Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Moeg
Verkenner
Verkenner

Re: Is gezinsplanning ook in onze gezindte gewoon geworden?

Berichtdoor Moeg » 17 jul 2013 08:56

juist de preken over het 7e gebod lijken een soort vergaarbak geworden te zijn om alles in te stoppen wat ook maar iets met seksualiteit te maken heeft. Dan is de dominee er meteen vanaf en hoeft het onderwerp maar zo heel af en toe ter sprake te komen. En dan nog gaan de meeste predikanten dit onderwerp heel omzichtig uit de weg.

Dit herken ik helemaal niet. In de prediking die ik hoor, wordt dit onderwerp niet uit de weg gegaan. Ook hebben wij genoeg boeken uit reformatorische hoek op de plank staan, waarin dit onderwerp expliciet aan de orde komt. Als voorbereiding op het huwelijk hebben we hier veel aan gehad. Maar ik verwacht niet van een dominee dat hij mij precies voorschrijft of ik wel of niet voorbehoedsmiddelen mag gebruiken. Dat is een zaak waar ieder echtpaar voor zich uit moet komen voor het aangezicht van de Heere, denk ik. En dat er dan nu meer in het verborgene gebeurd, tja, wat maakt het voor verschil. De Heere ziet het wel.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 09:32

JeeWee schreef:juist de preken over het 7e gebod lijken een soort vergaarbak geworden te zijn om alles in te stoppen wat ook maar iets met seksualiteit te maken heeft. Dan is de dominee er meteen vanaf en hoeft het onderwerp maar zo heel af en toe ter sprake te komen. En dan nog gaan de meeste predikanten dit onderwerp heel omzichtig uit de weg.

Dacht je echt dat nu iedereen wacht met seksualiteit totdat men getrouwd is?
Nu zijn er echter de mogelijkheden om dat te verbergen en zelf te bepalen.
Geen méns die het nog ziet...

Het 7e gebod bevat meer dan: gij zult niet echtbreken. Het gaat ook over een reine en zuivere levenswandel, op dit gebied.
Nogmaals ds. Vreugdenhil (nee ik ben niet zijn promotor) heeft 3 preekdiensten nodig gehad om dit gebod uit te diepen, hij ging het onderwerp homofilie niet uit de weg!
Zeer de moeite waard, daar veel predikanten nauwelijks een preekje van 20 minuten kunnen volbreien.

Ook als Hooglied behandeld wordt, de Bruid, komt dit ter sprake, maar dan is er weer een groep mensen die dominee gaat beschuldigen van inlegkunde. :?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2013 09:50

schelpje3 schreef:Het 7e gebod bevat meer dan: gij zult niet echtbreken. Het gaat ook over een reine en zuivere levenswandel, op dit gebied.
Nogmaals ds. Vreugdenhil (nee ik ben niet zijn promotor) heeft 3 preekdiensten nodig gehad om dit gebod uit te diepen, hij ging het onderwerp homofilie niet uit de weg!
Zeer de moeite waard, daar veel predikanten nauwelijks een preekje van 20 minuten kunnen volbreien.

Ook als Hooglied behandeld wordt, de Bruid, komt dit ter sprake, maar dan is er weer een groep mensen die dominee gaat beschuldigen van inlegkunde. :?

Eeerlijk gezegd vind ik dit een zijspoor. Natuurlijk si het prachtig dat ds Vreugdenhil zoveel aandacht geeft aan het zevende gebod. Onze dominee Bouter gebruikte zelfs vier preekdiensten over dit gebod.
Maar dat neemt niet weg dat velen in onze gezindte al dan niet stilzwijgend redelijk nauwkeurig zelf hun gezinsgrootte bepalen

In dit topic hebben we het echter over letterlijk 'Gods water over Gods akker laten lopen', dus laat de kinderen maar komen die komen en plan niks, gebruik geen pil, geen condoom, laat maar gebeuren en vertrouw op God.
Of, gaan we Gods water kanaliseren, gaan we de stroom verleggen en gaan we God een handje helpen bij wat Hij ons toeschikt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Ruth2
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ruth2 » 17 jul 2013 10:22

JeeWee schreef: gaan we God een handje helpen bij wat Hij ons toeschikt?

Het gebeurt wel dat "ondanks" het zorgvuldig "plannen" op wat voor manier dan ook toch nog zeer regelmatig dat er toch een zwangerschap optreed, ik denk dat God je dan nog een "extraatje" geeft!
Rare gedachten kronkel van mij misschien maar God is echt Almachtig en heeft met de zgn "ongelukjes" vast een bedoeling!
Ik ken redelijk wat "ongelukjes" het zijn prachtige mensen!

Moeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moeg » 17 jul 2013 10:28

In dit topic hebben we het echter over letterlijk 'Gods water over Gods akker laten lopen', dus laat de kinderen maar komen die komen en plan niks, gebruik geen pil, geen condoom, laat maar gebeuren en vertrouw op God.
Of, gaan we Gods water kanaliseren, gaan we de stroom verleggen en gaan we God een handje helpen bij wat Hij ons toeschikt?

Het maar laten komen zoals het komt, heeft voor mij meer weg van God verzoeken dan God vertrouwen...

Moeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Moeg » 17 jul 2013 10:49

Ruth2 schreef:Het gebeurt wel dat "ondanks" het zorgvuldig "plannen" op wat voor manier dan ook toch nog zeer regelmatig dat er toch een zwangerschap optreed, ik denk dat God je dan nog een "extraatje" geeft!
Rare gedachten kronkel van mij misschien maar God is echt Almachtig en heeft met de zgn "ongelukjes" vast een bedoeling!

Eens!

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2013 10:56

Ruth2 schreef:Rare gedachten kronkel van mij misschien maar God is echt Almachtig en heeft met de zgn "ongelukjes" vast een bedoeling!

Ik vind dat helemaal niet zo'n rare gedachtenkronkel. Ik geloof dat God met alles een bedoeling heeft.
En toch helpen we hem maar al te graag met ónze bedoelingen
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jul 2013 11:01

JeeWee schreef:

Ondanks dat God 2 keer genoemd wordt, is het gezegde geenszins bijbels.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 11:09

JeeWee schreef:
Eeerlijk gezegd vind ik dit een zijspoor. Natuurlijk si het prachtig dat ds Vreugdenhil zoveel aandacht geeft aan het zevende gebod. Onze dominee Bouter gebruikte zelfs vier preekdiensten over dit gebod.
Maar dat neemt niet weg dat velen in onze gezindte al dan niet stilzwijgend redelijk nauwkeurig zelf hun gezinsgrootte bepalen

Nee het is geen zijspoor, ik zei eerder dat het 7e gebod meer inhoudt dan gij zult niet echtbreken.
Ik denk dat iedereen in zijn omgeving wel eens gehoord heeft dat een vrouw na sterilisatie, toch nog zwanger werd.
Als je iemand echt 100% vertrouwt, heeft dat alleen waarde als je dat blindelings doet. Als je zegt: ik vertrouw en stuurt vervolgens een detective achter iemand aan, of je gaat iemands plannen toch bijsturen en veranderen, zonder dit te overleggen, is dit niet het vertrouwen waar het dan om gaat. De ander zal verdrietig of boos worden als hij/zij er achter komt, dat je hem/haar zo wantrouwt.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 17 jul 2013 11:11

JeeWee schreef:In dit topic hebben we het echter over letterlijk 'Gods water over Gods akker laten lopen', dus laat de kinderen maar komen die komen en plan niks, gebruik geen pil, geen condoom, laat maar gebeuren en vertrouw op God.

Het eerste is onverantwoord leven en absoluut geen teken van rentmeesterschap. Onze gaven (ja ook verstand en inschattingsvermogen) moeten we niet verkwanselen en begraven.

Het tweede is een foute voorstelling van zaken, want het suggereert sterk dat wij invloed hebben op Gods werk en dat we Hem actief tegen kunnen werken en dat Hij onze hulp nodig heeft.

We moeten de gaven die we hebben gekregen van God ten dienste stellen tot zijn eer (uit liefde voor Hem), en niet om God te verzoeken. Enige vorm van gezinsplanning kan zeker tot Zijn eer zijn.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2013 11:22

schelpje3 schreef:Nee het is geen zijspoor, ik zei eerder dat het 7e gebod meer inhoudt dan gij zult niet echtbreken.

Welels nietes, welles nietes
Sorry Schaapje, het is wel degelijk een zijspoor en zet dat dus mooi in een ander topic. De vraag is hier niet of het 7e gebod meer inhoudt dan het verbod op echtbreken.

Het gaat hier om gezinsplanning, anticonceptie en meer, maar het is halswerk om een topc zuiver te houden. Het gaat er hier om dat het kennelijk geen probleem meer is om je gezinsgrootte zorgvuldig te plannen, middels anticonceptie. Terwijl de officiele lin van veel kerken nog steeds anders is.
Dat een enkele dominee hier wel wat van zegt, is mooi, maar het overgrote deel gaat er zorgvuldig om heen.

Als je dan toch ds Vreugdenhil er bij wilt halen, geef dan een quote wat hij over dt specifieke onderwerp heeft gezegd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 11:24

Wat vinden jullie van deze "gezinsplanning'? (effies off topic :wink: )
HAMBURG -
Begin dit jaar werd de kleine Kay Iulius Donatus Manfredo geboren in Hamburg. Op zich niets bijzonders, maar zijn ouders zijn aardig op leeftijd. Vader Manfred (68) en moeder Christiane Döring (51) delen hun babygeluk vandaag in de Duitse krant Bild.

Ze hebben geen tv, geen mobiele telefoon, maar wel een baby. De 68-jarige Manfred Döring en zijn 51-jarige vrouw Christiane zagen hun lang gekoesterde kinderwens recentelijk in vervulling gaan met de geboorte van Kay. De gepensioneerde filosoof Manfred en de lerares Frans en Latijn Christiane zijn 20 jaar bezig geweest om zwanger te raken.

Moeder Christiane ziet geen enkel probleem in ouderschap op hoge leeftijd. "We kunnen onze kroost veel meegeven. We hebben veel levenservaring, meer tijd en meer veel geld dan jonge ouders."
De kersverse vader is door het dolle: "Met een kind voelt alles nieuw. Dit is een groot geluksgevoel."
Het gelukkige ouderpaar zegt nog kerngezond te zijn, maar hebben voor de zekerheid alle zaken goed geregeld met betrekking tot een vroegtijdig overlijden. "Wanneer wij beiden komen te overlijden, zal de zorg van ons zoontje terechtkomen bij een goede vriendin", aldus Christiane Döring.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 17 jul 2013 11:26

alexander91 schreef:Het tweede is een foute voorstelling van zaken, want het suggereert sterk dat wij invloed hebben op Gods werk en dat we Hem actief tegen kunnen werken en dat Hij onze hulp nodig heeft.

We hebben wel degelijk invloed op Gods werk. Wij hebben vrije keuzes en God laat dingen toe.
Als een echtpaar besluit om met anticonceptie de gezonsgrootte te beperken, dan is dat een eigen keuze.
Hij heeft onze hulp niet nodig, maar we kunnen Hem wel degelijk tegenwerken.
Dat geldt in alles maar ik wil dat beperken tot het topic onderwerp.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jul 2013 11:27

JeeWee schreef:Welels nietes, welles nietes
Sorry Schaapje, het is wel degelijk een zijspoor en zet dat dus mooi in een ander topic. De vraag is hier niet of het 7e gebod meer inhoudt dan het verbod op echtbreken.

Het gaat hier om gezinsplanning, anticonceptie en meer, maar het is halswerk om een topc zuiver te houden. Het gaat er hier om dat het kennelijk geen probleem meer is om je gezinsgrootte zorgvuldig te plannen, middels anticonceptie. Terwijl de officiele lin van veel kerken nog steeds anders is.
Dat een enkele dominee hier wel wat van zegt, is mooi, maar het overgrote deel gaat er zorgvuldig om heen.

Als je dan toch ds Vreugdenhil er bij wilt halen, geef dan een quote wat hij over dt specifieke onderwerp heeft gezegd.

De naam is Schelpje :D
Eigenlijk zie ik nu ook dat het (deels) off topic is.
Laatst gewijzigd door schelpje3 op 17 jul 2013 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 17 jul 2013 11:28

Tsja, het zullen je ouders maar wezen.
Ik zou er niet voor kiezen! De focus is naar mijn smaak teveel gericht op het ouderpaar.
Geef mij maar leuke, jonge en frisse ouders.

Terug naar “Archief”