schelpje3 schreef:Keer op keer komt uit dat jij een doe-het-zelf geloof hebt. Je bent net als een vogeltje, je pikt de lekkere zaadjes eruit, de rest laat je liggen.
Ik heb je al meer gezegd dat ik de hele Bijbel lees. Ik laat niets liggen (voor zover ik weet) maar wat op een bepaald onderwerp niet van toepassing is sleep ik er niet bij.
Bijv: de uitverkiezing is niet van toepassing op de oproep tot geloof en zo zijn er meer dingen te noemen.
schelpje3 schreef:Het is GEEN voorwaarde, maar zo gaat dat ! Als een mens doorgeleid wordt in die weg, zal er eerst zondekennis plaats hebben. Wanneer we dit niet voelen, is de zin om naar Jezus te gaan, helemaal niet nodig ! Waarom zouden we ?? We gaan toch gewoon achter Hem aan ? We doen ons best, leven netjes, zijn goed voor onze medeforummer en naaste.
Een mens heeft van nature geen dorst naar dat Woord. Hij heeft er geen behoefte aan. Wanneer de Geest in je gaat werken, moet je wel gaan.
Nogmaals: lees je Bijbel en zie hoe verschillend de bekeringsgeschiedenissen zijn.
In Jes.55 worden mensen genodigd die geen behoefte aan Hem hebben want die dorsten naar de wereld en toch mogen ze komen.
Dat zegt mij o.a. dat iemand die van zichzelf weet dat hij graag de zonde doet en ook niet naar Hem verlangt toch welkom bij Hem is, al is het alleen maar omdat hij weet dat hij verloren gaat als hij zonder Hem sterft. Ezch.33:11 bekeer u want waarom zou je sterven?
schelpje3 schreef:Ik beschuldig je niet, maar je hebt wel een eigen interpretatie en die nog verkeerd is ook, want daarmee kun je voor eeuwig verloren gaan.
Nou, je beschuldigd me wel. Volgens jou heb ik een 'doe het zelf geloof' en pik ik alleen de lekkere zaadjes eruit.
Op grond van de Bijbel zeg ik dat geloven toch echt iets is wat we zelf moeten doen en als het niet wordt gedaan dán gaan we voor eeuwig verloren.
Dat sluit het werk van de Heilige Geest niet uit, maar IN! Hij werkt in de mens.
Maar de oproep tot geloof komt tot de mens en dan zijn er maar twee dingen mogelijk: of je gehoorzaamt of je wijst het in ongeloof af. Wat voor 'vrome' smoes je daar ook bij gebruikt.
Mark.16:16 Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden, maar wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden.
Jezus zegt regelmatig: uw (!!!) geloof heeft u behouden.
schelpje3 schreef:Anderen, die minder standvastig zijn, meetrekkend in die gevaarlijke theorie.
Die theorie haal ik uit de Bijbel en daar heeft God Zelf mijn ogen voor geopend.
Je hebt nog nooit op grond van de Bijbel kunnen zeggen wat er niet klopt, altijd beroep je je op de 'aloude leer' dominees en de oudvaders.
Weet je waarom de Bijbel zo'n 'gevaarlijke' theorie heeft, als dat gelooft wordt komen er mensen tot bekering.
schelpje3 schreef:Je zou veel beter moeten weten, dat weet ik. Waarom heb je die kostelijke Waarheid overboord gegooid ?
Omdat die 'kostelijke' waarheid zoals die rechts geleerd wordt niet Bijbels is.
Met betrekking tot het hyper calvisisme moet ik altijd denken aan de volgende twee teksten.
Joh.9:41 Als u blind was, zou u geen zonde hebben, maar nu u zegt: Wij zien, zo blijft dan uw zonde.
Mat.23:13 want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.