waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gml
Luitenant
Luitenant

Re: waarom gaan we eigenlijk naar de kerk?

Berichtdoor gml » 10 mei 2013 18:19

Is het gemeente-zijn de praktijk van de christen?

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 10 mei 2013 20:05

gml schreef:Is het gemeente-zijn de praktijk van de christen?
Dat is een wezenlijk onderdeel: ter versterking van de gemeente (naastenliefde), maar ook voor de uitstraling naar de wereld.
Jezus bad in Gethsemane:
"En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor degenen, die door hun woord in Mij geloven zullen.
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt."

Het beoefenen van het christen-zijn is ook het leren een te zijn met een groep broeders van allerlei achtergronden, leeftijden, karakters etc. Gemeente-zijn is iets engs, maar enorm leerzaam. Het is het doorgeven wat God ons schenkt: Genade, liefde.

Daarnaast wil de Geest aanwezig zijn waar meerdere christenen bijeen vergaderd zijn (weet precieze tekst niet). In de gemeenschap met broeders en zusters zal dus ook het meeste geleerd worden volgens mij.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 13 mei 2013 08:25

Waarom ik naar de kerk ga?

Eerlijk gezegd begin ik tegen het einde van de week alweer uit te zien naar de zondag. Waar zou de preek deze keer over gaan? Welke liederen zullen we zingen? Ik geniet er van samen met zoveel andere gelovigen God te aanbidden en danken, en mensen te ontmoeten. Vind het ook een zegen om te zien hoe het kinderwerk door honderden kinderen wordt bezocht, en uitgroeien tot tieners die de Heer willen volgen.
Natuurlijk spreekt een preek mij wel eens minder aan, maar dan merk ik dat anderen er juist heel veel aan hadden. Gelukkig hebben we een verscheidenheid aan sprekers en zijn de preken heel divers. Nee, ik zou niet zonder mijn geloofsgemeenschap kunnen..

tegendraadje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tegendraadje » 03 okt 2013 12:51

Om christenen te ontmoeten, bidden, stukje steun/support,
om de nieuwe week te beginnen :D

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 okt 2013 21:17

alexander91 schreef: Daarnaast wil de Geest aanwezig zijn waar meerdere christenen bijeen vergaderd zijn (weet precieze tekst niet). In de gemeenschap met broeders en zusters zal dus ook het meeste geleerd worden volgens mij.

Bedoel je Matteüs 18:20?

Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden. (NBG'51)

Terug naar “Archief”