TheKeimpe schreef:Schelpje, zou dat Woord voor de ene gemeente niet net zo waar zijn als voor een andere gemeente?
Als ik je woorden allemaal vergelijk, zou ik tot de conclusie komen dat een predikant, als hij naar een "vreemde" gemeente gaat en het druk heeft, maar beter onvoorbereid de preekstoel op kan gaan, dan dat hij een eerder gehouden preek nogmaals houdt...
Ik weet van een predikant die eens bij ons op Goede Vrijdag kwam preken, om 16:30. 's Avonds ging hij dezelfde preek houden in zijn eigen gemeente. Hij was na de dienst bij ons zo blij, waarom? Omdat hij de preek nog een keer mocht gaan houden! Grote vreugde, tijdens de studie, tijdens het houden, en nu mocht hij hem nog een keer houden! (Van deze predikant weet ik dat hij een preekschets meeneemt, zeg maar een soort samenvatting met stukjes uitgeschreven en de rest in puntsgewijs en in kernwoorden.)
Dat zeg ik dus niet !!
Logisch dat je op Goede Vrijdag tweemaal vrijwel dezelfde preek hebt. Dat kan bijna niet anders, zelfs al zou je uit een andere tekst preken, of ander Bijbelboek.
Ook als een dominee standaard 3 x moet preken is het logisch dat hij onmogelijk 3 totaal verschillende predikaties houdt. Dat zijn allen uitzonderingen.
Maar ik heb predikanten er wel op "betrapt" dat ze een preek wel vaker dan 5 keer hielden en wel in betrekkelijk korte tijd. Omdat deze vrijwel in zn geheel gelezen werd, was er weinig nieuws. En DAT is hetgeen waar ik bezwaar tegen aanbreng. Voorlezen kunnen we allemaal wel, nou ja, bijna allemaal.