Zondige Kinderen moet je slaan !!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor schaapje » 22 nov 2011 11:13

"Mortlach"

Een beetje jongere van die leeftijd gaat a) of zelf wel naar de kamer, of b) vertrekt gewoon direct voor een paar uur naar buiten. Als 17-jarige door je ouders naar je kamer worden gestuurd, ik zie dat nog niet zo snel gebeuren.


Ik zou niet weten waarom niet Mortlach, ik heb mijn zoon van die leeftijd (1 kop groter dan ik)
wel eens, na eens een hele grote mond gezegd;.... naar boven jij..... en heeeeel gauw!

Hij had het er pas geleden nog over, het is een hele stoere en inmiddels al wat jaartjes ouder, maar nu nog steeds onder de indruk, heeft volgens mij iets te maken met gezag hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor RogierV » 23 nov 2011 12:19

Bedoelt Mortlach dat?

IK zou me niet zo laten behandelen met 17 jaar.
Mij zou het erom gaan, dat je just die vermeende authoriteit oplegt aan iemand.

Tegen mij had je kunnen zeggen. Even een uurtje moven(uit blikveld) jij. En dan goed pissig kijken natuurlijk.
Daarna keihard negeren. Tot dat ik weer normaal kan doen.

In ieder geval, bepaal ik zelf waar ik dat uurtje ga doorbrengen alstublieft dankuwel.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1889
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Katlheen » 25 nov 2011 12:58

Prinsjes en prinsesjes gedrag? Tegen de tijd dat ze dat doen, zijn ze flink verpest en is er in het traject daarvoor een en ander al flink misgelopen. Om dan je kind maar te gaan slaan is wel erg goedkoop hoor boer. Dat prinsjes gedrag komt niet vanzelf aanwaaien, dat komt door incompetentie van de ouders in de opvoeding. Maar dat valt niet lekker he? Je kunt maar beter zeggen dat je je kind moet tuchtigen in naam van God, dan klink je lekker vroom en mag je zo voor in de kerk in de voorste bank met een glimmend hoofd je zegeningen tellen.
Helaas mag mijn vrouw uit hoofde van haar functie regelmatig de kinderbescherming inschakelen omdat er in die oh zo fijne christelijke gezinnen zo fijn getuchtigd wordt. Ligt altijd aan het kind, en nooit aan de ouders natuurlijk....Want die hebben hun kind zo lief.... :-&
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Samanthi

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Samanthi » 25 nov 2011 14:20

Ik heb zelf op een vmbo gewerkt en mijn ervaring is dat er bij kinderen met probleemgedrag iets achter zit, al dan niet een stoornis of bijvoorbeeld ouders met losse handjes.
Ik wil niet teveel met deze discussie mee doen, heb het al eerder gedaan en werd er naar van, even een paar teksten over de roede en kastijding, duidelijk toch?
Spr 3,12
Want de HEERE kastijdt dengene, dien Hij liefheeft, ja, gelijk een vader den zoon, in denwelken hij een welbehagen heeft.
Spr 13,24
Die zijn roede inhoudt, haat zijn zoon; maar die hem liefheeft, zoekt hem vroeg met tuchtiging.

Geen flink pak slaag, maar terug brengen op de goede weg, terug brengen naar je hart.

Samanthi

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Samanthi » 25 nov 2011 14:23

boer schreef:een corrigerende tik heeft niet te maken met kindermishandeling, natuurlijk.
Wie zijn kinderen liefheeft, kastijdt ze.

zie bovenstaande posting

Samanthi

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Samanthi » 25 nov 2011 14:58

elbert: Dan gaat er dus iets niet goed in de opvoeding.


Sorry Elbert dat gaat niet op, weinig structuur zoals vroeger(ik bedoel hier even niet mee vroeger was het beter) maar de schooldagen waren het zelfde, thuis op de zelfde tijd eten, alleen dinsdagmiddag(bij ons in het dorp dan) waren alle winkels dicht alles was voorspelbaar, maar nu helemaal niet meer, het onderwijs vrijer, in groepjes werken, kiezen wat je eerst gaat doen, kinderen met lettertjes(pddnos adhd e.d.) raken hier van in de war of angstig en gaan afwijkend of storend gedrag vertonen.
vooral als niemand weet wat er aan de hand is zou dit kind heel vaak een corrigerende tik "verdiend" hebben, want hoe meer je waarschuwt of hou er mee op" zegt hoe erger hij of zij het gaat doen.
ik spreek uit ervaring want ik heb zelf ADHD en zes van onze kinderen hebben ook lettertjes. Dus er hoeft helemaal niets mis te zijn met de opvoeding, maar sommige ouders hebben extra steun nodig omdat deze kinderen meer zorg nodig hebben.
En trouwens die structuur van vroeger was zo gek nog niet hoor rust regelmaat en ritme is tegenwoordig in een R veranderd ritalin, waant de andere R's zijn ver zoek, is het niet thuis, dan is het wel op school en in de hele maatschappij.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2011 14:39

Zo te zien is het nu de beurt voor Duitsland, nu de sensatie in Nederland over een geval hiervan niet zo terecht bleek: Ophef in Duitsland over kastijding.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor schaapje » 23 dec 2011 15:10

Zo te zien is het nu de beurt voor Duitsland, nu de sensatie in Nederland over een geval hiervan niet zo terecht bleek: Ophef in Duitsland over kastijding.

Ik ben voor 100 stokslagen voor die Plock :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor Boekenlezer » 26 dec 2011 17:25

schaapje schreef:Ik ben voor 100 stokslagen voor die Plock :mrgreen:

Dan houdt hij geen achterwerk meer over om op te zitten! :shock:
Voorbijgaand aan de vraag voorbij of hij wel schuldig is...
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
vlinderr
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 dec 2011 16:12

Re: Zondige Kinderen moet je slaan !!!

Berichtdoor vlinderr » 30 dec 2011 16:56

maboc schreef:
Slaan (corrigerende tik) is vooral onmacht van de ouders is mijn gevoel. En als je heel veel tikken uitdeelt is het waarschijnlijk ook nog luiigheid van de ouders. Echt heel nare kinderen worden niet geboren, die worden gemaakt. Kinderen die onder de angst van klappen krijgen opgroeien, ontwikkelen zich tot heel andere volwassenen dan kinderen die niet onder die angst opgroeien.


Bij gezonde kinderen hoef je niet te slaan is mijn mening. Bij een beetje goede opvoeding en discipline/gezag kun je je kinderen prima sturen.
Bepaalde teksten als kastijden met stokslagen.... tja, als je het in deze tijd zet lijkt het me zeer achterhaald en totaal onwettig en onnodig. Tuchtigen kun je doen door liefdevol te sturen, soms je gezag te laten gelden en consequent te zijn in het stellen van regels.

Overigens @Maboc: nare kinderen worden er helaas wel geboren... weet vanuit mijn werk talloze voorbeelden te noemen van kinderen die aangeboren gedragsstoornissen hebben. Die als kleine baby al zeer moeilijk zijn en opgroeien als lastig op te voeden kinderen. Komen dikwijls in instellingen terecht. Denk aan: anti-sociale persoonlijkheid stoornissen.
Je hebt het dan over hersenafwijkingen. Valt niet onder de noemer opvoedingsproblematiek natuurlijk, maar wil het wel even genoemd hebben. Sommige ouders worden aangekeken door de 'maatschappij' en slechte opvoeders genoemd, echter; het kind kan soms een zodanige afwijking hebben dat gewoon opvoeden onmogelijk is.
Ik kan schrijnende gevallen noemen van kinderen die dagelijks door hun vader het hele huis doorgeslagen werden omdat ze niet wilden luisteren... maar het kind kon niet luisteren door de aangeboren problematiek. Bij dat soort kinderen totaal nutteloos: oorzaak en gevolg zullen ze nooit kennen. Inlevingsvermogen hebben ze niet, ze worden alleen nog maar agressiever en hebben nog meer onbegrip voor de mensen die ze lief zouden moeten hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron