mealybug schreef:Maken wij uit waar het om gaat, of horen we te gehoorzamen aan wat datgene wat de Bijbel ons leert?
De bijbel leert ons dat er vele verschillende gebedsvormen en houdingen zijn.
mealybug schreef:Waarom zo rigide zijn in je kleding (?)
Ik vind mijzelf niet rigide hoor
mealybug schreef:...maar een bijbelse opdracht als deze geheel naast je meer leggen, en de uitvinding van Luther (die zelfs de brief van Jakobus een stooien brief noemde) klakkeloos opvolgen?
1.) niemand heeft hier volgens mij de intentie Bijbelse opdrachten naast zich neer te leggen. Volgens mij richt de apostel zich niet zozeer op de opheffing van de handen, want dat deden ze toch wel.. ik denk dat er meer bedoeld wordt, dat als je dan je handen opheft, zorg dat ze ten alle tijde heilig zijn, zorg dat je vrij bent van toorn en twist;
2.) Het bidden met gesloten ogen en/of gevouwen handen ís geen uitvinding van Luther, maar allebei ganbare gebedshoudingen in de vroege kerk.
Een erg gangbare gebedshouding in de vroege kerk was trouwens de Orante; een uitbeelding van de gekruisigde Christus:

Andere houdingen waren:
-Handen omhoog met gebogen hoofden
-Ogen naar de hemel gericht
-Ogen naar de aarde gericht (alleen de catechumenen)
-Liggend
-Geknield
-Voorover gebogen
-Slaan op de borst
Wat trouwens opvalt is dat de heidense Romeinen (dus niet-christelijke) altijd met de handen omhoog baden tot hun goden.
mealybug schreef:Let op, het is maar een vraag, geen poging om mijn normen een ander op te leggen, want een opgelegde uitbundigheid kan even makkelijk tot een uiterlijke vorm zonder inhoud worden.
Dat vind ik fijn. Uiteindelijk gaat het om die inhoud.. maar dat zie je wel in de houding terug. Ik vind bidden met gevouwen handen een mooie ootmoedige houding, alhoewel ik zelf meestal andere gebedshoudingen toepas.