1. Ja, het maakt wel uit wanneer je een feest viert. Kijk maar in Leviticus 23. Heel precies worden de Hoogtijdingen op een dag gesteld. Dus het maakt wel uit, niet omdat ik er druk over doe, maar omdat Hij dat aangeeft. De 25e december, net als Chanoeka, ontbreken in Leviticus 23. En als de datum heidens is, dan is het toch goed om daarvan ons te weerhouden (eerste en tweede gebod van de Tien Woorden).
2. Die boom wordt genoemd in Jeremia 31. Alleenal daarom is het verdacht. De heidense cultus rondom een groenblijvende boom is juist iets waar wij niet in mee moeten gaan.
3. Lekker eten is niet verkeerd. Maar juist omdat de heidense cultus op de 25e december ook gepaard gaat met grote maaltijden, geeft te denken dat we het niet hoeven over te nemen. En waarom doen we alleen met kerst zo uitgebreid eten? Waarom niet op de wekelijkse rustdag, de Sabbath, niet een maaltijd?
1. Waarom is de datum heidens? Omdat er op die dag ook andere feesten waren? Ik denk dat het prima is op dan een echt feest te vieren op zo'n dag als tegenreactie. Kerst vieren is niet heidens omdat anderen dan andere dingen vieren. De inhoud bepaalt op het goed is of niet, niet de datum volgens mij.
2. Die boom wordt niet genoemd in Jeremia 31. Daar gaat het om een boom die gekapt wordt en een deel wordt als haardvuur gebruikt en van het andere deel maakt men een afgodsbeeld met gouden en zilveren versierselen en knielt er voor neer en zegt: Dit is mijn God. Dat is heel wat anders dan een kerstboom voor de gezelligheid, waarvoor ik nog nooit iemand heb zien neerknielen.
3. Zou op op zondag ook kunnen alleen sta je dan tussen de kerkdiensten door zo lang in de keuken terwijl het als rustdag bedoeld is. Kerst wordt vaak met familie gevierd en omdat het een bijzondere feestdag is met een lekkere maaltijd erbij.