kort en puntig preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor TheKeimpe » 09 mei 2011 18:06

Geen Votum aan het begin van de dienst?

Bij ons spreken ook de ouderlingen het votum uit voor de dienst, alleen de zegengroet wordt enkel door de predikanten uitgesproken.
Verder is onze liturgie identiek, op het zingen tussen punt 1 en punt 2 na, dat is geen vast onderdeel, hangt van de predikant of lezende ouderling af.

Ik vind het wel fijn, even zingen tussendoor. Kun je even je concentratie loslaten om daarna weer verder te luisteren. Het enige wat wel irritant is, is als de organist zijn improviseerkunst wil showen, in plaats van een passend stukje orgelwerk af te leveren.

Neeltje Jans
Mineur
Mineur

Berichtdoor Neeltje Jans » 09 mei 2011 21:26

Bij ons is het voorzang (het psalmversje van de zondagschool)
votum en groet
zingen
wet/geloofsbelijdenis(hoewel sommige ds die aan het eind vd dienst doen)
zingen
Bijbellezen
aanduiden van de tekst
gebed
collecte en zang
preek
zingen
dankgebed
slotzang (staande)

Ik zit nog niet zo lang bij deze kerk, en het gaat ook anders dan bij onze vorige, maar het bevalt me wel zo.
Neeltje Jans

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 mei 2011 21:30

mw schreef:Wat er zo duister aan is dat jij de persoonlijke 'talenten' van een predikant onlosmakelijk verbind aan gereformeerde-bevindelijke predeking. Vervolgens weiger je verder uitleg te geven als blijft dat medeforummers je tótáál niet snappen, maar zeg je dat ze half citeren of uit het verband rukken. Terwijl er juist gevraagd wordt wat je bedoeld.

Ik zie het al voor me: sorry dominee: u mag de preek schrijven, maar de ouderling leest het voor. Kan de dominee elke zondag de hort op om in een andere gemeente te preken. Zal zijn gezin leuk vinden.
Daarnaast naast persoonlijke dingen van de predikant zijn er tal van redenen te verzinnen waarom een predikant de preek minder in zijn hoofd heeft zitten. Als ik kijk naar deze tijd in mijn gemeente: de laatste tijd is er haast wekelijks een begravenis en heeft 1 predikant soms wel 2 of 3 trouwdiensten. Neem daarbij nog de vele ernstige zieken bij en à la: zo een paar uur minder om de preek uit zijn hoofd te leren.

Daarnaast - er daarmee sluit ik af- geef mij maar uitgeschreven preken. Hebben we over een paar eeuwen tenminste een paar oude preken om te lezen. Moderne theologie zijn we dan nog steeds tegen neem ik aan. :mrgreen:

Nou ja zeg, zo heb heb ik het helemaal niet gezegd :?
Over uit verband rukken gesproken.
Wil je nu niet begrijpen wat ik bedoel ?
Met een beetje pech kun je bij sommige predikanten 3 x hetzelfde horen. Ze houden deze "preek in kerk A" rijden vervolgens naar kerk B en houden precies dezelfde preek. Is de 2e keer net zo geinspireerd als de eerste ?
Laat maar, hij heeft het druk. :?

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor pannenkoek » 09 mei 2011 22:32

TheKeimpe schreef:Geen Votum aan het begin van de dienst?

Bij ons spreken ook de ouderlingen het votum uit voor de dienst, alleen de zegengroet wordt enkel door de predikanten uitgesproken.

Bij ons ook het Votum. Ook de eerste helft door de ouderlingen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 10 mei 2011 08:53

schelpje3 schreef:Nou ja zeg, zo heb heb ik het helemaal niet gezegd :?
Over uit verband rukken gesproken.
Wil je nu niet begrijpen wat ik bedoel ?
Met een beetje pech kun je bij sommige predikanten 3 x hetzelfde horen. Ze houden deze "preek in kerk A" rijden vervolgens naar kerk B en houden precies dezelfde preek. Is de 2e keer net zo geinspireerd als de eerste ?
Laat maar, hij heeft het druk. :?

Geef die man eens ongelijk. In mijn vorige gemeente hadden wij 2 kerkgebouwen met 2ds en 1 kerkeraad. Zij hielden in beide kerken dezefde preken. Als je wel eens wisselde van kerk, kon het zijn dat je de preek al eens gehoord had, maar dat maakt toch niet uit.

Of een preek een half uur duurt of 3 kwartier maakt mij niet zoveel uit. Al vind ik het wel vervelend als ze lang preken om het lange preken en continue in herhaling vallen. Na 1x snap ik het wel.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 mei 2011 09:49

Als wij preeklezen hebben dan spreekt degene die leest ook weleens de groet uit. Maar wanneer de ds. zegt: Genade zij u en vrede, zegt de "preeklezer" soms: Genade zij ons en vrede.
Kan ook.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2011 10:35

Schelpje, zou dat Woord voor de ene gemeente niet net zo waar zijn als voor een andere gemeente?

Als ik je woorden allemaal vergelijk, zou ik tot de conclusie komen dat een predikant, als hij naar een "vreemde" gemeente gaat en het druk heeft, maar beter onvoorbereid de preekstoel op kan gaan, dan dat hij een eerder gehouden preek nogmaals houdt...

Ik weet van een predikant die eens bij ons op Goede Vrijdag kwam preken, om 16:30. 's Avonds ging hij dezelfde preek houden in zijn eigen gemeente. Hij was na de dienst bij ons zo blij, waarom? Omdat hij de preek nog een keer mocht gaan houden! Grote vreugde, tijdens de studie, tijdens het houden, en nu mocht hij hem nog een keer houden! (Van deze predikant weet ik dat hij een preekschets meeneemt, zeg maar een soort samenvatting met stukjes uitgeschreven en de rest in puntsgewijs en in kernwoorden.)

Mafketel

Berichtdoor Mafketel » 31 mei 2011 10:34

Race406 schreef:Als wij preeklezen hebben dan spreekt degene die leest ook weleens de groet uit. Maar wanneer de ds. zegt: Genade zij u en vrede, zegt de "preeklezer" soms: Genade zij ons en vrede.
Kan ook.

Dus in plaats van een groet, wordt het dan een wens..

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 mei 2011 14:55

Race406 schreef:Als wij preeklezen hebben dan spreekt degene die leest ook weleens de groet uit. Maar wanneer de ds. zegt: Genade zij u en vrede, zegt de "preeklezer" soms: Genade zij ons en vrede. Kan ook.
Mafketel schreef:Dus in plaats van een groet, wordt het dan een wens..
Of de dominee nu zegt "Genade zij u en vrede" of de ouderling zegt "Genade zij ons en vrede", het woordje ZIJ houdt in dat het in beide gevallen een wens is...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2011 15:11

TheKeimpe schreef:Schelpje, zou dat Woord voor de ene gemeente niet net zo waar zijn als voor een andere gemeente?

Als ik je woorden allemaal vergelijk, zou ik tot de conclusie komen dat een predikant, als hij naar een "vreemde" gemeente gaat en het druk heeft, maar beter onvoorbereid de preekstoel op kan gaan, dan dat hij een eerder gehouden preek nogmaals houdt...

Ik weet van een predikant die eens bij ons op Goede Vrijdag kwam preken, om 16:30. 's Avonds ging hij dezelfde preek houden in zijn eigen gemeente. Hij was na de dienst bij ons zo blij, waarom? Omdat hij de preek nog een keer mocht gaan houden! Grote vreugde, tijdens de studie, tijdens het houden, en nu mocht hij hem nog een keer houden! (Van deze predikant weet ik dat hij een preekschets meeneemt, zeg maar een soort samenvatting met stukjes uitgeschreven en de rest in puntsgewijs en in kernwoorden.)

Dat zeg ik dus niet !!
Logisch dat je op Goede Vrijdag tweemaal vrijwel dezelfde preek hebt. Dat kan bijna niet anders, zelfs al zou je uit een andere tekst preken, of ander Bijbelboek.
Ook als een dominee standaard 3 x moet preken is het logisch dat hij onmogelijk 3 totaal verschillende predikaties houdt. Dat zijn allen uitzonderingen.
Maar ik heb predikanten er wel op "betrapt" dat ze een preek wel vaker dan 5 keer hielden en wel in betrekkelijk korte tijd. Omdat deze vrijwel in zn geheel gelezen werd, was er weinig nieuws. En DAT is hetgeen waar ik bezwaar tegen aanbreng. Voorlezen kunnen we allemaal wel, nou ja, bijna allemaal.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 31 mei 2011 16:46

tja, ik voel voor alle opvattingen wel wat.....

bij ons kwam geregeld een dominee (in onze vakante tijd)die bekend staat zijn preken te lezen omdat hij ze domweg niet onthouden kan. hij las dan ook werkelijk het meeste op......zelf gezien. maar wat hij las..............nou dat was een zeer duidelijke en ernstige boodschap. zelden zulke indringende preken gehoord. ook geen herhalingen en mooi op tijd afgerond.
in mijn ogen diensten die precies brachten waarvoor ze ingesteld zijn. namelijk Gods woord verkondigen aan de hoorders.
daarentegen ook dominees die alles uit het hoofd doen maar waar geen touw aan vast te knopen is. ik denk dat predikanten naar hun vermogen worden opgeleid aan de theologische school. ieder heeft verschillende talenten.......zo ook dominees.
belangrijkste lijkt mij dat we respectvol spreken over deze door God geroepen mannen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 mei 2011 18:36

schelpje3 schreef:Dat zeg ik dus niet !!
Logisch dat je op Goede Vrijdag tweemaal vrijwel dezelfde preek hebt. Dat kan bijna niet anders, zelfs al zou je uit een andere tekst preken, of ander Bijbelboek.
Ook als een dominee standaard 3 x moet preken is het logisch dat hij onmogelijk 3 totaal verschillende predikaties houdt. Dat zijn allen uitzonderingen.
Maar ik heb predikanten er wel op "betrapt" dat ze een preek wel vaker dan 5 keer hielden en wel in betrekkelijk korte tijd. Omdat deze vrijwel in zn geheel gelezen werd, was er weinig nieuws. En DAT is hetgeen waar ik bezwaar tegen aanbreng. Voorlezen kunnen we allemaal wel, nou ja, bijna allemaal.

Wat ik me wel afvraag: waarom ga je dan 5 keer luisteren naar dezelfde predikant. Ben je zijn chauffeuse? :wink:

Verder zie ik het probleem nog niet: de predikant heeft een boodschap. En waarom zou hij die moeten veranderen? Als het goed is, is het goed toch? Misschien had de man wel heel andere dingen te doen, waardoor hij even iets minder tijd in het maken van preken kon steken.

Ik weet dat binnen de GG, rond de synode, er een predikant is die ds. van Eckeveld vroeg te ruilen. Scheelde ds. van Eckeveld weer het maken van één of meerdere preken, want daar heeft hij dan gewoon niet veel tijd voor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2011 19:53

TheKeimpe schreef:Wat ik me wel afvraag: waarom ga je dan 5 keer luisteren naar dezelfde predikant. Ben je zijn chauffeuse? :wink:

Verder zie ik het probleem nog niet: de predikant heeft een boodschap. En waarom zou hij die moeten veranderen? Als het goed is, is het goed toch? Misschien had de man wel heel andere dingen te doen, waardoor hij even iets minder tijd in het maken van preken kon steken.

Ik weet dat binnen de GG, rond de synode, er een predikant is die ds. van Eckeveld vroeg te ruilen. Scheelde ds. van Eckeveld weer het maken van één of meerdere preken, want daar heeft hij dan gewoon niet veel tijd voor.

Ik vraag mij af waarom jij af en toe post op dit forum.
Het goedpraten, een bepaalde "onnozelheid". Ik heb werkelijk geen flauw idee.
Jij bent zo tegenstrijdig.
Versta jij werkelijk wat bijv bevindelijkheid is ??

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 31 mei 2011 20:47

Zo vreemd is de bijdrage van TheKeimpe toch ook weer niet? Ik vroeg me ook al af hoe je die dominee vijf keer gehoord kunt hebben. Sowieso vind ik het in een verband als de GG erg vreemd om je vraagtekens te zetten bij de bevindelijkheid van de dominee....
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 31 mei 2011 21:21

Petra777 schreef:Zo vreemd is de bijdrage van TheKeimpe toch ook weer niet? Ik vroeg me ook al af hoe je die dominee vijf keer gehoord kunt hebben. Sowieso vind ik het in een verband als de GG erg vreemd om je vraagtekens te zetten bij de bevindelijkheid van de dominee....

Ja vreemd he, met al die kerkdiensten op audioserver :-oo

Terug naar “Archief”