Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ctje
Mineur
Mineur

Re: Waarom zijn gelovigen minder vaak orgaandonor?

Berichtdoor Ctje » 19 okt 2012 10:25

Ik vind ook: als je geen donor wilt zijn, moet je ze ook niet willen als je ze zelf nodig hebt.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 10:34

Ctje schreef:Ik vind ook: als je geen donor wilt zijn, moet je ze ook niet willen als je ze zelf nodig hebt.

Ik denk dat als je op sterven ligt en gereed kan worden met een donororgaan dat alle goede voornemens de deur uit gaan en je alleen maar wilt overleven. Daarom heeft ook iedereen recht op 'onderdelen', ik zou persoonlijk overigens wel een paar uitzonderingen kunnen bedenken,
Carpe Noctum.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 19 okt 2012 12:07

JeeWee schreef:Toch wordt er in onze kringen nauwelijks stelling genomen voor of tegen orgaandonatie.
Ik ben best benieuwd wie er hier een donorcodicil heeft...

Ik heb een donorcodicil.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 19 okt 2012 13:29

JeeWee schreef:Toch wordt er in onze kringen nauwelijks stelling genomen voor of tegen orgaandonatie.
Ik ben best benieuwd wie er hier een donorcodicil heeft...

Is er niet iemand handig met een digitale poll ofzo?

A gelovig,geen donor
B gelovig, donor
C niet gelovig, geen donor
D niet gelovig, donor
Carpe Noctum.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 24 okt 2012 19:45

Wat mij geholpen heeft in de beslissing is Johannes 15,13. Als je een vriend zou kunnen redden door een stukje van je eigen leven te geven, waarom zou je dan geen donor zijn.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 26 okt 2012 11:47

Het is natuurlijk een luxe probleem,maar gelovigen zouden alleen hun organen kunnen schenken aan mede gelovigen dat zou al een stuk schelen.En niemand gaat een vijandige ongelovige dus een Atheist helpen om in leven te blijven om nog meer haat te verspreiden tegen de kinderen Gods.

Voorts het schenken van organen zal altijd met de grootste terughoudendheid tegemoet getreden worden.Elk mens als hij/zij dood gaat wil in zijn/haar geheel het graf in gaan en niet gestript als een oude auto. [-X [-X [-X [-X
VERITAS VOS LIBERABIT.

savagemm
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor savagemm » 26 okt 2012 12:17

Lichtzwaard schreef:Het is natuurlijk een luxe probleem,maar gelovigen zouden alleen hun organen kunnen schenken aan mede gelovigen dat zou al een stuk schelen.En niemand gaat een vijandige ongelovige dus een Atheist helpen om in leven te blijven om nog meer haat te verspreiden tegen de kinderen Gods.

Voorts het schenken van organen zal altijd met de grootste terughoudendheid tegemoet getreden worden.Elk mens als hij/zij dood gaat wil in zijn/haar geheel het graf in gaan en niet gestript als een oude auto. [-X [-X [-X [-X

Fijn om te weten dat je je medegelovigen op hogere waarde schat dan de niet gelovige mens. Als het aan jou zou liggen zouden alle atheisten zo dood neervallen of niet?
Carpe Noctum.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 12:38

Lichtzwaard schreef:Het is natuurlijk een luxe probleem,maar gelovigen zouden alleen hun organen kunnen schenken aan mede gelovigen dat zou al een stuk schelen.En niemand gaat een vijandige ongelovige dus een Atheist helpen om in leven te blijven om nog meer haat te verspreiden tegen de kinderen Gods.

Lichtzwaard wat vind je dan van een zondaar die tot inkeer komt? Er is meer vreugde in de hemel om één rechtvaardige die tot inkeer komt dan negenennegentig rechtvaardigen (Luc 15,7).
Laatst gewijzigd door JHM op 26 okt 2012 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 26 okt 2012 12:51

De ongelovigen mogen doodvallen in jouw naam Lichtzwaard? Is dat een Bijbels evangelie? Of een haat-campagne tegen de ongelovigen ala Lichtzwaard!
De Here jezus zei hebt uw vijanden lief, maar omdat wij weten dat de katholieken niet zo vaak in de Bijbel lezen, betwijfel ik of je deze woorden van de Here Jezus wel kent.

ga je schamen
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 26 okt 2012 17:57

schaapje schreef:De ongelovigen mogen doodvallen in jouw naam Lichtzwaard? Is dat een Bijbels evangelie? Of een haat-campagne tegen de ongelovigen ala Lichtzwaard!
De Here jezus zei hebt uw vijanden lief, maar omdat wij weten dat de katholieken niet zo vaak in de Bijbel lezen, betwijfel ik of je deze woorden van de Here Jezus wel kent.

ga je schamen

Pardon?? Gaan we generaliseren??

(voor de rest ben ik het overigens volkomen met je eens)

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 26 okt 2012 22:48

beantsje schreef:Pardon?? Gaan we generaliseren??

Volledig mee eens, ik erger me ook groen en geel aan het gemak waarmee men generaliseert.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 okt 2012 22:59

Hahahahahaha, hier kan ik alleen maar heel erg hard om lachen. En dat noemt zichzelf christelijk...

Ik geloof dat we een nieuwe 'poster boy' hebben voor de christelijke naastenliefde. Ligt er iemand te creperen op straat, eerst even vragen of hij wel christen is voordat je hem helpt... Hilarisch dat dit soort lui meent de morele high ground te hebben.

Dan ben ik blijkbaar geen mens, want als ze na mijn dood met mijn organen het lijden van ook maar 1 persoon een beetje kunnen verlichten, wil ik dat ze me volledig strippen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

olivier bommel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor olivier bommel » 27 okt 2012 07:15

Ik denk altijd aan de opdracht '' heb je naaste lief als jezelf''. Daarom is het volgens mij goed om orgaan donor te zijn.

Ctje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ctje » 29 okt 2012 16:26

Wat een onzin. Dan zou je het ook zo kunnen bekijken: je moet juist aan ongelovigen doneren zodat hun genadetijd verlengt wordt.

En gestript ga je het graf niet in.. Ik heb nog nooit iemand naakt in een kist zien liggen. Ze halen dingen weg op plaatsen waar je het niet ziet.

Whatstheway?
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Whatstheway? » 29 okt 2012 18:41

Hm... er worden een paar bijzondere reacties geschreven op dit forum. Ik ga er de mijne nog aan toevoegen :).

Allereerst: ik ben donor. Niet van alles, maar dat kan nog altijd veranderen. Dat ik niet alles doneer, heeft nog te maken met wat ik over doneren geleerd heb. Een soort achtergebleven angst...

Volgens mij klopt het wat meerderen zeggen: er zijn geen duidelijke, bijbelse redenen om niet te doneren. Wat we dan ook beslissen: het is interpretatie. Dus kunnen niet-donoren en wel-donoren elkaar niet beschuldigen van de verkeerde beslissing. Tenminste... zolang mensen er in ieder geval over nadenken. Dat is voor mij wel een belangrijk citerium. Ik ken veel mensen die er gewoonweg niet over na willen denken om verschillende redenen:
- ik kom er toch niet uit
- stel dat het blijkt dat het wel 'moet', dat wil ik eigenlijk niet
- net zo makkelijk om er niet over na te denken... ik ga er alleen maar door twijfelen en in verwarring raken

Enz. enz. Dat vind ik niet eerlijk! Als je erbij bepaald wordt, maak dan een keuze (met God!). In je eigen geweten overtuigd, niet in je eigen geweten twijfelend en uit angst in de twijfel blijvend!

Conclusie: Tip aan mezelf is; stap uit die angst en doe wat je hoort te doen.

Terug naar “Archief”