Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 11:22

In hoeverre is die vraag relevant?

Faramir

Re: n.a.v. vragenrubriek

Berichtdoor Faramir » 28 mar 2014 11:25

Mortlach schreef:En hoeveel keuterboertjes konden in 826 een orgel betalen, denk je?

Bijzonder weinig. Het orgel in de kerk is dan ook niets meer of minder dan een stukje traditie. In de evangelicale kerken is dat een bandje met dus een drumstel. Niets mis mee, het is maar net wat je gewend bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: n.a.v. vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 12:27

schelpje3 schreef:En het zou kunnen dat er geen gemeenschap der heiligen is. Een kerkelijke gemeente kan als los zand aan elkaar hangen bijvoorbeeld, of de prediking is zo geesteloos en oppervlakkig, dat de gemeente ook in een slaap sukkelt.
Over het algemeen vind ik dat er veel te veel aandacht is voor allerlei uiterlijke zaken, de vernieuwing.
We moeten ons meer druk maken over het Woord dat gebracht wordt.

Het een sluit het ander niet uit. We moeten ons druk maken om het Woord dat gebracht wordt maar dat sluit nog niet uit dat we mogen nadenken over hoe de eredienst op een goede en bijbelse manier wordt vormgegeven.

schelpje3 schreef:Nee, smaak is ook een argument, maar dat heb ik niet alleen gebruikt.
We moeten op de oorsprong letten, waarom een muziekinstrument is ontworpen!
En dan geeft het zeker geen pas om een instrument dat normaliter gebruikt wordt in een rockband, in Gods Huis te gebruiken.
En niet elke Psalm zing je op dezelfde manier. Er zijn boetpsalmen en lofpsalmen!

Wat een vreemd argument. Ds. Vergunst geeft helder aan dat een drumstel op zich geen verkeerd instrument is... dat is heel wat anders dan wat jij hier zegt. Daarnaast staat slagwerk gewoon in de Bijbel genoemd, als instrumenten waarmee we Hem mogen loven en prijzen. De Bijbel leert op dit punt dus heel wat anders dan wat jij hier zegt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 12:41

Waar zeg ik dan dat het drumstel een, op zich, verkeerd instrument is?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mar 2014 12:45

schelpje3 schreef:Waar zeg ik dan dat het drumstel een, op zich, verkeerd instrument is?

Wie a-ritmisch ''zingt'' , heeft geen drumstel nodig, want drummen is ritme.

Psalm 81,
berijming Johan Jansse

Zingt met blijde galm
om Uw God te loven!
Heft een blijde psalm
vrolijk voor Hem aan.
Laat de trommel slaan;
heft uw stem naar boven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 12:49

Dat is geen argument, want wij zingen, en vele gemeenten met ons, ritmisch.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 28 mar 2014 13:19

mealybug schreef:Psalm 81,
berijming Johan Jansse

Zingt met blijde galm
om Uw God te loven!
Heft een blijde psalm
vrolijk voor Hem aan.
Laat de trommel slaan;
heft uw stem naar boven.
Die kun je prima niet-ritmisch zingen hoor. Bijkomend voordeel is dat je dan ook geen drumstel nodig hebt. :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 13:27

schelpje3 schreef:Waar zeg ik dan dat het drumstel een, op zich, verkeerd instrument is?

Dat lees ik tussen de regels door als je het hebt over "een muziekintrumten dat normaliter gebruikt wordt in een rockband. Wat overigens een totaal onjuiste versmalling van dat instrument is. Maar dat terzijde.

En verder: "Een muziekinstrument voortgekomen uit werelds gedachtengoed en gebruikt bij wereldse muziek."

enz.

Wij hadden in mijn vorige gemeente een drumstel en / of een percussionist. Ik vond dat erg prettig, zou het zo weer terug willen in mijn huidige gemeente.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 14:32

Marnix schreef:
Dat lees ik tussen de regels door als je het hebt over "een muziekintrumten dat normaliter gebruikt wordt in een rockband. Wat overigens een totaal onjuiste versmalling van dat instrument is. Maar dat terzijde.

En verder: "Een muziekinstrument voortgekomen uit werelds gedachtengoed en gebruikt bij wereldse muziek."

enz.

Wij hadden in mijn vorige gemeente een drumstel en / of een percussionist. Ik vond dat erg prettig, zou het zo weer terug willen in mijn huidige gemeente.

Je draait de zaak om Marnix, het drumstel is is ontworpen en rockbands vonden dit wel een passend instrument om hun liedjes kracht bij te zetten.
Als we alles klakkeloos uit de wereld over gaan nemen, om de boel zogenaamd op te leuken, of voor jongeren wat hipper te maken, zijn we bezig met wereldgelijkvormigheid en daar dient een christen zich verre van te houden!
We zingen geen Psalmen voor de leukigheid, we zingen in de eredienst, tot eer van God. Ik weet ook wel dat er allerlei instrumenten zijn bijgekomen, ik ben uit de tijd van de opkomst van de jeugddiensten en er kwam geen gast meer om!

Ik ken aardig wat jongeren, in familie, in onze kerk en ik ken er gelukkig geen één die vindt dat er een halve rockband op het podium moet komen.
Wanneer we doordrongen raken van de ernst van alles, hebben we daar niet eens behoefte aan.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 28 mar 2014 15:56

Schelpje, wat vind je van de oud testamentische tempeldienst dan met 300 professionele muzikanten, met trompetten, trommels, bazuinen en weet ik wat al niet allemaal?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 16:06

Schelpje schreef:Je draait de zaak om Marnix, het drumstel is is ontworpen en rockbands vonden dit wel een passend instrument om hun liedjes kracht bij te zetten.
Als we alles klakkeloos uit de wereld over gaan nemen, om de boel zogenaamd op te leuken, of voor jongeren wat hipper te maken, zijn we bezig met wereldgelijkvormigheid en daar dient een christen zich verre van te houden!
We zingen geen Psalmen voor de leukigheid, we zingen in de eredienst, tot eer van God. Ik weet ook wel dat er allerlei instrumenten zijn bijgekomen, ik ben uit de tijd van de opkomst van de jeugddiensten en er kwam geen gast meer om!

Ik ken aardig wat jongeren, in familie, in onze kerk en ik ken er gelukkig geen één die vindt dat er een halve rockband op het podium moet komen.
Wanneer we doordrongen raken van de ernst van alles, hebben we daar niet eens behoefte aan.

Nee, als God echt in je gaat werken en je doordringt van het evangelie, dan wil je slechts de galmen van het orgel..... Doe die oogkleppen toch eens af.

Je argumentatie is niet sterk. Begrijpelijk van je vind een band vreselijk en het orgel mooi. Dus je wil geen verandering. Maar daarom moet je nog niet met verkeerde argumenten komen over hen die dat wel willen. Ze willen de dienst een beetje opleuken, hipper maken door klakkeloos van de wereld te kopieren. Alsof dat de enige mogelijkheid is. Dan waren de Korachieten en Levieten en zo niet veel beter... Of David met zijn Psalm 150. Cimbalen, tamboerijnen, fluit, cimbalen..... snaarinstrumenten.... de boel een beetje opleuken met wereldse instrumenten.

Als iemand serieus de Bijbel bestudeert kan hij / zij heel goed tot de conclusie komen dat we God mogen eren met allerlei instrumenten (en liederen). En als dat dan wordt doorgevoerd is daar niets bij van "hip maken, opleuken" en dat soort denigrerende termen. Maar goed, dat komt vast omdat ik en al die anderen het evangelie helemaal niet snappen, anders zouden ze dat helemaal niet willen... dan wilden ze enkel het orgel..... Sorry maar wat een veroordeling vanuit kortzichtigheid....

(overigens is begeleiding met een gitaar, drumstel, piano enz heel wat anders dan een rockband....)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 16:32

Tjonge Marnix, nooit geweten dat in dit land honderdduizenden mensen met oogkleppen op in de kerk zitten.
Iedereen die niet klakkeloos meegaat met de vernieuwing, is dus star en loopt met oogkleppen op.
Als jij je senang kunt voelen met een stukje van de wereld, in de kerk, ga je gang, als ik er maar niet hoef te kerken. Het is de teloorgang van de CGK!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2014 16:37

janneke7337 schreef:Schelpje, wat vind je van de oud testamentische tempeldienst dan met 300 professionele muzikanten, met trompetten, trommels, bazuinen en weet ik wat al niet allemaal?

Net zoiets als bij jullie in de o.g.g. bedoel je?
Als het ergens sober is, is het daar wel toch?
En dat is ook prima. De aandacht gaat dan naar het Woord en niet naar allerlei frutsels eromheen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2014 16:42

Jvslooten schreef:In hoeverre is die vraag relevant?

Nou, als je beweert dat het instrument bij uitstek door de elite werd gebruikt, en je zet daarnaast dat het plebs zo'n ding van zijn leven niet kon betalen, dan valt de kracht van de oorspronkelijke opmerking nogal weg, in mijn ogen dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2014 17:02

schelpje3 schreef:Net zoiets als bij jullie in de o.g.g. bedoel je?
Als het ergens sober is, is het daar wel toch?
En dat is ook prima. De aandacht gaat dan naar het Woord en niet naar allerlei frutsels eromheen.

En nogmaals negeer je volledig alles wat de Bijbel hier over zegt. Opmerkelijk, je zegt dat de aandacht moet uitgaan naar het Woord en ondertussen negeer je het Woord op dit punt volledig maar hanteer je alleen eigen bedenksels, cultuur en dat soort zaken. Als de aandacht naar het Woord uitgaat lees je daarin ook dat het gebruik van allerlei instrumenten niet ten koste gaat van de aandacht voor het Woord of wereldgelijkvormig is en niet zou passen in de eredienst. Erg tegenstrijdig allemaal en dat is jammer.

Tjonge Marnix, nooit geweten dat in dit land honderdduizenden mensen met oogkleppen op in de kerk zitten.
Iedereen die niet klakkeloos meegaat met de vernieuwing, is dus star en loopt met oogkleppen op.
Als jij je senang kunt voelen met een stukje van de wereld, in de kerk, ga je gang, als ik er maar niet hoef te kerken. Het is de teloorgang van de CGK!

Zo leer je nog eens wat. En nu draai jij de zaken om. Eerst beschuldig je hen die meer instrumenten in de kerk willen dan het orgel van wereldgelijkvormigheid waar een gelovige geen behoefte aan heeft. Wat volledig in strijd is met wat Gods Woord zegt. Als ik dat aangeef ga je klagen dat ik zou stellen dat dus iedereen die geen vernieuwing wil, oogkleppen op heeft. Je hebt er weinig van begrepen. Gelukkig is de CGK een stuk breder dan dit denken..... en vasthouden aan menselijke bedenkseltjes ipv aan Gods Woord.

Terug naar “Archief”