Lukas 15

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Lukas 15

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 20:24

Wilsophie heeft gelijk.. het is precies andersom. Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet horen, ook al horen zij, en ook niet begrijpen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 nov 2013 21:01

Jvslooten schreef:Wilsophie heeft gelijk.. het is precies andersom. Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij niet zien, ook al zien zij, en niet horen, ook al horen zij, en ook niet begrijpen.
Er staat oPdat zij niet horen etc. Een heel verschil...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 nov 2013 21:07

rotterdam schreef:Christus vertelde Zijn gelijkenissen om de dingen duidelijk te maken.

[-X

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 nov 2013 21:10

Race406 schreef:]Er staat oPdat zij niet horen etc. Een heel verschil...!

Rechtstreeks gekopieerd van Bijbel online:
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 21:14

Zo is het ook.

Gelijkenissen staan bol van de symboliek.
Vandaar dat ik zo verbaasd was hoe men het zuurdesem wat het hele deeg doorzuurt uitlegde in een ander topic. Misschien uit de Dordtse leerregels?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 nov 2013 21:38

Wilsophie schreef:Zo is het ook.

Gelijkenissen staan bol van de symboliek.
Vandaar dat ik zo verbaasd was hoe men het zuurdesem wat het hele deeg doorzuurt uitlegde in een ander topic. Misschien uit de Dordtse leerregels?

Nee, misschien ook, maar die ken ik niet en ik heb ook altijd geleerd dat het in het geval van die vrouw wel goed werd bedoeld. Ik kwam laatst toevallig een uitleg ervan tegen. Hier betekent het het Koninkrijk van God verspreiden in de aarde. Alleen bij Chavuot/ Pinksteren werd wel gezuurd brood gebruikt.
Leviticus 23:15
15 Dan zult gij tellen van de dag na de sabbat, van de dag waarop gij de garve van het beweegoffer gebracht hebt: zeven volle weken zullen het zijn; 16 tot de dag na de zevende sabbat zult gij tellen, vijftig dagen; dan zult gij een nieuw spijsoffer de HERE brengen. 17 Uit uw woonplaatsen zult gij twee beweegbroden meebrengen; uit twee tienden efa fijn meel zullen zij bereid worden, gezuurd zullen zij gebakken worden, eerstelingen voor de HERE.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 21:48

Dat hebben we ook besproken, dat is de enige keer bij het beweegoffer dat er zuurdesem wordt gebruikt, maar het gaat daar om het oude en het nieuwe leven. En bij dat oude leven behoort de zonde dus zuurdesem. Voor de rest is het nooit positief bij geen enkele andere keer dat het deeg bereid wordt, maar ik ga er verder niet op door want het staat al ergens.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 nov 2013 23:47

schelpje3 schreef:Rechtstreeks gekopieerd van Bijbel online:
En de discipelen tot Hem komende, zeiden tot Hem: Waarom spreekt Gij tot hen door gelijkenissen?
En Hij, antwoordende, zeide tot hen: Omdat het u gegeven is, de verborgenheden van het Koninkrijk der hemelen te weten, maar dien is het niet gegeven.
Want wie heeft, dien zal gegeven worden, en hij zal overvloediglijk hebben; maar wie niet heeft, van dien zal genomen worden, ook dat hij heeft.
Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.

In vers 15 staat echter wel oPdat!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 13 nov 2013 23:56

Race406 schreef:In vers 15 staat echter wel oPdat!
Klopt, maar in vers 13 oMdat, in vijf van de zes meest gangbare vertalingen (de zesde zegt: want).

Groeten!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 nov 2013 09:25

mealybug schreef:Christus vertelde Zijn gelijkenissen om de dingen duidelijk te maken.

[-X

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 nov 2013 09:55

Marcus 4:12
Opdat zij ziende zien, en niet bemerken, en horende horen, en niet verstaan; opdat zij zich niet te eniger tijd, bekeren en hun de zonden vergeven worden.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 nov 2013 10:24

Aan welke kant staan wij? Zijn wij Zijn discipel, Zijn leerling? Dan mogen we leren van een gelijkenis.
Of staan wij aan de kant van de verharde Joden...

Anderzijds: er zijn ook gelijkenissen die wel degelijk door de Farizeeërs zijn begrepen, neem Markus 12:
12 En zij zochten Hem te vangen, maar zij vreesden de schare; want zij verstonden, dat Hij die gelijkenis op hen sprak; en zij verlieten Hem en gingen weg.

Of lees Lukas 18, het begin, daar hoeft niemand te raden wat Jezus bedoelt met de gelijkenis:
1 En Hij zeide ook een gelijkenis tot hen, daartoe strekkende, dat men altijd bidden moet, en niet vertragen;

Dus misschien is er ook wel verschil tussen gelijkenis en gelijkenis...

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 11:00

Goed opgemerkt er zijn een 2 tal gelijkenissen die spreken over een bepaald onderdeel van de 70e week van Daniël, en een aantal over het koninkrijk.
Ze staan ook niet allemaal achter elkaar in 1 evangelie.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 14 nov 2013 11:14

Wat bedoel je concreet met.de 70e week van Daniël?
En tot welke categorie behoort de drieling uit Lukas 15?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 11:24

Het is inderdaad een drieling in Lucas 15 en ze horen ook bij elkaar.
De 70e week van Daniël is een heel breed begrip, dat kan ik niet in een paar woorden zeggen.
Laat ik het even zo formuleren dat de 7 jaar van grote verdrukking begint na de opname van de Gemeente en zich uitspreidt over 2 keer 3 en een half jaar.
Dan volgt er nog eens 33 jaar en dan is deze korte bedeling van 40 jaar voorbij en wordt satan gebonden gedurende 1000 jaar. Een aantal gelijkenissen niet die uit Lucas 15 maar de 2 uit Matth 13 spreken over die periode.

Terug naar “Archief”