Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boldering
Verkenner
Verkenner

Re: Autorijden op zondag mag nu. Maar liever niet...

Berichtdoor boldering » 03 feb 2013 15:12

Sommige kerkelijke richtingen moeten oppassen dat ze niet vervallen in een soort van fundamentalisme, en anderen hun wil opleggen. Je leeft in de wereld van vandaag, en die is niet meer geschikt voor kar met paard, maar voor de vervoers- en communicatiemiddelen van vandaag. Daar dienen wij ons als kerkmensen ook aan te passen, willen wij in deze maatschappij nog een beetje meekomen, en niet op een eiland willen levcen.

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 03 feb 2013 15:35

boldering schreef:Sommige kerkelijke richtingen moeten oppassen dat ze niet vervallen in een soort van fundamentalisme, en anderen hun wil opleggen. Je leeft in de wereld van vandaag, en die is niet meer geschikt voor kar met paard, maar voor de vervoers- en communicatiemiddelen van vandaag. Daar dienen wij ons als kerkmensen ook aan te passen, willen wij in deze maatschappij nog een beetje meekomen, en niet op een eiland willen levcen.

Daar ben ik het niet mee eens. Mijn inziens gaat het hier om een heel andere zaak. Een maatregel die geen bijbels fundament heeft, maar puur gefundeerd is op traditie omkleed met wat bijbelteksten die totaal uit de context gehaald zijn. Waren kerken maar echt gefundeerd op God's Woord, dan is er niets mis met fundamentalisme. Maar fundamentalisme is een vies woord vandaag de dag.

boldering
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor boldering » 03 feb 2013 16:41

Dat is het juist, iedereen past de bijbelteksten aan naar zijn of haar denkwijze, en, jazeker, dan worden ze uit hun context gehaald om het aannemelijk te krijgen. Ik zeg niet dat er iets mis is met fundamentalisme, als het maar met respect is voor andere meningen, en dat is er vaak niet.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 21 feb 2013 15:28

Lalage schreef:Het was ook wat kort door de bocht. Ik heb zelfs sinds kort een rijbewijs... maar ik verbaas er in het algemeen over dat christenen zich zo weinig bekommeren om het milieu. In de jaren '80 ben ik opgevoed met de slogan: 'Naar de kerk? Ga op de fiets, dan vervuil je niets!' en daar sta ik nog steeds achter.

tsja vroeger gingen we vaak met de auto , terwijl het hoogstens 10 a 15 minuten lopen is.. tegenwoordig gewoon met de wagen, de benenwagen wel te verstaan....tenzij het flink hoost ! Nog gezond ook. Ben het in die zin wel met je eens dat tegenwoordig complete containers geparkeerd worden en deze vervolgens leeg geladen worden...

eigenlijk zouden we onze verantwoording moeten nemen en op de fiets gaan of lopen dat zou ook enorm veel overlast besparen in de wijk rond de kerk (en daardoor weer scheve gezichten van wijkbewoners ) maar ik kan me zo voorstellen dat het in polders en dergelijke lastiger wordt...

En wat betreft die dominee in urk... je kan ook in de kerk gaan wonen .... heb je nergens last van ...

Terug naar “Archief”