Waar komt kerstmis vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Waar komt kerstmis vandaan?

Berichtdoor Marnix » 21 nov 2013 17:01

1. Ja, het maakt wel uit wanneer je een feest viert. Kijk maar in Leviticus 23. Heel precies worden de Hoogtijdingen op een dag gesteld. Dus het maakt wel uit, niet omdat ik er druk over doe, maar omdat Hij dat aangeeft. De 25e december, net als Chanoeka, ontbreken in Leviticus 23. En als de datum heidens is, dan is het toch goed om daarvan ons te weerhouden (eerste en tweede gebod van de Tien Woorden).

2. Die boom wordt genoemd in Jeremia 31. Alleenal daarom is het verdacht. De heidense cultus rondom een groenblijvende boom is juist iets waar wij niet in mee moeten gaan.

3. Lekker eten is niet verkeerd. Maar juist omdat de heidense cultus op de 25e december ook gepaard gaat met grote maaltijden, geeft te denken dat we het niet hoeven over te nemen. En waarom doen we alleen met kerst zo uitgebreid eten? Waarom niet op de wekelijkse rustdag, de Sabbath, niet een maaltijd?

1. Waarom is de datum heidens? Omdat er op die dag ook andere feesten waren? Ik denk dat het prima is op dan een echt feest te vieren op zo'n dag als tegenreactie. Kerst vieren is niet heidens omdat anderen dan andere dingen vieren. De inhoud bepaalt op het goed is of niet, niet de datum volgens mij.

2. Die boom wordt niet genoemd in Jeremia 31. Daar gaat het om een boom die gekapt wordt en een deel wordt als haardvuur gebruikt en van het andere deel maakt men een afgodsbeeld met gouden en zilveren versierselen en knielt er voor neer en zegt: Dit is mijn God. Dat is heel wat anders dan een kerstboom voor de gezelligheid, waarvoor ik nog nooit iemand heb zien neerknielen.

3. Zou op op zondag ook kunnen alleen sta je dan tussen de kerkdiensten door zo lang in de keuken terwijl het als rustdag bedoeld is. Kerst wordt vaak met familie gevierd en omdat het een bijzondere feestdag is met een lekkere maaltijd erbij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Bambi

Berichtdoor Bambi » 21 nov 2013 17:07

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 13:20

Tegen de tijd dat ze bekeerd zijn is dat dan een mooi nieuwtje voor ze. Ik zie niet in waarom dit argument leidend zou moeten zijn voor een christen. Wat allemaal wel en niet bekend is bij niet-christenen heeft op mijn geloof geen invloed.

Het gaat om het eerlijke verhaal. Het is waar dat pasbekeerden van buiten het christendom voorzichtig ingeleid moeten worden. Maar de wijze waarop de kerk (in het algemeen) zich inlaat met allerlei heidense gebruiken is de omgekeerde wereld.

De kerstboom komt uit heidense tijden. En? Vuur maken ook. En de kalender die wij gebruikt is doordrenkt met heidense zaken. Maakt het dat gelijk verkeerd? Spijtig dat jij jezelf verliest in details van een kerststal, het is bij mij nooit een issue geweest. En of het een stal was of niet, who cares? Als was het een grot, konijnenhol, iglo of tipi. Het gaat om de grote lijnen. Jezus was geboren in bijzijn van Josef en Maria en er kwamen herders en koningen/wijzen op bezoek.

Het kan jou niet uitmaken, maar ik vind dat je het eerlijke verhaal moet vertellen. De Bijbel vertelt veel details, die worden vaak niet goed gelezen, en de Bijbel is geschreven in een bepaalde culturele context, die context erg belangrijk voor het begrijpen van de situatie.

Ik heb de komst van Jezus Christus nooit als betreurenswaardig ervaren. Dat jij dat schijnbaar wel zo ervaren hebt is vervelend voor je.

Kijk, als wij niet van de boom hadden gegeten, waarvan we niet mochten eten, dan had de Heere Jezus niet hoeven te komen als een klein kind. Hij had niet de Hemelse Heerlijkheid hoeven te verlaten om zich te vernederen tot een klein mensje. En daarna zich te laten kruisigen.

Er is een historisch verband tussen de Sinterklaasviering en de kerstman die daarop voortborduurt. Die koppeling is er in de praktijk van vandaag de dag echt niet meer. Zo ook het verband dat jij legt tussen Sinterklaas en Wodan. Een mogelijkheid, maar voor de meeste mensen is Sinterklaas dezelfde als Nicolaas van Myra, een bisschop uit de 4e eeuw.

De houding van 'acht, dat verband dat zien we zo niet meer', dat is wel wat lakoniek. Lees eens het boek Richteren en 1+2 Koningen, daar worden telkens afgodische dingen gedaan en telkens moest alles weer gereinigd worden. Weg met de afgoden! Dat zie je telkens weer terugkomen. Is dat omdat het niet uitmaakt? Lijkt me niet.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 13:29

1. Waarom is de datum heidens? Omdat er op die dag ook andere feesten waren? Ik denk dat het prima is op dan een echt feest te vieren op zo'n dag als tegenreactie. Kerst vieren is niet heidens omdat anderen dan andere dingen vieren. De inhoud bepaalt op het goed is of niet, niet de datum volgens mij.

Al vanaf de tijd van Nimrod, vlak na de zondvloed, is er een heidense cultus ontstaan die zich toespitst op 25 december. Na de Babylonische spraakverwarring zijn de afgoden zich naar taal en cultuur gaan ontwikkelen, maar de 25 december is er bij veel afgoden erin gebleven.

Onze Heere God zei: "U bent heilig, want Ik ben heilig". Juist op een datum die eeuwenlang al vergeven is van de heidense cultus, is het onmogelijk om daar iets heiligs van te maken. Historisch is de datum niet de echte geboortedatum van de Heere Jezus. Twee duidelijke redenen om vooral de komst van de Messias niet te gedenken op 25 december.

2. Die boom wordt niet genoemd in Jeremia 31. Daar gaat het om een boom die gekapt wordt en een deel wordt als haardvuur gebruikt en van het andere deel maakt men een afgodsbeeld met gouden en zilveren versierselen en knielt er voor neer en zegt: Dit is mijn God. Dat is heel wat anders dan een kerstboom voor de gezelligheid, waarvoor ik nog nooit iemand heb zien neerknielen.

Jeremia spreekt hier wel over groenblijvende bomen die gebruikt werden in afgoderij. Historisch is daarvan de kerstboom gekomen. Cadeau'jes onder de boom, ook dat is een afgodisch gebruik. Flauw maar waar: buig je niet voor de boom als je de cadeaus pakt?

Maar daarnaast, waarom dan wel een kerstboom goedvinden en een boedha niet?

3. Zou op op zondag ook kunnen alleen sta je dan tussen de kerkdiensten door zo lang in de keuken terwijl het als rustdag bedoeld is. Kerst wordt vaak met familie gevierd en omdat het een bijzondere feestdag is met een lekkere maaltijd erbij.

De zondag is niet bedoeld als rustdag, maar de Sabbath. Het is wel een andere discussie, maar toch. Volgens mij hoef je voor een heerlijke maaltijd niet de hele dag in de keuken te staan. Daarnaast kan je altijd veel voorbereiden. Dat vergt wat organisatie, maar geen argument in deze discussie.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 13:39

*verwijderd i.v.m. off topic*

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2013 14:17

Arco, de kerstboom verwijst niet naar een afgod. Een boedha-beeld wel. In Jeremia 31 gaat het om een boom die toch afgod wordt bewerkt. Zie ook Jesaja 44:

9 Mensen die godenbeelden maken zijn niets, en van hun dierbare maaksels valt niets te verwachten. De mensen die van deze goden getuigen, zien niets en weten niets, zij zullen beschaamd staan. 10 Wie vormt er nu een god en giet zo’n nutteloos beeld? 11 Die ambachtslieden zijn maar mensen, en daarom zullen al hun bewonderaars bedrogen uitkomen. Laten ze bijeenkomen en zich opstellen; ze zullen sidderen en te schande staan, zonder uitzondering.
12 Een smid hanteert gereedschap om ijzer te smeden in een gloeiend vuur. Hij vormt het met een hamer en bewerkt het met krachtige hand. Maar als hij honger krijgt, verliest hij zijn kracht, en als hij geen water drinkt, raakt hij uitgeput. 13 Een beeldsnijder spant een meetlint en geeft de ruwe omtrek aan met een beitel. Dan snijdt hij een figuur uit met een fijn mes en tekent de precieze vorm af met een passer. Hij maakt er een menselijke figuur van, een prachtig beeld, om in een huis te zetten.
14 Iemand velt een paar ceders, of hij kiest een pijnboom en een eik, die hij in het bos met andere bomen heeft laten opgroeien; of een laurierboom die hij heeft geplant en die groeide door de regen. 15 Ze dienen hem tot brandhout: hij gebruikt het om zich te warmen, of om er brood op te bakken. Of hij bewerkt het tot een god, waarvoor hij knielt; hij maakt er een godenbeeld van, waarvoor hij zich neerbuigt. 16 Met de ene helft stookt hij een vuur, waarop hij vlees bereidt; hij roostert het vlees en doet er zich te goed aan. Hij wordt warm en zegt: ‘Ha, lekker warm! Ik zie de gloed van het vuur!’ 17 Van de rest maakt hij een god, een godenbeeld waarvoor hij knielt en zich neerbuigt in gebed: ‘Red mij, want u bent mijn god.’

En Jeremia:

3 De gebruiken van die volken zijn niets waard.
Ze hakken een stuk hout in het bos,
een ambachtsman bewerkt het met zijn beitel,
4 verfraait het met zilver en goud.
Ze spijkeren het vast, dan valt het niet om.
5 Het is net een vogelverschrikker,
neergezet in een komkommerveld.
Het kan niet spreken
en moet worden gedragen,
want zelf kan het geen stap verzetten.
Heb voor beelden geen ontzag,
kwaad doen ze niet,
en goed nog minder.’

Maar goed, je argumentatie is duidelijk, ik ben het er niet mee eens maar niemand zal je dwingen om op 25 december kerst te vieren. Als je vindt dat je dat niet moet doen is dat je vrije keuze, prima. Ik ben dan wel in de kerk want ik vind de kerkdiensten rond kerst ook altijd fijn en leerzaam en tot Gods eer en het samenzijn met de familie ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 nov 2013 14:31

Arco schreef:Al vanaf de tijd van Nimrod, vlak na de zondvloed, is er een heidense cultus ontstaan die zich toespitst op 25 december. Na de Babylonische spraakverwarring zijn de afgoden zich naar taal en cultuur gaan ontwikkelen, maar de 25 december is er bij veel afgoden erin gebleven.

Heb je daar bronnen van? Weliswaar leek de cultus van El-Gebal sterk op het Babylonische nieuwjaarsfestival, dit festival vond plaats in April, en niet op 25 december.

El-Gebal, later Sol Invictus genoemd, was een Syrische godheid die werd vereerd door een cilindervormige, zwarte steen. Deze steen is later naar Rome verhuist. Van El-Gebal mochten geen beelden worden gemaakt, wat je trouwens bij meer goden uit het midden-oosten zag. El-Gebal is waarschijnlijk dezelfde god als de Egyptische God Ra, die voor het eerst opduikt in de tweede dynastie (ca. 2800 v. Christus). De God Ra werd vereerd als zijnde zonne-god. Hij werd ook vereerd als oppergod en als schepper. Het is opvallend dat Ra ook nog genoemd wordt in oude koptische teksten: deze spreken over Zonne-God Ra, Jezus en de Heilige Geest.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 15:29

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2013 15:38

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 22 nov 2013 15:58

Volgens de joodse religie is de aarde geschapen op de eerste van de maand niesan, 3761 voor Christus. Vroege kerkvaders rekenden uit dat dit 21 maart moet zijn geweest. Deze datum valt samen met de Lente-equinox. Als de Joodse telling, die gebaseerd is op de Thora, klopt, dan zou dat dus betekenen dat de zon geschapen werd op 25 maart. Dezelfde kerkvaders namen deze datum aan als de datum van de onbevlekte bevangenis van Maria, als zijnde de komst van Jezus als mens, de Zon der gerechtigheid. Ze telden hier negen maanden bij op, wat ons brengt bij 25 december als geboortedag van Jezus.

Overigs was de kerk van de reformatie in eerste instantie fel tegen het 'heidense feest', vanwege de vele symboliek. Johannes Calvijn was geen directe tegenstander, maar hekelde wel de veelal heidense symbolen. Dit deed hem besluiten om de geboorte van Jezus voortaan de zondag vòòr Kerst te herdenken.

In 1574 werd door de Dordtse synode het kerstfeest verboden; wel werd, in lijn van Calvijn, besloten de zondag vòòr Kerst de geboorte van Christus te herdenken. Vier jaar later werd dit besluit echter herroepen; voortaan moest kerst gewoon gevierd worden, maar wel gezuiverd van alle heidense inzettingen en symbolen. Latere synodes hebben deze keuze keer op keer bevestigd en in 1618/1619 werd ook de tweede kerstdag vastgelegd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 16:02

Bambi schreef:Het gaat er uiteindelijk om, wat je op die dag, IN HET HEDEN, daadwerkelijk viert.

Dan nog: waarom moest keer op keer het land Israël gereinigd worden van de afgoden? Ook wanneer de afgodendienst niet meer praktijk was, dan nog moesten de afgodisch gewijde bossen verdwijnen.

De Bijbelboeken Richteren, 1 en 2 Koningen staat er vol mee.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2013 16:07

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 16:07

Jvslooten schreef:Vroege kerkvaders rekenden uit dat dit 21 maart moet zijn geweest. Deze datum valt samen met de Lente-equinox. Als de Joodse telling, die gebaseerd is op de Thora, klopt, dan zou dat dus betekenen dat de zon geschapen werd op 25 maart. Dezelfde kerkvaders namen deze datum aan als de datum van de onbevlekte bevangenis van Maria, als zijnde de komst van Jezus als mens, de Zon der gerechtigheid. Ze telden hier negen maanden bij op, wat ons brengt bij 25 december als geboortedag van Jezus.

Overigs was de kerk van de reformatie in eerste instantie fel tegen het 'heidense feest', vanwege de vele symboliek. Johannes Calvijn was geen directe tegenstander, maar hekelde wel de veelal heidense symbolen. Dit deed hem besluiten om de geboorte van Jezus voortaan de zondag vòòr Kerst te herdenken.

In 1574 werd door de Dordtse synode het kerstfeest verboden; wel werd, in lijn van Calvijn, besloten de zondag vòòr Kerst de geboorte van Christus te herdenken. Vier jaar later werd dit besluit echter herroepen; voortaan moest kerst gewoon gevierd worden, maar wel gezuiverd van alle heidense inzettingen en symbolen. Latere synodes hebben deze keuze keer op keer bevestigd en in 1618/1619 werd ook de tweede kerstdag vastgelegd.

Het verbaast dat jullie zo vlug zijn met het beluisteren ervan, maargoed, dat zal aan mijn afspeelapparaat liggen...

Volgens mij gaat de Joodse telling ervan uit dat de aarde werd geschapen op de 1e dag van de zevende maand. Pas in Exodus is de jaarindeling verplaatst naar de maand Aviv (later: Niesan). De Joodse (eigenlijk: Hebreeuwse) jaartellig is sinds de diaspora een gecalculeerde kalender. Terwijl de Bijbel uitgaat van een kalender op basis van observatie. Elke maand, en soms door bewolking pas een maand later, werd de nieuwe maan aangegrepen als punt voor de nieuwe maand.

Hadden we maar beter naar Calvijn geluisterd. Hoewel ik kritisch ben over de zondag, dat bericht was blijkbaar offtopic, ben ik wel meer eens om kerst wel te vieren, maar niet op 25 december.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 22 nov 2013 16:16

Bambi schreef:Wat heeft dat te maken, met vieren van de Here Jezus zijn geboorte?
'k Zal het anders vragen: Wat is er heidens aan een dag, waarop je de geboorte van de Here Jezus gedenkt?

Israël moest in de Bijbel afrekenen met afgoderij. Gebruiken, gebouwen, bossen, object enz. moesten verwijderd worden bij een reformatie. Tijdens de reformatie, ca. 500 jaar geleden, is afstand gedaan van veel niet-Bijbelse zaken. Maar er zijn helaas wat dingen nog blijven hangen.

Het is niet een dag die heidens is, maar wat er die dag gebeurd. Op 25 december werden veel afgoden aanbeden. Allerlei rituelen worden uitgevoerd die duidelijk niet-Bijbels zijn. Verschillende rituelen kennen we nog steeds. Een groenblijvende boom in huis halen en opsieren. Dat deed men al eeuwen voor de geboorte van de Heere Jezus. En er zijn nog meer rituelen, sommige te gruwelijk om te noemen.

Daarom vind ik dat we als christenen afstand moeten doen van heidense zaken, maar ook van de schijn van heidense zaken. Vier wel kerst, maar niet op de datum 25 december. Reken af met onzin als een kerstboom, kerstkrans, maretakken enz.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 22 nov 2013 16:20

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”