Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Autistisch, wat zijn je kenmerken en hoe ga je er mee om

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2013 21:05

Spons schreef:
Het is maar goed dat je nu niet voor me staat want dan had ik je het liefste letterlijk de grond in getimmerd...

je hebt geen idee wat een verdriet je mensen kan aandoen met je rotte opmerking dus spiegel ik je een paar rotte opmerkingen terug ... hoop dat je ze opvangt...

Nee precies, daar kun je dus ook refo invullen. Ook zo'n ongevoelige hork, vriendje van boer. :-&
Komt alleen hier om hem bij te vallen, indien nodig.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2013 21:27

beste 2 laatste forummers,
Een forum is om te discussieren over standpunten t.o.v. een bepaald onderwerp en gezichtspunt.
Ik weet niet in hoeverre jullie ooit op je beschermde, veilige school en opvoeding voorbereid zijn op andere standpunten die wat verder afstaan van je eigen kliek dan je gewend bent, maar zou je minstens kunnen doen alsof je niét ''oog om oog, tand om tand'' praktiseert, met je wraakzuchtige reacties?
Mij de grond in willen timmeren omdat ik mensen aanraad zich niet in een hokje te laten duwen, waarbij ze zich de rest van hun leven een gecategoriseerd ziek mens zullen gaan voelen?
De ware christen laat zich trouwens zowiezo geen verdriet aandoen door andere mensen.
Meer focussen op Christus en het leven hierna, ipv het hier en nu van een gebroken schepping en de mens voortdurend centraal stellen
Geldt voor mezelf net zo goed.

cornelia77
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor cornelia77 » 11 feb 2013 09:29

Toch snap ik boer wel een beetje. Maar dan gaat het vooral over die checklists die je op internet ik kan vullen. Dat is een beetje zoeken naar problemen. Als ik een checklist invul over, zeg maar, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid, autisme, scoor ik vast. Ongetwijfeld ga je dan snel denken dat er iets mis met je is.
Wanneer je in het dagelijks leven goed, of redelijk goed, kan functioneren, dan heeft het geen zin om te zoeken naar stempels. Iedereen is nu eenmaal verschillend. Laten we dat accepteren. We zijn niet allemaal super sociaal, mondig en wat dan ook.

Maar nu heb ik het natuurlijk niet over mensen/kinderen die in het dagelijks leven steeds weer tegen hun 'beperking' aanlopen en daar veel moeite mee hebben. Of waar de mensen uit hun omgeving het moeilijk door hebben. Ik weet dat dat moeilijk is en veel strijd met zich mee brengt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2013 12:29

Iedereen die zeer nauw betrokken is bij autisme, of dit nu professioneel of als familielid is, weet hoeveel impact dit kan hebben.
Het gaat helemaal niet over het invullen van lijstjes op internet. Maar t.s. stelt een vraag, omdat ze kennelijk tegen een probleem opgelopen is, of ze krijgt signalen van anderen.
En dan ben je met een vroom praatje echt niet gebaat. We zullen dit leven door moeten, met of zonder handicaps en tekortkomingen en een forum is dan om je zorgen te kunnen delen, of je vragen te laten beantwoorden.
Ik denk dat t.s. uitstekend in staat is om de relevante reacties eruit te halen.
In de Bijbel wordt ook al gesproken over psychische nood. Dus het is van alle tijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2013 13:00

schelpje3 schreef:Iedereen die zeer nauw betrokken is bij autisme, of dit nu professioneel of als familielid is, weet hoeveel impact dit kan hebben.
Het gaat helemaal niet over het invullen van lijstjes op internet. Maar t.s. stelt een vraag, omdat ze kennelijk tegen een probleem opgelopen is, of ze krijgt signalen van anderen.
En dan ben je met een vroom praatje echt niet gebaat. We zullen dit leven door moeten, met of zonder handicaps en tekortkomingen en een forum is dan om je zorgen te kunnen delen, of je vragen te laten beantwoorden.
Ik denk dat t.s. uitstekend in staat is om de relevante reacties eruit te halen.
In de Bijbel wordt ook al gesproken over psychische nood. Dus het is van alle tijden.

Autisme van alle tijden? 100 jaar geleden had nog nooit iemand er van gehoord, volgens mij.

refo
Mineur
Mineur

Berichtdoor refo » 11 feb 2013 13:22

Wat ik aan bijdragen van Joke Sloten lees wijst imho niet op iets uit het autismespectrum.
Daarom ga ik er vanuit dat ze daar ook niet onder valt. En is het niet nodig om haar te benaderen met vragen als: voel je wel eens dit? Gebeurt er wel eens dat?
Mogelijk goed bedoeld, maar dan wordt het probleem nog groter, als ze op 1 of 2 vragen misschien bevestigend moet antwoorden.

Daarom ten overvloede: ga pas aan testjes beginnen als je echt het idee hebt helemaal niet te functioneren in de maatschappij. En verder vooral jezelf wezen.
Waar ik nu zit is een ongeschreven regel dat je bij binnenkomst alle mensen van de drie verdiepingen goede morgen gaat wensen. Dat weiger ik categorisch. Ik groet degenen die ik voorbij loop en de anderen als ik ze tegenkom.
De maatschappij kan ook idiote dingen eisen en je hoeft niet alles mee te maken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2013 17:44

boer schreef:Autisme van alle tijden? 100 jaar geleden had nog nooit iemand er van gehoord, volgens mij.

Dan hadden we nooit boeken gekend zoals Pietje Bell en Dik Trom bijv.
Vroeger noemden ze zo'n kind een belhamel, een bijzonder kind Griet, en dat is ie of een schavuit, nu plakken ze er ADD ADHD, o.i.d. op.
Ik had het niet over autisme alleen, maar over psychische aandoeningen.
In de Bijbel werd dit maanziek of van de duivel bezeten genoemd.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2013 17:58

Bezeten van de duivel noemen we nu ADHD of autisme? Wat een onzin. Bezeten van de duivel is precies wat het zegt: namelijk dat iemand bewoond wordt door een boze geest.

Ongetwijfeld hebben ODD, ADHD en autisem altijd al bestaan, maar door de georganiseerde maatschappij en een veel lager aantal prikkels konden mensen beter functioneren.
ADHD is een aandoening, niet gewoon een druk kind.
Autisme is een aandoening, niet gewoon iemand die wat eenzelvig is of moeilijk contact maakt.

Dat makkelijke praten en veroordelen over deze aandoeningen doet zeer bij degenen die er mee te maken hebben en er onder lijden. Denk toch eens na voor je wat roeptoetert.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2013 18:16

Kvinna schreef:Bezeten van de duivel noemen we nu ADHD of autisme? Wat een onzin. Bezeten van de duivel is precies wat het zegt: namelijk dat iemand bewoond wordt door een boze geest.

Ongetwijfeld hebben ODD, ADHD en autisem altijd al bestaan, maar door de georganiseerde maatschappij en een veel lager aantal prikkels konden mensen beter functioneren.
ADHD is een aandoening, niet gewoon een druk kind.
Autisme is een aandoening, niet gewoon iemand die wat eenzelvig is of moeilijk contact maakt.

Dat makkelijke praten en veroordelen over deze aandoeningen doet zeer bij degenen die er mee te maken hebben en er onder lijden. Denk toch eens na voor je wat roeptoetert.

Goed lezen Kvinna! Er staat: psychische aandoeningen, ik roeptoeter dus niet zomaar wat.
Dit als antwoord op boer, die meent dat autisme en andere aanverwante psych aandoeningen pas minder dan 100 jaar bestaan.
Dus ja, ADHD, autisme, Asperger, zijn allemaal aandoeningen.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2013 18:45

@Schelpje, je hebt het over etiketjes plakken.
Een diagnose krijgen is NIET een etiketje plakken. Dat is, vaak tot grote opluchting, een naam geven aan een immens groot probleem. En dan weet je dat je geen rotkind hebt, maar dat hij een aandoening heeft. Dat hij het niet helpen kan, en dat je met praktische tips een heleboel kunt verbeteren.

En al die psychische aandoeningen komen NIET in de bijbel voor. Maanziek was mogelijk epilepsie, maar bezeten door een boze geest was 'gewoon' dat: bezeten door een boze geest. Schande om dat te vergelijken met autisme of ADHD.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 feb 2013 19:00

Ik ben ervaringsdeskundige, dus etiketje plakken is geen denigrerende opmerking in dit geval!
Maar jij plakt er nu een etiket "schande" op, want je leest niet wat ik schrijf, nl. op wie ik geantwoord heb.
Nogmaals: autisme, ADD, ADHD zijn psychische aandoeningen en geen aanstelleritis, moderne etiketjes of wat dan ook!! Het moet net zo serieus gediagnostiseerd worden, als vele andere psych. aandoeningen!
En in de Bijbel kwamen diverse psych. aandoeningen dus ook al voor, maar werden anders genoemd.
Dus probeer alsjeblieft deze discussie positief te houden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 feb 2013 19:31

Kvinna schreef:@Schelpje, je hebt het over etiketjes plakken.
Een diagnose krijgen is NIET een etiketje plakken. Dat is, vaak tot grote opluchting, een naam geven aan een immens groot probleem. En dan weet je dat je geen rotkind hebt, maar dat hij een aandoening heeft. Dat hij het niet helpen kan, en dat je met praktische tips een heleboel kunt verbeteren.

En al die psychische aandoeningen komen NIET in de bijbel voor. Maanziek was mogelijk epilepsie, maar bezeten door een boze geest was 'gewoon' dat: bezeten door een boze geest. Schande om dat te vergelijken met autisme of ADHD.

precies, ja.
Maar Schelpje is ervaringsdeskundige en heeft zelf dus kids die vroeger ''van de duivel bezeten'' genoemd zouden worden.

Kvinna
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kvinna » 11 feb 2013 22:30

Schelpje, jij bent degene die het heeft over etiketjes plakken. En dat je ervaringsdeskundige bent, wil niet zeggen dat je maar alles mag zeggen.

En zou je eens uit de bijbel willen aanwijzen waar aandoeningen als autisme, ADHD, ODD, depressie voorkomen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2013 17:34

Ik geloof wel dat het van alle tijden is geweest maar dat het nu die naam heeft.
Wij gingen er ook pas over nadenken toen de kinderen van mijn zussen het allemaal hadden. Ik denk dat dit komt doordat de wereld nu veel chaotischer en sneller is.
Wees maar blij met de diagnoses, want reken maar dat voor die tijd derden je aan kijken of je het kind niet goed kan opvoeden. Ook kan je in sommige gevallen erg blij zijn met je medicijnen. Zeker zodra een kind zijn eigen rust niet kan vinden en zichzelf daardoor in de weg zit.
Als ik dit wel eens vertel aan mensen en zeg dat mijn zussen en ik het ook herkennen bij onszelf nu en ook van vroeger, is altijd de opmerking: iedereen heeft wel iets van autisme. Met zo'n opmerking kan ik persoonlijk echt niets.

Vanuit prive en werk ervaring kan ik zeggen dat het ook altijd terug te herleiden is in de familie.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

nette
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor nette » 12 feb 2013 20:32

@boer
het zou anders best kunnen dat je autisme heb
gezien je asociale gedrag soms, zwart/wit denken, iemands probleem afdoen alsof het niks is

@joke sloten

als je tegen veel dingen aanloopt, is het misschien handig om naar een psycholoog te gaan.
die kan hebben er vaak meer verstand van, en kunnen je concrete handvaten bieden,

ik heb zelf ook pdd-nos en ga nu ook naar de psycholoog en het is wel verhelderend, ook omdat je steeds beter je zelf leert begrijpen

en als het je belemmert in je functioren kan een diagnose heel handig zijn, omdat je dan eerder hulp kan krijgen wanneer nodig, en ook verhelderend voor je omgeving, dat je je niet aanstelt(wat mensen soms wel eens denken)

verder mag je mij altijd pben

groetjes
ervaringsdeskundige :wink: :P

Terug naar “Archief”