Marnix schreef:Ik vind je uitwerking mooi en helder maar op dit punt lijkt er nog iets te missen. Wat gebeurt er met Pinksteren, wat is het verschil tussen het OT en na Pinksteren? En is het wel zo dat de Geest nog steeds alleen algemeen in iedereen woont en bijzonder in enkelen? Is het wat dat betreft wel net zo als in het OT? Had toen ook iedereen die Geest ontvangen? Waar lees je dat? En zegt Paulus niet dat iedereen de Geest en ook gaven van de Geest heeft ontvangen. Dus is het nog steeds "bijzonder in enkelen en algemeen in allen?" Volgens mij is er nog net iets meer aan de hand.
Pinksteren was ongetwijfeld de meest krachtige en zichtbare manifestatie van de Geest tot nu toe. Pinksteren blijft ook niet beperkt bij èèn dag:
..en er kwam vrees over iedereen; en er werden veel wonderen en tekenen door de apostelen gedaan. (...) En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe. Dat de Geest trouwens ook in het N.T. niet in iedereen hetzelfde werkt zul jij ook moeten erkennen, want daar schrijft Paulus heel veel over, bijv. in 1 Korinthe 12:
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.
Mooi vind ik dan wat Paulus in vers 13 schrijft;
hetzij dat wij Joden zijn, hetzij Grieken, wij zijn allen door een Geest gedrenkt.