Moderator: Moderafo's
Katlheen schreef:Maar kan en mag je ook alles omdraaien bij deze methode, om zodoende bij een Big Bang uit te komen?
Mortlach schreef:Waarom moet dat? Je bent weer intuitief aan het redeneren.
JHM schreef:Zo onlogisch is het niet beste Mortlach. J. charles, wetenschapper en natuuronderzoeker van het Centre de la Recherche Scientifique geeft de volgende vergelijking:
Een auto komt door de straat; ik geloof zonder meer dat hij bij toeval tien meter op de weg zou blijven, zonder dat er iemand aan het stuur zit. Ik denk dat hij zelfs nog tien meter, misschien zelfs honderd meter zonder chauffeur kan rijden.
Maar op het moment dat de auto van Parijs naar Toulouse is gereden, zonder ook maar in een greppel te zijn beland, begin ik toch te denken dat er een chauffeur moet zijn geweest.
Maar als jij het intuitief vindt zie ik graag een voorbeeld van je tegemoet waar iets tot stand gekomen zonder dat er iets was (geen zuurstof, licht, massa, water, helemaal niets, 0, nada, niente).
JHM schreef:Maar als jij het intuitief vindt zie ik graag een voorbeeld van je tegemoet waar iets tot stand gekomen zonder dat er iets was (geen zuurstof, licht, massa, water, helemaal niets, 0, nada, niente).
Mortlach schreef:
Ook leuk/flauw. Als er helemaal niets is, is er dus ook geen regel of natuurwet die verbiedt dat iets of alles niet gewoon spontaan kan ontstaan
Sjaak84 schreef:Heel tegen intuïtief, maar het klopt wel.
Lock&Stock schreef:Of wat dacht van het Tweespletenexperiment? Ook heel tegen intuïtief; http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment
parsifal schreef:Helemaal niet tegen-intuitief
je moet alleen een goed gevormde intuitie hebben. Mijn idee is dat een wetenschapper zonder zijn intuitie te volgen geen goede wetenschapper is en veel van zijn potentie verkwanselt.
Sjaak84 schreef:
Je intuïtie is waardeloos in de wetenschap. Uiteindelijk maak je geen modellen met je intuïtie maar met observaties. Lockenstock poste net een de wiki pagina van het dubbele spleet experiment. Wat blijkt, een elektron is tegelijk een deeltje en ook een golf.
Ik vond nog een goed filmpje over hoe waardevol onze intuïtie is in de wetenschap
http://www.youtube.com/watch?v=60uJ7sOx ... 9DAAF62180
Genesis 2
1 Zo kwamen de hemel en de aarde en hun gehele leger tot voltooiing. 2 En tegen de zevende dag kwam God tot de voltooiing van zijn werk dat hij gemaakt had, en hij ging ertoe over op de zevende dag te rusten van al zijn werk dat hij gemaakt had. 3 Voorts zegende God de zevende dag en hij heiligde die, omdat hij daarop is blijven rusten van al zijn werk, dat God geschapen heeft om [het] te maken.
Hebreeën 4
3 Want wij die geloof hebben geoefend, gaan de rust wél binnen, zoals hij heeft gezegd: „Daarom heb ik in mijn toorn gezworen: ’Zij zullen mijn rust niet ingaan’”, hoewel zijn werken sedert de grondlegging der wereld voleindigd waren. 4 Want op één plaats heeft hij over de zevende dag het volgende gezegd: „En God rustte op de zevende dag van al zijn werken”, 5 en wederom op deze plaats: „Zij zullen mijn rust niet ingaan.”
6 Aangezien daarom sommigen er nog zullen binnengaan en degenen aan wie het goede nieuws het eerst werd bekendgemaakt, niet zijn binnengegaan wegens ongehoorzaamheid, 7 bepaalt hij wederom een zekere dag door na zo lange tijd in Da̱vids [psalm] te zeggen „Heden”, zoals in het bovenstaande is gezegd: „Heden, indien GIJ naar zíjn stem luistert, verhardt UW hart niet.” 8 Want indien Jo̱zua hen in een plaats van rust had geleid, zou [God] later niet over een andere dag hebben gesproken. 9 Er blijft dus een sabbatsrust over voor het volk van God. 10 Want wie [Gods] rust is ingegaan, heeft ook zelf gerust van zijn eigen werken, zoals God van de zijne.
11 Laten wij daarom ons uiterste best doen die rust in te gaan, opdat niemand in hetzelfde patroon van ongehoorzaamheid vervalt.
95:10 Veertig jaar lang bleef ik een walging gevoelen ten aanzien van [dat] geslacht,
En ik zei voorts:
„Zij zijn een volk, eigenzinnig van hart,
En zijzelf hebben mijn wegen niet leren kennen”;
11 Aangaande wie ik in mijn toorn gezworen heb:
„Zij zullen mijn rustplaats niet ingaan.”
Sjaak84 schreef:Dat is er ook 1 ja. En er zijn er nog veel meer.
parsifal schreef:Nee, intuitie zorgt juist voor creativiteit. Zowel in natuurkunde als wiskunde zie je dat veel dingen bewezen worden doordat mensen eerst hun intuitie volgen en vermoedens formuleren en pas daarna het werkelijke bewijs zoeken. Voor mij is een artikel refereeen ook een een stuk prettiger als er goede intuitie gegeven wordt. Je moet de juiste gereedschappen hebben en je intuitie moet goed gevormd zijn, maar als dat er eenmaal is dan gaan dingen vanzelf.
Wat betreft de drie deuren, gaat het ook om goed gevormde intuitie. Als je Monty Hall speelt met 1000 deuren waarvan de quizmaster er 998 opent dan hebben de meeste mensen wel een goede intuitie. Bij eerstejaars wiskunde studenten die Monty Hall nog niet kende zie je ook vaak een goede intuitie op dit gebied.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten