Vluchtende naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Vluchtende naakte jongeling uit Markus 14 :51-52 ?

Berichtdoor benefietdiner » 28 mar 2012 13:00

Inderdaad erg mooi aangeduid als de focus gelegd wordt op naaktheid maar mijn in ziens kun je toch ook focussen op kleding.

elbert schreef:Linnen kleding is niet zo opvallend als een kemelsharen mantel. Dat is een aanduiding dat het soort kleding in dit verband minder belangrijk is.

Denk toch niet helemaal juist uhhh-smile
Er staat niet dat het linnen kleding was maar lijnwaad en fijn lijnwaad is juist bekend om zijn duurzaamheid en met goud gelijk gerekend in de Bijbel Openbaring 18:12, hoewel het voorvoegsel ‘fijn’ er in dat tekstdeel uit Markus 14 niet staat vermeld. Het is een typologie van eigengerechtigheid en hoogmoed waar wij vanaf en ontdaan moeten worden en Christus alleen overhouden. Zijn kleding wit en zeer blinkende.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 28 mar 2012 13:32

elbert schreef:Ik vind de naaktheid ook opvallender dan de kleding, want naaktheid was in Israël een schande.
Dus als je daar een boodschap in wil zien, dan moet je mijns inziens daar op focussen.

Een paar voorbeelden uit de Bijbel die daar wat van weg hebben:
- toen Jozef vluchtte van de vrouw van Potifar, kon dat alleen met achterlating van zijn bovenkleed (Gen. 39).
- in Amos 2:16 staat dat de kloekhartigste onder de helden naakt zal heenvlieden als God met Zijn oordeel over Juda komt.
- de zonen van Sceva probeerden een demon uit te drijven, maar moesten naakt en gewond vluchten (Hand. 19:16).

Een paar lessen die ik daar in zie:
- het geeft het duivelse karakter aan van de bende die Jezus kwam arresteren
- om aan de duivelse machten te ontkomen, moet je soms met achterlating van je kleren halsoverkop vluchten
- tegelijk moeten de gebeurtenissen rondom Jezus' arrestatie geschieden opdat de Schriften vervuld zouden worden (Mark. 14:49). Dit is dus Gods wil en oordeel dat over Hem gaat.
- ten diepste gaat het dan ook om de strijd tussen God en de duivelse machten, met als inzet ons heil, waarbij Christus overwint. Wij mensen komen daar niet aan te pas.

Focus wat minder op het kwade en duivelse, wie zijn leven wil behouden zal het verliezen, dat gaat NIET om het aardse leven!
En Jezus gevangenneming en lijden heeft niets te maken met het oordeel God's over Juda uit Amos.
Jezus kwam NIET om te oordelen !!
Ga gerust nog wat dieper, wat betreft Jozef,
Ook Jozef werd valselijk beschudigd en was een voorafschaduwing van Jezus.
Ook Jozef werd niet herkend door zijn eigen bloed(broers) die hem in een put hadden gegooid, en zijn kleed met bloed besmeurd om te laten LIJKEN dat hij dood was.Ook Jozef zat in de ellende met 2 anderen, de bakker en de schenker, waarvan er 1 gered en een verworpen werd.(moordenaar aan het kruis)
Ook Jozef maakte zich bekend als redder, en ondanks dat Egypte welvaarde onder zijn regie, zullen de broers in het land goosen mogen wonen.
Zo zal straks Jezus zich ook bekend maken aan hen die hem doorstaoken hadden, nadat Israel gelouterd zal zijn en het middelpunt zal vormen der wereld, wanneer de Heere Jezus zal heersen.
Somebody up there likes you

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mar 2012 15:22

benefietdiner schreef:Er staat niet dat het linnen kleding was maar lijnwaad en fijn lijnwaad is juist bekend om zijn duurzaamheid en met goud gelijk gerekend in de Bijbel Openbaring 18:12, hoewel het voorvoegsel ‘fijn’ er in dat tekstdeel uit Markus 14 niet staat vermeld. Het is een typologie van eigengerechtigheid en hoogmoed waar wij vanaf en ontdaan moeten worden en Christus alleen overhouden. Zijn kleding wit en zeer blinkende.
In Mark. 14:51 wordt het woord sindon gebruikt en in Openb. 18:12 het woord byssus. Over het algemeen wordt aangenomen dat byssus kostbaarder was dan sindon, vandaar dat in Openb. 18:12 het voorvoegsel "fijn" wordt gebruikt (net als bijv. de rijke man in Luk. 16:19). Het sindon is dus iets eenvoudiger. Het is dus wat problematisch als we met enkel het woord "lijnwaad" aan typologie gaan denken.
Ewan schreef:Focus wat minder op het kwade en duivelse, wie zijn leven wil behouden zal het verliezen, dat gaat NIET om het aardse leven!
En Jezus gevangenneming en lijden heeft niets te maken met het oordeel God's over Juda uit Amos.
Jezus kwam NIET om te oordelen !!
Jezus kwam wel om het oordeel over onze zonden te dragen, dus heeft het er ook mee te maken, evenals het verslaan van de duivelse machten.
Ewan schreef:Ga gerust nog wat dieper, wat betreft Jozef,
Inderdaad is Jozef een type van de Heere Jezus. Dus als je het over typologie wilt hebben, zit je bij Jozef (en David, Mozes enz) goed.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 19:53

Ik las nog dat de moeder van Marcus in Jeruzalem woonde en dat zij haar huis had opgesteld voor de samenkomsten van de gemeente aldaar.
Zij zal daar wel een groot huis gehad hebben en naar alle waarschijnlijkheid heeft de Here Jezus daar ook Zijn laatste "Avondmaal" gehouden.

We lezen over Marcus (Hand. 12: 12) “ Na een ogenblik van overleg, ging Petrus
naar het huis van Maria, de moeder van Johannes, bijgenaamd Marcus, waar velen
vergaderd waren in gebed”.

Kortom al is Marcus geen apostel of oudste geweest, in zijn ouderlijk huis zal hij talrijke oog-en oorgetuigen van het optreden van de Here Jezus hebben ontmoet.

Met de apostel Paulus en zijn neef Barnabas heeft hij vervolgens op Cyprus de eerste
zendingsreis meegemaakt. Lucas vertelt ons dat hij assistent van Paulus was op Cyprus.
Veel later was hij in Rome de tolk van Petrus volgens Papias, één van de oudste kerkvaders.

In de evangeliebeschrijving naar Marcus horen we dus de weergave van de prediking van
Petrus. Marcus is dus zowel van Paulus als van Petrus zeer intensief een metgezel
geweest.
Hij was een naaste medewerker van de twee belangrijkste discipelen van de Here Jezus.
Hij en zijn moeder die Here diende, hebben de Here Jezus naar alle waarschijnlijkheid persoonlijk gekend.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 20:24

="Elbert"In Mark. 14:51 wordt het woord sindon gebruikt en in Openb. 18:12 het woord byssus. Over het algemeen wordt aangenomen dat byssus kostbaarder was dan sindon, vandaar dat in Openb. 18:12 het voorvoegsel "fijn" wordt gebruikt (net als bijv. de rijke man in Luk. 16:19). Het sindon is dus iets eenvoudiger. Het is dus wat problematisch als we met enkel het woord "lijnwaad" aan typologie gaan denken.

Ik las ook nog iets over de rode verfstof purper en dat het veel werk is om het linnen wit te krijgen. Of het lijnwaad.
Anders zou je inderdaad nog iets kunnen zeggen over de kleuren van de Middelaar tussen hemel ( blauw) en de aarde( rood) en dat wordt gemengd purper.
Marcus belicht de Here Jezus ook als de Knecht des Heeren, meen ik.
Er is daarom geen geslachtsregister.
Ik denk dat je nooit uitsluitend in typologie moet denken om iets te verklaren, dan krijg je heel vreemde conclusies.
De Bijbel is geen sprookjesboek of fabeltjeskrant. Het is een Heilige Boek met het Woord van God en dat God Zich uitdrukt ook in Zijn schepping moge duidelijk zijn.
Maar het is een lager niveau.
God drukt Zich in eerste instantie uit in Zijn Zoon Jezus Christus.
Ik neig dus heel sterk naar het verhaal over Jozef en het kleed van de Hogepriester.
Het verhaal eindigt ook het eerste van de Pentateuch, waar in het eerste boek Genesis alles al aanwezig is wat in de volgende 4 boeken plaatsvindt.

Terug naar “Archief”