In haar definitieve gestalte wel ja, maar in de grond van de zaak is het Koninkrijk er al, omdat de heilsfeiten er zijn. Daar waar de Koning is, is Zijn Koninkrijk. Jij maakt ervan: daar waar Israel tot geloof in de Koning is gekomen, daar is pas het Koninkrijk. Maar dat is zeggen dat het Koninkrijk er pas is als het z'n definitieve gestalte heeft gekregen. Oftewel: het bestaan van het Koninkrijk is afhankelijk van een deel van haar onderdanen. Dat is natuurlijk geen voorwaarde.Dies schreef:Ik bedoel wat ik schreef. Het Koninkrijk kan nog niet zijn aangebroken. De verkondiging van het Evangelie waar Jezus de discipelen toe opriep is een voorbereidingsfase op weg naar het Koninkrijk.
Nee, Paulus sprak over het Koninkrijk als iets toekomstigs en als iets wat er al is. Dus niet alleen als iets toekomstigs. Dat deed hij trouwens in navolging van zijn Meester. Deze al-wel/nog-niet verkondiging is typerend voor de NT verkondiging en dat wordt ook door de meeste theologen erkend.Dies schreef:Je kan het te arm noemen omdat het wellicht niet strookt met jouw theologie. Dat is je goed recht. Maar Paulus sprak altijd over het Koninkrijk als iets toekomstigs.
Bijvoorbeeld:
Joh. 18:36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Als Mijn Koninkrijk van deze wereld was, zouden Mijn dienaars gestreden hebben, opdat Ik niet aan de Joden overgeleverd zou worden, maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.
Rom. 14:17 Want het Koninkrijk van God bestaat niet uit eten en drinken, maar uit gerechtigheid en vrede en blijdschap in de Heilige Geest.
1 Kor. 4:20 Want het Koninkrijk van God bestaat niet in woorden, maar in kracht.
Kol. 1:13 Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.
Kol. 4:11 Zij zijn de enigen van de besnijdenis die mijn medearbeiders zijn in het Koninkrijk van God; zij zijn mij ook een vertroosting geweest.
Openbaring 1:9 Ik, Johannes, die ook uw broeder ben en deelgenoot in de verdrukking en in het Koninkrijk
De uitdrukking "in het Koninkrijk" betekent dat het er al is, het heeft een aanvang genomen.