Berichtdoor marin » 11 aug 2013 13:03
[quote="Wilsophie"][quote]Het is daarom glashelder dat de God van de hemel en de aarde, de God en Vader van onze Here Jezus Christus, voor eeuwig gekant is tegen de verbinding van kerk en staat. Hij zal nooit een deelnemer worden in een dergelijk gebeuren.
Hoezo "daarom" kun je dat nader uitleggen. Waar staat in de BIjbel dat God "gekant" is tegen kerk en staat. Is er ooit in de Bijbel sprake van deze zaken dan?
God wordt sowieso nooit een "deelnemer" van het aardse gebeuren. Dus ik begrijp nog steeds niet wat je wilt zeggen met deze uitspraken. God is nooit een "Deelnemer" van een aards systeem, of het nu kerk en staat, of alleen de kerk of alleen de staat is, dat is nooit aan de orde. Maar wellicht begrijp ik je niet goed.
God had zijn volk toch verlost uit Egypte en hen met Zichzelf verbonden opdat zij gescheiden zouden zijn van alle andere naties.
Nadat Hij hen uit Egypte geleid had en met Zichzelf verbonden had zei Hij tot hen: “Zie, een volk dat alleen woont en onder de naties zich niet rekent.” Num. 23: 9. het was slechts door trouw te blijven aan hun verbinding met God dat zij gescheiden konden blijven van alle naties. Ex. 33: 16.
Israël was toen de kerk – “de vergadering in de woestijn.” Hand. 7: 38. De King James vertaalt hier “de kerk in de woestijn.” Deze kerk was met God verbonden in een plechtig verbond. Toen zei de Here: “Ik heb u getrouwd.” Jer. 3: 14; Jer. 31: 32. De Here was hun man. Jes. 54: 5. Zo was de kerk met God verbonden.
En daarin lag de volkomen scheiding van Kerk en Staat.
Maar Israël was ontrouw tegenover God. Zij verwierp Hem en begon een staat op te richten, en zo vormde zij een verbinding van kerk en staat. Het gevolg was de volledige ondergang van de staat die zij hadden gevormd; de verstrooiing van het volk in ballingschap onder de volken; en de verwoesting van het land.
In hun ballingschap en in hun moeilijkheden zochten zij vol berouw de Here en verbonden zij zich opnieuw in trouw aan Hem.
God had Zijn volk Israël, Zijn kerk, in Kanaän geplant om een licht te zijn in de wereld, om de kennis van de ware God door te geven.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.