Boaz schreef:
1 Kor.7:14 zegt: 'Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw in den broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn ze heilig.'
Het 'geheiligd zijn' stroomt dus van de gelovige huwelijkspartner naar de ongelovige en de zegen van de gelovige ouders vloeit naar het kind, dat in hen geheiligd is.
Elbert schreef:
Korte reactie in 3 punten:
1. Dit staat er niet (zie mijn eerdere antwoord), of op z'n minst is dit een deel van het verhaal.
2. Wat is de inhoud van die zegen? Alleen dat de ouders 'toevallig' christen zijn en de kinderen dus van God horen? Of heeft God hiermee dat kind ook echt op het oog?
3. Je beantwoordt mijn vraag niet: is er verschil tussen heilig en heilig of tussen geheiligd en geheiligd?
En of het een zegen is wanneer je ouders gelovig zijn! Het is een bevoorrechte positie, je ouders vertellen je over God, begeleiden je op je weg naar volwassenheid, ook op geloofsgebied, en staan daarbij biddend achter je. De waarde daarvan moet je niet onderschatten. En natuurlijk heeft God het kind op het oog. Omdat het kind bij gelovige ouders opgroeit, wordt het geloof voorgeleefd en behoren ze tot het akkerwerk van de Heilige Geest. Ze zijn afgezonderd tot heling, apart gesteld onder de leiding van hun ouders, totdat zij zelf hun keuze bepaald hebben.
Wat maakt volgens jou het verschil tussen 'heilig' en 'geheiligd'?
Egbert schreef: Oke, dus je hoefde niet wedergeboren te worden toen je werd geboren? Dan ben je de eerste sinds Jezus voor wie dit geldt...
Want in deze context spreekt het formulier erover. Maar ik merk wel vaker dat er echt geen antenne is voor wat er daadwerkelijk staat. Want dit staat er dus:
Als je enerzijds aangeeft dat de toorn van God rust op mensen die niet tot geloof zijn gekomen, hoe kan je dan zeggen dat een baby geheiligd zou zijn in Jezus, als de voorwaarde daarvoor wedergeboorte is? En zoals je weet is een baby nog niet wedergeboren (of je moet komen tot de gedachte van de veronderstelde wedergeboorte) dus zegt het formulier dat het èn verdoemd is omdat het niet wedergeboren is, èn geheiligd is in Christus. Dat kan niet.
formulier schreef:
In de eerste plaats zijn wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren. Daarom zijn wij mensen op wie de toorn van God rust, zodat wij in Zijn rijk niet kunnen komen, tenzij wij opnieuw geboren worden [Efeze 2:3, Johannes 3:3]. Dit leert ons de ondergang in en de besprenkeling met het water [Romeinen 6:4]. Daardoor wordt ons de onreinheid van onze ziel aangewezen. Zo worden wij opgeroepen om een afkeer van onze zonde te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reiniging en zaligheid buiten onszelf te zoeken.
Tja, maar dat leert de doop door onderdompeling nu helemaal niet: de doop vindt plaats
nadatje tot geloof bent gekomen, er gaat niet een
oproep van uit om tot geloof te komen. Wij worden met de doop niet
opgeroepen een afkeer van onze zonden te hebben, we
geven aan met de doop dat we ons oude, zondige leven achter ons laten en opstaan in een nieuw leven met Jezus, die daarvoor de weg heeft vrijgemaakt.
Het formulier loopt vooruit op, of beter nog: roept op tot iets wat al had moeten gebeuren voordat de dopeling zich liet dopen.