschatologie"
Tja, dat dacht IK ook.

Dat is inderdaad geheel juist.
ineke-kitty schreef:Ik doe al jaren onderzoek daarnaar, en zuig hetgeen ik hier allemaal geschreven heb, toch echt niet uit m'n duim.

Niemand hier heeft gezegd dat je het uit je duim gezogen hebt, wel dat de hele Mahdi-verwachting niet gebaseerd is op de Koran, maar op (bepaalde versies van) de Hadith.
Het enige waar ik je op aansprak is de schijn die je tegen hebt dat je profetieën in de Koran wél serieus neemt, terwijl je de religie achter deze Koran NIET gelooft.
Ook ik geloof geen woord van de islam, maar geloof dus ook de voorspellingen daarin niet.
Bovendien valt die hele Mahdi-cultus goed te vergelijken met bepaalde christelijke sektes, die het eind van de wereld ook tot op de minuut konden bepalen.
In de Bijbel staat dat de Vader de enige die weet heeft van het moment van de eindtijd.
Dat weet Satan dus niet, dat wist Mohammed niet, en dat weet die Mahdi ook niet.
De Sjiitische variant niet (die al een paar honderd jaar op aarde rondloopt), en de Soennitische variant (die inderdaad in bepaalde hadithversies overeenkomsten vertoont met de profeet van het beest uit openbaringen) niet.
ineke-kitty schreef:Ik begrijp best dat de meeste christenen geen kennis hebben van de Koran en daarmee hun gevaarlijke religie, maar om dat nu te negeren vind ik een kwalijk iets.

Ik heb de Koran gelezen (in de Nederlandse vertaling van 1956, erg droge stof kan ik je verklappen) en in een islamitische cultuur geleefd (indertijd nog als atheïst aan boord van een schip met Maleise bemanning).
Ik ben samen met een zendeling in Rotterdam in gesprek gegaan met een imam (somalische moskee).
Ik ben met je eens dat weinig christenen kennis hebben van de Koran, maar ik heb toch niet het idee dat ik onder deze categorie val...

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 08 apr 2014 20:06

StillAwake: " Maar ik heb toch niet het idee dat ik onder deze categorie val...."

Ik mag inderdaad misschien niet generaliseren in deze.
Ik heb de Koran ook bestudeerd, en ben het met je eens dat het droge stof is, en heb me er doorheen geworsteld.

Wat "de Dag des HEEREN" betreft en de eindtijd, heb ik in een ander topic al uitgelegd, en daar wil ik nu niet op in gaan.
Daar is zoveel over te zeggen, dat het niet past in dit topic.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 08 apr 2014 21:36

ineke-kitty schreef:StillAwake: " Maar ik heb toch niet het idee dat ik onder deze categorie val...."

Ik mag inderdaad misschien niet generaliseren in deze.
Ik heb de Koran ook bestudeerd, en ben het met je eens dat het droge stof is, en heb me er doorheen geworsteld.

Wat "de Dag des HEEREN" betreft en de eindtijd, heb ik in een ander topic al uitgelegd, en daar wil ik nu niet op in gaan.
Daar is zoveel over te zeggen, dat het niet past in dit topic.

Hoewel generaliseren nooit goed is maakt het het begrip van en voor de wereld om je heen wel vaak makkelijker!
De Bijbel is beter leesbaar dan de Koran, en ik heb ze beiden zowel als atheïst als als christen gelezen.
Over de exacte invulling van de wederkomst geeft de Bijbel zelf aan dat de tijden in Zijn hand zijn.
De meest veilige plaats, dus laten we dat daar maar liggen, nietwaar?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 apr 2014 09:33

StillAwake: " over de exacte invulling van de wederkomst geeft de Bijbel zelf aan dat de tijden in Zijn hand zijn".

De Bijbel leert eveneens dat wij zouden letten op de tekenen der tijden, waardoor wij zouden weten dat Zijn komst nabij is.

Echter wat de opname van de Gemeente betreft, kunnen wij wel degelijk weten wanneer dat gaat gebeuren, namelijk op het moment dat de antichrist een verbond zal sluiten met Israel.
Zijn wederkomst op aarde , als Hij Zijn voeten zal zetten op de Olijfberg, zal op zijn minst pas NA de 70e week zijn, m.a.w. na de 7-jarig durende grote verdrukking.

Nee, de "dag en het uur" weet niemand , echter wel degelijk de tijd en gelegenheid daarvan.
Maar zoals gezegd, dat is het onderwerp niet in dit topic.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 apr 2014 10:12

Als het over de eschatologie van de Islam gaat, is het uiteindelijke doel om tot een wereldomvattend dictatoriaal [ de Islam kent geen democratie] kalifaat te komen.
Het eerste doel, en de eerste noodzakelijke stap is de verovering van Jeruzalem en de vernietiging van Israel.
Wij bevinden ons nu midden in die strijd. Sommigen in het Westen noemen het "de oorlog tegen het terrorisme".
Radicale Moslims zelf beschouwen zich in staat van oorlog met het Westen en in het bijzonder met Israel.

De rede die premier Machmoud Ahmadinejad van Iran op 23 sept. 2008 tegenover de Algemene Vergadering van de V.N. heeft uitgesproken is een fase in die oorlog van de Islam, allereerst tegen Israel en daarna onder leiding van de Islamitische Messias, de Mahdi, met de rest van de wereld.
Hij zei ergens in de maand aug. 2006: " Het hoofddoel van onze revolutie is de weg te banen voor de wederkomst van de Twaalfde Imam, de Mahdi".

De Hadith geeft veel details over het optreden van de Mahdi.
Hij neemt de leiding van een wereldrevolutie op zich, waardoor op de hele aarde een nieuwe Islamitische wereldorde zal worden gevestigd.
De Islam zal dan over alle religies triomferen.
Ik BLIJF dit herhalen, want dat is het doel waarnaar de Islam streeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 10:49

Uiteindelijk zal Jezus Christus triomferen. En voor die tijd komen er veel verdrukkingen. Niet dat we daarmee dus ons nergens druk over moeten maken.... maar wel op een christelijke manier. Kwaad met kwaad bestrijden werkt niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 apr 2014 11:02

Marnix: "..... Maar wel op een christelijke manier. Kwaad met kwaad bestrijden werkt niet".

Wat bedoel je daar precies mee?
Uiteraard zal Christus de overwinning behalen, dat is hier niet aan de orde.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2014 12:52

Daarmee bedoel ik dat als Jezus ons leert om kwaad met liefde te bestrijden, je vijanden lief te hebben en te bidden voor wie je vervolgen, we dat in de eerste plaats moeten doen. En niet onderdrukken. Dat werkt alleen maar averechts. Dus bid voor de moslims, heb ze lief en woord en daad. Sommige mensen willen graag het recht in eigen hand nemen en desnoods de woorden van Jezus negeren uit angst voor wat er zou kunnen proberen. We kunnen beter Hem volgen en op Hem vertrouwen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 09 apr 2014 13:25

Marnix: " We kunnen beter Hem volgen en op Hem vertrouwen".

Dat staat hier toch helemaal niet ter discussie?
Uiteraard volgen wij Christus Jezus, en vertrouwen wij op Hem.

Terug naar “Archief”