hoi Riska, je laatste reactie maakt helder wat je bedoelde in je eerdere reactie

ongelovevigen verklaren soms dat bidden een manier is om je gedachten te ordenen en dat God er niets mee te maken heeft. een puur seculiere verklaring dus.
ik zal eerder zeggem 'mijn gedachten te
laten ordenen. om God's aandeel te benadrukken, maar dat is een detail.
ik denk dat 'geestelijke gaven' ontvangen kunnen worden nadat er onder handoplegging voor vervulling met Heilige Geest gebeden is.
sommige geestelijke gaven hebben natuurlijke counterparts. zoals b.v. de gave van onderwijs en gewoon onderwijs. je kan er een natuurlijke aanleg voor hebben, je kan je erin scholen etc. maar als Geesteljke gave is het iets wat eerst ontbrak of iets waar je geen natuurlijke aanleg voor hebt maar dat je dankzij Gods Geest nu wel goed kan. Wijsheid en kennis zijn daar ook voorbeelden van.
Nu is het dat God onder handoplegging mensen met zijn Geest vervult. Daarbij is het lang niet duidelijk welke gaven God geeft.
'tongen' is veel voorkomend. (vandaar dat sommigen daarin doorschieten en zeggen dat het altijd ontvangen moet worden

)
Het is mijn idee (waar je best anders over magen kan denken) dat God ons Gaven geeft om ons toe te rusten tot dienstbaarheid. om ermee aan de slag te gaan. De gaven die je ontvangt liggen daarom vaak ook (zoals ik dat observeer) in het verlengde van wat een gelovige al voor God doet. De gaven staan in dienst van de gemeente. als je al nooit probeert met anderen voor Christus te winnen dan zal je niet snel de gave van evangelisatie ontvangen zodat er meer zegen/resultaat op je werk rust. hetzelfde voor de gave van genezing; als je al nooit voor genezing bid, waarom zou God die gave dan geven?
je verandert niet qua persoonlijkheid of interesses omdat God je geestelijke gaven geeft. je blijft zelf beslissen wat je doet. net zoals je zelf beslist wanneer je je natuurlijke talenten voor God gebruikt.
let wel; iedere gelovige wordt opgeroepen om te getuigen, maar sommigen ontvangen daar een speicale gave voor; iederen wordt opgeroepen om te bidden , maar sommigen ontvagen daar een speciale gave voor. iedereen wordt opgeroepen om te geloven maar sommigen ontvange daar een speciale gave voor. etc etc.
met tongentaal ligt het net even anders omdat niet in een verlengde van iets ligt
Schaapje beschreef hoe het vaak begint. ik ken iemand die graag deze geestelijk gave wilde ontvangen, er open voor stond, maar toch niet zomaar in tongen kon gaan bidden. ze bad of God het haar wilde geven als het Zijn wil was. later werd ze midden in de nacht wakker van een geluid. ze was het zelf. in haar slaap was ze in tongen gaan praten

('t was mijn moeder

)
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"