Het geloof en het koningshuis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TKF
Moderator

Re: Het geloof en het koningshuis

Berichtdoor TKF » 17 aug 2011 12:08

Liam schreef:Nee, maar bijvoorbeeld de Grimaldi's worden niet door het volk betaald, dus "zijn "ook niet van het volk.

In Nederland zou je kunnen zeggen dat de Oranjes door het volk betaald worden, maar uit onderzoek is ook gebleken dat ze enorm veel opleveren; meer dan een president. Maar dat is een economisch argument. Maar geloof is denk ik uiteindelijk een persoonlijk iets, een verantwoordelijkheid richting jezelf, en dat geldt ook voor de Oranjes.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 17 aug 2011 12:28

maar uit onderzoek is ook gebleken dat ze enorm veel opleveren; meer dan een president. Maar dat is een economisch argument.

Maar waarom?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 17 aug 2011 12:37

Vanwege de bekendheid. Een president blijft 4, hooguit 8 jaar aan en verwijnt dan weer. Achter de schermen heeft Beatrix een enorm netwerk.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 17 aug 2011 12:43

En de illusie van politieke neutraliteit, dat heeft een president niet natuurlijk.

Maar toch ze mogen best belasting betalen vind ik. Krijg er echt zo een onderdaan gevoel bij.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 aug 2011 08:57

Liam schreef:Mijn vraag kwam voort uit het feit dat de koningin en nu ( waarschijnlijk ) Alexander en Maxima
als zij gekroond worden, zullen zeggen "Zo waarlijk helpen mij God almachtig " maar mijn vraag is aanbidden zij die God wel ? Als zij nooit naar de kerk gaan.

Aanbidden zij die God wel? Dat weet je nooit. Als ze wel naar de kerk gaan kunnen ze er alleen voor de vorm zitten zoals velen. Misschien gaan ze niet naar de kerk maar aanbidden ze die God juist wel.
Je kan niet in iemands hart kijken.

Al de oppervlakkige conclusies die ik kan maken over W-Alex. en Max. is dat ze niet gescheiden zijn maar ogenschijnlijk van elkaar houden en ook veel van hun (schoon)moeder en kinderen. Zich van harte inzetten voor allerlei goede doelen. Zich met veel bewogenheid inzetten voor minder bedeelden. Uit interviews komt niet naar voren dat ze zichzelf beter achten dan anderen.
Klinkt in mijn oren als een zeer christelijke levenswandel maar wie weet hoe ze in hun privéleven zijn...

De Willems van lang geleden hielden er een minder christelijke levenswandel op na...ondanks dat ze misschien wel naar de kerk gingen.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 18 aug 2011 09:48

meribel schreef:Klinkt in mijn oren als een zeer christelijke levenswandel maar wie weet hoe ze in hun privéleven zijn...

.

Netjes leven is niet gelijk een christelijke levenswandel. Ik ken heel veel onkerkelijke mensen die 'netjes'leven.

Liam

Berichtdoor Liam » 18 aug 2011 13:24

Spons schreef:afgezien van het feit of je kan zien aan iemand of hij "waarlijk / goed " gelooft als hij naar de kerk gaat , kan men dan in iemand zijn hart kijken ?

Ik denk ook nog dat er best wel een praktisch kant aan de zaak zit, zoals de beveiliging bij een kerk, als ze er heen gaan, dat soort dingen staat ruim van te voren vast ,

Ik dacht dat Beatrix in Den Haag nog wel eens naar de Hervormde kerk ging, maar dat zijn niet even dingen die je zo maar doet !

En wie weet hebben ze wel een soort studie / bijbelkring op hun landgoed ? Denk niet dat het aan ons is om te oordelen of ze geloven, en in welke vorm !

Dat is nu juist de vraag. Het gaat immers wél over óns koningshuis en waarom loopt reformatorisch Nederland ( als ik me zo even mag uitdrukken ) zo met het koningshuis weg, terwijl er wat geloof betreft geen getuigenis van uit gaat. Als je de opnamen van het dopen bekijkt dan zat ik mij plaatsvervangend te schamen over de weinig eerbiedige houding. En vooral het kussen gevecht heeft mij persoonlijk toch wel geraakt......Waarom zei zelfs Alexander of Maxima daar niets van. Als je zelf belijdt dat je in het huis van de Here God bent, dan betracht je toch eerbied ? En dat leer je dan je kinderen toch ?

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 aug 2011 13:34

@ajl.
Helemaal eens, maar meer zinnigs is er niet te zeggen over het geloof van Willem en Maxima, als je ze niet persoonlijk kent. En ik ken ze niet persoonlijk.
Ik moet het anders zeggen: hoe ze overkomen, en hun daden, is niet tegenstrijdig met een christelijke levenswandel. Hun (eventuele ) persoonlijke relatie met God kent niemand.

@liam:
ik vind dat echt veel te kort door de bocht. Maxima hield toch geen kussengevecht met Willem-A.? Het zijn kinderen, en niet ieders opvoeding is hetzelfde. Daarnaast is de kerk toch niet het huis van de Here God? Als je uit het feit dat Maxima en Willem Alexander hun kinderen niet stil konden laten zitten gaat concluderen dat ze dus niet geloven..tsja.

Liam

Berichtdoor Liam » 19 aug 2011 15:47

meribel schreef:@ajl.
Helemaal eens, maar meer zinnigs is er niet te zeggen over het geloof van Willem en Maxima, als je ze niet persoonlijk kent. En ik ken ze niet persoonlijk.
Ik moet het anders zeggen: hoe ze overkomen, en hun daden, is niet tegenstrijdig met een christelijke levenswandel. Hun (eventuele ) persoonlijke relatie met God kent niemand.

@liam:
ik vind dat echt veel te kort door de bocht. Maxima hield toch geen kussengevecht met Willem-A.? Het zijn kinderen, en niet ieders opvoeding is hetzelfde. Daarnaast is de kerk toch niet het huis van de Here God? Als je uit het feit dat Maxima en Willem Alexander hun kinderen niet stil konden laten zitten gaat concluderen dat ze dus niet geloven..tsja.

Citaat uit het Reformatorisch dagblad : Men vraagt zich af of de katholieke prinses de bij haar verloving toegezegde oriëntatie op het protestantisme wel ingevuld heeft. Ook vreest men dat Willem-Alexander en Máxima op zondag uitslapen prefereren boven het ter kerke gaan. Ofschoon officieel lid van de Dorpskerk in Wassenaar, blijkt uit geen enkele bron dat het gezin op zondag welke kerk dan ook van binnen ziet. Ook hun dochters niet, die nota bene wel met veel toeters en bellen gedoopt werden, waarvan heel Nederland via de tv getuige kon zijn.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 19 aug 2011 16:00

Het is simpel het konings huis bestaat in zijn huidige vorm omdat wij dat zo wensen.
Kortom ze zijn dus min of meer afhankelijk van een demografie.

1+1=....?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2011 16:03

Liam schreef:Citaat uit het Reformatorisch dagblad : Men vraagt zich af of de katholieke prinses de bij haar verloving toegezegde oriëntatie op het protestantisme wel ingevuld heeft. Ook vreest men dat Willem-Alexander en Máxima op zondag uitslapen prefereren boven het ter kerke gaan. Ofschoon officieel lid van de Dorpskerk in Wassenaar, blijkt uit geen enkele bron dat het gezin op zondag welke kerk dan ook van binnen ziet. Ook hun dochters niet, die nota bene wel met veel toeters en bellen gedoopt werden, waarvan heel Nederland via de tv getuige kon zijn.

Laten ze zich bij het RD ook even beseffen dat 'zomaar even naar de kerk op zondag' er niet inzit voor de koninklijke familie. Of denk je dat ze er in die kerk blij mee zijn elke zondag 40 man beveiligingspersoneel te hebben (inclusief scherpschutter op het balkon van de organist) en metaaldetectors bij de deuren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 aug 2011 16:37

Mortlach schreef:
Laten ze zich bij het RD ook even beseffen dat 'zomaar even naar de kerk op zondag' er niet inzit voor de koninklijke familie. Of denk je dat ze er in die kerk blij mee zijn elke zondag 40 man beveiligingspersoneel te hebben (inclusief scherpschutter op het balkon van de organist) en metaaldetectors bij de deuren?

Onzin, hare majesteit gaat vaak ter kerke en zit tussen het 'gewone' kerkvolk, zonder allerlei extra beveiling en toeters en bellen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 aug 2011 16:40

Liam schreef:
Citaat uit het Reformatorisch dagblad : Men vraagt zich af of de katholieke prinses de bij haar verloving toegezegde oriëntatie op het protestantisme wel ingevuld heeft. Ook vreest men dat Willem-Alexander en Máxima op zondag uitslapen prefereren boven het ter kerke gaan. Ofschoon officieel lid van de Dorpskerk in Wassenaar, blijkt uit geen enkele bron dat het gezin op zondag welke kerk dan ook van binnen ziet. Ook hun dochters niet, die nota bene wel met veel toeters en bellen gedoopt werden, waarvan heel Nederland via de tv getuige kon zijn.

dus omdat ze op zondag uitslapen, samen met hun dochters uitrusten van een drukke week, geloven ze niet?

Liam

Berichtdoor Liam » 19 aug 2011 17:58

Toch krijg ik nog steeds geen antwoord op mijn vraag: "Waarom met name in reformatorische kring men zo met het koningshuis dweept .
En jammer dat zij zich laten kronen " Bij de gratie Gods.... " en dit dan zelf niet uitdragen.

Ander citaat: De veronderstelde onrust in de protestantse kerk over de beleving van de zondagsheiliging binnen de Eerste Familie van Nederland. Want van de koningin tot en met Margriet & Pieter en hun kinderen, lijkt het met het respect voor de zevende dag gedaan. Concludeert het blad op basis van een telling van het Reformatorisch Dagblad.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 aug 2011 19:15

Ik wil dit wel even kwijt:

Als je gelegenheid hebt om je druk te maken om 'Ah! Het koninklijk huis lijkt niet te voldoen aan mijn standaard wat betreft geloof!', dan mag je God wel danken dat er niets ernstigers is om je druk om te maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Archief”