NOG een nieuwe kerk erbij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

alexander91
Majoor
Majoor

Re: NOG een nieuwe kerk erbij?

Berichtdoor alexander91 » 18 jun 2013 17:44

Boaz schreef:Het tegenovergestelde is kletsen in eigen straatje - vooral voor een predikant niet passend en doet afbreuk aan zijn betrouwbaarheid.
(en ook @1a2b3c) Hoe reageer jij dan tegen iemand die in een kerk zit die Christus niet als zoon van God leert maar als een grote denker en weldoener der mensen alleen? Ik praat die toch echt liever mijn kerk in dan dat ik die laat zitten in zo'n kerk...

Dat is wat ik in je reactie lees en wat het ook impliceert, of is het genuanceerder?

Daarnaast is kletsen in eigen straatje niet het tegenovergestelde, en als je dat toch vind, dan zou ik graag een sterker onderbouwing zien dan alleen die stelling hier droppen...

Bovendien is kletsen in eigen straatje gelijk aan het veroordelen van de leringen van andere kerken als vals (zoals kinderdoop/volwassendoop), dus in mijn ogen doe je daar volledig aan mee dan.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 18 jun 2013 20:10

Boaz schreef:Het tegenovergestelde is kletsen in eigen straatje - vooral voor een predikant niet passend en doet afbreuk aan zijn betrouwbaarheid.
alexander91 schreef:(en ook @1a2b3c) en mealubug neem ik aan! Hoe reageer jij dan tegen iemand die in een kerk zit die Christus niet als zoon van God leert maar als een grote denker en weldoener der mensen alleen? Ik praat die toch echt liever mijn kerk in dan dat ik die laat zitten in zo'n kerk...

Dat is wat ik in je reactie lees en wat het ook impliceert, of is het genuanceerder?
Hiervoor schreef Boaz: Zo was er ook een poos geleden iemand die uit een evangelische gemeente overging (een vraag in de vragenrubriek) naar een reformatorische gemeente, en het viel me op hoe positief de predikant daar op reageerde. Is het de formulering dan die het opeens goed maakt? Of speelt daar toch de gedachte bij dat een refo kerk wel goed moet zijn, en je daarom daar maar beter kunt zijn/blijven, en dat een evangelische gemeente foute boel is? Als je je maar vroom genoeg uit, is verandering opeens oke. Moet je vragen lezen die gaan over mensen die de reformatorische kerk willen verlaten en naar een evangelische gemeente gaan, dan is de reactie opeens heel anders.. erg inconsequent..
Mijn indruk in deze discussie is dat er geen verschil van mening is over het feit dat de fundamentele waarheden ten alle tijden overeind moet blijven.
En één van die waarheden is dat Jezus de Zoon van God is. Dus iemand die in een kerk zit die Jezus niet als Zoon van God belijd zou ik in een kerk willen hebben die Hem wél als Zoon van God belijd. Wat dat betreft is er geen verschil tussen reformatorisch, evangelisch babtist ....!

alexander91 schreef:Daarnaast is kletsen in eigen straatje niet het tegenovergestelde, en als je dat toch vind, dan zou ik graag een sterker onderbouwing zien dan alleen die stelling hier droppen...

Bovendien is kletsen in eigen straatje gelijk aan het veroordelen van de leringen van andere kerken als vals (zoals kinderdoop/volwassendoop), dus in mijn ogen doe je daar volledig aan mee dan.
Er is verschil tussen oordelen en VERoordelen. Naar mijn inzicht (oordeel) is de kinderdoop onbijbels, maar een kerk 'vals' noemen omdat die daar anders over denkt zul je mij nooit horen zeggen. De scheidslijn tussen vals en echt ligt echt niet in zaken als de kinderdoop/geloofsdoop, al vind ik het geen onbelangrijke zaak.

Met een groot deel van je postings hier (r.w.) ben ik het eens, maar soms ook niet. En op zulke momenten vind ik dat je soms heel vreemde conclusies trekt.
En dan vraag ik me echt af waar je dat uit opmaakt. In dit geval niet alléén wat hier gezegd is, maar ook in dat andere topic wat Boaz aanhaalde.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 18 jun 2013 22:09

Alexander91 schreef:
(en ook @1a2b3c) Hoe reageer jij dan tegen iemand die in een kerk zit die Christus niet als zoon van God leert maar als een grote denker en weldoener der mensen alleen? Ik praat die toch echt liever mijn kerk in dan dat ik die laat zitten in zo'n kerk...

Daarnaast is kletsen in eigen straatje niet het tegenovergestelde, en als je dat toch vind, dan zou ik graag een sterker onderbouwing zien dan alleen die stelling hier droppen...

1a2b3c heeft hier al op gereageerd, en dat onderschrijf ik. Het punt is ook niet dat er mensen de kerk verlaten omdat ze de leer niet zuiver vinden, ikzelf heb hier geen enkele moeite mee. Jijzelf hebt je wel anders uitgelaten hierover.

Mijn moeite lag in de reactie van een predikant die kerkverlating (uit een evangelische gemeente in dit geval) niet veroordeelde (waar kerkverandering anders wel wordt veroordeeld) maar zich verheugd uitte over het feit dat de vragensteller wilde overgaan naar een refo gemeente.
Misschien heb ik me niet duidelijk uitgedrukt, maar dat vind ik kletsen in eigen straatje. Vind je kerkverandering onjuist, dan zeg je dat ook als de betrokkene zich in dit geval wil aansluiten bij jouw kerkverband., en niet alleen wanneer deze jouw gemeente wil verlaten.

Je zin 'bovendien is kletsen in eigen straatje gelijk aan het veroordelen van de leringen van andere kerken als vals, dus in mijn ogen doe je daar volledig aan mee' is dus nergens op gebaseerd. Mijn opmerkingen hadden geen betrekking op de inhoudelijke kant van de wens tot kerkverandering, maar op de reactie van de predikant.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 jun 2013 08:20

1a2b3c schreef:Hiervoor schreef Boaz: Zo was er ook een poos geleden iemand die uit een evangelische gemeente overging (een vraag in de vragenrubriek) naar een reformatorische gemeente, en het viel me op hoe positief de predikant daar op reageerde. Is het de formulering dan die het opeens goed maakt? Of speelt daar toch de gedachte bij dat een refo kerk wel goed moet zijn, en je daarom daar maar beter kunt zijn/blijven, en dat een evangelische gemeente foute boel is? Als je je maar vroom genoeg uit, is verandering opeens oke. Moet je vragen lezen die gaan over mensen die de reformatorische kerk willen verlaten en naar een evangelische gemeente gaan, dan is de reactie opeens heel anders.. erg inconsequent..
Mijn indruk in deze discussie is dat er geen verschil van mening is over het feit dat de fundamentele waarheden ten alle tijden overeind moet blijven.
En één van die waarheden is dat Jezus de Zoon van God is. Dus iemand die in een kerk zit die Jezus niet als Zoon van God belijd zou ik in een kerk willen hebben die Hem wél als Zoon van God belijd. Wat dat betreft is er geen verschil tussen reformatorisch, evangelisch babtist ....!
Je gaat er alleen wel aan voorbij dat in het referentiekader van de predikant waarschijnlijk ook de kerken die Christus niet als zoon van God beschouwen onder de evangelische kerken wordt geschaard. En waarom zeg jij opeens "evangelisch baptist", en niet evangelisch, zoals waar het in dit vraagstuk om gaat? Wat ik hier probeer duidelijk te maken dat Boaz nogal ongenuanceerd een vaag verhaal neerzet en er een lekker oordeel op plakt, terwijl het waarschijnlijk veel genuanceerder ligt, waar we ook wel achter zouden komen, als we het de predikant hadden gevraagd... Maar dat doen we niet, we trekken zaken uit het verband, overdrijven het, en vellen het oordeel. Maar het is compleet logisch dat ik zo reageer, maar ook dat jij zo reageert, want jij zit in het ene kamp, en ik in het andere kamp, en de eerste reactie is dan dus dat het wel verkeerd moet zijn, of je moet positief verrast worden.

1a2b3c schreef:Er is verschil tussen oordelen en VERoordelen. Naar mijn inzicht (oordeel) is de kinderdoop onbijbels, maar een kerk 'vals' noemen omdat die daar anders over denkt zul je mij nooit horen zeggen. De scheidslijn tussen vals en echt ligt echt niet in zaken als de kinderdoop/geloofsdoop, al vind ik het geen onbelangrijke zaak.

Met een groot deel van je postings hier (r.w.) ben ik het eens, maar soms ook niet. En op zulke momenten vind ik dat je soms heel vreemde conclusies trekt.
En dan vraag ik me echt af waar je dat uit opmaakt. In dit geval niet alléén wat hier gezegd is, maar ook in dat andere topic wat Boaz aanhaalde.
En hoe denk je dat de discussie enig nut kan hebben met statements als "heel vreemde conclusies"? Als je je gesprekspartner niet kunt respecteren, reageer dan niet...
Ik heb duidelijk aangegeven wat mijn uitgangspunt is, en dat is een hele goede verklaring voor mijn reacties elders. Maar als je er per se iets achter wilt zien, dan moet je dat gerust doen, maar dan komt de discussie nooit een stap verder, omdat ik me dan continu tegen je vooroordelen moet verdedigen. Dan maak je de discussie tot een persoonlijk strijdje om de ander zwart te maken, en niet tot een middel om je eigen mening te vormen en meer kennis of inzichtspunten op te doen. Maar het is je eigen keuze hoe je de discussie wilt voeren.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 19 jun 2013 08:56

Maar het is compleet logisch dat ik zo reageer, maar ook dat jij zo reageert, want jij zit in het ene kamp, en ik in het andere kamp, en de eerste reactie is dan dus dat het wel verkeerd moet zijn, of je moet positief verrast worden.

Alleen al om deze zin haak ik af, wat onvolwassen!
In zulke eigenaardige gedachtengangen kan ik echt niet meekomen.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 jun 2013 09:55

alexander91 schreef:Je gaat er alleen wel aan voorbij dat in het referentiekader van de predikant waarschijnlijk ook de kerken die Christus niet als zoon van God beschouwen onder de evangelische kerken wordt geschaard.
In de bewuste vraag stond helemaal niet ter discussie of Jezus de Zoon van God is, de predikant deed evangelische gemeentes af als oppervlakkig.
De vraagsteller ervoer oppervlakkigheid in zijn/haar eigen gemeente, maar net zoals je in gereformeerd veel verschil hebt is dat ook zo bij evangelisch.
alexander91 schreef:En waarom zeg jij opeens "evangelisch baptist", en niet evangelisch, zoals waar het in dit vraagstuk om gaat?
Iemand die in een gemeente zit die Jezus niet als Zoon van God belijd (jouw voorbeeld) zou ik niet persé in mijn eigen kerk willen hebben, maar in een kerk die Jezus wél als Zoon van God belijd. (een kerk met AL de fundamentele waarheden) En daar hoort ook de kerk van dit topic bij. De puntjes die ik achter babtist zette betekenen de hele rest van gemeentes die Jezus als Zoon van God belijden.
alexander91 schreef: Wat ik hier probeer duidelijk te maken dat Boaz nogal ongenuanceerd een vaag verhaal neerzet en er een lekker oordeel op plakt, terwijl het waarschijnlijk veel genuanceerder ligt, waar we ook wel achter zouden komen, als we het de predikant hadden gevraagd... Maar dat doen we niet, we trekken zaken uit het verband, overdrijven het, en vellen het oordeel.
Ik zou zeggen: lees de vraag en het antwoord eens terug en vertel dan eens concreet wat er uit het verband is getrokken, en wat er overdreven is.
alexander91 schreef:Maar het is compleet logisch dat ik zo reageer, maar ook dat jij zo reageert, want jij zit in het ene kamp, en ik in het andere kamp, en de eerste reactie is dan dus dat het wel verkeerd moet zijn, of je moet positief verrast worden.
Tjonge zeg .... Mijn inschatting is dat we beide in hetzelfde kamp zitten maar over een aantal details verschillend denken. (zoals de doop en de wet bijv)
Wat mij betreft geen probleem, je kunt erover discussiëren en elkaar gewoon blijven respecteren.
alexander91 schreef:En hoe denk je dat de discussie enig nut kan hebben met statements als "heel vreemde conclusies"? Als je je gesprekspartner niet kunt respecteren, reageer dan niet...
Ik dacht: laat ik positief beginnen en zeggen dat ik het eens ben met een groot deel van je postings, dan kun je daarna misschien iets beter tegen kritiek.
Voorbeeld van een vreemde conclusie: als ik zeg dat we onder de wet van Christus staan samengevat in de bergrede, dan kom jij tot de conclusie dat we dan gerust kunnen vreemdgaan, moorden e.d. dat vind ik dan een vreemde conclusie. (zachtjes gezegd) Ik kan zoiets niet uit de bergrede opmaken.
Zo kan ik nog wel meer voorbeelden opnoemen, maar dat is allemaal off topic.
Je bent wel erg snel op je teentjes getrapt, en ik had nog wel m'n best gedaan om ze te ontwijken!
alexander91 schreef:Ik heb duidelijk aangegeven wat mijn uitgangspunt is, en dat is een hele goede verklaring voor mijn reacties elders. Maar als je er per se iets achter wilt zien, dan moet je dat gerust doen, maar dan komt de discussie nooit een stap verder, omdat ik me dan continu tegen je vooroordelen moet verdedigen. Dan maak je de discussie tot een persoonlijk strijdje om de ander zwart te maken, en niet tot een middel om je eigen mening te vormen en meer kennis of inzichtspunten op te doen. Maar het is je eigen keuze hoe je de discussie wilt voeren.
Ja je hebt uitgelegd wat je uitgangspunt is, daar zoek ik niets achter. Misschien kun je even aangeven waar ik je heb zwartgemaakt??
Ik ben het af en toe niet met je eens, maar dat is iets anders. En soms begrijp ik absoluut niet hoe je tot een bepaalde conclusie komt, omdat m.i. daarvoor alle grond ontbreekt in de dingen die gezegd zijn.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 19 jun 2013 10:37

schelpje3 schreef:Het ging hier grotendeels over GerGemmers die overstappen naar deze kerk of een andere evangelische.
Nogmaals, ik ben zelf geen GerGemmer en heb dus niks met regeltjes zoals wel of geen leggings e.d.
Maar dat is wat ik hoor! Vaak gaan mensen uit een kerk omdat er teveel wettische regeltjes naar hun zin zijn en dat vind ik persoonlijk niet de juiste reden.
Allerlei wetjes en regeltjes zoals de oorlog over de legging etc gaan wel gepaard met een prediking waar steeds meer mensen zich niet onder thiusvoelen. Het een gaat altijd met het ander gepaard in dezen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 jun 2013 12:36

1a2b3c schreef:Voorbeeld van een vreemde conclusie: als ik zeg dat we onder de wet van Christus staan samengevat in de bergrede, dan kom jij tot de conclusie dat we dan gerust kunnen vreemdgaan, moorden e.d. dat vind ik dan een vreemde conclusie. (zachtjes gezegd) Ik kan zoiets niet uit de bergrede opmaken.
Kun je hier een bron bij vermelden? Kan me niet voorstellen dat ik zoiets zou zeggen, maar je zult er vast wel een bron voor hebben.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je denkt dat ik vind dat we gerust kunnen vreemdgaan en moorden...

Dit is dus een voorbeeld van zwartmaken

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 jun 2013 14:11

alexander91 schreef:Kun je hier een bron bij vermelden? Kan me niet voorstellen dat ik zoiets zou zeggen, maar je zult er vast wel een bron voor hebben.

Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat je denkt dat ik vind dat we gerust kunnen vreemdgaan en moorden...

Dit is dus een voorbeeld van zwartmaken
Het was in een topic waar we waren afgedwaald naar de wet. Suc6 met zoeken. Hier staat ook iets dergelijks: viewtopic.php?f=30&t=26410&start=60)

Nee ik denk niet dat jij vindt dat we gerust kunnen moorden e.d. ik heb alleen je eigen woorden maar aangehaald.
Maar het is niet zo vreemd dat je die opmerking maakte, heel veel mensen doen dat.
Paulus kreeg er ook mee te maken toen hij leerde dat gelovigen niet onder de wet zijn maar onder de genade: Rom.6: 1 ..... Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt?

Mijn voorbeeld over een vreemde conclusie van jou -wat jij hier zwartmaken noemt- heb ik geschreven NADAT jij me beschuldigde dat ik je zwartmaakte. Dus dat gaat niet op! Maar laat maar zitten, ik kap hiermee. Dit is alles behalve opbouwend.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 jun 2013 14:58

1a2b3c schreef:Het was in een topic waar we waren afgedwaald naar de wet. Suc6 met zoeken. Hier staat ook iets dergelijks: viewtopic.php?f=30&t=26410&start=60)

Nee ik denk niet dat jij vindt dat we gerust kunnen moorden e.d. ik heb alleen je eigen woorden maar aangehaald.
Maar het is niet zo vreemd dat je die opmerking maakte, heel veel mensen doen dat.
Paulus kreeg er ook mee te maken toen hij leerde dat gelovigen niet onder de wet zijn maar onder de genade: Rom.6: 1 ..... Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade toeneemt?

Mijn voorbeeld over een vreemde conclusie van jou -wat jij hier zwartmaken noemt- heb ik geschreven NADAT jij me beschuldigde dat ik je zwartmaakte. Dus dat gaat niet op! Maar laat maar zitten, ik kap hiermee. Dit is alles behalve opbouwend.
Bizar dat je hier dus een quote ophaalt zonder de bron aan te wijzen... dat zegt meer over jouw discussie methodes dan de mijne... Ik stel je puur de vraag waar je het vandaan haalt (je beschuldigt mij er namelijk wel van).
En als je niet denkt dat ik dat vind, waarom schrijf jij dan op dat ik dat gezegd heb? Een behoorlijke tegenstelling lijkt mij.

Daarnaast ben ik niet degene die uitspraken van een ander oprakelt om in een discussie als deze de argumenten kracht bij te zetten. Dat toont volgens mij direct al aan dat het meer om de persoonlijkheid van de discussie gaat dan om het onderwerp zelf.

Dat ik dit als voorbeeld van zwartmaken noem, lijkt mij nogal logisch, omdat in de post waarin je het aan mij vraagt, je een aantal regels ervoor datgene praktiseert wat je van me vraagt. Dan hoef ik niet verder de moeite te doen om nog meer voorbeelden te zoeken, lijkt me...

Tenslotte meer inhoudelijk. Als we meer aan Christus gelijk willen worden, zullen we vanzelf meer naar de Wet gaan leven, die Christus samenvat met de liefde voor God en de naaste. Wat ik in je aangehaalde stuk betoogde was dus dat we de Wet helemaal niet opzij kunnen schuiven in zijn algemeniteit. Dat de Wet ons geen heil kan brengen, dat was het punt geheel niet, want dat erken ik ook. Maar op de een of andere manier lijkt het gebruik van het woord Wet of 10 geboden als een rode lap te werken die ervoor zorgt dat teksten uit hun verbanden worden gehaald en dat meningen worden ingevuld. Dat maakt dat een discussie niet meer opbouwend is, want dan ben je continu bezig de vooroordelen weg te werken.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2013 15:29

beschuldigen, zwartmaken, tut tut,,, kan het ego iets kleiner?
1a2b3c discusssiert keurig netjes, zonder krachttermen en alleen al daardoor wint ze punten.
Bovendien heeft ze gelijk, denk ik.
Ik denk dat er nauwelijks een heiden was destijds, die iets wist van de wet van Mozes, die slechts tijdelijk gold en ook ondergeschikt was aan de belofte aan Abraham.
(waar het staat weet ik zo gauw niet, ergens in galaten geloof ik)
De gelovige is een vrij kind der belofte en niet een slaaf der wet.
De relatie tusen Christus en zijn gemeente is een liefderelatie, geen meester-slaaf .

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jun 2013 21:22

Ik heb onlangs aan een islamitische collega proberen uit te leggen waarom het christendom zo verschrikkelijk veel kerken, kerkjes en clubjes kent.

Nu krijgen we weer calvinistische geloofsdopers.
Wat volgt er nog? Rooms-gereformeerden? Grieks-Remonstranten? Lutherbaptisten?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 20 jun 2013 21:27

Optimatus schreef:Ik heb onlangs aan een islamitische collega proberen uit te leggen waarom het christendom zo verschrikkelijk veel kerken, kerkjes en clubjes kent.

Nu krijgen we weer calvinistische geloofsdopers.
Wat volgt er nog? Rooms-gereformeerden? Grieks-Remonstranten? Lutherbaptisten?

Inderdaad... Maar dan wel buiten verband in oprichting naar artikel 962678,73...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Cahier
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cahier » 21 jun 2013 09:20

Bij mijn weten heeft slechts één kerkgenootschap zich in het verleden op een bepaald artikel van een kerkorde beroepen. En dat beroep op een kerkorde-artikel had als functie de onwettigheid van bepaalde synodebesluiten te bewijzen en de wettigheid van de aldus buiten verband geraakte gemeenten, zodat de beschuldiging van de zonde van scheurmakerij werd weerlegd.

Anabaptistische en Labadistische groeperingen hebben over het algemeen als gezamelijke overeenkomst dat ze congregationalistisch zijn. Daarmee is een beroep op art. 962678,73 voor hen zinloos. De wettigheid van een plaatselijke kerk wordt dan ten diepste beargumenteerd op grond van de veronderstelde wedergeboorte van haar leden en de geestelijke werkingen die bij haar plaats vinden.

Dies

Berichtdoor Dies » 22 jun 2013 13:10

In de link mijn bijdrage over het fenomeen refobaptisten en commentaar op de bejegening daarvan in het Reformatorisch Dagblad:

http://www.dkaashoek.wordpress.com/2013 ... baptisten/

Terug naar “Archief”