Erfzonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Erfzonde

Berichtdoor Jvslooten » 08 feb 2014 14:23

Boerin schreef:Is dat zo? Ik wist niet eens wat erfzonde was eerlijk gezegd, ik dacht dat het gewoon betekende dat we na die zondeval allemaal een zondenatuur hebben.
Die zondenatuur is inderdaad de erfenis van Adam, en door die zondenatuur is een ieder geneigd tot het kwaad (de zonde). Daarom zegt Paulus dat allen onder de zonde zijn (Rom. 3:9) en schrijft Johannes dat heel de wereld in het boze ligt (1 Joh. 5:19) behalve diegenen die uit God geboren zijn. Jezus zegt: Wat uit het vlees geboren is, is vlees; (Joh. 3:6) en het vlees is zondig (Rom. 8:3), haar bedenken is dood (Rom. 8:6), en zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen. (Rom. 8:8).

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 14:25

Hier zeggen ze dat ie van het dienstmeisje was, maar dat komt uit de Midrash:
http://www.chabad.org/theJewishWoman/ar ... -David.htm
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 08 feb 2014 15:20

mealybug schreef:Niets is zeker.
het is ook niet echt belangrijk, want dat is de leer over erfzonde ook niet.
Waarom wordt het uberhaupt zo genoemd en niet de ''vleselijke natuur'', zoals de Bijbel het noemt?

......En alzo werd de mens tot een levende ziel...(Genesis 2:7)

De vraag is in hoeverre de "vleselijke natuur" iets te maken heeft met de mens (Adam) die in het paradijs door God geschapen werd en in hoeverre deze "vleselijke natuur" te maken heeft met Adams ongehoorzaamheid en de uitzending van Adam uit het paradijs.

Als de leer van de erfzonde klopt, is dat natuurlijk hartstikke belangrijk.

Jij denkt vanuit een bepaalde gedachte die je dermate aankleeft dat je eigenlijk al niet meer onbevooroordeeld naar het geschreven Woord kunt en wilt kijken.

Vraag in deze is dus....

..............Waar komt die vleselijke natuur vandaan?..........

En daar zoeken gelovigen(!) een antwoord op.

hg
Learsi

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2014 15:41

mealybug schreef:Niets is zeker.
het is ook niet echt belangrijk, want dat is de leer over erfzonde ook niet.
Waarom wordt het uberhaupt zo genoemd en niet de ''vleselijke natuur'', zoals de Bijbel het noemt?

Het is voor gereformeerden wel belangrijk want naar ik heb begrepen staat het ergens in de geloofsbelijdenissen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2014 15:45

Boerin schreef:Is dat zo? Ik wist niet eens wat erfzonde was eerlijk gezegd, ik dacht dat het gewoon betekende dat we na die zondeval allemaal een zondenatuur hebben.

Jvslooten schreef:Die zondenatuur is inderdaad de erfenis van Adam, en door die zondenatuur is een ieder geneigd tot het kwaad (de zonde). Daarom zegt Paulus dat allen onder de zonde zijn (Rom. 3:9) en schrijft Johannes dat heel de wereld in het boze ligt (1 Joh. 5:19) behalve diegenen die uit God geboren zijn. Jezus zegt: Wat uit het vlees geboren is, is vlees; (Joh. 3:6) en het vlees is zondig (Rom. 8:3), haar bedenken is dood (Rom. 8:6), en zij die in het vlees zijn, kunnen God niet behagen. (Rom. 8:8).

Nadat Adam van de verboden boom at veranderde hij toch niet? Er is geen zonde natuur, maar de wet getuigt van zonde en door de wet gaan mensen de fout in. Het leerstuk erfzonde kan dus op de schop als zijnde bijbels, het is een leerstuk van de katholieke kerk en daar hintte Stillawake zeer terecht naar.

De gereformeerde theoloog Piet Houtman vraagt zich af:

En hoe zullen we dan onze erfzonde belijden voor God?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 16:14

mohamed schreef:Nadat Adam van de verboden boom at veranderde hij toch niet?

Nou hij werd gescheiden van God en later ging z'n lichaam dood en er was ineens zondebewustzijn en hij ging God en Eva de schuld geven en er moest een Verlosser komen.
Zach91

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 feb 2014 16:52

mohamed schreef:Er is geen zonde natuur, maar de wet getuigt van zonde en door de wet gaan mensen de fout in.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat het de wet is, die de mens doet zondigen. Want als er geen wet was, dan zou de mens de fout niet in gaan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2014 17:24

mohamed schreef:Er is geen zonde natuur, maar de wet getuigt van zonde en door de wet gaan mensen de fout in.
mona schreef:Dan zou je ook kunnen zeggen dat het de wet is, die de mens doet zondigen. Want als er geen wet was, dan zou de mens de fout niet in gaan.

Zeker kan dat, want het is precies wat Paulus schrijft in Romeinen 7,7-8:

Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen dan door de wet. Ik zou immers ook niet geweten hebben dat begeerte zonde was, als de wet niet zei: U zult niet begeren. Maar de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en in mij allerlei begeerte teweeggebracht, want zonder de wet is de zonde dood.

Als de zonde dan nog leeft in ons, maar wij door het lichaam van Christus dood zijn voor de wet (Rom 7,4) hoe kan dat dan?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 feb 2014 17:31

mohamed schreef:Nadat Adam van de verboden boom at veranderde hij toch niet?

Boerin schreef:Nou hij werd gescheiden van God en later ging z'n lichaam dood en er was ineens zondebewustzijn en hij ging God en Eva de schuld geven en er moest een Verlosser komen.

Ja, dus de zonde was er al vanaf het begin (1 Joh 3,8) maar doordat Adam geen wet had zag hij dat niet. Pas toen God hem het gebod oplegde werd Adam onrustig en uiteindelijk een zondaar.

Is dit een bewijs van de erfzonde? Zo ja, van wie kreeg Adam dan die merkwaardige erfenis?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 17:38

mohamed schreef:Ja, dus de zonde was er al vanaf het begin (1 Joh 3,8) maar doordat Adam geestelijk blind was zag hij dat niet. Adam veranderde niet maar zijn bewustzijn, ergo: we erven geen zonde maar doordat we naar het vlees redeneren verworden net zoals Adam.

Ja dat zou goed kunnen, want anders was het voor ons zwaarder en onmogelijk om niet te zondigen, of toch niet, Jezus is op dezelfde wijze verzocht geweest als wij: wij christenen lijkt me met een nieuwe natuur. Ik denk dat dat alleen voor christenen geldt. Dat vind ik zo mooi aan die Joden die dat niet geloven van die erfzonde, die zeggen gewoon: Nou ik kies ervoor om niet te zondigen, terwijl wij vaak een insteek hebben van ik ben een ellendig mens door die zondenatuur, ik kan niet anders. Alleen Jezus kon het.
Voor de natuurlijke mens lijkt me zoiets onmogelijk, hoewel er ook weer Romeinen 2 is. Hmmmmm, maar die hebben Hem ook uiteindelijk nodig om verlost te worden.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 feb 2014 17:39

learsi schreef:
..............Waar komt die vleselijke natuur vandaan?..........

En daar zoeken gelovigen(!) een antwoord op.

hg
Learsi

En mijn vraag is; Is dat de taak van een gelovige, al dat wroeten en spitten in zaken die ze toch nooit geheel zullen weten?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 17:41

mohamed schreef:Ja, dus de zonde was er al vanaf het begin (1 Joh 3,8) maar doordat Adam geen wet had zag hij dat niet. Pas toen God hem het gebod oplegde werd Adam onrustig en uiteindelijk een zondaar.

Is dit een bewijs van de erfzonde? Zo ja, van wie kreeg Adam dan die merkwaardige erfenis?

Wij erfden het van hem en hij kreeg kennis van goed en kwaad, ervaringskennis, hij had geestelijk gemeenschap met de satan en daardoor kreeg ie die zondenatuur. Eerst had hij alleen Gods natuur.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 17:50

mohamed schreef:Zeker kan dat, want het is precies wat Paulus schrijft in Romeinen 7,7-8:

Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Volstrekt niet! Ja, ik zou de zonde niet hebben leren kennen dan door de wet. Ik zou immers ook niet geweten hebben dat begeerte zonde was, als de wet niet zei: U zult niet begeren. Maar de zonde heeft door het gebod een aanleiding gevonden en in mij allerlei begeerte teweeggebracht, want zonder de wet is de zonde dood.

Als de zonde dan nog leeft in ons, maar wij door het lichaam van Christus dood zijn voor de wet (Rom 7,4) hoe kan dat dan?

We geloven het niet echt en we zitten zolang we ergens nog bang zijn voor straf nog steeds onder de wet en in Romeinen 7 en ook als we onder genade zitten en denken: God begrijpt het wel dat het niet lukt, nobody's perfect.
Die door angst voor de dood tot slavernij gedoemd zijn. Gaat over niet-bekeerden, maar we zijn wel in 1 keer heilig als we ons bekeren (onze geest), alleen ons verstand is nog zoals het was en we moeten hervormd worden door de vernieuwing van ons denken aan Gods Woord: in overeenstemming brengen met Gods Woord dat zegt dat we niet meer leven, maar Hij in ons en zolang we nog niet leven als Jezus continu zijn we daar nog niet van overtuigd of we willen gewoon ook dingen niet opgeven en doen wat we zelf willen, die oude mens sterft pas als we ons echt bekeren en kiezen om Hem te gehoorzamen, al lukt het jezelf niet. Die wet laat je juist zien wat je niet goed doet, dan overtuigt Hij je en dan zeg je: ik ellendig mens, doet U het maar! Dan kun je door de Geest geleid worden en de werken des lichaams doden, echt geloven dat de vleselijke natuur dood is en er niet meer aan toegeven. Maar dat is een groei: de baby's weten dat hun zonden vergeven zijn, de jongelingen hebben de boze overwonnen.
Zach91

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 feb 2014 17:54

mona schreef:Dan zou je ook kunnen zeggen dat het de wet is, die de mens doet zondigen. Want als er geen wet was, dan zou de mens de fout niet in gaan.

Ja dat staat er wel, maar dan had God gewoon niet hoeven te zeuren over die boom en waarschuwen voor het kwaad, vraag me af of het dan opgelost was, of de mens niet zich had laten verleiden door satan als God had gezegd: Doe maar hoor, ga gezellig met de duivel praten en doe maar wat ie zegt.
Het probleem was niet de wet of de duivel, maar vrije wil lijkt me en op deze manier was er tenminste nog verlossing mogelijk.
Zach91

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 feb 2014 18:23

mohamed schreef:Nadat Adam van de verboden boom at veranderde hij toch niet? Er is geen zonde natuur, maar de wet getuigt van zonde en door de wet gaan mensen de fout in.
Ja hij veranderde wel, zijn ogen/geweten werd geopend. Omdat Adam luisterde naar de duivel, hebben wij allemaal een zondige natuur gekregen. Als er geen zondige natuur zou zijn was er ook geen wet nodig, want die zou dan geen functie hebben. lees eens verder in Romeinen 7:
5 Want toen wij in het vlees waren, waren de hartstochten van de zonden, die geprikkeld worden door de wet, in onze leden werkzaam om vrucht te dragen voor de dood.
6 Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter.

De zonde wordt levend door de wet, maar daar is de wet niet schuldig aan, dat komt door onze zondige natuur. Als wij in Christus zijn, en een nieuwe natuur hebben gekregen, dan zijn wij vrij van de wet, ook al vallen we soms toch in zonden.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “Archief”