Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Preken kopiëren van internet? Veel dominees doen het...

Berichtdoor schaapje » 29 aug 2013 09:34

Als een voorganger zegt dat hij alleen maar hoeft te zeggen wat de Here God al heeft gezegd, dan geeft hij in mijn ogen de eer aan Hem alleen, dat kan niet gezegd worden van predikanten die een preek van internet plukken.

Of het makkelijk is om te zeggen en uit te leggen wat God heeft gezegd....dat is een andere zaak.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 10:10

Jos Douma mengt zich ook in de discussie. Op zijn blog gaat hij vooral in op het schrijven van een preek. Hij vindt een een geschreven preek helemaal geen preek.

Volgens Douma schrijf je geen preek. "Preken is een gebeuren in het hier en nu. Dat gebeuren moet worden voorbereid door tijd te steken in gebed, exegese, hoordersvragen, luisteren naar de Geest, preken van anderen lezen en je erdoor laten inspireren. Maar een geschreven preek is geen preek. Een preek is een communicatief gebeuren waarin de prediker geleid door de Geest het Woord voert en zich ter plekke voortdurend afstemt op het hier en nu van zin of haar eigen aanwezigheid, de aanwezigheid van de hoorders en de aanwezigheid van de Geest van de Heer."
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 29 aug 2013 10:14

Er zijn ook predikanten die de gekste dingen zeggen als ze geleid worden door de Geest. Is er dan storing op de lijn?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 29 aug 2013 10:15

alexander91 schreef:Als ik dan ook mag gaan vooroordelen, dan de volgende: volgens mij is de voorbereiding van predikanten in de zwaardere kerken niet veel langer dan die in andere kerken. Er hoeven maar enkele nieuw bedachte uitspraken te zijn om mee te starten, en vervolgens wordt de rest van de dienst uitgegalmd met cliche-uitspraken in Oud-Nederlands die mensen al tig keer hebben gehoord. Dat noem ik ook niet origineel, en zo krijgt iedereen wel een lange preek voor elkaar. Beter 1 preek die tientallen mensen (wederom) bekeert dan 2 preken die niemand tot bekering aanzetten. Of kies je dan alsnog voor die 2 preken omdat dat tenminste het juiste aantal is? Lijkt me niet... Zonder kwaliteit maakt kwantiteit niets uit...

En het is vreselijk hoe jij alle rechtse kerken over één kam scheert. Over cliché's in stand houden gesproken :(
Ik denk dat plagiaat in alle kerken voorkomt.
Soms constateren mensen dit zelf. Het wordt hen ook wel erg gemakkelijk gemaakt, met al die uitgeschreven preken op internet, GRATIS. Voorheen moest dominee nog dure boeken aanschaffen.

En een preek op zich bekeert niemand, dat moet de Heere doen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 aug 2013 11:42

Ik snap trouwens ook niet wat er verkeerd aan is om toe te geven dat er geen inspiratie is gekomen.
Wij hebben dat een voorganger wel eens horen vertellen hoe hij worstelde en aan het bidden was en er kwam helemaal niets....tot vlak voor de dienst waar hij moest preken, tijdens de bidstond vóór de dienst, er kwam een tekst in zijn gedachten.....en ik kan zeggen dat het een heel opbouwende preek is geworden. En dat zijn de zaken waar we de Here God voor kunnen danken.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 12:14

schaapje schreef:Wij hebben dat een voorganger wel eens horen vertellen hoe hij worstelde en aan het bidden was en er kwam helemaal niets....tot vlak voor de dienst waar hij moest preken, tijdens de bidstond vóór de dienst, er kwam een tekst in zijn gedachten.....en ik kan zeggen dat het een heel opbouwende preek is geworden. En dat zijn de zaken waar we de Here God voor kunnen danken.

Sorry hoor, maar dit kan gewoon niet meer!
Dit soort verhalen zijn bekend: de dominee krijgt de tekst pas opd e trap van de preekstoel.
Dat is natuurlijk geen preek, maar een stichtelijk woord. Dan wordt opnieuw verteld wat Gods arme volk toch wel niet mag ervaren. Je kunt het niet meer maken om een preek (of een gebed) te laten bestaan uit een aaneenrijgen van bijbelteksten.
Te vaak hoort men zondag aan zondag hetzelfde.
Op school begin je ook niet iedere keer bij les 1.

We hebben hersens en denkvermogen gekregen.

Een preek is allereerst een goed doorwrocht stuk bijbeluitleg verweven met een toepassing op het leven van nu en voor de gemeente.
En de Geest zorgt voor verlichting en verlichte inzichten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 aug 2013 12:31

JeeWee schreef:
Sorry hoor, maar dit kan gewoon niet meer!
Dit soort verhalen zijn bekend: de dominee krijgt de tekst pas opd e trap van de preekstoel.

Tja dát is jouw mening, jij weet het natuurlijk.
Overigens heb ik niet gezegd dát dat altijd zo is, stel je voor zeg.

Maar zal ik gaan vragen of deze voorganger heeft gelogen, omdat jij hem niet gelooft! :mrgreen:
Ik ken deze man veel te goed en mag weten dat hij in alles de Here God zoekt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 aug 2013 12:33

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:22, 2 keer totaal gewijzigd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 29 aug 2013 12:44

Bambi schreef:Beetje gefrustreerd?

Dus jij denkt dat de Heilige Geest alleen maar werkt bij de toehoorders?
Dan ben je toch verkeerd ingelicht.
De dominee is bovenal een dienaar van God.
En hoort te vertellen aan de toehoorders wat God wil wat hij vertelt en niet wat jij wil wat hij vertelt.

Ik ben absoluut niet gefrustreerd over de kerk waar ik uit kom. Sterker nog: ik hou er van en ben er zeer bij betrokken. Maar dat betekent niet dat daar alles goed is en ik maar moet zwijgen. 'De zonde van nalatigheid' noemden we dat.
God is ook een God van orde en Hij kweekt geen luie mensen.
Natuurlijk werkt de Geest ook in de predikant, ook al als hij de preek aan het maken is. De hele Bijbel is immers geïnspireerd door de Heilige Geest?

Als wij te pas en te onpas roepen dat een predikant een 'herder en leraar' is, dan mag hij niet onvoorbereid leren. Het is immers een belangrijke taak?!

Voor alle duidelijkheid: God heeft geen mens nodig, ook geen predikanten. Maar Hij gebrukkt ze wel en hij met een tot predikant geroepen veehouder alle kanten uit. Maar als een gemeente keer op keer dezelfde aaneengeregen teksten hoort, is het gauw gebeurd. je mag van een predikant verwachten dat hij er op studeert en de diepere achtergronden bloot legt

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 aug 2013 12:55

JeeWee schreef:God is ook een God van orde en Hij kweekt geen luie mensen.
God 'kweekt' afhankelijke mensen. En God is geen God van wanorde, maar van vrede.
Dingen kunnen wel eens anders gaan dan gebruikelijk zonder vaste regels, maar wel in volle vrede.
Dat heeft niets met lui zijn te maken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 29 aug 2013 12:58

Mijn bericht van anderhalf uur geleden is zomaar weer verwijderd kwam het te dicht bij de waarheid, die bijbeltekst over Christus' kloppen op de deur?
Wat is dit voor manier van doen?
Wees dan zo eerlijk om te zeggen dát het verwijderd wordt en waarom, a.u.b.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 aug 2013 13:07

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 29 aug 2013 13:45

Bambi schreef:Dat ben ik met je eens. In mijn pubertijd hadden wij in de Ger.Gem. een dominee die alleen voor de bekeerden preekte. Met steeds dezelfde teksten.
Iedere preek leek wel een avondmaalpreek. Dat ging inderdaad vervelen.
De gewone sterveling had daar niets aan.
Die kregen alleen de boodschap: "Bekeert u. Laat u met God verzoenen."
Ik snap denk ik wel wat je bedoelt, maar of iets verveelt of niet, maakt niet uit of de prediking functioneert of niet. Als een preek alleen gericht is op de bekeerde mensen, dan mist er inderdaad een belangrijk onderdeel, tenzij alle toehoorders bekeerd zijn (en dat ook weten).
De boodschap die verkondigd wordt van: "bekeert u" is er eentje die in dergelijke kerken vaak slecht onderbouwd worden, want iedereen daar wordt heel duidelijk gemaakt als ze nog (vermeend) onbekeerd zijn. De vraag waar mensen aldaar mee worstelen is: "Hoe dan?". Maar dat wordt niet besproken of het wordt eenzijdig gemaakt; dus niet ingaan op het bevel van Christus: Volg Mij! maar mensen wordt geleerd dat ze eerst heel zeker moeten weten dat ze mogen volgen, want als ze het toch doen en het is niet goed, dan worden ze veroordeeld. Maar de Bijbel leert: we zijn alrede veroordeeld. Niets doen is onder het oordeel blijven. Christus volgen op Zijn Bevel is de weg die we moeten gaan. En dat is puur genade, en als we Hem volgen, betekent dat dat Hij ons leidt.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Berichtdoor Bambi » 29 aug 2013 14:01

==
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 29 aug 2013 14:23

JeeWee schreef:Sorry hoor, maar dit kan gewoon niet meer!
Dat is natuurlijk geen preek, maar een stichtelijk woord. Dan wordt opnieuw verteld wat Gods arme volk toch wel niet mag ervaren. Je kunt het niet meer maken om een preek (of een gebed) te laten bestaan uit een aaneenrijgen van bijbelteksten.
Te vaak hoort men zondag aan zondag hetzelfde.
Op school begin je ook niet iedere keer bij les 1.

We hebben hersens en denkvermogen gekregen.

Een preek is allereerst een goed doorwrocht stuk bijbeluitleg verweven met een toepassing op het leven van nu en voor de gemeente.
En de Geest zorgt voor verlichting en verlichte inzichten.

Ach als iemand al jaren preekt en gemiddeld 40 uur per keer erin heeft gestoken, weten ze het op een gegeven moment en dan is het minder werk. Er gaat niets boven een direct profetisch geinspireerd nu-Woord. Mijn voorganger bereidt zo vaak een preek voor waar hij een dag of 2 mee bezig is gratis en voor niks en tja, dan wil de Heer ineens iets anders zeggen. Moet de Heilige Geest dan maar zwijgen omdat hij er zoveel werk in heeft gestopt? Heeft niets met luiheid te maken.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Terug naar “Archief”