Kerst anno 2012

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Re: Kerst anno 2012

Berichtdoor Lichtzwaard » 31 dec 2012 13:34

Het is geboren het kindje Jezus
speel hobo's, weerklink trekharmonica's
het is geboren het kindje Jezus
laten we allemaal zijn komst bezingen

Sinds meer dan vierduizend jaar
werd het ons beloofd door de profeten
sinds meer dan vierduizend jaar
wachten we op die heuglijke gebeurtenis

Oh, wat is het mooi, wat is het charmant!
oh, wat zijn zijn charmes perfect!
Oh, wat is het mooi, wat is het charmant!
wat is het zacht het kindje Jezus!

Een stal is zijn verblijfplaats
een beetje stro is zijn slaapplaats
een stal is zijn verblijfplaats
voor een god, wat een vernedering!

Hij wil onze harten, hij wacht er op
hij wordt geboren om ze te veroveren
hij wil onze harten, hij wacht er op
dat ze snel van hem zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 jan 2013 10:22

De Kersttijd loopt tot de Doop des Heren 13-1-2013.
Van daag Naamgeving des Heren en Zijn besnijdenis.
Voorts de eerste dag van AD 2013.
VERITAS VOS LIBERABIT.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 02 jan 2013 09:53

De Kersttijd loopt tot de Doop des Heren 13-1-2013.

???????????????? Kan je dit toelichten? Ik ben hier niet mee bekend..

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jan 2013 13:44

Wilsophie schreef:quote: "Dat Jozef en Maria schatrijk waren, heeft ook geen enkele onderbouwing in de Schrift."

Dat ze heel arm waren ook niet. Behalve dat men dan uitgaat van het offerdiertje wat zij brachten en wat bij arme mensen zou behoren, maar ook dat is niet steekhoudend.
Leviticus 12:8 zegt toch duidelijk dat als iemands (in dit geval: Maria's) vermogen niet toereikend is voor een lam, dat ze dan 2 jonge of tortelduiven mag offeren.
Verder was Jozef timmerman in een klein dorpje (Nazareth) (Matth. 13:55), een gewone werkman dus, wat me eerder op de gedachte brengt dat ze het niet zo breed hadden dan dat ze schatrijk waren.
Wilsophie schreef:Nog een argument is dat Judas immers de kas bijhield! Als er geen geld is , valt er niets bij te houden. [geld= inkomsten/uitgaven]
Judas hield de kas bij, maar de kas werd gevuld met giften van mensen (Luk. 8:3). Als je rijk bent, heb je geen giften van anderen nodig, lijkt me.

Nog een tekst die spreekt over de armoede van Jezus:
2 Kor. 8:9 Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.
Tegenwerping: maar dit gaat toch niet in de eerste plaats over fysieke rijkdom en armoede?
Antwoord: Paulus gebruikt dit gegeven om de Korinthiers aan te sporen om bij te dragen in een collecte. Het gaat dus weldegelijk ook om fysieke armoede.

Laatste tekst: Matth. 8:20 De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 jan 2013 13:52

wo jan 02, 2013 1:44 De juiste theologie @Elbert;jij kent de Heilige Schrift en de theologie;je weet waar je over spreekt een verademing. =D> =D> =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 jan 2013 16:10

elbert schreef:Laatste tekst: Matth. 8:20 De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.

Als deze tekst over de armoede van Jezus gaat eet ik mijn huis op! :lol:

Zie Mattheus 4,13.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 jan 2013 16:40

@mohamed: eet smakelijk ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 jan 2013 16:36

elbert schreef:@mohamed: eet smakelijk ;)

Mohammed hoeft zijn huis nog niet op te eten, want er is nog helemaal geen bijbelse onderbouwing aangewezen dat hij ongelijk zou hebben.
De geneente zegt wij zijn rijk en verrijkt en hebben aan niets gebrek, maar ze weet niet dat ze naakt, blind en ellendig is.Jezus spuugt ze uit. (Op 3:17 etc)
Eat that.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 jan 2013 18:34

elbert schreef:Nog een tekst die spreekt over de armoede van Jezus:
2 Kor. 8:9 Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.
Tegenwerping: maar dit gaat toch niet in de eerste plaats over fysieke rijkdom en armoede?
Antwoord: Paulus gebruikt dit gegeven om de Korinthiers aan te sporen om bij te dragen in een collecte. Het gaat dus weldegelijk ook om fysieke armoede.

Laatste tekst: Matth. 8:20 De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.

Dit is overdrachtelijk bedoeld uiteraard.
Maar oké dan gaan we naar zijn oom Jozef van ARimathea en naar de tekst dat Hij bij de rijken in het graf is geweest.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 jan 2013 12:33

elbert schreef:Laatste tekst: Matth. 8:20 De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.

mohamed schreef:Als deze tekst over de armoede van Jezus gaat eet ik mijn huis op! :lol:

Zie Mattheus 4,13.

elbert schreef:@mohamed: eet smakelijk ;)

Ik zeg niet dat Jezus rijk was in materiële zin, maar hij woonde wel gewoon in een huis (Mat 13,36) en verhuisde (Mat 4,13) en dat zie ik een bedelaar nog niet direct doen. Daarom meen ik dat Jezus' opmerking: 'de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen' (Mat 8,20; Luk 9;58) niet letterlijk opgevat dient te worden omdat Jezus wel degelijk een plek had om te slapen. Natuurlijk ben jij vrij om dat wel te doen, maar ik eet mijn huis pas op als je mijn ongelijk aantoont. ;)

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 jan 2013 22:57

Aan komende Zondag het feest van de Doop des Heren;daarmee wordt ook de Kerstkring 2012 afgesloten,en gaat men op naar de Voorvasten Zondag 27 -1-2013 Zondag Septuagesima.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 11 jan 2013 09:43

Ik had hier geschreven dat het houden van allerlei (liturgische) data volgens mij door Paulus werd veroordeeld, in zijn brief aan de galaten.
Dat werd verwijderd zonder verder melding en reden, door de mods, terwijl het niet off topic is, of zo.
Kan dat misschien iets minder stiekum?

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 11 jan 2013 12:47

Cicero schreef:Omdat de bewijslast bij jou ligt. De consensus in de wetenschap is dat Jezus bestaan heeft. De wetenschap werkt zo dat een nieuwe afwijkende opvatting dan de bewijslast heeft. Maar dat wist je wel toch?

Nee, de bewijslast ligt bij jou, jij maakt de claim, Jezus heeft echt bestaan. Als iemand beweert dat kabouters bestaan, moet ik dan bewijs komen dat kabouters niet bestaan? Beetje rare denkwijze he.

Maar wat versta jij eigenlijk onder 'historisch bewijs'?

Wat denk je van bijvoorbeeld een geboorteakte, historicus die Jezus bij naam vernoemt (als er echt iemand was die wonderen deed, waarom zijn er dan buiten de bijbel geen mensen die dit bevestigen?).

Voor de kennis van Jezus is men voor meer dan 90 % aangewezen op de vier canonieke evangeliën (Matteüs, Marcus, Lucas, Johannes). Verder zijn er nog enkele andere gegevens in de andere geschriften van het Nieuwe Testament: vooral in de Handelingen der Apostelen, maar ook nog in de brieven. Deze teksten worden echter niet door iedereen als historisch betrouwbaar beschouwd en betreffen hoofdzakelijk de interpretatie van de dood van Jezus en de zogeheten ‘paaservaringen’, die in het Nieuwe Testament zelf als verschijningen beschreven worden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jezus_%28h ... se_bronnen
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 11 jan 2013 12:51

Optimatus schreef:En zelfs al zou het allemaal een fabeltje zijn, geen enkele fabel heeft zoveel mensen geïnspireerd als Jezus. De positieve invloed die van Hem uitgegaan is, is door geen ander geëvenaard of overtroffen. Zelfs de meest verstokte atheïst zal dit ooit kunnen.

Zoals mensen bang maken met een negatief hiernamaals als je niet in de verlosser Jezus gelooft......
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 11 jan 2013 22:26

Sjaak84 schreef:
Nee, de bewijslast ligt bij jou, jij maakt de claim, Jezus heeft echt bestaan. Als iemand beweert dat kabouters bestaan, moet ik dan bewijs komen dat kabouters niet bestaan? Beetje rare denkwijze he.
Dat is een rare vergelijking. Als ik het heb over Pythagoras, Sokrates, Apollonius van Tyana, Pilatus, moet ik dan elke keer bewijzen dat ze hebben bestaan? Nee, want dat is algemeen aanvaarde kennis. Zo ook bij Jezus. De historische gegevens op grond waarvan we beweringen doen over Jezus en die andere figuren zijn bekend, al zul je enige moeite moeten doen om de ins en outs van de historische bronnen te leren kennen.

Ik wil met alle plezier uiteenzetten waarom ik denk dat Jezus echt heeft bestaan, hoewel ik me dan wel een beetje voel als iemand die aan een kleuter uitlegt dat de aarde om de zon draait en niet andersom.

Wat denk je van bijvoorbeeld een geboorteakte, historicus die Jezus bij naam vernoemt (als er echt iemand was die wonderen deed, waarom zijn er dan buiten de bijbel geen mensen die dit bevestigen?).

Mager antwoord hoor. Wat dacht je van bronnen binnen een redelijke termijn (zeg 100 jaar) die een karakteristiek persoon beschrijven die past in de historische context waarin hij/zij geleefd zou hebben? En dat deze persoon historisch is als deze verklaring simpeler is dan een theorie die moet verklaren hoe een reeks van bronnen een figuur compleet verzinnen?

Een geboorteakte? Dan is er niemand in de oudheid die bestaan heeft.. :D
Historicus die Jezus bij naam noemt? Wat denk je van Lucas? Of Tacitus? Of Josefus (ja die is omstreden)? En niet te vergeten Paulus (weliswaar geen historicus), die 20-30 jaar na Jezus' dood over hem schrijft.

Overigens liepen er in de oudheid honderden wonderdoeners rond, dus jouw idee dat een wonderdoener bij wijze van spreken meteen tientallen historische beschrijvingen naar zich toe zou trekken is overdreven.

Geloof je trouwens dat Pythagoras heeft bestaan? Waarom? En Honi de cirkeltrekker? Waarom?

Terug naar “Archief”