alexander91 schreef:Gedenken aan de dag dat we geestelijk uitgeleid zijn uit het huis der zonde op de opstandingsdag, zoals de Joden moesten gedenken aan de vleselijke uitleiding uit het slavenhuis van Egypte.
André-J30 schreef:
Of gewoon, zoals het woord Sabbath zegt, rusten? (Lexicon Gesenius geeft als hoofd betekenis van Sabbath rusten, stoppen met werken)
Eén dag in de week waarin we stoppen met bezigheden voor ons levensonderhoud en beseffen dat we , ondanks ons werken "in het zweet uws aanschijns", wij alles van God krijgen. Niet zeven dagen in de week zwoegen. En die dag gebruiken om ons op Hem te richten.
Dat zowieso, maar ik baseer mijn gedachten o.a. op Deut 4:
"Neem de sabbatdag in acht om die te heiligen, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
14 maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw slaaf en uw slavin rusten zoals u.
15
Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden."
Dit laatste kunnen wij niet, want wij heidenen zijn niet slaaf geweest in Egypte. Eerder waren wij de slavenhouders. In plaats van dat kunnen wij een ander slavenhuis bezien, namelijk dat van de zonde.
N.a.v. de reactie van Arco (het is niet tegen jou gericht, maar bevat wel mijn mening mbt je vraag

): Christus werd niet op de zondag gekruisigd, maar op de eerste dag der week werd ons pas bekend dat Christus opgestaan was om het evangelie de wereld in te brengen. Dit is een dag om te herinneren. 50 dagen later (ook op een zondag) werd de Geest uitgestort. In mijn ogen is dus de eerste dag der week de memorabele dag om de uitleiding uit de zonde te gedenken. Theologisch gezien weet ik niet waar we alles precies moeten plaatsen, en daarin laat ik een ander ook vrij. Als je op een vrijdag de rustdag wilt houden, OK, wil je het elke dag doen oid, ook OK, maar ik zou ook graag willen dat ik in mijn waarde gelaten worden om op de zondag mijn tijd te besteden om God te gedenken, en het is al moeilijk genoeg om dat goed te doen, dus laat staan dat ik erop zit te wachten dat mensen zeggen dat het geen betekenis heeft om het te doen. Liever wordt ik erin aangespoord/geinspireerd

. Niet omdat het moet, maar uit dankbaarheid en om mezelf weer op orde te krijgen in een onstuimige wereld als deze. Daar tegenover staat dat het ook goed is om te waarschuwen tegen wettisch gedrag, maar dat moet wel in balans zijn met aanmoediging in de andere richting en niet eenzijdig alles maar afkraken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin