De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor Optimatus » 16 jan 2012 14:21

Er is in Handelingen een aantal keer sprake van het dopen van gezinnen. Daar zullen waarschijnlijk ook kinderen bij zijn geweest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jan 2012 14:58

Optimatus schreef:Er is in Handelingen een aantal keer sprake van het dopen van gezinnen. Daar zullen waarschijnlijk ook kinderen bij zijn geweest.

En van een aaname word een ''heilig sacramment'' gemaakt?
Zonder enige bijbelse authorisatie of verordening , zoals b.v. de besnijdenis, "(:Gij zult uw jongetjesbesnijden op de achtste dag etc)

In Hand 16:34 gaat het over de cipier en zijn huis , maar er staat dat ze gdoopt werden en dat zijn huis aan God GELOVIG geworden was.
worden zuigelingen al gelovig?
(Romeinse cipiers hadden hun gezin niet op de kazedrne trouwens, waarschijnlijk was ''zijn huis'' zijn werkmensen etc, net als Lydia de purperverkoopster, die had ook werknemers, en waarschijnlijk geen gezin, want ze werkte.
God opende haar hart, waarop ze zich liet dopen.
Geloof en doop gaan in de bijbel ALTIJD samen.
Het gaat in het NT bijzonder zelden over kinderen, eigenlijk.
Jezus liet ze tot zich komen om hun onbevangenheid te laten zien, die een mens nodig heeft om het geloof aan te nemen, ander kan men het koninkrijk Gods niet zien.
Hij vroeg niet aan de kinderen of ze wel gedoopt waren!!

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 16 jan 2012 15:05

1) Het feit dat er geen kinderen worden genoemd betekent niet dat er kinderen waren, en maakt het zeker geen argument tégen de volwassendoop.

2) Jezus zei zelf dat geloof in hem families zou verdelen en uiteendrijven (Matteüs 10:34-36), dus de aanname dat je als kind met je ouders meegenomen wordt is niet erg Bijbels in dit licht.

3) In het voorbeeld van Cornelius (handelingen 11:15-18), werd er gezegd: Er zal je verteld worden hoe jij en al je huisgenoten kunnen worden gered. Dit kan net zo goed betekenen: Als je gelooft, wordt je gered, en als je huishouden gelooft worden zij ook gered. Het feit dat in Handelingen 10 het huishouden verzameld werd om naar het Woord te luisteren, impliceert dat iedereen die binnen deze groep viel in staat was om het Woord te begrijpen en daarmee worden kleine kinderen uitgesloten.

4) In het geval van de gevangenisbewaarder uit Handelingen 16:31 wordt er gezegd: als je gelooft, wordt je gered, jij en heel je huishouden. Opnieuw, afhankelijk van waar je voorkeur ligt betekent dit net zo goed: je huishouden wordt ook gered als het gelooft. Deze visie wordt ondersteund door het feit dat heel het huishouden vervolgens naar het Woord luisterde.
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 16 jan 2012 17:39

Even los van volwassen doop, dan wel kinderdoop: wat houdt het "opdragen" van kinderen in, zoals dat in bepaalde kringen plaatsvindt? En is daar bijbelse grond voor te vinden?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 jan 2012 18:27

@Luke:
Dit sluit echter niet uit dat ik me laat overtuigen.

Ik kan je gelijk vertellen dat ik hier niet bezig met met 'iemand overtuigen'. Ik weerleg argumenten, probeer mijn eigen mening uit te leggen en meer niet. Ik waak ervoor om een zelfde toon als bijv. Boer aanteslaat, die gaat aanvalleen wanneer hij geen gelijk krijgt. Wanneer jij je wilt laten overtuigen voor een mening, dan zul je zelf biddend in de bijbel moeten gaan graven.
Verder wil gerust op al je argumenten ingaan. Maar eerst wil ik je vragen er nog eens rustig over na te denken, na te lezen en schrift met schrift te gaan vergelijken. Veel van je argumenten zijn namelijk nogal kort door de bocht.

is dat het een toespraak i svan petrus aan de israelieten

Mwah...'t was toch echt multculti tijdens het pinksterfeest. Parthers, Meders, Elamieten, enz. (Hand2: 9-11). In de toespraak worden de Israëlische mannen ook even aangesproken omdat Petrus over Jezus, die in het midden van hen is geweest, begint.

En de tweede serie argumenten van Luke kan ik ook weinig mee, eerlijk gezegd.

Misschien heb je er overheen gelezen, maar ik had je gevraagd waar ik in de bijbel kan lezen dat de doop een teken en een zegel is.
(hier wordt verwezen naar het oude verbond))

Dit heb ik eerder in dit topic uitgelegd en ook in het andere dooptopic is dat aan de orde geweest. Ik wil het wel gaan herhalen hoor, herhaling is tenslotte de beste leermeester

De doop was de belijdenis in die tijd, maar werd door Augustinus veranderd.De vervangingsleer deed zijn intrede.Doop ipv besnijdenis, wij werden "israel".

Al veel en veel eerder wordt er in de geschriften gesproken over de kinderdoop, vervanging van de besnijdenis. Ja, al heel vroeg na Christus schijnt er al te worden gesteggeld over de kinder- en volwassendoop.

Aan je betoog over Paulus kan ik geen touw meer knopen :mrgreen: Dat is wat ik noem - teksten bij je mening zoeken-.

Er is in Handelingen een aantal keer sprake van het dopen van gezinnen. Daar zullen waarschijnlijk ook kinderen bij zijn geweest.

Hoe durf je het woord 'waarschijnlijk' te gebruiken :mrgreen: Alleen jammer dat boer het zelf ook doet :wink:
Wanneer je wil weten wat in de tijd het 'huis' 'huisgezin' betekent, dan zul je terug moeten naar het OT. Daarover is uitvoerig in het andere topic gesproken. En anders: veel zegen bij het zoeken in het OT.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jan 2012 19:21

quote="Katlheen"Even los van volwassen doop, dan wel kinderdoop: wat houdt het "opdragen" van kinderen in, zoals dat in bepaalde kringen plaatsvindt? En is daar bijbelse grond voor te vinden?

In onze gemeente dragen wij de kinderen op, vaak wordt er bij gezegd dat er geen Bijbelse grond is om dat te doen, en zien we het als het kind voorstellen aan de gemeente en wordt er gebeden tot God voor wijsheid voor de ouders in de opvoeding.
Wel zien wij en geloven wij dat op grond van de Bijbel een kind geheiligd is door het geloof van de ouders.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jan 2012 20:14

Katlheen schreef:Even los van volwassen doop, dan wel kinderdoop: wat houdt het "opdragen" van kinderen in, zoals dat in bepaalde kringen plaatsvindt? En is daar bijbelse grond voor te vinden?

Wellicht staat het antwoord in Lucas 2;22.
Jezus werd naar de wet in de tempel voorgesteld.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 16 jan 2012 20:27

@ HM,

ik ben me er niet van bewust dat ik aanvallend ben hoor.
Indien je het zo opvat, weet dan dat hjet niet zo bedoeld is.
En al helemaal niet om gelijk te krijgen, want dat krijg je toch nooit, ook al heb je het.
Die illusie heb ik niet.
Ik schrijf alleen wat ik vind in de bijbel.
En wat de kracht van herhaling betreft, dat klopt, die is er.
hersenspoelen heet dat ;-)
''Onherstelbaar geprogrammeerd'' versus een levend geloof, zei iemand me eens.daarom :alleen de Schrift, sola scriptura, zonder aannames.Wat belangrijk is, werd opgetekend.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 16 jan 2012 20:32

boer schreef:Wellicht staat het antwoord in Lucas 2;22.

nee, dit had z'n oorsprong in het OT, was lossing van het "knechtje voor de Heere"!
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 16 jan 2012 20:51

@boer: bedankt voor je uitleg. FIjn dat je het niet aanvallend bedoeld. Ter geruststelling voor jou: ik ben niet gehersenspoeld :mrgreen: Lange tijd heb ik getwijfeld aan de kinderdoop. Zelfs de dominee kon me niet overtuigen, ondanks dat hij het erg overuigend bracht. Maar bijbelstudie en gebed in de binnenkamer hebben mij gebracht tot hetgeen ik nu van harte geloof: namelijk dat kinderen van gelovige ouders gedoopt horen te zijn.

Wellicht staat het antwoord in Lucas 2;22.

Leviticus 12.
Wel vreemd dat deze wet nog gehouden wordt, maar dat er geen enkele vrouw is die na het baren van een meisje nog ruim 60 dagen in afzondering leeft. Selectief wetten opvolgen?
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jan 2012 04:53

Bertiel schreef[/quote]
nee, dit had z'n oorsprong in het OT, was lossing van het "knechtje voor de Heere"![/quote]

Dit ontgaat me een beetje geloof ik...leg eens uit,als je wilt?

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jan 2012 05:02

HM schreef:
Leviticus 12.
Wel vreemd dat deze wet nog gehouden wordt, maar dat er geen enkele vrouw is die na het baren van een meisje nog ruim 60 dagen in afzondering leeft. Selectief wetten opvolgen?

Is Jezus niet onze Hogepriester die deze wetten (voor de joden) aan het kruis genageld heeft en ons nu reinigt?

Luke.
Mineur
Mineur

Berichtdoor Luke. » 17 jan 2012 08:48

@mw

waarom denk je dat ik niet in de Bijbel gezocht heb naar aanwijzingen over dit onderwerp? Ik heb ontzettend veel artikelen op het internet gelezen, hierover gebeden en de Bijbel gelezen. Natuurlijk geeft dit op geen manier aan dat ik gelijk heb; er zijn zoveel mensen die dat doen en toch op een andere mening uitkomen.
Ik vond alleen de tip van jou om 'eens' in de Bijbel te kijken wat er staat nogal denigrerend, alsof ik alleen mijn eigen mening zonder onderbouwing rondspui hier. Als mijn argumenten zo kort door de bocht zijn, heb je vast geen moeite ze van tafel te vegen. Zou je misschien toch een poging willen wagen er serieus op in te gaan?
1 Peter 3:15. Be ready always to give an answer to every man that asketh you a reason of the hope that is in you with meekness and fear.

Bertiel
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bertiel » 17 jan 2012 09:38

boer schreef:Dit ontgaat me een beetje geloof ik...leg eens uit,als je wilt?

Dat heet bijbelkennis...:
Numeri 18:15 Alles wat de baarmoeder opent, van alle vlees dat zij de HEERE zullen aanbieden, onder de mensen en onder de dieren, zal voor u zijn. Alleen moet u de eerstgeborenen van de mensen zeker vrijkopen. Ook de eerstgeborenen van de onreine dieren moet u vrijkopen.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 17 jan 2012 10:20

Luke. schreef:@mw

waarom denk je dat ik niet in de Bijbel gezocht heb naar aanwijzingen over dit onderwerp? Ik heb ontzettend veel artikelen op het internet gelezen, hierover gebeden en de Bijbel gelezen. Natuurlijk geeft dit op geen manier aan dat ik gelijk heb; er zijn zoveel mensen die dat doen en toch op een andere mening uitkomen.
Ik vond alleen de tip van jou om 'eens' in de Bijbel te kijken wat er staat nogal denigrerend, alsof ik alleen mijn eigen mening zonder onderbouwing rondspui hier. Als mijn argumenten zo kort door de bocht zijn, heb je vast geen moeite ze van tafel te vegen. Zou je misschien toch een poging willen wagen er serieus op in te gaan?

Daar staan we dan, allebei (luke en MW) gebeden maar een tegengesteld antwoord van de Geest ontvangen?
(Niet oneerbiedig bedoeld, hoor, maar ik weet het niet anders te zeggen)
Is dit de befaamde 'bevindelijkheid' ?

Terug naar “Archief”