Tristan: Hoe kon je nou zo boos worden op God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Tristan: Hoe kon je nou zo boos worden op God...

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 21:57

schelpje3 schreef:Ogylvie, ja, thanks, kon er ff niet opkomen. Ik zie het wel eens in een flits voorbijkomen. Ik gruw en griezel van dat soort figuren. Mensen helemaal in tranen, als ze menen dat hij in contact komt met opoe of hun kind. Bah, rijk worden over het verdriet van ouders en andere familieleden.

Je kunt het ook zo bekijken. Die man geeft mensen hoop en een kans om bepaalde zaken af te sluiten. Zelfs als het allemaal larie is, is het gevoel dat die mensen er aan overhouden hetzelfde, toch? Maar goed, mij interesseert dat soort dingen weinig en heb er ook nog nooit een aflevering van gezien.

Ik denk zomaar dat het best waar kan zijn. Ik heb eens een aangrijpende roman gelezen van een jongen die per ongeluk in een kring van geestoproepers terechtkwam. Hij raakte in de ban hiervan, bezocht de avonden eerst met scepsis, maar gaandeweg wilde hij ook. Het gekke was, als hij erbij was, lukte het niet !
Uiteindelijk werd hij ontmaskerd, het kwam door hem. omdat hij daar met argwaan zat. Daarom kwamen de geesten niet "over".
Ondanks ik het walgelijk vond, wilde ik toch graag weten hoe het afliep. Nou slecht dus. De jongen verloor zijn moeder, die hij adoreerde, dus hij wilde met haar in contact komen in het hiernamaals, dat lukte steeds net niet. Wel het medium, maar hij niet.
Hij werd daar zo depressief en ontmoedigd van, dat hij zelfmoord pleegde. :-&
Ik heb het boek na lezing weggegooid, misschien vinden jullie dit raar, maar ik wilde niet dat een ander, misschien zwakker hierin, dit zou lezen en ook op een idee zou komen. Het was trouwens een oud (tweedehands) boek.

Tja, ik weet niet welk boek het is, maar een roman is over het algemeen fictie waar de schrijver vanalles kan hebben verzonnen en aangedikt.

Ik heb trouwens ook wel eens verhalen gelezen van christelijke schrijvers die waarschuwden tegen de gevaren van rollenspellen, in het bijzonder Dungeons and Dragons (Chick Tracts, als je ze ook wilt lezen) Werkelijk hi-la-risch. Ik speel al bijna 20 jaar rollenspellen en ik ben nog nooit uitgenodigd voor een geheim genootschap duivelaanbidders.

Van hetzelfde laken een pak de lui die waarschuwen voor Harry Potter. Je zou er demonen mee in je leven laten en je zou ervan echt leren toveren. Nu heb ik al de boeken gelezen, maar mij lukt het nog steeds niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 jul 2011 22:06

Jij gelooft nergens in, dus wie zou jou over moeten halen of beinvloeden ?
Misschien sta jij stevig met je voeten op de grond, maar niet iedereen is zo.
Je kunt er lacherig over doen, bang voor zijn, sceptisch, allergisch voor zijn.
Ik weet zeker dat er meer is tussen hemel en aarde. Er zijn "boosheden in de lucht". Maar we dwalen zoals gewoonlijk weer een beetje af, want het gaat niet over ons, maar over het feit hoe het kon komen dat Tristan boos werd op God.
Het zou met ons ook wel eens zo ver kunnen komen !
Wat onderscheidt ons van deze jongen ?
Wij kunnen toch ook geestesziek worden ? Als God het niet zal verhoeden, kunnen wij morgen nog als moordenaar opgepakt worden misschien.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 22:32

quote="Mortlach"

Ik vraag mij af waarom zulke dingen alleen christenen schijnt te overkomen...

Omdat duisternis openbaar wordt als er licht aanwezig is, als "wij"daar op bezoek zijn
en over de Here God praten, openbaren de demonen zich, want de Here God is ook aanwezig.
En waarom zouden ze zich openbaren als er een ongelovige aanwezig is.
Dat het een paar minuten duurde voordat alles weer 'normaal' werd, doet mij me afvragen in hoeverre dat met het zogenaamd uitdrijven van de boze geesten te maken had en in hoeverre de vrouw in kwestie na die paar minuten niet 'vanzelf' weer uit haar psychotische episode was gekomen.

Voor mij is het totaal niet belangrijk wat jij er van vind, deze vrouw was niet psychotisch
maar had zich over gegeven aan het occultisme, en dat uitdrijven van de demonen was maar
tijdelijk want ze was niet van plan om zich van haar zonden af te keren, dus die kwamen
met alle hevigheid weer terug, met het resultaat een verwoest leven.

Ik snap niet dat jij overal een mening over moet hebben, als je totaal niet weet waar het over
gaat en ook nog nooit hebt mee gemaakt Mortlach.
Ik zou trouwens nog meer van dat soort verhalen kunnen vertellen, die een succes-volle
afloop hebben, maar dat heeft weinig zin en is ook niet nodig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2011 23:02

schaapje schreef:Omdat duisternis openbaar wordt als er licht aanwezig is, als "wij"daar op bezoek zijn
en over de Here God praten, openbaren de demonen zich, want de Here God is ook aanwezig.
En waarom zouden ze zich openbaren als er een ongelovige aanwezig is.

Jaja...

Voor mij is het totaal niet belangrijk wat jij er van vind, deze vrouw was niet psychotisch
maar had zich over gegeven aan het occultisme, en dat uitdrijven van de demonen was maar
tijdelijk want ze was niet van plan om zich van haar zonden af te keren, dus die kwamen
met alle hevigheid weer terug, met het resultaat een verwoest leven.

Jaja...

Ik snap niet dat jij overal een mening over moet hebben, als je totaal niet weet waar het over
gaat en ook nog nooit hebt mee gemaakt Mortlach.

Ik deel alleen de vragen die in mij opkomen als ik van dit soort verhalen lees.

Ik zou trouwens nog meer van dat soort verhalen kunnen vertellen, die een succes-volle
afloop hebben, maar dat heeft weinig zin en is ook niet nodig.

Nee, net zo min dat het nodig is aan te halen dat er regelmatig stukjes in de krant verschijnen waarbij ouders hun kind met een exorcisme probeerden te helpen, met dodelijk afloop... compleet zinloos, inderdaad.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 15 jul 2011 23:05

Jou laatste boodschap was ECHT NIET NODIG Mortlach en behoorlijk respectloos naar mij toe :(

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 jul 2011 00:38

Oei, dat was niet mijn bedoeling. Excuses daarvoor. Ik spreek slechts mijn twijfel uit. het spijt me dat dat overkomt als uiting van disrespect.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 16 jul 2011 08:48

OK Mortlach excuses aanvaard.

Als wij, normale Christenen, zal ik maar zeggen, lezen dat een kind door exorcisme sterft
is dat voor ons net zo schokkend als voor jou, dat gaat alles te buiten, en heeft niets
te maken met het Bijbels gegeven van duivels-uitdrijving.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 16 jul 2011 12:09

Stel we doen een uitdruiving op een jongen als Tristan, dan is de kous echt niet af zo iemand heeft mischien wel blijvend psychosociale ondersteuning nodig. Dat zal dan ook hetgene zijn wat effectief is en niet die uitdrijving. Als zoets al aanslaat zonder medicatie in dit specifieke geval.

Die jongen was boos op God omdat hij gewoon heel erg teleurgesteld was. Met zijn leven en de `schepping` in het algemeen.
Hij was overtuigd van zijn absolute waarheid en kon dat niet verenigen met wat hij om zich heen zag.
Gecombineerd met een fascinatie voor wapens en een ietwat labiele houding gaat dat natuurlijk snel de verkeerde kant op.

Maar dit is ook allemaal Cpt. Hindsight werk als je snapt wat ik bedoel.

Die Televisie mediums word ik behoorlijk misselijk van.
Hoe ziek ben je om tegen verdrietige wanhopige mensen te liegen voor geld dat je hun overleden vader/broer/man hebt gesproken. Op tv nota bene.

Overigens is er eetnje die ik wel te pruimen vind, die eerlijk toegeeft dat hij je in de zeik neemt voor elke show.
ben alleen ff zijn naam kwijt.
Bv winnen van 6 schaakgrootmeesters terwijl hij nooit speelt. Hij legt dan ook uit hoe hij dat gedaan heeft. Interresante materie.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

zomaariemand
Mineur
Mineur

Berichtdoor zomaariemand » 16 jul 2011 13:43

Is dat diegene die ook lepels laat buigen enzo?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jul 2011 14:13

schelpje3 schreef:Als God het niet zal verhoeden, kunnen wij morgen nog als moordenaar opgepakt worden misschien.

Wat een idiote stelling.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2011 14:16

Sabra schreef:
Wat een idiote stelling.

O jij voelt je er te goed voor ? Het kan jou niet gebeuren begrijp ik ?
Zelfs in gedachten kun je al een doodslager zijn !!
Wij zijn van nature haters van God EN onze naaste.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jul 2011 14:20

schelpje3 schreef:O jij voelt je er te goed voor ? Het kan jou niet gebeuren begrijp ik ?
Zelfs in gedachten kun je al een doodslager zijn !!
Wij zijn van nature haters van God EN onze naaste.

Ik zal een mens niet snel van het leven beroven, omdat het leven het meest waardevolle is dat een mens bezit. Dat iedereen een potentiële moordenaar is, is dan ook een stelling die ik zou willen betwisten, al kan ik mij wel enkele situaties voorstellen waarin ik niet zal aarzelen iemand te doden. Echter ik verwacht niet dat ik ooit in een dergelijke situatie terecht zal komen.

Ik geloof niet in God, dus kan ik hem ook niet haten. En natuurlijk zijn er mensen die ik minder aardig vind, maar van enige haatgevoelens jegens andere personen is bij mij geen sprake.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2011 14:26

Sabra schreef:
Ik zal een mens niet snel van het leven beroven, omdat het leven het meest waardevolle is dat een mens bezit. Dat iedereen een potentiële moordenaar is, is dan ook een stelling die ik zou willen betwisten, al kan ik mij wel enkele situaties voorstellen waarin ik niet zal aarzelen iemand te doden. Echter ik verwacht niet dat ik ooit in een dergelijke situatie terecht zal komen.

Ik geloof niet in God, dus kan ik hem ook niet haten. En natuurlijk zijn er mensen die ik minder aardig vind, maar van enige haatgevoelens jegens andere personen is bij mij geen sprake.

Idd, net wat ik dacht, jij hebt jezelf dus nog niet leren kennen :D Je moet eerst maar eens in de gelegenheid gebracht worden ! Of je gedachten zijn niet meer helder. Kan zomaar gebeuren.
Je ziet bij zachtaardige mensen bijv, soms, als ze gaan dementeren, dat ze heel agressief kunnen worden. Hun vrouw of man zelfs naar de keel vliegen !
Er zit maar een dun laagje beschaving over ons Sabra, fijn als dat zo is, maar het is er zo snel af !

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 16 jul 2011 15:15

schelpje3 schreef:Idd, net wat ik dacht, jij hebt jezelf dus nog niet leren kennen :D Je moet eerst maar eens in de gelegenheid gebracht worden ! Of je gedachten zijn niet meer helder. Kan zomaar gebeuren.
Je ziet bij zachtaardige mensen bijv, soms, als ze gaan dementeren, dat ze heel agressief kunnen worden. Hun vrouw of man zelfs naar de keel vliegen !
Er zit maar een dun laagje beschaving over ons Sabra, fijn als dat zo is, maar het is er zo snel af !

Tja, als jij mijn reactie afdoet met dergelijke dooddoenerij, dan is het gesprek/de discussie ten einde.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 jul 2011 15:31

Als jij dat een dooddoener vind. Schokkender vind ik echter om te lezen dat je niet in God gelooft.
Een belangstellende !! vraag: wat trekt jou dan naar r.w. ?

Terug naar “Archief”