Jvslooten schreef:Rozijn: Dat zou moeten kunnen, maar ik ben bang dat er teveel mensen en daarmee menselijks bij betrokken is. Ik bedoel dit: dan zal men van allerlei kant over stokpaardjes en eigen schaduw heen moeten stappen.
Kan iemand zijn verleden geheel achter zich laten?
Hoe zien jullie dat even heel concreet voor je dan?
Hoe zouden kerken samen kunnen gaan? Is dat je vraag?
Het begint met het reiken van de broederhand. Ook al bevindt de ander zich in genootschap X en ben je zelf van Y, dan ontmoet je elkaar als broeders. (Maar hier blijft een vraag over: hoe herken je een broeder? Daarin zal altijd menselijk falen blijven... Te snel erkenning, te snel afwijzing.)
Vervolgens worden lidmaatschappen over en weer erkend. Dat is nu niet altijd het geval. In sommige verbanden moet je opnieuw belijdenis doen, voor de kerkenraad dan meestal.
Daarbij kunnen de kansels over en weer open.
Dan rest nog het samenvoegen van de ledenadministratie.
Maar ja, nu de praktijk, ik spreek even heel persoonlijk.
Ik ben lid in de GG. Met velen in de CGK voel ik mij verbonden en ik zou een samenwerking/samengaan met het grootste gedeelte zien zitten.
Maar een samengaan betekent ook dat je één wordt met een gemeente waar men met zang en dans het evangelie wil verkondigen (zo stond pas in het RD). Ik wil niets afdoen aan de intenties van die gemeente, maar het gaat voor mij mijlen te ver.
Daar gaat het mooie ideaal...