gebedsgenezingdiensten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: gebedsgenezingdiensten

Berichtdoor Marieke1984 » 26 mei 2011 22:47

Ik denk dat je bij alles er altijd aan moet denken of het waarlijk van God is.
Ook bij gebedsgenezingen, wat zoekt iemand daar?
Ik snap best dat ze daar heen gaan om genezen te worden, maar alleen God behoort alle eer toe!

Als ik aan tongentaal denk vanuit de Bijbel, heb ik meer het idee dat God dat schonk door de Heilige Geest om het evangelie te verspreiden.
En heb ik niet het idee dat dat iets is wat ze in de tijd van de Bijbel uitzichzelf spraken.
En als ik lees van degene die het kennen, lees ik dat jullie dat zelf doen wanneer jullie dat zelf willen!
Ik kreeg altijd meer het idee dat het iets is wat je geschonken krijgt op Gods tijd.
De tongen/talen in de Bijbel waren er zodat iedereen het evangelie kon verstaan.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Riska

Berichtdoor Riska » 26 mei 2011 22:54

Janvanverweg schreef:vluchten? eerder het tegenovergestelde :)
bij 'oosterse' meditatie maak je jezelf leeg en open je daardoor voor de geestenwereld. ik zie dat als een verwrongen, mismaakte, gevallen vervanging van een geestelijke gave. daardoor lijken er overeenkomsten te zijn maar verschilt het dag en nacht!

Ik bedoel geenszins oosterse meditatie. Ik bedoel het mij richten op God. Een predikant begon in onze kerk 's morgens ook met de woorden: "Wij zijn stil om ons hart te richten op God". Dat bedoelde ik.
quote]door in tongen te bidden aak je jezelf niet leeg, maar richt je je geconcentreerd op God. een wezenlijk verschil! ik schakel me denken niet uit, maar vorm de woorden niet bewust. mijn denken is op God gericht. [/quote] Dat doe ik dus ook - alleen niet met tongentaal. Wanneer je denken op God gericht is, wordt het vanzelf leeg en kan Hij het vullen.
ik zou ook in klare taal kunnen bidden 'God hoe wilt u dat ik in dit geval reageer?' en dan stil blijven zodat God kan antwoorden.
maar dat is mijn gewoonte niet.
ik bid niet om mijn gedachte te ordenen, ik bid om bij God ten rade te gaan. iemand die God ontkent zal het mischien verklaren als het ordenen van gedachten of zo. maar van een geloofsgenote had ik deze gedachte niet verwacht.
Ik bid ook om mijn gedachten te ordenen. Om God Zijn werk te laten doen in die gedachtewereld, zeker wanneer zich erg verdrietige gedachten voordoen. Dan mag God er Zijn licht over laten schijnen - = ordenen van de gedachten. En dan word ik geheel stil voor Hem.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 27 mei 2011 09:44

hoi Riska, je laatste reactie maakt helder wat je bedoelde in je eerdere reactie :)
ongelovevigen verklaren soms dat bidden een manier is om je gedachten te ordenen en dat God er niets mee te maken heeft. een puur seculiere verklaring dus.
ik zal eerder zeggem 'mijn gedachten te laten ordenen. om God's aandeel te benadrukken, maar dat is een detail.

ik denk dat 'geestelijke gaven' ontvangen kunnen worden nadat er onder handoplegging voor vervulling met Heilige Geest gebeden is.
sommige geestelijke gaven hebben natuurlijke counterparts. zoals b.v. de gave van onderwijs en gewoon onderwijs. je kan er een natuurlijke aanleg voor hebben, je kan je erin scholen etc. maar als Geesteljke gave is het iets wat eerst ontbrak of iets waar je geen natuurlijke aanleg voor hebt maar dat je dankzij Gods Geest nu wel goed kan. Wijsheid en kennis zijn daar ook voorbeelden van.

Nu is het dat God onder handoplegging mensen met zijn Geest vervult. Daarbij is het lang niet duidelijk welke gaven God geeft.
'tongen' is veel voorkomend. (vandaar dat sommigen daarin doorschieten en zeggen dat het altijd ontvangen moet worden :( )
Het is mijn idee (waar je best anders over magen kan denken) dat God ons Gaven geeft om ons toe te rusten tot dienstbaarheid. om ermee aan de slag te gaan. De gaven die je ontvangt liggen daarom vaak ook (zoals ik dat observeer) in het verlengde van wat een gelovige al voor God doet. De gaven staan in dienst van de gemeente. als je al nooit probeert met anderen voor Christus te winnen dan zal je niet snel de gave van evangelisatie ontvangen zodat er meer zegen/resultaat op je werk rust. hetzelfde voor de gave van genezing; als je al nooit voor genezing bid, waarom zou God die gave dan geven?
je verandert niet qua persoonlijkheid of interesses omdat God je geestelijke gaven geeft. je blijft zelf beslissen wat je doet. net zoals je zelf beslist wanneer je je natuurlijke talenten voor God gebruikt.

let wel; iedere gelovige wordt opgeroepen om te getuigen, maar sommigen ontvangen daar een speicale gave voor; iederen wordt opgeroepen om te bidden , maar sommigen ontvagen daar een speciale gave voor. iedereen wordt opgeroepen om te geloven maar sommigen ontvange daar een speciale gave voor. etc etc.

met tongentaal ligt het net even anders omdat niet in een verlengde van iets ligt
Schaapje beschreef hoe het vaak begint. ik ken iemand die graag deze geestelijk gave wilde ontvangen, er open voor stond, maar toch niet zomaar in tongen kon gaan bidden. ze bad of God het haar wilde geven als het Zijn wil was. later werd ze midden in de nacht wakker van een geluid. ze was het zelf. in haar slaap was ze in tongen gaan praten :) ('t was mijn moeder :) )
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 27 mei 2011 17:58

jvvw schreef:De gaven staan in dienst van de gemeente.

Dit is volgens mij de belangrijkste opmerking tot nu toe. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 27 mei 2011 18:04

Misschien zijn gebedsgenezingsdiensten uit nood geboren, omdat God deze gaven aan de gemeente
heeft gegeven, maar er velen gemeenten zijn waar deze gaven niet ontwikkeld zijn en waar men
er niet meer in geloofd.
En natuurlijk kan men ook thuis bidden, persoonlijk, of met de oudsten, ziekenzalving is ook een
opdracht

Wat te doen als er niet meer in de gaven van God geloofd wordt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 28 mei 2011 14:46

schaapje schreef:Wat te doen als er niet meer in de gaven van God geloofd wordt.

niet meer in de gaven of niet meer in de Heilige Geest? heeft de kerk de Geest verdrongen?
je weet wel, pinksteren was de uitstorting van de Geest. maar dat wordt nu gevierd als het begin van de kerk.
waar de wet heerst verdwijnt de Geest
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 28 mei 2011 18:14

Ik heb toch nog een vraag over de tongentaal.

Op de ene plek maak ik op dat tongentaal tot stichting van de ander is, zoals met al de gaven van de Geest.
Met pinksteren gebeurde er een talenwonder waar een ander iets aan had, en in 1 Kor.12:10: ... en een ander menigerlei talen; en een ander uitlegging der talen....

Maar in 1 Kor.14:4 lijkt het meer op een solo kwestie: Die een vreemde taal spreekt, die sticht zichzelven;

En Schaapje en Janvanwerweg, zoals jullie het beschrijven komt het op me over alsof het alleen voor jezelf is en niet voor de ander. Niet dat ik dat afkeur, begrijp me goed maar ik kan het niet zo goed rijmen met het feit dat de gaven van de Geest voor de ander bestemd zijn.
Of heb je twee manieren om in tongen te praten?

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mei 2011 03:36

1a2b3c schreef:En Schaapje en Janvanwerweg, zoals jullie het beschrijven komt het op me over alsof het alleen voor jezelf is en niet voor de ander. Niet dat ik dat afkeur, begrijp me goed maar ik kan het niet zo goed rijmen met het feit dat de gaven van de Geest voor de ander bestemd zijn.
Of heb je twee manieren om in tongen te praten?

zoals ik het met mijn beperkt denkraam begrijp spreek ik naar God toe in tongen en daarmee sticht ik mezelf op de een of andere manier.
(mijn verklaring is omdat ik me in gebed zo op God richt dat Hij zich laat kennen en terug communiceert.)
maar God kan ook tot ons in tongen spreken. als dat in een gemeente zetting gebeurt, (of als duidelijk is dat het voor de gemeente is) dan kan die tong doorgegeven worden zodat die in klare taal vertaald kan worden en tot stichting van de gemeente dient.

God spreekt tot mij in 'gedachte indrukken' of klare taal. ook wel om in de gemeente te delen. best eng, want als ik er naast zit en mijn eigen gedachten laat spreken dan doe ik misschien schade aan de gemeente. daarom check ik altijd eerst met de leiding van de dienst, ik geef aan wat ik meen te moeten zeggen en voeg me naar zijn inzicht.

maar mijn prive in tongen bidden doe ik (zoals ik al aangaf) vaak in evangelisatie of pastorale situaties. daarmee dien ik dus ook de gemeente. het dienen van de gemeente is denk ik een levenshouding, ongeacht of je nu geestelijke gaven gekregen hebt of niet.
de gaven maken het dienen misschien effectiever, maar dat maakt de mens niet beter. Mensen met 'geestelijke gaven' maken even grove misstappen als mensen zonder geestelijke gaven. (wel kunnen ze hun gaven misbruiken, maar iedereen kan zijn door God ontvangen natuurlijke talenten misbruiken)
geestelijke gaven maken dus niet heiliger, beter oid maar maken wel bekwamer.
Zaak blijft om de vrucht van de Geest te laten blijven groeien. God zal nooit vragen 'hoeveel kadootjes heb je van me gekregen?' wl, hoe heb je geleefd, hoe heeft jouw liefde voor Mij in je leven gestalte gekregen?'

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2011 08:26

quote="Janvanverweg" maar dat maakt de mens niet beter. Mensen met 'geestelijke gaven' maken even grove misstappen als mensen zonder geestelijke gaven. (wel kunnen ze hun gaven misbruiken, maar iedereen kan zijn door God ontvangen natuurlijke talenten misbruiken)
geestelijke gaven maken dus niet heiliger, beter oid maar maken wel bekwamer.
Zaak blijft om de vrucht van de Geest te laten blijven groeien. God zal nooit vragen 'hoeveel kadootjes heb je van me gekregen?' wl, hoe heb je geleefd, hoe heeft jouw liefde voor Mij in je leven gestalte gekregen?'

Goed verwoord Janvanverweg, ik zie het precies zo, vooral die laatste regel.

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mei 2011 08:49

Janvanverweg schreef:geestelijke gaven maken dus niet heiliger, beter oid maar maken wel bekwamer.

Bij dat ' maken wel bekwamer' heb ik mijn vraagtekens. Zou het betekenen dat ik, die niet de gave van in tongen spreken heb minder bekwaam ben iemand te helpen dan iemand die die gave wel heeft?
Persoonlijk denk ik dat het simpel gaat om het dienen van God in pastorale gesprekken, in zomaar even een hand uitsteken naar een mens die dat nodig heeft, met de mogelijkheden die je hebt.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 29 mei 2011 12:59

quote="Riska"
Bij dat ' maken wel bekwamer' heb ik mijn vraagtekens. Zou het betekenen dat ik, die niet de gave van in tongen spreken heb minder bekwaam ben iemand te helpen dan iemand die die gave wel heeft?

Ik denk dat je hier helemaal gelijk in hebt Riska, iemand die deze gave niet heeft ontvangen
kan net zo bekwaam zijn in het werk dat God wil doen in die mens.

Ik las 1 Kor.13: 8-10

De liefde vergaat nimmermeer, maar profetieën zij zullen verstommen, kennis zij zal afgedaan hebben.
tongen zij zullen verstommen, Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
Doch als het VOLMAAKTE komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.

13 Zo blijven dan; Geloof, hoop en Liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de Liefde.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 29 mei 2011 14:36

Riska schreef:Bij dat ' maken wel bekwamer' heb ik mijn vraagtekens. Zou het betekenen dat ik, die niet de gave van in tongen spreken heb minder bekwaam ben iemand te helpen dan iemand die die gave wel heeft?

ik zie het zo, iemand met voetbalschoenen doet het beter met die schoenen aan dan als hij op blote voeten rondrent.
maar een goede voetballer doet het zonder schoenen altijd nog beter dan mij, ook al had ik de beste voetbalschoenen die er te krijgen zijn. een goede voetbalspeler met schoeisel aan doet het beter dan zonder schoeisel.

laten we dus niet naar elkaar kijken en elkaar oordelen op de resutaten die we zgn boeken. God wil dat we ons 100% geven. maar de een is een 50cc brommertje, de ander een lelijk eendje, weer een ander een snelle porsche en anderen zijn zware 10-tonners. elk voertuig is ontworpen met een doel/functie. naar de ander kijken en onder de indruk raken, of hoogmoedig neerzien is dom! God heeft ons allen gemaakt zoals we zijn. als we ons 100% geven voldoen we aan Gods doel voor ons leven; we verheerlijken hem met wie we zijn. we leven tot zijn eer.
als God het hem goeddunkt om sommigen extra toe te rusten, groeit voor hen die 100%. blijven ze op hetzelfde nivo, dan geven ze eigenlijk nog maar 95% (ik noem maar wat).
we worden opgeroepen om te woekeren met onze talenten. niet om het rustiger aan te doen omdat God 'een handje' meehelpt.

laten we daarom ajb niet vergelijken wie meer doet, beter kan onderwijzen, meer succes heeft in... een ieder gtuigd, bidt, bemoedigt leert naar mate hij gekregen heeft. allen moeten we getuigen, bidden leren etc. wie meer kan, heeft meer te geven. maar een ieder geve 100%!
(heb de Heer dan lief met al uw, kracht, verstand etc)

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 29 mei 2011 16:04

Schaapje en Janvanverweg, nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Ik snap het nog niet helemaal maar wel een beetje beter.
Ik heb niet het idee dat ik iets mis en het is ook niet zo dat ik ernaar verlang. Ik ben gewoon tevreden, als het zou komen vind ik het goed en als het niet komt: ook prima!

Riska

Berichtdoor Riska » 29 mei 2011 16:34

Janvanverweg schreef: laten we daarom ajb niet vergelijken wie meer doet, beter kan onderwijzen, meer succes heeft in... een ieder gtuigd, bidt, bemoedigt leert naar mate hij gekregen heeft. allen moeten we getuigen, bidden leren etc. wie meer kan, heeft meer te geven. maar een ieder geve 100%!
(heb de Heer dan lief met al uw, kracht, verstand etc)

Daarom juist viel ik over dat "maken wel bekwamer" (de gave van het spreken in tongen).
Ik dien Hem op mijn manier, jij op de jouwe. En zolang het ingegeven is door de Geest zijn beide goed.
Niks 95% - beide 100%...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 mei 2011 23:28

Janvanverweg schreef:geestelijke gaven maken dus niet heiliger, beter oid maar maken wel bekwamer.
Als ik ergens ben voor een pastoraal bezoek, dan spreek ik met iemand, we lezen uit de Bijbel en we bidden. Op die manier kun je elkaar tot hand en voet zijn. Wat heeft het voor meerwaarde als ik opeens volslagen onverstaanbaar ga brabbelen, en dat vervolgens de ander uitlegt dat God wil dat hij/zij Hem vertrouwt en dat Hij zal leiden? Zeg het meteen in Nederlands en je bent klaar...
Ik vraag me trouwens wel af waarom in evangelische kringen (waar men soms de Geest boven alles stelt en de Zoon en de Vader waarschijnlijk onbedoeld wat naar de achtergrond verdwijnen) dit voorkomt en in protestantse kringen niet.
Ik ben wat scherp, maar ik hoop dat iemand mij nu eindelijk eens duidelijk kan maken wat de meerwaarde ervan is, en waarom het bij evangelischen wel voorkomt en ergens anders niet....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”