Optimatus schreef:Het uit de boot gooien van Griekenland betekent dat er een compleet land te gronde gaat en de Europese banken en overheden er keihard onder gaan lijden - met als gevolg ook onze bevolkingen. Pas dan betalen wij echt het gelag - en het lachen zal ons vergaan. Wil jij dat?
Het is nog maar de vraag wanneer wij meer moeten betalen; bij een failliet Griekenland, of in een situatie van toenemende leningen. Dat is nog lang geen uitgemaakte zaak. Politici willen ons het eerste doen geloven, maar er zijn tal van economen en andere deskundigen die stellen dat je Griekenland beter failliet kunt laten gaan, omdat op den duur goedkoper is. Politici willen vooral niet op hun bek gaan, omdat hun Europese droom in duigen dreigt te vallen.
Dat Griekenland over de rand van de afgrond gaat zal mij een rotzorg zijn. Met mensen (een overheid) die van hun eigen land een grote puinhoop maken heb ik totaal geen medelijden.
Verder kwam ik hier een interessant artikel tegen.
Waarom stoppen met Europa? Hervorming lijkt me wijs, naar Zwitsers of Amerikaans model: een confederaal systeem met een beperkt takenpakket en een gemeenschappelijke defensie, gecontroleerd door een tweekamerparlement met een kamer van afgevaardigden waarin het aantal afgevaardigden op grond van het aantal inwoners wordt bepaald (zoals het House of Representatives in de VS of de Nationalrat/Conseil National in Zwitserland) en een Senaat waarin elk land 2 afgevaardigden heeft (vergelijk de Senate in de VS en de Ständerat/Conseil des États in Zwitserland). Ook de VS en Zwitserland hebben armere en rijkere staten en daar wordt het geheel al eeuwenlang bij elkaar gehouden. Dat kunnen wij in Europa ook.
Wat jij voor ogen hebt gaat helemaal niet werken in Europa omdat nationale gevoelens altijd veel sterker zullen blijken dan gemeenschappelijke gevoelens. Niemand in Nederland, behalve dan Jan-Kees, ligt wakker van Griekenland, Portugal, Spanje, Ierland en Italië.
Ik voel mij trouwens ook helemaal niet verwant met mensen uit genoemde landen, en dat zullen velen met mij vinden. Een Europese (eenheids)staat is een idée-fixe.