Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Wat zoeken atheïsten en niet-christenen op Refoweb?

Berichtdoor Wim2600 » 26 nov 2012 07:03

Misschien niet helemaal on topic, want het is niet zozeer iets dat ik zocht op refoweb, dan wel iets dat ik gevonden heb: censuur, en een ernstige inperking van de vrijheid van meningsuiting. De noodzaak om de neuzen minstens naar de buitenwereld toe in dezelfde richting te houden, maakt dat enige kritische bedenking of vraag koudweg verwijderd wordt.

Wat me bevestigt in het vermoeden dat me al een tijdje bekroop: hoewel veel individuele gebruikers van refoweb blijkbaar goede bedoelingen hebben, wordt de site geleid met een haast sektarische discipline, gericht op het tot slaaf maken en houden van de gedachten van haar leden.

Wat mij als atheïst alleen maar vervult met weerzin (voor de akelige sekte die blijkbaar schuilgaat achter deze site, onder het mom van een christelijke groepering) en medelijden (voor de welmenende gebruikers ervan die toelaten dat ze monddood en blind gemaakt worden).

Ik twijfel er niet aan dat deze posting geen lang leven beschoren is. Het zij zo.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 nov 2012 07:35

Beste Wim,

Je lijkt me niet dom, maar het bovenstaande getuigt toch van weinig inzicht. En omdat dat vaker voorkomt, heb ik dit topic gestart.
Jij noemt het censuur en beperking van je vrijheid van meningsuiting.
Aar Refoweb is geen algemeen forum, geen praatlustig waar iedereen alles tegen elkaar kan roepen.

En paar vergelijkbare voorbeelden?
Roep in een moskee eens dat Jezus de Zoon van God is...
Ga op een site van vegetariërs eens vertellen dat je gek bent op hertenbout...
Ga op de GayPride maar vertellen dat homo's zondige viezeriken zijn..
Vertel op een site voor autoliefhebbers voorL dat iedereen op de fiets moet...
Of Zal ik het eens proberen, met min bijbelvisie op de site van het Humanistisch Verbond.
Need I say more?

Prima als je andere visies heb. Deel ze vooral.
Maar realiseer je dat dit forum er in de eerste plaats is voor mensen die geloven in de God van de Bijbel. En geloof me, die mensen zijn er in vele schakeringen.
Jammer en een beetje bizar dat jij al die mensen wegzet als sektarisch. Gewoon omdat ze geloven in God en dat Hij heilig is voor hen. Niks sektarisch aan, al proberen steeds meer mensen christen wel weg te zetten als sektarisch...

Prima als 'buitenstaanders' hier komen en mee discussiëren, maar dan vooral vanuit oprechte belangstelling en openheid en niet om te vertellen hoe achterlijk mensen toch wel zijn die i God geloven.
Ook mensen hier zoeken vanuit uit geloof een min of meer veilige omgeving.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2012 09:24

Wim2600 schreef:Wat me bevestigt in het vermoeden dat me al een tijdje bekroop: hoewel veel individuele gebruikers van refoweb blijkbaar goede bedoelingen hebben, wordt de site geleid met een haast sektarische discipline, gericht op het tot slaaf maken en houden van de gedachten van haar leden.

Dat ervaar ik toch helemaal niet zo en ik mag hier al jaren geregeld mensen tegen de haren instrijken :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 nov 2012 09:40

Mortlach schreef:
Dat ervaar ik toch helemaal niet zo en ik mag hier al jaren geregeld mensen tegen de haren instrijken :-)

:lol: Dat ervaar ik echt zo, mijn haren staan wel eens recht overeind van jou. :lol:
En toch mag je blijven...... omdat je ook aardig bent.
de aaibare knuffel-atheïst
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 26 nov 2012 17:32

Ik vind wel, dat je, als je principieel bent, er ook geen topics mogen zijn die wel openstaan voor afwijkende geloofsuitingen. Nog steeds stoort het mij, dat ik indertijd al snel een ban kreeg, toe ik in normale bewoordingen aangaf een andere visie op bijbelgebruik te hebben. Dat gold dus voor de topics boven de streep. Ik vind/vond het ook een teken van zwakte. Je zou juist verheugd moeten zijn dat belangstellende "ongelovigen" af en toe mee willen doen. Mooie gelegenheid, om je geloof uit te dragen. Er zijn altijd forumdeelnemers (overal, in allerlei soorten forums), die lichtelijk gestoord zijn en soms uitermate kwetsend en bijzonder media-geil, want ze willen overal gezien worden, net zoals graffiti-spuiters. Die mag je bannen, in alle topics, ook onder de streep.
P.S. Ik ben niet anti-christelijk en zelfs belijdend lid van een kerk (ja, die dubieuze PKN), maar lijk soms over één kam geschoren te worden met bovenstaande figuren. Gelukkig is deelname aan het forum voor mij geen halszaak. Ik doe af en toe even mee, maar niet meer dan in 10% van het geheel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 nov 2012 17:37

Als iedereen nou gewoon respect toont en zich houd aan die enkele forumregels, dan is er geen probleem. Het is toch opvallend dat atheisten die helemaal de 'refo'-wereld niet kennen meer fatsoen hebben dan ex-refo's of ex-christenen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2012 18:18

Speedy schreef:Als iedereen nou gewoon respect toont en zich houd aan die enkele forumregels, dan is er geen probleem. Het is toch opvallend dat atheisten die helemaal de 'refo'-wereld niet kennen meer fatsoen hebben dan ex-refo's of ex-christenen.

Houd 'opvallend' hier een waardeoordeel in of bedoel je het neutraal. Indien het eerste, waarom?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 26 nov 2012 18:59

Mortlach schreef:
Houd 'opvallend' hier een waardeoordeel in of bedoel je het neutraal. Indien het eerste, waarom?

Ik weet niet of 'neutraal' hierin bestaat, omdat mij dit als 'refo' opviel. Er wordt hier soms hard gediscussieerd en dat is niet erg, maar het trappen dat doen toch wel de ex-refo's. De refo's en oude refowebbers zie je langzamerhand verdwijnen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 26 nov 2012 21:29

Het verhaal van @Speedy slaat helemaal nergens op, omdat het door mij gestelde helemaal niet slaat op natrappen van ex-refo's of onfatsoen. Voor mij geldt geen van beide: mijn reacties zijn absoluut niet onfatsoenlijk en ik ben ook geen ex-refo. Dus inderdaad: "" opvallend" , hoe moet ik dat woord bekijken: kritiek op kritische schrijvers, in de hoek zetten van ex-refo's (zijn ze dan geen christen meer?) of nog weer anders? Wie heeft een overtuigender antwoord?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 nov 2012 15:19

Wim:
Wat me bevestigt in het vermoeden dat me al een tijdje bekroop: hoewel veel individuele gebruikers van refoweb blijkbaar goede bedoelingen hebben, wordt de site geleid met een haast sektarische discipline, gericht op het tot slaaf maken en houden van de gedachten van haar leden.

Ik ben het, in tegenstelling tot JeeWee, helemaal met Wim eens. Ook ik ben gecensureerd en mag niet meer meepraten op zaken die mij interesseren. En ik ben nb een huisgenoot des geloofs! Al gebruik ik soms andere en prikkelende woorden. Ik denk ook echt dat (sommige?) refokerken sektarisch genoemd kunnen worden. Zij hebben daar alle kenmerken van zo te merken aan de reacties. Heel slecht als je je niet meer verstaat met andersdenkenden die je scherp houden.

Een atheïst staat niet zo ver af van een theïst namelijk.(Veel vrienden zeggen atheïstisch te zijn, maar zouden in mijn kerk niet misstaan). Het zijn 2 kanten van dezelfde medaille. En vaak hebben atheïsten gelijk in hun kritiek op christenen. Een onlangs gehouden onderzoek heeft dat nog eens bevestigd. Christenen, ook de goedbedoelenden, komen absoluut niet positief over bij niet-christenen. Als je je als christen netjes gedraagt etc. vindt men dat niets bijzonders. Dat behoort iedereen te doen. Nee, het gaat juist om dat ietsje meer en anders. (Gij geheel anders.............)
Je vijanden liefhebben bv. Geen kwaad met kwaad vergelden. Respect hebben voor geloofsgenoten die een ietsje anders denken.

Nee, de censuur bevestigde mijn (voor)oordeel nog eens. Toch ga ik ,zolang het mij gegeven is, door uit idealisme en liefde voor de naaste. Want het christelijk 'geloof' is te fijn, te vertroostend en te inspirerend om het zo onder een deksel te houden als gebruikelijk in (sommige of veel?) refokerken.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 28 nov 2012 10:25

Mag je niet mee praten je zou dat niet eens moeten willen en alleen zeggen wat je te zeggen hebt.En dat er hier een gesloten gedeelte is tja niet des forums en ook niet erg christelijk maar ja iedereen is hier vrijwillig dus trek je plan en begin een eigen forum ,voor de rest niet zeuren . :o :o :( :roll:
VERITAS VOS LIBERABIT.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2012 12:04

Wim2600 schreef:Misschien niet helemaal on topic, want het is niet zozeer iets dat ik zocht op refoweb, dan wel iets dat ik gevonden heb: censuur, en een ernstige inperking van de vrijheid van meningsuiting. De noodzaak om de neuzen minstens naar de buitenwereld toe in dezelfde richting te houden, maakt dat enige kritische bedenking of vraag koudweg verwijderd wordt.

Wat mij als atheïst alleen maar vervult met weerzin (voor de akelige sekte die blijkbaar schuilgaat achter deze site, onder het mom van een christelijke groepering) en medelijden (voor de welmenende gebruikers ervan die toelaten dat ze monddood en blind gemaakt worden).

Ik twijfel er niet aan dat deze posting geen lang leven beschoren is. Het zij zo.
Ik moet hier wel een beetje om lachen. :)
Dit is een christelijk forum, waarop christelijke onderwerpen aan de orde komen. Daarbij geldt ook nog eens dat we dit forum ook graag christelijk houden. Dat betekent onder andere dat we op delen van het forum alleen posts toestaan van gebruikers die instemmen met de oud-christelijke geloofsbelijdenis. Bovendien geldt voor het hele forum dat we bepaalde fatsoensnormen verwachten, waaronder respect voor het christelijk geloof.
Is dit nu beperking van de vrijheid van meningsuiting? Als dat zo is, verwacht ik dat je naar de politie stapt en aangifte doet.
Maar dat is natuurlijk niet zo. Dit forum is van de forumbeheerder en die mag zijn eisen stellen aan wat er op komt. Dat is helemaal niet zo vreemd en het is ook niet iets specifiek christelijks.
Op het forum http://www.unmannedspaceflight.com/ (wat over onbemande ruimtevaart gaat) mag je het over de volgende onderwerpen überhaupt niet hebben:
1. bemande ruimtevaart
2. mogelijk leven op andere planeten
3. de vraag of Pluto een planeet is of niet
4. vrijwel alles wat niet met onbemande ruimtevaart te maken heeft (politiek, religie, enz. enz.).
Dat forum is dus nog strikter dan Refoweb (de regels worden er ook strikt nageleefd) en het is niet eens een christelijk forum. Ik zou willen dat er hier die (zelf)discipline heerste. :!:
Is dat beperking van de vrijheid van meningsuiting? Welnee, het geeft alleen maar aan waar dit forum voor bestemd is.
Als je het met het beleid en de scope van een forum niet eens bent en je vindt geen gehoor bij de forumleiding, dan moet je je afvragen of dat forum wel iets voor je is. Het internet is immers groot genoeg om je mening te kunnen ventileren.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 nov 2012 13:43

elbert schreef:Dit is een christelijk forum, waarop christelijke onderwerpen aan de orde komen. Daarbij geldt ook nog eens dat we dit forum ook graag christelijk houden. Dat betekent onder andere dat we op delen van het forum alleen posts toestaan van gebruikers die instemmen met de oud-christelijke geloofsbelijdenis. Bovendien geldt voor het hele forum dat we bepaalde fatsoensnormen verwachten, waaronder respect voor het christelijk geloof.

Lijkt me ook niet veel gevraagd of vreemd. Over dat bepaalde forumgedeelte wat bij aanmelding gesloten is (maar waar je wel vrij probleemloos toegang kan krijgen) moet je aangeven dat je de 3 formulieren van enigheid accepteert of respecteert (weet zo niet meer). Dat zijn beslist geen oud-christelijke documenten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2012 14:33

Faramir schreef:Lijkt me ook niet veel gevraagd of vreemd. Over dat bepaalde forumgedeelte wat bij aanmelding gesloten is (maar waar je wel vrij probleemloos toegang kan krijgen) moet je aangeven dat je de 3 formulieren van enigheid accepteert of respecteert (weet zo niet meer). Dat zijn beslist geen oud-christelijke documenten.
Wat me opvalt, is dat de regels van dit forum bij veel leden zo onbekend zijn. Voor het beperkt toegankelijke gedeelte gelden de volgende regels:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis (de oud-christelijke geloofsbelijdenis).

Het zou kunnen dat we die regels niet genoeg voor het voetlicht brengen, of dat er gewoon slecht gelezen wordt. Ik denk eigenlijk dat veel leden zich aanmelden zonder de regels te lezen. En dan later klagen dat de regels zo streng zijn natuurlijk. #-o
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 nov 2012 18:10

[quote="elbert"]
Dus toch het respect voor de reformatorische geloofsbelijdenis in het afgesloten gedeelte (afgesloten voor deelname). Dat is de reden dat ik dat abonnement heb opgezegd. Terwijl ik bijvoorbeeld in een topic over geloofsopbouw, geloof en leven en dogmatiek best zinnige bijdragen zou kunnen leveren.

Maar de regels zijn helder en dat is niet verkeerd. Over het algemeen lezen mensen niet echt waar ze mee akkoord gaan op internet of bijvoorbeeld een besturingssysteem. Nu heb ik vele computers gehad maar ik heb nog nooit de moeite genomen om de pagina's gebruikersovereenkomst te lezen.

Terug naar “Archief”