Oudvaders - de discussie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Oudvaders - de discussie

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 15:56

Rozijn schreef:De tovenares van Endor moest Samuel uit de dood oproepen... Nu gaan we dit met Spurgeon doen????
Nee, natuurlijk niet. Ik hoop niet dat je het zo interpreteert, want dat zou jammer zijn. De pagina wordt beheerd door Josh Williamson.

Josh Williamson is an Australian born Pastor and Evangelist currently serving the Lord in Scotland.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 16:44

Er is een verschil tussen een site aan iemand wijden, dat is in het geval van Spurgeon erg zinvol, en doen alsof iemand nog leeft en zelf dingen zegt. Dat roept bij mij associaties op met genoemde tovenares...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 17:04

Rozijn schreef:Er is een verschil tussen een site aan iemand wijden, dat is in het geval van Spurgeon erg zinvol, en doen alsof iemand nog leeft en zelf dingen zegt. Dat roept bij mij associaties op met genoemde tovenares...
Ik vind het jammer dat jij die associatie erbij hebt, alhoewel ik het mij wel een beetje kan voorstellen.. probeer het gewoon als een soort taalvorm te zien, een manier van schrijven. Iedereen -tenminste, mag ik van uitgaan toch?- weet wel dat het niet Spurgeon zelf is die achter het facebook account zit. De pagina is er zelf trouwens ook wel duidelijk over: de pagina wordt door een derde beheerd en alle uitspraken staan tussen aanhalingstekens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 nov 2013 17:08

Rozijn schreef:Er is een verschil tussen een site aan iemand wijden, dat is in het geval van Spurgeon erg zinvol, en doen alsof iemand nog leeft en zelf dingen zegt. Dat roept bij mij associaties op met genoemde tovenares...

Toen Spurgeon leefde, had hij een ganzenveer en perkament denk ik. :wink:
Ik heb het FB account zelf niet gezien, ik heb nl geen FB, ik kreeg een link doorgestuurd.
Ga je dit liken als je helemaal niets met oudvaders hebt?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 17:18

Ik heb ook geen facebook, persoonlijk zou ik het nooit liken. Wat een ander doet laat ik voor de ander.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 11 nov 2013 17:28

Rozijn schreef:Ik heb ook geen facebook, persoonlijk zou ik het nooit liken. Wat een ander doet laat ik voor de ander.

Ik heb alleen maar facebook voor zulk soort dingen. Corrie ten Boom like ik ook. Lachen, heel veel kerken en voorgangers staan op facebook. Laatst kwam ik er een oude voorganger van me tegen, geinig en het maakt niks uit hoe groot hun kerk is, ze worden gelijk vrienden met je, geen probleem.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 11 nov 2013 17:41

Rozijn schreef:Ik heb ook geen facebook, persoonlijk zou ik het nooit liken. Wat een ander doet laat ik voor de ander.
Het is heel fijn hoor.. meerdere keren per dag een stichtelijk woord in je nieuwsoverzicht, ik ben er blij mee :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 11 nov 2013 20:21

Bambi schreef:Ja en er staat geen leugen bij. 8)

Dat is altijd nog maar de vraag.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 20:23

Spurgeon onfeilbaar verklaren gaat ver... Hij was bijvoorbeeld erg onder de indruk van de opkomende evolutiegedachte...

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 nov 2013 20:38

Rozijn schreef:Spurgeon onfeilbaar verklaren gaat ver... Hij was bijvoorbeeld erg onder de indruk van de opkomende evolutiegedachte...

Mag ik vragen wat de tweede zin met de eerste te maken heeft?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 20:43

O zeker mag je dat vragen!

Als iemand zegt dat een site met uitspraken van Spurgeon geen leugens bevat, dan verklaar je Spurgeon daarmee in principe tot onfeilbaar.
Ik heb heel veel waardering voor hem, maar ik zie wel feilen bij hem.
Onder andere dus op dit gebied. Hij neemt Genesis 1 en 2 niet altijd meer letterlijk, als geschiedenis, maar gaat mee in de gedachte van een miljoenen jaren oude aarde.
Genesis 3 laat hij overeind staan en daarmee is zijn leer over de val en de verzoening van de mensen gelukkig wel Bijbels.

Iets verhelderd?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 nov 2013 20:49

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 00:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 nov 2013 21:07

Rozijn schreef:Iets verhelderd?

Oké. :)
Ik kreeg nl. het idee dat feilbaarheid/ onfeilbaarheid iets te maken zou hebben met de voorkeur voor een letterlijke of figuurlijke interpretatie van de scheppingsgeschiedenis.
Er is natuurlijk geen mens onfeilbaar.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 nov 2013 21:39

Rozijn schreef:O zeker mag je dat vragen!

Als iemand zegt dat een site met uitspraken van Spurgeon geen leugens bevat, dan verklaar je Spurgeon daarmee in principe tot onfeilbaar.
Ik heb heel veel waardering voor hem, maar ik zie wel feilen bij hem.
Onder andere dus op dit gebied. Hij neemt Genesis 1 en 2 niet altijd meer letterlijk, als geschiedenis, maar gaat mee in de gedachte van een miljoenen jaren oude aarde.
Genesis 3 laat hij overeind staan en daarmee is zijn leer over de val en de verzoening van de mensen gelukkig wel Bijbels.

Iets verhelderd?

Waar komt die dwangmatige drang toch vandaan om alles in uitersten van waarheid en leugen e.d. te trekken?
Faalt de HC niet?

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 11 nov 2013 21:52

Dat gaat nogal offtopic... Het ging mij slechts om het 'leugenvrij' = 'onfeilbaar' verklaren van een mens, en ik gaf een onderbouwing van de stelling dat Spurgeon dat niet is, hij was mens.
Mijn voorbeeld heb ik daarna.nog wat toegelicht. Verder niet hoor....

Terug naar “Archief”