vraag over make up

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

gravo
Majoor
Majoor

Re: vraag over make up

Berichtdoor gravo » 11 mar 2012 10:28

Naar mijn gevoel moet het kwalijke niet gevonden worden in het feit dat iemand zich wel of niet opmaakt, maar in de omstandigheid dat de éne christen de vrijheid van de andere christen op dit punt onder druk zet.

Het christendom heeft heel duidelijk een paar absolute prioriteiten, die te maken hebben met de kern van het geloof en die onopgeefbaar zijn. Het gaat dan om de vruchten van de Geest: liefde, geduld enz. Alle andere dingen, daarvan moet men in zijn eigen gemoed verzekerd zijn. Of het nu gaat om vlees eten, de wijze waarop men de sabbat onderhoudt of hoe men zich kleedt. Daaronder valt wat mij betreft ook zoiets als make-up. Val elkaar niet lastig op deze strikt individuele keuzes, die de kern van het geloof niet aantasten of beïnvloeden.

Er zullen op de Pinksterdag best wel een aantal heel verschillende culturen (met dito kledingstijlen, sierraden en uiterlijke kenmerken) hebben rondgelopen, maar dat verhinderde de eenheid en de verstaanbaarheid in en door de Heilige Geest niet.

Hand. 2,9:
"Parten, Meden en Elamieten, inwoners van Mesopotamië, Judea en Kappadocië, mensen uit Pontus en Asia, Frygië en Pamfylië, Egypte en de omgeving van Cyrene in Libië, en ook Joden uit Rome (...), Joden en proselieten, mensen uit Kreta en Arabië".

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mar 2012 17:05

Dus aan een vrouw zonder make-up is niets aan te beleven? Praat je wel eens met een vrouw of spiegel je haar persoonlijkheid alleen af aan haar make-up?

Mijn beste vrienden zijn vrouwen. De meesten zijn opgemaakt inderdaad! Maar het gaat mij ook om het innerlijk!!!
Als ik mag kiezen zie ik graag een verzorgde, opgemaakte, intelligente vrouw. Met minder kunnen wij mannen niet toe! :D

Als gevolg van de zondeval.

Ik geloof niet in zoiets als zondeval en ik zie ook geen belemmeringen in de Bijbel voor make-up. We leven nu eenmaal in het tijdelijke. Over het eeuwige hoeven we ons niet druk te maken dan is God Alles In Allen. Daar hou ik mij maar aan vast!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 mar 2012 17:16

Gravo
Wat kan jij het mooi verwoorden! Jammer dat het in de meeste refokerken nog steeds vaak om dit soort dingen gaat. Kijk maar naar de vragenrubriek. Volgens mij is het alleen maar om de aandacht af te leiden van de eigen tekortkomingen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 20 mar 2012 00:50

hubert schreef:Gravo
Wat kan jij het mooi verwoorden! Jammer dat het in de meeste refokerken nog steeds vaak om dit soort dingen gaat. Kijk maar naar de vragenrubriek. Volgens mij is het alleen maar om de aandacht af te leiden van de eigen tekortkomingen.

hubert,

Fijn dat je m'n bijdrage waardeert. Je hebt me opmerkzaam gemaakt op de vragenrubriek. En inderdaad, daar tref je heel wat getob aan over dingen die voor mij ook niet de hoogste prioriteit hebben.

Toch, als je dit samen neemt met de grondvraag die telkens op het forum aan de orde komt, dringt zich een duidelijk beeld op van wat veel reformatorische mensen / jongeren bezighoudt. Ik denk dan aan die ene grondvraag die alle andere vragen in de schaduw stelt of waar alle andere tobberijen een afgeleide van zijn: "behoor ik nu echt tot degenen die zalig zijn (of zullen worden) of niet?"

Veel topics gaan daarover. Soms in de vorm van vragen over hoe men tot het geloof komt, welke ervaringen er voor nodig zijn of welke kenmerken zekerheid kunnen geven op dit punt, soms door eindeloze variaties op het grote en oude reformatorische thema: kan ik zelf nog iets doen aan het allesbeslissende punt van het ware geloof of niet?
Kan ik zelf geloven of moet het me gegeven worden? Is mijn gebed echt of niet? Komt de wedergeboorte vóór of tijdens de bekering? Mag een predikant mensen tot een keuze dwingen of niet? Wordt het Evangelie aan iedereen verkondigd en aangeboden of slechts aan de uitverkorenen? Allemaal variaties op één thema.

Die ene grondvraag die hierin steeds aan de orde komt moet wel serieus genomen worden, vind ik. In de kern van de zaak gaat het hier wel om een diepe en belangrijke christelijke waarde: leven wij, worden wij zalig en zijn wij kinderen van God uit genade of zijn we dat sowieso al, omdat we mens zijn? Ik blijf bij de reformatorische belijdenis, dat wij leven van genade. God schenkt het ons. Ik vind dat zelf een hele blijde boodschap, omdat daarmee ook de zekerheid gegeven wordt. Gelukkig is mijn zaligheid, mijn kindschap niet afhankelijk van mijn verstand of gevoel. Nee de garantie wordt op het hoogste niveau gegeven: God zelf staat garant. Het is Zijn barmhartigheid (die geen einde kent!) waarin mijn eeuwige en zalige leven vastligt.

De tobberij begint, wanneer er naast deze belijdenis van het sola gratia, alleen genade, nog een tweede vast gegeven dreigt te worden geleerd. Deze tweede, maar helaas al te menselijke overtuiging (die voor sommigen de status van een echte belijdenis krijgt) is deze: er zullen maar zeer weinig mensen zalig worden.

Deze opvatting is de allesbeheersende gedachte, die zoveel reformatorische mensen in hun greep houdt en waaruit alle bange vragen opstijgen. Zeker, het is een blijde boodschap, een boodschap van genade, maar...is dat wel voor mij weggelegd? Daar gaat het over.
In feite wordt er een percentage gezaligden gesuggereerd. Daarmee vervalt men in de fout die de discipelen ook maakten door aan Jezus te vragen: "Heere, zijn er ook weinigen die zalig worden?" (Luk. 13:23).

Voor sommige bevindelijk gereformeerden is dit percentage (een soort gevoelsaantal beter gezegd) zeer, zeer laag. Alleen de dominee, een enkele ouderling worden geacht die genade te hebben ontvangen.

Vanuit deze menselijke belijdenis wordt het vervolgens begrijpelijk hoezeer men is gaan leven met de bijna vanzelfsprekende zekerheid dat men niet tot de gezaligden behoort / zal behoren. De boodschap is geen blijde boodschap meer, omdat ie maar voor zo weinig mens blij is. Een grote oceaanstomer dreigt te zinken. Duizenden mensen aan boord. Maar gelukkig, er zijn reddingsboten. Een blijde boodschap. Nee, er blijkt maar één kleine sloep aan boord te zijn, slechts genoeg voor een handvol mensen. Dan slaat de somberheid toe, de paniek zelfs. Iedereen dreigt te gronde te gaan.

Kortom, in de belijdenis van met name het bevindelijk gereformeerd protestantisme is een aanname geslopen, die de Evangelieverkondiging verlamt, de mensen een bijna vanzelfsprekende verlorenheid verzekert en een constante angst teweeg brengt om niet tot het klein getal der uitverkorenen te behoren.

Let wel, het gaat hier in de beleving van de mensen echt om alles of niets. Kerkgang, bidden, Bijbellezen, een verantwoord levenspatroon, zich onthouden van wereldse geneugten en verlokkingen, ze zijn nodig en aanbevolen, maar ze geven geen enkele garantie voor de beslissende zaak (één ding is nodig): to be or not to be.

Vervolgens ontstaat de neiging om dit vaste gegeven dat de meeste mensen verloren gaan en slechts een handvol mensen gered wordt ook zichtbaar te krijgen in de werkelijkheid van kerk en maatschappij. Men wil kunnen zeggen: "zie je wel, deze belijdenis klopt". En dus wordt het ware geloof omhangen met allerlei kenmerken van eigen makelij om er maar voor te zorgen dat er inderdaad nog maar heel weinig mensen in aanmerking komen. Het wordt kloppend gemaakt:
Nee, die andere christenen zijn geen ware christenen. Nee, die jongen denkt alleen maar dat ie gelooft terwijl hij zijn zonde nog niet goed genoeg heeft ingeleefd. Nee, dat is alleen maar juichend christendom. Nee, denk nu niet dat het zo gemakkelijk gaat. Nee, dat is nog niet de bijzondere genade, dat is alleen nog maar de algemene genade. Nee, je zult eerst nog dit of dat moeten ervaren.
De eindconclusie is steeds, dat elk spoortje van geloof weer wordt weggepraat of weggedacht, omdat het zelf gesuggereerde percentage anders niet meer klopt. "Al die kerken, waar ze maar zo makkelijk geloven!". "Zie je wel, hoe weinig echt geloof er is?". "Er is zo weinig doorbrekend werk meer deze tijd". En iedereen knikt: er wordt weer eens bevestigd, wat men zelf heeft bedacht: 't zullen er maar een paar zijn. Het kan zelfs zover komen, dat men verontwaardigd reageert als er teveel mensen tot geloof dreigen te komen: dat kan niet kloppen...allemaal vals geloof dus.

Al met al denk ik dat de blijde boodschap, het heerlijk Evangelie dat gepredikt mag en moet worden aan alle creaturen beslist een blijde boodschap is. Dat het een boodschap is van louter genade. Maar ik denk niet dat die boodschap vervuilt mag worden met de suggestie dat ie maar voor zeer, zeer weinig mensen werkzaam zal blijken te zijn. Daarmee worden de hoorders van het Evangelie weer op zichzelf teruggeworpen en in feite aan hun lot overgelaten.

Daarmee wordt de waarde van Jezus' werk verkeerd en te laag ingeschat, de kracht van het Woord van God niet onderkent en de belofte van de vrucht op de Evangelieverkondiging wereldwijd miskend. Ik vind dat een kwalijke zaak. Temeer omdat daarmee ook aangenomen wordt dat het overgrote merendeel van de mensheid geen genade in Gods ogen zal hebben en voor eeuwig verloren zal gaan.

Die verschrikkelijke gedachte ligt denk ik aan de wortel van al die angstige vragen over geloof, die ik toch bij veel reformatorische jongeren tegenkom. Zij beseffen namelijk dat hun eigen lot, wanneer ze hoogst waarschijnlijk geen genade ontvangen net zo vreselijk en angstaanjagend is als willekeurig welke ongelovige op deze wereld. Zijn voelen zich, ondanks hun vrome kerkelijke leventje in feite zonder God en zonder hoop in de wereld.

Ik heb geen zin om nu een preek te houden. Dat iemand zich nu subiet tot God moet bekeren en één, twee, drie moet geloven. Zo werkt het niet.
Het enige dat ik mee wil geven is dat God niet tegenvalt. Teleurstellingen genoeg in de kerk en in de wereld. Maar God valt niet tegen. Hij niet!

Barmhartig en groot van goedertierenheid. Kijk, dat is het!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 20 mar 2012 08:24

Prachtig, prachtmooi eersteklas verwoord gravo.

En :)nico

Heb echt zitten genieten van je bijdrage bedank.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 20 mar 2012 10:09

Goede analyse Gravo. Fijn dat je het zo nog eens verwoord. Ik heb daar eerlijk gezegd niet zo de guts meer voor om dat op te schrijven. Maar ik weet uit ervaring dat het juist is. Ik hoor nog wel eens een preek uit die kringen (GG/HHK) en merk dat er nog niet veel veranderd is de laatste 40 jaar. Nog steeds die verschrikkelijk eenzijdige en verlammende uitleg van de Bijbel en de focus op de allerzwaarste teksten. Daar komt ook die vreemde visie op homoseksualiteit vandaan. Hoop dat veel refojongeren het meelezen en erover nadenken. Mijn vaders hele leven is hierdoor (de angst) zodanig verpest dat hij nu op zijn 90e er weinig meer aan doet. Hij is doodgepreekt! Ik merk ook dat de halve familie ongelovig is geworden en de andere helft is overgestapt naar de evangelische kant. Alleen mijn oudste zus is nog van een refkerk (CGK) maar heeft (als straf? :D ) nu 4 kinderen, waarvan 1 homo is en 2 lesbisch zijn. Als je ziet hoe daar mee omgegaan wordt lopen de rillingen over je lijf.
Zelf ben ik er ook op uitgekeken en op mijn 25e overgestapt naar wat nu de PKN is. Godzijdank heeft dat mij juist bij het geloof gehouden (hoeveel zijn er niet afgehaakt en hebben het geloof verlaten) en doen inzien dat het inderdaad alles genade is en dat wij voor altijd geborgen zijn in Gods hand in leven en sterven. God is goed! Dat is voor mij genoeg.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mar 2012 12:26

hubert schreef:Nog steeds die verschrikkelijk eenzijdige en verlammende uitleg van de Bijbel en de focus op de allerzwaarste teksten. Daar komt ook die vreemde visie op homoseksualiteit vandaan.

Dat laatste snap ik niet.
Ik heb het orthodoxe standpunt t.a.v. homoseksualiteit - nl. dat de Bijbel homoseksuele relaties niet toestaat - maar ultrarechts ben ik niet. Het heeft er voor mij meer mee te maken dat ik in goed geweten geen andere mogelijkheid zie.

hubert schreef:Mijn vaders hele leven is hierdoor (de angst) zodanig verpest dat hij nu op zijn 90e er weinig meer aan doet. Hij is doodgepreekt! Ik merk ook dat de halve familie ongelovig is geworden...

Dat is tragisch. Ik heb wel eens vernomen dat de extreem zware bevindelijkheid eenzelfde uitwerking kan hebben als vrijzinnigheid: 'als die Bijbel dan toch geen boodschap heeft voor mij, waarom kap ik dan niet gewoon mee'. Dat is wel het laatste wat men zou moeten willen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Debje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Debje » 22 mar 2012 16:48

hubert schreef:De tijd dat mijn opa (refo-ouderling in het zwart) 's maandags een dame ging terechtwijzen omdat zij zonder hoed en met make-up in de kerk aan het Avondmaal verschenen was, ligt toch al lang achter ons? Het zijn maar bijzaken toch?

Dat je word nagekeken (terechtwijzen heb ik zelf nog nooit mee gemaakt) als je niet met een hoed naar de kerk (ik heb het nu over de kerk van de Gereformeerde Gemeente van mijn vriend) gebeurd nog steeds hoor. Hetzelfde geldt ook als je als meisje/vrouw niet met een rok naar de kerk gaat.

Tegenwoordig is het wel zo, dat als je zonder panty naar de kerk gaat, er niet raar van opgekeken word. Terwijl dit vroeg wel zo was.

En hun standpunt qua make up.. Zij vinden dat als je make up op doet je niet tevreden bent met je lichaam dat je van God gekregen hebt. Hetzelfde geldt ook voor sieraden.

Persoonlijk ben ik het er niet helemaal mee eens, maar ik ben dan ook Rooms Katholiek opgevoed ;)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 10:58

Jammer voor al die leuke meiden. Ze moeten wat meer naar de veelkleurige natuur kijken.
Ik begrijp trouwens niet wat je als rk meisje in vredesnaam daar doet? Je gaat jezelf toch geen geweld aan doen hoop ik. Ik vind de RRK op allerlei punten niet acceptabel, maar je kunt niet zeggen dat ze een saaie liturgie hebben. Nu nog wat meer vlotte jonge mannelijke en vrouwelijke (gehuwde) priesters en het licht kan zomaar doorbreken. Wat denk je van een zwarte vrouw als paus straks?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 23 mar 2012 11:02

Dat is tragisch. Ik heb wel eens vernomen dat de extreem zware bevindelijkheid eenzelfde uitwerking kan hebben als vrijzinnigheid: 'als die Bijbel dan toch geen boodschap heeft voor mij, waarom kap ik dan niet gewoon mee'. Dat is wel het laatste wat men zou moeten willen.

Dan maar liever vrij en zinnig.

Dat laatste snap ik niet.
Ik heb het orthodoxe standpunt t.a.v. homoseksualiteit - nl. dat de Bijbel homoseksuele relaties niet toestaat - maar ultrarechts ben ik niet. Het heeft er voor mij meer mee te maken dat ik in goed geweten geen andere mogelijkheid zie.

Maar je drijft wel veel medechristenen tot wanhoop met deze niet humane (en in mijn optiek niet bijbelse) visie. Met als gevolg 5x zoveel zelfmoorden als bij hetero's. Voel je je daar dan niet schuldig over?

Debje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Debje » 23 mar 2012 11:08

hubert schreef:Jammer voor al die leuke meiden. Ze moeten wat meer naar de veelkleurige natuur kijken.
Ik begrijp trouwens niet wat je als rk meisje in vredesnaam daar doet? Je gaat jezelf toch geen geweld aan doen hoop ik. Ik vind de RRK op allerlei punten niet acceptabel, maar je kunt niet zeggen dat ze een saaie liturgie hebben. Nu nog wat meer vlotte jonge mannelijke en vrouwelijke (gehuwde) priesters en het licht kan zomaar doorbreken. Wat denk je van een zwarte vrouw als paus straks?

Het is een lang verhaal hoe ik aan mijn vriend ben gekomen, dus dat bespaar ik je maar ;)
Ik heb zelf nooit iets met de RRK gehad, maar omdat mijn oma graag had dat wij af en toe mee naar de kerk gingen heb ik dat gedaan.
Zoals ik hierboven ookal heb gezegd ben ik het lang niet met alle regels eens..
Maar qua dienst heb ik er meer aan, dan bij de RRK.
Daarnaast betekent het niet dat hun geen make up ofzo dragen.. want het zusje van mijn vriend heeft dit bijv. wel op en daar maken ze geen probleem van. De bovengenoemde stelling komt dan ook uit een preek die een keer gegeven is.

En wat bedoel je precies met 'jezelf geen geweld aan doen'..? Als je daarmee bedoelt dat ik mezelf geen RRK meer voel maar meer een protestant.. tja.. dan wel dus ;)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2012 13:33

hubert schreef:Maar je drijft wel veel medechristenen tot wanhoop met deze niet humane (en in mijn optiek niet bijbelse) visie. Met als gevolg 5x zoveel zelfmoorden als bij hetero's. Voel je je daar dan niet schuldig over?

Waar het om ging is: het verband met een afwijzende visie op homoseksuele relaties ligt niet in loodzware 'bevindelijkheid', maar met een orthodoxe kijk op het gezag van de Bijbel. Waarom leg jij dat eerste verband dan wel? Het komt als reactionair op mij over. Dat geldt ook voor zoiets als "Ik geloof niet in zoiets als zondeval". Dat is ook een bewering die niet kan standhouden met de Bijbel in de hand.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 mar 2012 13:49

Beste mensen het gaat hier over make up. Homo zaken graag in de desbetreffende topics.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2012 10:56

Citaat Debje
En wat bedoel je precies met 'jezelf geen geweld aan doen'..? Als je daarmee bedoelt dat ik mezelf geen RRK meer voel maar meer een protestant.. tja.. dan wel dus ;)

Ik bedoel daarmee dat je je moet kleden en opmaken zoals je dat zelf wilt en je niets moet aantrekken van normerende opmerkingen daarover in bv refokerken.
Verder fijn dat je protestants bent geworden al kunnen we wel wat roomse fleur gebruiken in onze kerkdiensten.
Maar ik ben het met je eens: het Woord is het belangrijkste.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 apr 2012 11:00

Citaat Boekenlezer:
Dat geldt ook voor zoiets als "Ik geloof niet in zoiets als zondeval". Dat is ook een bewering die niet kan standhouden met de Bijbel in de hand.

Al is het offtopic ik kan dit niet laten passeren. Het begrip 'zondeval' is er later boven gezet. Ik heb dat verhaal niet nodig om te zien dat er zonde bestaat in mij en om mij heen. Dat bedoel ik.

Terug naar “Archief”