Moderator: Moderafo's
Er staat oPdat zij niet horen etc. Een heel verschil...!Jvslooten schreef:Wilsophie heeft gelijk.. het is precies andersom. Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet horen, ook al horen zij, en ook niet begrijpen.
rotterdam schreef:Christus vertelde Zijn gelijkenissen om de dingen duidelijk te maken.
Race406 schreef:]Er staat oPdat zij niet horen etc. Een heel verschil...!
Wilsophie schreef:Zo is het ook.
Gelijkenissen staan bol van de symboliek.
Vandaar dat ik zo verbaasd was hoe men het zuurdesem wat het hele deeg doorzuurt uitlegde in een ander topic. Misschien uit de Dordtse leerregels?
schelpje3 schreef:Rechtstreeks gekopieerd van Bijbel online:
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.
Klopt, maar in vers 13 oMdat, in vijf van de zes meest gangbare vertalingen (de zesde zegt: want).Race406 schreef:In vers 15 staat echter wel oPdat!
mealybug schreef:Christus vertelde Zijn gelijkenissen om de dingen duidelijk te maken.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten