Tien Geboden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André-J30
Sergeant
Sergeant

Re: Tien Geboden

Berichtdoor André-J30 » 24 mar 2014 18:13

mealybug schreef:Nee, Jezus zegt tegelijkertijd dat hij en Zijn Vader iedere dag werkten, toch?

Ps 147:9 Die het vee zijn voeder geeft; aan de jonge raven, als zij roepen. Dat zijn de werken die God na de Schepping doet, zorg voor en onderhoud van de schepping nadat Hij gestopt is met scheppen.
Daarmee geeft Jezus Zijn afkomst aan!
Als mens heeft Hij zich aan de Sabbath gehouden (al was het in de ogen van sommige scherpslijpers niet genoeg).
Ex. 31:12-17. Speciaal vers 17 Hij (de Sabbath) zal tussen Mij en tussen de kinderen Israels een teken in eeuwigheid zijn ...
Wij zijn geënt op de edele olijf Israël, Rom. 11.
Hoezo zouden wij die dag dan niet meer gedenken en heiligen?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 18:51

André-J30 schreef:Ex. 31:12-17. Speciaal vers 17 Hij (de Sabbath) zal tussen Mij en tussen de kinderen Israels een teken in eeuwigheid zijn ...
Wij zijn geënt op de edele olijf Israël, Rom. 11.

Hoe kom je daar nu bij, wij zijn helemaal niet geent op de edele olijf, maar op de sappige wortel.
De edele olijf zijn de joden en wij de wilde olijf.

Maar goed, houd jij je aan de zaterdag als rustdag om die reden ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 24 mar 2014 19:01

mealybug schreef:Nee, ik heilig geen dagen.
Zelfs tegen de israelieten zei Jezus ZELF dat de sabbath er voor de mens was, en niet de mens voor de sabbat.
Paulus bevestigt een en ander nog eens in zijn brief aan de Romeinen, waarin hij zegt dat niemand een ander mag be-/veroordelen op het houden van een dag of niet.
had ik dat noet al eerder genoemd #-o
Dus denk even na voor dat je weer begint te veroordelen, alsjeblieft.
Nergens in het NT hebben de apostelen het over de sabbat, die de heidenen zowiezo al nooit hielden.
En dat nu ook niet hoeven te gaan doen, dat lijkt me overduidelijk.

Nee God beval: Gedenkt den sabbat dat gij dien heiligt!
En die wet is niet alleen voor het volk Israël gegeven, want anders zouden wij iemand om zeep mogen helpen en de motor van de buurman stelen.
Die wetten gelden tot het einde der dagen!
Maar ik snap het wel, jij wilt je koste wat kost er onder uit draaien dat je niet naar de kerk wil.
Zelfs de zevendedagsadventisten houden op zaterdag een principiële rustdag en gaan ter kerke.

Jij bent altijd zo bijbels, denk je, heeft God bevolen om ieder voor zich maar in huis te blijven en ons Bijbeltje te lezen?
In allerlei landen, waarin christenvervolging is, zijn de ondergrondse kerken bloeiend en groeiend!
Men heeft er 3 uur lopen voor over!
En jij? Liever een ritje op je motor en dan daarna nog een uurtje voor God over?
In Zuid Afrika zijn ook bijbelgetrouwe kerken, ga daar eens luisteren.

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 24 mar 2014 19:16

mealybug schreef:Hoe kom je daar nu bij, wij zijn helemaal niet geent op de edele olijf, maar op de sappige wortel. De edele olijf zijn de joden en wij de wilde olijf.
Maar goed, houd jij je aan de zaterdag als rustdag om die reden ?

Ro 11:17 En zo enige der takken afgebroken zijn, en gij, een wilde olijfboom zijnde, in derzelver [plaats] zijt ingeënt, en des wortels en der vettigheid van de olijfboom mede deelachtig zijt geworden,

Staat er duidelijk en komt ook overeen met de praktijk van enten van wilde olijf takken op een gecultiveerde olijf. (Er zwerft op internet wel een verklaring rond van het op de wortel geënt zijn maar dat heeft onvoldoende Bijbelse en land- en tuinbouwkundige grond.)
Wij hebben deel aan der sappen die door de wortel worden opgezogen, wij kunnen onszelf niet voeden!. Zijn afhankelijk van ....?
Toch wel heel bijzonder, nietwaar?
Aangezien de basis van die wortel de "Tien Woorden van het Verbond" zijn heilig(en) ik (en mijn huis) de rustdag.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 19:27

Jvslooten schreef:Nee, dat leert de Schrift niet. Jezus deed ook alleen maar werken van noodzakelijkheid (Mat. 12). De Apostel Paulus schrijft: 'Wie Zijn rust binnengegaan is (=het volk van God, heb. 4:9), die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.' Het niet naleven van de rustdag noemt hij in het vervolg van de tekst 'ongehoorzaamheid die ten val zal komen'.

Joh.5:17: “Maar Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 mar 2014 19:37

alexander91 schreef:Gedenken aan de dag dat we geestelijk uitgeleid zijn uit het huis der zonde op de opstandingsdag, zoals de Joden moesten gedenken aan de vleselijke uitleiding uit het slavenhuis van Egypte.
André-J30 schreef:
Of gewoon, zoals het woord Sabbath zegt, rusten? (Lexicon Gesenius geeft als hoofd betekenis van Sabbath rusten, stoppen met werken)
Eén dag in de week waarin we stoppen met bezigheden voor ons levensonderhoud en beseffen dat we , ondanks ons werken "in het zweet uws aanschijns", wij alles van God krijgen. Niet zeven dagen in de week zwoegen. En die dag gebruiken om ons op Hem te richten.
Dat zowieso, maar ik baseer mijn gedachten o.a. op Deut 4:
"Neem de sabbatdag in acht om die te heiligen, zoals de HEERE, uw God, u geboden heeft.
13 Zes dagen zult u arbeiden en al uw werk doen,
14 maar de zevende dag is de sabbat van de HEERE, uw God. Dan zult u geen enkel werk doen, u, noch uw zoon, noch uw dochter, noch uw slaaf, noch uw slavin, noch uw rund, noch uw ezel, noch enig vee van u, noch uw vreemdeling, die binnen uw poorten is, opdat uw slaaf en uw slavin rusten zoals u.
15 Want u zult in gedachten houden dat u slaaf geweest bent in het land Egypte en dat de HEERE, uw God, u vandaar uitgeleid heeft met sterke hand en uitgestrekte arm. Daarom heeft de HEERE, uw God, u geboden de dag van de sabbat te houden."
Dit laatste kunnen wij niet, want wij heidenen zijn niet slaaf geweest in Egypte. Eerder waren wij de slavenhouders. In plaats van dat kunnen wij een ander slavenhuis bezien, namelijk dat van de zonde.

N.a.v. de reactie van Arco (het is niet tegen jou gericht, maar bevat wel mijn mening mbt je vraag :-)): Christus werd niet op de zondag gekruisigd, maar op de eerste dag der week werd ons pas bekend dat Christus opgestaan was om het evangelie de wereld in te brengen. Dit is een dag om te herinneren. 50 dagen later (ook op een zondag) werd de Geest uitgestort. In mijn ogen is dus de eerste dag der week de memorabele dag om de uitleiding uit de zonde te gedenken. Theologisch gezien weet ik niet waar we alles precies moeten plaatsen, en daarin laat ik een ander ook vrij. Als je op een vrijdag de rustdag wilt houden, OK, wil je het elke dag doen oid, ook OK, maar ik zou ook graag willen dat ik in mijn waarde gelaten worden om op de zondag mijn tijd te besteden om God te gedenken, en het is al moeilijk genoeg om dat goed te doen, dus laat staan dat ik erop zit te wachten dat mensen zeggen dat het geen betekenis heeft om het te doen. Liever wordt ik erin aangespoord/geinspireerd :-). Niet omdat het moet, maar uit dankbaarheid en om mezelf weer op orde te krijgen in een onstuimige wereld als deze. Daar tegenover staat dat het ook goed is om te waarschuwen tegen wettisch gedrag, maar dat moet wel in balans zijn met aanmoediging in de andere richting en niet eenzijdig alles maar afkraken.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 mar 2014 19:41

Jvslooten schreef:Nee, dat leert de Schrift niet. Jezus deed ook alleen maar werken van noodzakelijkheid (Mat. 12). De Apostel Paulus schrijft: 'Wie Zijn rust binnengegaan is (=het volk van God, heb. 4:9), die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.' Het niet naleven van de rustdag noemt hij in het vervolg van de tekst 'ongehoorzaamheid die ten val zal komen'.
mealybug schreef:Joh.5:17: “Maar Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”.
Interessant. Is dat hetzelfde "werk" als het "werk" tijdens de schepping? Dus qua oorspronkelijke woorden? Maar ook qua inhoud. Woordverkondiging etc is ook een soort werk. De priesters in het OT deden dit werk toch ook op de sabbat of niet? Dat weet ik niet. Gaat het sabbatsgebod ook over dergelijk geestelijk werk? Of zou het meer gericht zijn op het scheppende werk (wat wij mensen in principe ook doen). Dus meer productie of dienstverlening met aardse doeleinden.

PS dit zijn maar wat gedachtenspinsels hoor :P
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 19:50

mealybug schreef:Joh.5:17: “Maar Jezus antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook”.
In Zijn onderhoudende en regerende werk, inderdaad. Dat neemt niet weg dat God op de zevende dag gerust heeft, als voorbeeld ter navolging, zoals de Hebreënschrijver al duidelijk maakte.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 24 mar 2014 19:53

alexander91 schreef:De priesters in het OT deden dit werk toch ook op de sabbat of niet? Dat weet ik niet. Gaat het sabbatsgebod ook over dergelijk geestelijk werk?
''Hebt u niet gelezen in de Wet dat de priesters op de sabbatdagen de sabbat ontheiligen in de tempel, en toch onschuldig zijn?'' :wink:

(Zie Mat. 12:5 & Num. 28:9)

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 24 mar 2014 19:59

alexander91 schreef:Interessant. Is dat hetzelfde "werk" als het "werk" tijdens de schepping? Dus qua oorspronkelijke woorden? Maar ook qua inhoud.
PS dit zijn maar wat gedachtenspinsels hoor :P

Zo maar enkele gedachten: Scheppen, Hebreeuws Bara, uit niets iets creëren. Werken (arbeiden Abad), handelen met de dingen die je hebt. Dus twee heel verschillende zaken naar mijn idee.
Als onderbouwing gaf ik iets eerder al aan Ps 147:9 "Die het vee zijn voeder geeft; aan de jonge raven, als zij roepen." Dat zijn de werken die God na de Schepping doet, zorg voor en onderhoud van de schepping nadat Hij gestopt is met scheppen.
Werken voor de mens is m.i. vnl. de zorg voor levensonderhoud. Al moet dat in onze westerse welvarende wereld heel ruim gezien worden. Ook ontspanning (zoals voetbal? :D ) kan daar onder vallen. Heilig die dag, wat ik vroeger leerde: Heiligen is afzonderen van en toewijden aan. Een dubbele beweging. Juist omdat we er in de week niet echt aan toe komen dan deze dag gebruiken om ons geestelijk op te laden. (Lukt dat op het voetbalveld?)

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 24 mar 2014 20:46

alexander91 schreef:De priesters in het OT deden dit werk toch ook op de sabbat of niet? Dat weet ik niet. Gaat het sabbatsgebod ook over dergelijk geestelijk werk?
Jvslooten schreef:''Hebt u niet gelezen in de Wet dat de priesters op de sabbatdagen de sabbat ontheiligen in de tempel, en toch onschuldig zijn?'' :wink:

(Zie Mat. 12:5 & Num. 28:9)
Nice :P, bedankt voor de tekst!

@Andre, bedankt ook voor het delen van jou gedachten. Ik kan me er wel in vinden. Een dag in de week apart zetten en dan speciaal wijden aan God.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 24 mar 2014 22:43

alexander91 schreef: Een dag in de week apart zetten en dan speciaal wijden aan God.

krijgt je geliefde ook maar 1 dag per week?
Weet je niet dat God op de eerste plaats moet komen, en niet alleen op zondag , maar iedere dag?

André-J30
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor André-J30 » 25 mar 2014 08:52

mealybug schreef:krijgt je geliefde ook maar 1 dag per week?
Weet je niet dat God op de eerste plaats moet komen, en niet alleen op zondag , maar iedere dag?

Ik kijk naar de "Tien Woorden van het Verbond" als totaal door eerst naar de eerste vijf te kijken in geconcentreerde vorm:

Ik ben JHWH Elohiem
Geen ander
Gebruik mijn naam niet voor futuliteiten
Gedenk de Sabbath
Eer je Vader
ETC

Dan kan ik niet anders concluderen dat onze Schepper, God en Vader iets bijzonders van ons wil op één dag in de week. Kijk dan naar die andere Woorden, dan is het toch duidelijk dat Hij ook de rest van de week iets van ons wil, iets in onze houding en ons gedrag. De hele week van mij is voor Hem (met lek en gebrek ...) maar Hij vraagt iets speciaals op die ENE dag. Dat is Zijn wens, Zijn verlangen en Zijn opdracht aan ons.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 25 mar 2014 09:37

alexander91 schreef: Een dag in de week apart zetten en dan speciaal wijden aan God.
mealybug schreef:krijgt je geliefde ook maar 1 dag per week?
Je bent de tekst van Paulus die je eerder gebruikte over het houden van 1 dag boven de anderen of alle dagen gelijk al weer uit het oog verloren nu je een ander punt kunt scoren?

Om je toch maar te antwoorden (niet dat het veel zin heeft want je beeld over mij lijkt niet te veranderen aangezien je me al in een hokje hebt geplaatst, maar toch):

Nee, mijn geliefde krijgt meer dagen per week. Alle dagen ben ik met mijn geliefde. Maar sommige dagen meer, want dat ga ik speciaal dingen met haar doen.
In die zin is dat ook met God. Ik leef met God, elke dag. Elke dag voel ik ook de verantwoordelijkheid om te werken, liefst met God in mijn gedachten, maar dat werkt niet altijd. Daarom is het zo fijn om een baken te hebben, een vaste dag, gereserveerd om te wijden aan God. Om me weer helemaal dicht bij Hem te brengen, zodanig dat ik ook de rest van de week in met Hem door kan brengen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2014 15:37

André-J30 schreef:Ik kijk naar de "Tien Woorden van het Verbond" als totaal door eerst naar de eerste vijf te kijken in geconcentreerde vorm:

Ik ben JHWH Elohiem
Geen ander
Gebruik mijn naam niet voor futuliteiten
Gedenk de Sabbath
Eer je Vader
ETC

Dan kan ik niet anders concluderen dat onze Schepper, God en Vader iets bijzonders van ons wil op één dag in de week. Kijk dan naar die andere Woorden, dan is het toch duidelijk dat Hij ook de rest van de week iets van ons wil, iets in onze houding en ons gedrag. De hele week van mij is voor Hem (met lek en gebrek ...) maar Hij vraagt iets speciaals op die ENE dag. Dat is Zijn wens, Zijn verlangen en Zijn opdracht aan ons.

Dat bijzondere is: Rust. Dat lezen we ook in de toelichting. Want God werkte zes dagen en rustte op de zevende dag. Daarom maakte Hij er een bijzondere dag van. God weet hoe druk we kunnen zijn met ons werk, met alles wat moet gebeuren en Hij weet ook dat het goed is dat er een dag is dat we uitrusten. Daarom geeft Hij ons die dag. En die dag is daarmee ook uitermate geschikt om als gemeente samen te komen en ook bij Hem tot rust te komen. Niet dat we 1 dag in de week met Hem willen leven, Hij wil een relatie met ons en een relatie heb je 24/7....
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”