Wilsophie schreef:quote: "Dat Jozef en Maria schatrijk waren, heeft ook geen enkele onderbouwing in de Schrift."
Dat ze heel arm waren ook niet. Behalve dat men dan uitgaat van het offerdiertje wat zij brachten en wat bij arme mensen zou behoren, maar ook dat is niet steekhoudend.
Leviticus 12:8 zegt toch duidelijk dat als iemands (in dit geval: Maria's) vermogen niet toereikend is voor een lam, dat ze dan 2 jonge of tortelduiven mag offeren.
Verder was Jozef timmerman in een klein dorpje (Nazareth) (Matth. 13:55), een gewone werkman dus, wat me eerder op de gedachte brengt dat ze het niet zo breed hadden dan dat ze schatrijk waren.
Wilsophie schreef:Nog een argument is dat Judas immers de kas bijhield! Als er geen geld is , valt er niets bij te houden. [geld= inkomsten/uitgaven]
Judas hield de kas bij, maar de kas werd gevuld met giften van mensen (Luk. 8:3). Als je rijk bent, heb je geen giften van anderen nodig, lijkt me.
Nog een tekst die spreekt over de armoede van Jezus:
2 Kor. 8:9 Want u kent de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij omwille van u
arm is geworden, terwijl Hij rijk was, opdat u door Zijn armoede rijk zou worden.
Tegenwerping: maar dit gaat toch niet in de eerste plaats over fysieke rijkdom en armoede?
Antwoord: Paulus gebruikt dit gegeven om de Korinthiers aan te sporen om bij te dragen in een collecte. Het gaat dus weldegelijk ook om fysieke armoede.
Laatste tekst: Matth. 8:20 De vossen hebben holen, en de vogels in de lucht nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waarop Hij het hoofd kan neerleggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)