Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Gevoelens en ervaringen: is dat bevinding?

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:01

Jvslooten schreef:Ik erken dat niet, maar misschien hebben we daar allebei wel een ander beeld bij.
StillAwake schreef:Ik heb een boek gelezen (ja, ik kan lezen... :D ) met de titel: De farizeeër in de spiegel.
aan de hand daarvan ben ik negatiever naar mijzelf, en positiever naar farizeeërs gaan kijken.
Ontdekt dat ik er zelf ook één ben.

Kan je het boek aanbevelen!
Ik geloof wel dat je kan lezen hoor :mrgreen:
Ik heb al even gezocht, maar zo te zien is het bij alle grote boekenwinkels uitverkocht. Misschien dat ze het in de bieb hebben.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:03

Jvslooten schreef:Ik geloof wel dat je kan lezen hoor :mrgreen:
Ik heb al even gezocht, maar zo te zien is het bij alle grote boekenwinkels uitverkocht. Misschien dat ze het in de bieb hebben.

Het is voor mij echt een eye-opener geweest.
Ik kan het je aanraden, hoewel voor jou de weg tot geloof wellicht wat vanzelfsprekender is geweest dan voor mij.
Om die reden kan iets wat mij echt raakt een ander koud laten en andersom...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:07

Jvslooten schreef:En wie ook maar iets van zichzelf verwacht? Hoe zit het daar mee?
mealybug schreef:Wat stel je je daar nu eigenlijk bij voor?
Dat kan ik ook aan jou vragen. Twee keer zelfs, want wat bedoel je met ´iets van de wet verwachten´? Als je allebei nu eens op een rijtje zet dan geef ik graag een gemotiveerd antwoord waarin ik uiteenzet of ik het met je eens ben of niet en waarom wel/niet.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:11

Jvslooten schreef:Ik geloof wel dat je kan lezen hoor :mrgreen:
StillAwake schreef:Het is voor mij echt een eye-opener geweest.
Ik kan het je aanraden, hoewel voor jou de weg tot geloof wellicht wat vanzelfsprekender is geweest dan voor mij.
Om die reden kan iets wat mij echt raakt een ander koud laten en andersom...
Geloven is nooit vanzelfsprekend, dus dat zal wel meevallen. In ieder geval bedankt voor de tip, ik ga proberen het ergens op de kop te tikken. 272 pagina´s zie ik net, daarmee kan ik dus wel weer even vooruit! 8)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2014 13:14

StillAwake schreef:Ik zie deze mensen als diepgelovige mensen die de verkeerde religie aanhangen

In alle godsdiensten is sprake van ervaring en gevoelens. Dus ook bij de Farizeeers. Zou er bevinding zijn geweest bij de Farizeeers?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:14

Jvslooten schreef:Geloven is nooit vanzelfsprekend, dus dat zal wel meevallen. In ieder geval bedankt voor de tip, ik ga proberen het ergens op de kop te tikken. 272 pagina´s zie ik net, daarmee kan ik dus wel weer even vooruit! 8)

Geloven is inderdaad nooit vanzelfsprekend, maar als je alleen nog maar als toerist in een kerk geweest was voor je 20e is dat misschien nog minder vanzelfsprekend als wanneer je e.e.a. met de paplepel ingegoten hebt gekregen.
En hoewel ik kritisch sta tegenover zaken die alleen op traditie gebaseerd zijn ben ik jaloers op hen die dat van huis uit meekregen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:16

StillAwake schreef:Ik zie deze mensen als diepgelovige mensen die de verkeerde religie aanhangen
mona schreef:In alle godsdiensten is sprake van ervaring en gevoelens. Dus ook bij de Farizeeers. Zou er bevinding zijn geweest bij de Farizeeers?

Dat weet ik niet, maar denk het wel. Het hangt nogal af van de definitie van bevinding welke gehanteerd wordt.
Ook deze mensen zagen tekenen in hun leven, die ze een interpretatie meegaven.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2014 13:34

StillAwake schreef:Het hangt nogal af van de definitie van bevinding welke gehanteerd wordt.
Ook deze mensen zagen tekenen in hun leven, die ze een interpretatie meegaven.
Dat is dus precies wat ik in mijn openingspost bedoelde met: het woord bevinding is multi-interpretabel.
Waar ligt het onderscheid? Mijns inziens in de overtuiging die door de Heilige Geest in ons hart gewerkt wordt. Omdat het geloof is, is dit niet te bewijzen. Het wordt zichtbaar uit de vruchten die men draagt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 mar 2014 13:45

Wat is een farizeeër:

- brengt geen vruchten van bekering voort (Mat. 3:8)
- is thuis in de Bijbel (Mat. 2: 4-6, Luk. 10:27, Joh. 8:5)
- beroept zich op de ‘ouden’ (wij zouden zeggen: op oudvaders) (Mat. 3:9, 15:2, Mark. 7:3c)
- houdt van discussiëren en twisten (Mat. 5:29, Mat. 12: 19a, Mark. 8:11, 9:14,16, Luk. 11:53,54, Luk. 17:20, Luk. 20:23, Joh. 8:6)
- houdt zich sterk bezig met inzettingen, tradities en geboden van mensen (Mat. 15:9)
- nadert tot God met de lippen, maar houdt zijn hart verre van God (Mat. 15:8, Mark. 3:5, Luk. 7:30, 16:16)
- ergert zich aan de boodschap van Christus (Mat. 15:12, 21:45,46, Luk. 16:14, Joh. 6:41)
- heeft een hard hart (Mark. 3:5)
- is blind en leid daardoor andere in een gracht (Mat. 15:14, 23:13)
- heeft een hekel aan Jezus Christus (Mat. 16:21, 20:18, 21:33-46, 26:4, 27:41)
- maakt dienstknechten van God monddood (Mat. 21:35, 23:37)
- begeert een teken of bijzondere openbaring van God (Mat. 12:38, 16:1,4, Mark. 8:11)
- denkt dat hij beter is dan een ander (Mat. 9:14, Luk. 15:30, 18:11, 19:38, Joh. 7:49)
- let veel op een ander om te kijken of hij/zij iets fout doet (Mat. 9: 11, 12: 2, 15:2, 21:15,16)
- maakt zich meer druk over een ander dan over zichzelf (Mat. 12:2, 15:2)
- houdt zich meer bezig met de wet dan met het Evangelie (de vergeving van zonde) (Mat 12: 9-21, Joh. 9)
- maakt het werk van God verdacht (Mat. 12: 24, 21: 15,16)
- heeft een hekel aan een vrijmoedig getuigenis van een volgeling van Jezus (Joh. 9:28, 12:42, Hand. 6:12, 7:54, 9:1)
- stelt veel vragen vanuit het ongeloof (Mat. 15: 2, 19:3, 7, 22:15, Mark. 2:24, 11:28, Luk. 10:25, 17:20)
- vindt het verdacht als iemands zonden vergeven worden (Mat. 9: 3,4, Mark. 2:7)
- weet het beter dan God (Mat. 9:3, 26:65, Mark. 2:7, Mark. 2:30, Luk. 7:49, Joh. 7:15, 8:13, Joh. 10:33)
- denkt verkeerd over anderen en hoog van zichzelf (Mat. 9:4, Luk, 15:2, 16:15b)
- denkt dat het Evang. is voor mensen met een bepaalde kwalificatie en niet voor zondaren en tollenaren (Mat. 9:11, Mark. 2:16, Luk. 15:2)
- kijkt neer op andere mensen (Mark. 7:5, Luk. 15:2, 30, Luk. 7:47-49, Joh. 9:34)
- is ernstig, ijverig en godsdienstig, maar om van mensen gezien te worden of om daarmee God te behagen (Mat. 23, Luk. 18:11-14)
- is streng en hard voor anderen, maar gemakkelijk en toegeeflijk voor zichzelf (Mat. 23:3,4, Luk. 11:46)
- bedenkt honderden geboden en verboden die hij andere oplegt (Mat. 23:4, Mark. 2:23,24, Mark. 7:4,5, Luk. 18:12)
- maakt Gods Woord krachteloos door allerlei eigen bedachte inzettingen (Mark. 7:13)
- doet tradities en draagt bepaalde kleding om van de mensen gezien te worden (Mat. 23:5, Mark. 12:38)
- bemint een ereplaats in de kerk en zit graag in het voorgestoelte (Mat. 23:6, Mark. 12:39, Luk. 18:11)
- hoort graag van de mensen dat hij degelijk en godsdienstig is (Mat. 23:7)
- staat anderen in de weg om in te gaan in het Koninkrijk der hemelen (Mat. 23:14)
- bidt lang en uitvoerig, zodat andere mensen gaan denken dat ze heel vroom zijn (Mat 23:14)
- is overdreven precies in kleine dingen, maar laat het grootste, waar het op aankomt, na (Mat. 23:24, Luk. 11:42)
- maakt zich drukker om de buitenkant dan de binnenkant (Mat. 23:25)
- ziet er van de buitenkant keurig uit, maar is van binnen vol geveinsdheid (Mat. 23:27,28)
- heeft een leer, maar geen relatie (Mat. 16:12c)
- vereert bepaalde dienstknechten van God (Mat. 23:33, Luk. 11:47)
- wilt niet tot Christus komen (Mat. 23:37)
- doet of zegt dingen tegen beter weten in (Mat. 27:63, Mark. 11:33a, Luk. 14:6, Luk. 20:21, Hand. 6:13)
- is bang dat velen tot geloof in Christus komen (Mat. 11. 18, Luk. 19:48, Joh. 7:31,32, 11:48, 12:19)
- rechtvaardigt zichzelf (Luk. 10:29, 16:15, 18:14, Joh. 9:40,41)
- legt het Woord van God op zijn eigen manier uit (Luk. 11:52a, 16:16, Joh. 3:9)
- meent door de wet zalig te worden en heeft de bekering niet nodig (Luk. 15:7c, 18:11,12, Joh. 7:49)
- beoordeelt andermans bekering (Joh. 9:15,17,26)
- wederstaat de Heilige Geest (Hand. 7:51)

BRON:

http://www.christelijkeverhalen.nl/?p=227

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:47

mona schreef:Dat is dus precies wat ik in mijn openingspost bedoelde met: het woord bevinding is multi-interpretabel.
Waar ligt het onderscheid? Mijns inziens in de overtuiging die door de Heilige Geest in ons hart gewerkt wordt. Omdat het geloof is, is dit niet te bewijzen. Het wordt zichtbaar uit de vruchten die men draagt.

En zelfs die vruchten zijn multi-interpretabel.
Wat de één als vrucht van de geest ziet ziet de ander wellicht als gebondenheid of juist als teveel vrijheid.
We mogen nooit vergeten Wie er uiteindelijk oordeelt, en dan ook de vruchten beoordeeld op waarde.
Gevaarlijk om dat bij een ander te doen (of bij jezelf).

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 13:50

Als je alle anti-christelijke zaken eruithaalt (of typisch Joodse zaken, mocht dat vriendelijker klinken)
klopt het wel aardig, en houdt het ons een spiegel voor.
Overigens een onjuist overzicht, want ook onder de volgelingen van Jezus bevonden zich farizeeërs...
Bekendste voorbeeld is Nicodemus, maar van Jozef van Arimathea is het ook waarschijnlijk dat hij tot deze groep behoorde.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 mar 2014 13:57

StillAwake schreef:We mogen nooit vergeten Wie er uiteindelijk oordeelt, en dan ook de vruchten beoordeeld op waarde.
Gevaarlijk om dat bij een ander te doen (of bij jezelf).
Mee eens. Een oude uitdrukking uit bevindelijke kringen is: Wees maar nauw voor jezelf en ruim voor een ander. Ik denk dat als we ons dat allemaal op het hart zouden binden de kaart van christelijk Nederland er heel anders uit zou zien!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 11 mar 2014 13:59

StillAwake schreef:Bekendste voorbeeld is Nicodemus, maar van Jozef van Arimathea is het ook waarschijnlijk dat hij tot deze groep behoorde.
Na hun bekering konden het toch geen farizeeers meer zijn?
StillAwake schreef:En zelfs die vruchten zijn multi-interpretabel
Nee, wat de vruchten zijn, daar is de bijbel duidelijk over, die staan in Galaten 5 vers 22: De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 mar 2014 14:07

StillAwake schreef:Bekendste voorbeeld is Nicodemus, maar van Jozef van Arimathea is het ook waarschijnlijk dat hij tot deze groep behoorde.

mona schreef:Na hun bekering konden het toch geen farizeeers meer zijn?

De farizeeen waren veel meer dan een religieuze groep (ook politiek waren ze actief), en ook bepaald niet eenduidig (varieerde van liberaal tot behoudend).
Maar ik kan me inderdaad voorstellen dat een christen daar niet meer tussen gerekend werd.
StillAwake schreef:En zelfs die vruchten zijn multi-interpretabel
mona schreef:Nee, wat de vruchten zijn, daar is de bijbel duidelijk over, die staan in Galaten 5 vers 22: De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.

Klopt.
De vruchten die in bevindelijke kringen (dat wil zeggen, in de bevindelijke kringen waar ik wel eens verkeer) worden gepropageerd zijn toch andere..
Daar staan tussen: "beseffen dat God het moet doen", "De baard afscheren", "in het zwart gaan" en iets met een nachthutje op een komkommerhof wat ik niet helemaal heb begrepen...
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 mar 2014 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 mar 2014 14:10

StillAwake schreef:Daar staan tussen: "beseffen dat God het moet doen", "De baard afscheren", "in het zwart gaan" en iets met een hutje op een komkommerveld wat ik nooit helemaal heb begrepen...

Klok - klepel

Het is: nachthutje in de komkommerhof en dat is gewoon uit de Bijbel!
Jesaja 1 vers 8
En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.

En als je iets niet begrijpt, waarom vraag je dan niet naar de betekenis ervan?

Terug naar “Archief”