Theologie studeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Theologie studeren?

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:01

Spreeuw schreef:
Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.

Zouden theologie studenten getest worden op hun sociale vaardigheden?
Er zijn verhalen bekend over vroegere predikanten die aan een vorm van autisme moeten hebben geleden, gezien hun reacties op zaken.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 14:18

schelpje3 schreef:Zouden theologie studenten getest worden op hun sociale vaardigheden?

Jazeker, veel kerkgenootschappen doen dit wel. Men wil voorkomen dat er grote moeilijkheden ontstaan tussen predikant en kerkenraad of gemeente. Er zijn diverse voorbeelden bekend van predikanten die afgezet zijn. Dit wil men zoveel mogelijk voorkomen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:19

Spreeuw schreef:Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.

Zouden de leerlingen allemaal die dingen geweten hebben?
Ik geloof daar totaal niet in, iemand die niet gestudeerd heeft kan ook Gods Woord lezen/verkondigen.
De Heilige Geest is daarvoor ook gekomen.

Deze tekst gaat dan over de uitstorting van de Heilige Geest, maar ik geloof dat de Heilige Geest nu ook zo kan werken;

Handelingen 1,8
Maar wanneer de heilige Geest over jullie komt, zullen jullie kracht ontvangen en van mij getuigen in Jeruzalem, in heel Judea en Samaria, tot aan de uiteinden van de aarde.’

Hoe zit het dan met evangelisatie? Moet je dan ook theologie geschoold zijn omdat je een bijbeltekst verkeerd kan interpreteren?

Ik ben nu sleutelbeheerder v/d kerk, ik open/sluit en zet het e.e.a. klaar en help met verschillende zaken tijdens de dienst.
Ze noemen het koster.
Sorry maar ik wil gewoon mezelf zijn en niet zo genoemd worden.
Net als dominee, waarom niet gewoon meneer/mevrouw...?
Je plaatst jezelf nog op een voetstuk man!
En dan sta je nog bovenin de kansel (waar dat nog is weet ik niet).
Ik zou me echt niet lekker voelen om te zien dat mensen zo tegen me opkijken...

schelpje3 schreef:Zouden theologie studenten getest worden op hun sociale vaardigheden?
Er zijn verhalen bekend over vroegere predikanten die aan een vorm van autisme moeten hebben geleden, gezien hun reacties op zaken.

Ik noem het valse leraren, omdat ze niet de bijbelse waarheid verkondigen.
Net als de zwarte kousen kerken..
Je mag dit niet, je mag dat niet.
Zelf in de bijbel lezen en het anders opvatten doen de gemeenteleden niet.
Er staat nergens in de bijbel dat we naar de hel gaan als gelovigen.

Mensen hebben altijd nog een eigen verantwoordelijkheid om de predikant te toetsen of hij/zij de waarheid verkondigd..

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:23

Anoniem_89 schreef:Ik noem het valse leraren, omdat ze niet de bijbelse waarheid verkondigen.
Ik denk niet dat je erg geschikt bent als dominee.. je kan beter haatiman worden ofzo. Ongelofelijk.. je bent ook wel slecht geïnformeerd trouwens. ](*,)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:24

Anoniem_89 schreef:
Ik noem het valse leraren, omdat ze niet de bijbelse waarheid verkondigen.

Mensen hebben altijd nog een eigen verantwoordelijkheid om de predikant te toetsen of hij/zij de waarheid verkondigd..

Nee dat bedoelde ik deze keer niet Anoniem.
Het gaat over feiten, de keren dat dominee als een olifant door een porseleinkast stampte.
Niet wijs met problemen omging.
Iemand die een autistische beperking heeft, gaat op eigen wijze met problemen om en dat is in een kerkelijke gemeente niet altijd handig c.q. opbouwend.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 14:38

Anoniem_89 schreef:Zouden de leerlingen allemaal die dingen geweten hebben?
Ik geloof daar totaal niet in, iemand die niet gestudeerd heeft kan ook Gods Woord lezen/verkondigen.
De Heilige Geest is daarvoor ook gekomen.

Een predikant moet Gods Woord verkondigen, dus moet weten waar hij het over heeft. Als je de grondtekst niet kent, weet je ook niet wat er echt staat. Iemand die niet gestudeerd heeft, kan en mag Gods Woord dus niet verkondigen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:39

Jvslooten schreef:Ik denk niet dat je erg geschikt bent als dominee.. je kan beter haatiman worden ofzo. Ongelofelijk.. je bent ook wel slecht geïnformeerd trouwens. ](*,)

Er zijn best wat gemeentes waar je niks mag.
Ik weet niet meer waar op het forum.
Was een preek van zo'n gemeente.
Geen inentingen, geen ziektekosten verzekering, geen zwemdiploma halen.
Op zondag mag je niet met de auto rijden.
De dominee die altijd gelijk heeft..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:43

Anoniem_89 schreef:Er zijn best wat gemeentes waar je niks mag.
Ik weet niet meer waar op het forum.
Was een preek van zo'n gemeente.
Geen inentingen, geen ziektekosten verzekering, geen zwemdiploma halen.
Op zondag mag je niet met de auto rijden.
De dominee die altijd gelijk heeft..

Denk jij dat daar alleen willoze jaknikkers in zo'n gemeente zitten?
En informeer je eens eerst terdege, alvorens je deze onzin op het forum gooit.
Elk kind in Nederland mag zijn zwemdiploma halen, hoeft niet eens in een zwarte zwembroek of badpakje. 8)
Die inentingen zijn persoonlijke beslissingen van de ouders.
Er is geen enkele kerk waar slechts niet-ingeënte mensen zouden zitten.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:51

Spreeuw schreef:Een predikant moet Gods Woord verkondigen, dus moet weten waar hij het over heeft. Als je de grondtekst niet kent, weet je ook niet wat er echt staat. Iemand die niet gestudeerd heeft, kan en mag Gods Woord dus niet verkondigen.

Ben ik het niet mee eens :wink:
De bijbel leert ons dat we ons naaste moeten liefhebben en ook onze vijanden, kunnen we we hun niet het goede nieuws vertellen?

Paulus was een Jood en door Christus geroepen.
Denk je dat hij nog eerst even alles ging nakijken wat hij weten moest of moest leren?

1 Kronieken 16:8-36

Zou lekker makkelijk zijn, ik heb MBO 2 niveau en kan dus geen theologie studeren.
Oké lekker achterover leunen en de hoger opgeleiden doen het werk maar.
Met de gedachte 'ik ben daar toch niet voor geroepen'.

Lucas 10:
21 Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 14:56

schelpje3 schreef:Denk jij dat daar alleen willoze jaknikkers in zo'n gemeente zitten?
En informeer je eens eerst terdege, alvorens je deze onzin op het forum gooit.
Elk kind in Nederland mag zijn zwemdiploma halen, hoeft niet eens in een zwarte zwembroek of badpakje. 8)
Die inentingen zijn persoonlijke beslissingen van de ouders.
Er is geen enkele kerk waar slechts niet-ingeënte mensen zouden zitten.

Oh vandaar de polio uitbraak in 1971 in Staphorst :(
De voorganger kan ook wel vertellen dat het beter is om het wel te doen.
De gemeente zal daar heus wel naar luisteren.
Ik zag ergens een keer een stukje waar een dominee het een straf van God noemde omdat er mensen overleden waren.
Nou sorry hoor.

Ik ken ook wel familie waarvan de buren niet eens naar een kerk gaan omdat het allemaal veel te licht is.
en dat is nota bene op de Veluwe.
Die laten zich ook niet inenten en mogen niet met andere kinderen spelen (dat is werelds).
Ze mogen alleen maar sobere kleding dragen en verder niks.
Laatst gewijzigd door Anoniem_89 op 26 apr 2014 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 26 apr 2014 14:56

Anoniem_89 schreef:Paulus was een Jood en door Christus geroepen.
Denk je dat hij nog eerst even alles ging nakijken wat hij weten moest of moest leren?
Paulus zat twintig jaar jaar aan de voeten van Gamaliël, was op de meest nauwgezette wijze onderwezen in de Schrift en sprak minstens drie talen. God heeft hem echt niet toevallig geroepen hoor.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 14:58

Spreeuw schreef:Niet iedereen is geschikt voor het ambt van predikant. Als je voorganger wilt worden moet je ten eerste grondig kennis hebben van de grondtalen van de Bijbel (Hebreeuws en Grieks), maar ook kennis van de dogmatiek, de ethiek, de Bijbelse theologie. Daarnaast moet je ook psychologisch gezien geschikt zijn voor het ambt. Maar dat laatste staat los van de kennis.

Een predikant moet Gods Woord verkondigen, dus moet weten waar hij het over heeft. Als je de grondtekst niet kent, weet je ook niet wat er echt staat. Iemand die niet gestudeerd heeft, kan en mag Gods Woord dus niet verkondigen.
Een geroepen voorganger moet het woord wat hij van de Heer ontvangt doorgeven, daar hoef je zo'n studiebol niet voor te zijn.

Als je een bijbelstudie geeft, of godsdienstleraar of lerares bent, dan heb je die kennis wel nodig.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 apr 2014 14:59

Anoniem_89 schreef:Oh vandaar de polio uitbraak in 1971 in Staphorst :(
De voorganger kan ook wel vertellen dat het beter is om het wel te doen.
De gemeente zal daar heus wel naar luisteren.
Ik zag ergens een keer een stukje waar een dominee het een straf van God noemde omdat er mensen overleden waren.
Nou sorry hoor.

Ik ken ook wel familie waarvan de buren niet eens naar een kerk gaan omdat het allemaal veel te licht is.
en dat is nota bene op de Veluwe.
Die laten zich ook niet inenten en mogen niet met andere kinderen spelen (dat is werelds).
Ze mogen alleen maar sobere kleding dragen en verder niks.

Tjoh, wat een ellende veroorzaken die kerken he.
Goed dat je dit allemaal aanstipt op een forum zoals dit.
Je zou je daar maar onnozel aanmelden als lid, moet je toch weten dat er geen prik meer in mag.
Wel eens gehoord van de Amish Anoniem?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 26 apr 2014 15:01

Jvslooten schreef:Paulus zat twintig jaar jaar aan de voeten van Gamaliël, was op de meest nauwgezette wijze onderwezen in de Schrift en sprak minstens drie talen. God heeft hem echt niet toevallig geroepen hoor.
Op family7 heb ik de film over Spurgeon gezien.
Die was ook door de Heer geroepen, op zn 16de geloof ik, en of hij nou zoveel diploma's had???
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 apr 2014 15:02

@Anoniem
Zo slingeren met wat teksten is niet zo moeilijk. Ik denk dat je de echte betekenis van Lukas 10:21 niet in de gaten hebt. Wat denk je dat "eenvoudig" hier betekent? Niet de uiterlijke kennis natuurlijk, maar de geestelijke kennis. Dat bedoel ik nu, als je niet weet wat een bepaalde tekst betekent, vind je het dan verantwoord dat je zomaar voorganger mag worden?

Denk jij dat de rijkdom van Gods Woord er werkelijk uitkomt als je niet wat er letterlijk in de grondtekst van de Bijbel staat, niet weet waar een specifiek woord in een tekst nog meer voorkomt en wat dit te zeggen heeft, wat verschillende geleerden hebben gezegd over een tekst enz.?

Terug naar “Archief”