Spreeuw schreef:Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.
Zouden de leerlingen allemaal die dingen geweten hebben?
Ik geloof daar totaal niet in, iemand die niet gestudeerd heeft kan ook Gods Woord lezen/verkondigen.
De Heilige Geest is daarvoor ook gekomen.
Deze tekst gaat dan over de uitstorting van de Heilige Geest, maar ik geloof dat de Heilige Geest nu ook zo kan werken;
Handelingen 1,8
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’
Hoe zit het dan met evangelisatie? Moet je dan ook theologie geschoold zijn omdat je een bijbeltekst verkeerd kan interpreteren?
Ik ben nu sleutelbeheerder v/d kerk, ik open/sluit en zet het e.e.a. klaar en help met verschillende zaken tijdens de dienst.
Ze noemen het
koster.
Sorry maar ik wil gewoon mezelf zijn en niet zo genoemd worden.
Net als dominee, waarom niet gewoon meneer/mevrouw...?
Je plaatst jezelf nog op een voetstuk man!
En dan sta je nog bovenin de kansel (waar dat nog is weet ik niet).
Ik zou me echt niet lekker voelen om te zien dat mensen zo tegen me opkijken...
schelpje3 schreef:Zouden theologie studenten getest worden op hun sociale vaardigheden?
Er zijn verhalen bekend over vroegere predikanten die aan een vorm van autisme moeten hebben geleden, gezien hun reacties op zaken.
Ik noem het valse leraren, omdat ze niet de bijbelse waarheid verkondigen.
Net als de zwarte kousen kerken..
Je mag dit niet, je mag dat niet.
Zelf in de bijbel lezen en het anders opvatten doen de gemeenteleden niet.
Er staat nergens in de bijbel dat we naar de hel gaan als gelovigen.
Mensen hebben altijd nog een eigen verantwoordelijkheid om de predikant te toetsen of hij/zij de waarheid verkondigd..