Moderator: Moderafo's
Mortlach schreef:En hoeveel keuterboertjes konden in 826 een orgel betalen, denk je?
schelpje3 schreef:En het zou kunnen dat er geen gemeenschap der heiligen is. Een kerkelijke gemeente kan als los zand aan elkaar hangen bijvoorbeeld, of de prediking is zo geesteloos en oppervlakkig, dat de gemeente ook in een slaap sukkelt.
Over het algemeen vind ik dat er veel te veel aandacht is voor allerlei uiterlijke zaken, de vernieuwing.
We moeten ons meer druk maken over het Woord dat gebracht wordt.
schelpje3 schreef:Nee, smaak is ook een argument, maar dat heb ik niet alleen gebruikt.
We moeten op de oorsprong letten, waarom een muziekinstrument is ontworpen!
En dan geeft het zeker geen pas om een instrument dat normaliter gebruikt wordt in een rockband, in Gods Huis te gebruiken.
En niet elke Psalm zing je op dezelfde manier. Er zijn boetpsalmen en lofpsalmen!
schelpje3 schreef:Waar zeg ik dan dat het drumstel een, op zich, verkeerd instrument is?
Die kun je prima niet-ritmisch zingen hoor. Bijkomend voordeel is dat je dan ook geen drumstel nodig hebt.mealybug schreef:Psalm 81,
berijming Johan Jansse
Zingt met blijde galm
om Uw God te loven!
Heft een blijde psalm
vrolijk voor Hem aan.
Laat de trommel slaan;
heft uw stem naar boven.
schelpje3 schreef:Waar zeg ik dan dat het drumstel een, op zich, verkeerd instrument is?
Marnix schreef:
Dat lees ik tussen de regels door als je het hebt over "een muziekintrumten dat normaliter gebruikt wordt in een rockband. Wat overigens een totaal onjuiste versmalling van dat instrument is. Maar dat terzijde.
En verder: "Een muziekinstrument voortgekomen uit werelds gedachtengoed en gebruikt bij wereldse muziek."
enz.
Wij hadden in mijn vorige gemeente een drumstel en / of een percussionist. Ik vond dat erg prettig, zou het zo weer terug willen in mijn huidige gemeente.
Schelpje schreef:Je draait de zaak om Marnix, het drumstel is is ontworpen en rockbands vonden dit wel een passend instrument om hun liedjes kracht bij te zetten.
Als we alles klakkeloos uit de wereld over gaan nemen, om de boel zogenaamd op te leuken, of voor jongeren wat hipper te maken, zijn we bezig met wereldgelijkvormigheid en daar dient een christen zich verre van te houden!
We zingen geen Psalmen voor de leukigheid, we zingen in de eredienst, tot eer van God. Ik weet ook wel dat er allerlei instrumenten zijn bijgekomen, ik ben uit de tijd van de opkomst van de jeugddiensten en er kwam geen gast meer om!
Ik ken aardig wat jongeren, in familie, in onze kerk en ik ken er gelukkig geen één die vindt dat er een halve rockband op het podium moet komen.
Wanneer we doordrongen raken van de ernst van alles, hebben we daar niet eens behoefte aan.
janneke7337 schreef:Schelpje, wat vind je van de oud testamentische tempeldienst dan met 300 professionele muzikanten, met trompetten, trommels, bazuinen en weet ik wat al niet allemaal?
Jvslooten schreef:In hoeverre is die vraag relevant?
schelpje3 schreef:Net zoiets als bij jullie in de o.g.g. bedoel je?
Als het ergens sober is, is het daar wel toch?
En dat is ook prima. De aandacht gaat dan naar het Woord en niet naar allerlei frutsels eromheen.
Tjonge Marnix, nooit geweten dat in dit land honderdduizenden mensen met oogkleppen op in de kerk zitten.
Iedereen die niet klakkeloos meegaat met de vernieuwing, is dus star en loopt met oogkleppen op.
Als jij je senang kunt voelen met een stukje van de wereld, in de kerk, ga je gang, als ik er maar niet hoef te kerken. Het is de teloorgang van de CGK!
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten