Maarten schreef:De Heere geeft de doop, het uiterlijke wassen met water, om ons daarmee het wassen met Zijn bloed aan te duiden en te verzegelen. Iedere keer wanneer we onsd at herinneren, moeten we bedenken dat we heilig moeten leven.joris schreef:ik geloof dat ik een christen uit de heidenen ben. En daarom hoef ik niet besneden te worden. God vraagt de gelovigen zich te dopen als teken van wedergeboorte. Niet als teken van het verbond met God wat bij Abrhaham gesloten is.
maar ik geloof ook niet dat jij dat zegt.
De essentie van de besnijdenis was hetzelfde, een ander teken een andere vorm. Maar uiteindelijk gaat het om dezelfde zaak! Daarom is de doop het teken en zegel van het genadeverbond.Alle Israelieten droegen het teken van de besnijdenis, maar waren daaro m nog geen orpechte gelovigen. Dit herhaalt Paulus ook herhaaldelijk in zijn brieven. De besnijdenis maakte niet zalig, en de doop maakt ook niet zalig. De rechtvaardiging van de goddeloze is door het geloof in Jezus Christus.maar ik heb moeite met dat gedeelte van de verbonds leer wat zegt dat de doop de vervanging is van de besnijdenis en dat ieder die als kindg edoopt wordt behouden wordt opgrond van de belofte. Datg eloof ik niet.
de belofte aangaande de kinderen is altijd een wat lastig punt, ik weet ook niet 1-2-3 een goede visie daarop. Wel lees ik dat de kinderen in de oiuders geheiligd zijn en ik lees dat Petrus de beloften zowel de gelovigen als hun zaad toezegt, ik lees ook van hele huizen die gedoopt worden, nadat 1 van de personen in da huis tot het geloof is gekomen. Daarom zijn allen in dat huisgezin in die persoon geheiligd en gedoopt.
Maarten
De besnijdenis was het teken voor de Joden dat ze bij het uitverkoren volk van God hoorden. In het OT lees je niets over wedergeboorte. Een van de grote verschillen van het OT en NT is dat de Heilige Geest nog niet uitgestort was. Wij kunnen door Jezus' bloed tot Hem gaan, mogen een persoonlijke relatatie met hem hebben. Dat kunnen onze ouders niet voor ons doen. Daarom kunnen kinderen ook niet gedoopt worden.
De joden moesten God gehoorzamen, zijn wetten onderhouden om hun er dagelijks aan te herinneren dat ze tot God's uitverkoren volk behoren. De pasgeboren jongetjes moesten op de 8ste dag besneden worden zodat ze ingelijfd werden in het verbond. Dat lees je niet in het NT. Of mis ik toch echt iets?