Zondag - rustdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Zondag - rustdag

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 10:53

schelpje3 schreef:Voor mensen die van strakke regelmaat houden, is het overzichtelijk. Maar in een gezin gebeurt van alles, of juist soms niet.
Doordeweeks verloopt het hier ook nooit volgens een vast patroon.
En wij voelen ons daar allemaal prettig bij.
We hebben geen jonge kinderen meer, toen was dat wel anders, alleen al vanwege (zondags)schooltijden.

Doordeweeks hebben we niet eens iets wat lijkt op een vast patroon, wellicht is het daarom op zondag juist wel prettig om dat nu eens wel te hebben...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 11:00

Wat betreft die rustdag, in hoeverre kun je je kinderen van de buitenwereld afhouden?
Ik zie niets in het afpakken van een mobiel op zaterdagavond. Ik heb geen jonge kinderen en ga ervan uit dat ze inmiddels zelf een bepaalde verantwoording aan kunnen.
Ze twitteren en FBen niet, wel appen ze met elkaar.
Maar in de familie en bij anderen hoor ik dat mobieltjes op zondag UIT moeten blijven, al dan niet onder beheer van vader.
Toen ik jong was, aanvaardde ik vader's gezag. Maar de jeugd van nu wil een reden/verklaring. Tja, en die heb je dan toch niet? Tenminste, ik niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 11:09

schelpje3 schreef:Wat betreft die rustdag, in hoeverre kun je je kinderen van de buitenwereld afhouden?
Ik zie niets in het afpakken van een mobiel op zaterdagavond. Ik heb geen jonge kinderen en ga ervan uit dat ze inmiddels zelf een bepaalde verantwoording aan kunnen.
Maar in de familie en bij anderen hoor ik dat mobieltjes op zondag UIT moeten blijven, al dan niet onder beheer van vader.
Toen ik jong was, aanvaardde ik vader's gezag. Maar de jeugd van nu wil een reden/verklaring. Tja, en die heb je dan toch niet? Tenminste, ik niet.

Mijn schoonfamilie mocht vroeger zelfs niet in de tuin spelen op zondag.
Dat wil ik mijn eigen kinderen niet aandoen.
Willen ze op zondag met jongentjes uit de straat voetballen? prima.
Facebooken en Twitteren doen ze nog niet, en ook een mobiele telefoon hebben ze nog niet, maar ik kan me niet voorstellen dat ik daar op zondag restricties op zou zetten.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 11:53

Over exacte regels voor mobielgebruik gaan wij nu nog niet nadenken, tegen de tijd dat onze kinderen zo'n (soort) ding hebben zal het allemaal wel weer anders zijn.

Met vriendjes spelen doen onze kinderen niet, in de tuin spelen wel. De zondag is de dag van God en het gezin.

Die wisselende diensten zijn voor ons echt lastig. Is het in de middag kerk, dan is met elkaar zingen lastig. Na het avondeten is het al weer bedtijd voor de jongste twee, we eten na een middagdienst weer wat later.
Verder heeft onze oudste veel behoefte aan structuur, de andere ook maar gelukkig in mindere mate. Dat maakt een vaste zondagstructuur veel fijner dan iedere week iets anders.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 12:19

Voordat wij kinderen kregen, had ik ook een bepaalde mening hoe we dat zouden gaan doen. Maar.... dan kom je erachter dat dat zo simpel niet is. Je kunt strikte regels stellen, zoals het buiten spelen. Op een gegeven moment kregen we een huis met ruzie, want de oudste had teveel energie om op zondag braaf de hele dag met lego of autootjes te spelen. Dus we gingen altijd al lopend naar de kerk, en daarna nog wandelen, maar daarmee raakte hij zijn energie niet kwijt.
En als het een warme zomerdag is en de bel gaat steeds, buurkindjes komen vragen of ze ook buiten komen, dan wordt de sfeer in huis er niet beter op.
Dus wij hebben daaraan toegegeven, wel met de restrictie om in de buurt te blijven. De jongens gingen dan meestal een uurtje op het nabijgelegen veld een balletje trappen. Ik zie daar eerlijk gezegd geen kwaad in. En in deze tijd waar zelfs jonge kinderen met allerlei apparaten op schoot zitten, lijkt het mij een voorrecht als ze nog buiten willen spelen. Want in de loop van de jaren is het hier steeds stiller geworden! De speeltoestellen worden gebruikt door hangjongeren, s'avonds. :?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2014 12:31

schelpje3 schreef:Wat betreft die rustdag, in hoeverre kun je je kinderen van de buitenwereld afhouden?

Ik denk dat het altijd goed is om regels toe te lichten, aangezien ik er vanuit ga dat ze een bepaald nut hebben, anders stel je ze niet in. Regels invoeren met als argument: "Gewoon omdat wij dat willen en zeggen" werken vaak niet zo goed. Niet alleen bij jongeren overigens :)

schelpje3 schreef:Voordat wij kinderen kregen, had ik ook een bepaalde mening hoe we dat zouden gaan doen. Maar.... dan kom je erachter dat dat zo simpel niet is. Je kunt strikte regels stellen, zoals het buiten spelen. Op een gegeven moment kregen we een huis met ruzie, want de oudste had teveel energie om op zondag braaf de hele dag met lego of autootjes te spelen. Dus we gingen altijd al lopend naar de kerk, en daarna nog wandelen, maar daarmee raakte hij zijn energie niet kwijt.
En als het een warme zomerdag is en de bel gaat steeds, buurkindjes komen vragen of ze ook buiten komen, dan wordt de sfeer in huis er niet beter op.
Dus wij hebben daaraan toegegeven, wel met de restrictie om in de buurt te blijven. De jongens gingen dan meestal een uurtje op het nabijgelegen veld een balletje trappen. Ik zie daar eerlijk gezegd geen kwaad in. En in deze tijd waar zelfs jonge kinderen met allerlei apparaten op schoot zitten, lijkt het mij een voorrecht als ze nog buiten willen spelen. Want in de loop van de jaren is het hier steeds stiller geworden! De speeltoestellen worden gebruikt door hangjongeren, s'avonds. :?

Dat lijkt me verstandig. De zondag is er juist ook om te ontspannen.... sommigen maken er een vreselijke dag van waarop niets mag.... Met mooi weer niet naar buiten. Hoe maak je de zondag tot een verschrikking.... of ze nou binnen of buiten spelen maakt dan helemaal niet uit. Inderdaad, het kan helemaal geen kwaad. Je hoeft je niet van de buitenwereld af te zonderen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 mar 2014 15:09

Marnix schreef:Ik denk dat het altijd goed is om regels toe te lichten, aangezien ik er vanuit ga dat ze een bepaald nut hebben, anders stel je ze niet in. Regels invoeren met als argument: "Gewoon omdat wij dat willen en zeggen" werken vaak niet zo goed. Niet alleen bij jongeren overigens :)

Mijn volle3dige schoonfamilie (vrouw, zwagers, schoonzussen) hebben de zondag in hun jeugd altijd ervaren als een verschrikkelijke dag, en hebben het verplicht binnenzitten als een absolute straf ervaren.
En ik kan me dat voorstellen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 15:14

Dat komt omdat kinderen nog geen rustdag nodig hebben. Vandaar mijn aanbeveling om hen i.i.g. te laten spelen als ze dat willen. :D

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 05 mar 2014 15:15

In zekere zin hebben ze die rustdag wel nodig, als ze zeven dagen naar school zouden gaan zou dat erg veel voor ze zijn. Maar kinderen rusten juist door lekker fysiek bezig te zijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 mar 2014 15:27

schelpje3 schreef:Dat komt omdat kinderen nog geen rustdag nodig hebben. Vandaar mijn aanbeveling om hen i.i.g. te laten spelen als ze dat willen. :D

Zo is de rustdag ook heel niet bedoeld.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 mar 2014 15:51

Elk ander gebod begint met “gij zult”of “gij zult niet”.
Het vierde gebod begint met “gedenk”
Die dag gebruiken we om zijn Schepping te gedenken, het najagen van geestelijke doeleinden. God rustte niet omdat Hij moe was, wij mogen op Zijn Wonderlijk werk terug zien.
Ook door in de natuur te vertoeven, foto’s maken, duiken, geef je hond je paard wat meer aandacht en kijk wat je van God er in ziet. Ga op je paard naar de kerk. :D
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 15:57

Teus schreef:Elk ander gebod begint met “gij zult”of “gij zult niet”.

Naar mijn weten is dat de gebiedende wijs.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 05 mar 2014 16:10

Teus schreef:Elk ander gebod begint met “gij zult”of “gij zult niet”.

schelpje3 schreef:Naar mijn weten is dat de gebiedende wijs.

Dat is ook zo, we moeten hem gedenken. Maar het wil niet zeggen dat we moeten rusten, in die zin dat we niets moeten doen waar we enigszins wat moe van zouden kunnen worden. Een boswandeling met een wat steile helling of zo. Tegen de berg op naar de kerk fietsen. Nadenken over je werk is ook werken, dat moeten we laten rusten, zo zie ik dat.
Vroeger vroeg ik eens aan mijn moeder waarom gaan we lopend naar de kerk?, was een aardig eindje.
Zei mijn moeder, omdat het zondag is, de rustdag. Daarop zei ik, ik word meer moe van lopen als van fietsen. Had ik dus niet moeten zeggen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 05 mar 2014 16:19

Het is: rusten van onze werken Teus. :wink:
En alleen de "werken van noodzakelijkheid en barmhartigheid" verrichten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mar 2014 16:19

schelpje3 schreef:Dat komt omdat kinderen nog geen rustdag nodig hebben. Vandaar mijn aanbeveling om hen i.i.g. te laten spelen als ze dat willen. :D

Het gaat niet om rusten in de zin van niets doen. Het gaat om rusten in de zin van: Niet werken. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen. Voetballen is geen werken. Dus het geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Als die willen buitenspelen mag dat ook op zondag. Of wandelen, fietsen, whatever.

Ik vind het wel jammer dat daar vaak zo verkrampt mee wordt omgegaan en helemaal vroeger. Eerst mocht je niet fietsen maar wel lopen. Daarna mocht je wel fietsen maar niet autorijden... Terwijl dat soort zaken in de Bijbel ook gebeurden en Jezus daar juist tegenin gaat. De sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”