Verbod op ritueel slachten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scheermes
Luitenant
Luitenant

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor scheermes » 27 mei 2011 22:01

RogierV schreef:Is het echt vooral of het beest lijdt of niet? Of gaat het ook een beetje om offers die aan `vreemde goden` worden gebracht waarom mensen hier tegen zijn.

Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat de overheid liever geen uitzonderingen wil maken. Er is natuurlijk een onderzoeksteam aan het werk gezet om de beste methode te selecteren. Daarna een team om daar regels en wetten van te maken. Na invoering moet ook nog allemaal gecontroleerd worden. Het houdt zo een heleboel mensen aan het werk. En dan zou zeker zomaar een slachthuis al die regels kunnen "omzeilen" onder het mom van ritueel slachten. Zonde van al het werk. Bovendien wordt er dan met 2 maten gemeten. Waarom moet het ene slachthuis zich wel aan de regels houden en het andere niet?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 28 mei 2011 13:00

Is ook erg zonde dan.
Maar wat mij betreft zou het al in orde zijn als het beest binnen 10 seconden het bewustzijn verliest, halsslagader in een keer door geeft je zon 2-6 seconden bewustzijn en dan ben je er al niet meer bij als koe. Vind ik humaan, genoeg en dat is het ook.

Als je zoiezo religie niet verbied kan je vind ik niet verbieden dat mensen uitvoeren wat daar onderdeel van is.
Geloof is globaal gezien erg divers met uiteenlopende rituelen en tradities, zolang het velig hygienisch en snel verloopt(voor het beest) mag je wat mij betreft slachten hoe je wilt.

Uiteraard moeten ze wel gewoon standaard hygiene en veiligheid voorschriften volgen. anders gaat het boeltje gewoon dicht.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2011 13:11

RogierV schreef:Als je zoiezo religie niet verbied kan je vind ik niet verbieden dat mensen uitvoeren wat daar onderdeel van is.

Waarom niet? Je kan toch best bepaalde zaken verbieden - mensoffers, vrouwenbesnijdenis, enz. Als dat deel uitmaakt van een bepaalde religie, jammer dan, dan vinden die gelovigen daar maar wat op.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 28 mei 2011 14:12

okay okay eens.

De genuanceerde versie:
Als je zoiezo religie niet verbied kan je vind ik niet verbieden dat mensen uitvoeren wat daar onderdeel van is. mits het binnen de redelijke grenzen van onze cultuur past.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 20:12

elbert schreef:De opstelling van de PvdD is trouwens volstrekt fundamentalistisch: het welzijn van dieren gaat boven het welzijn van mensen.

Hangt dat juist niet heel erg met elkaar samen? Minder dierenleed zorgt ook voor minder mensenleed?
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 30 mei 2011 20:55

Ja maar dieren hebben geen stemrecht en de volksvertegenwoordiging(zit in het woord) is dus voor wezens met stemrecht. Punt.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 30 mei 2011 22:56

RogierV schreef:Ja maar dieren hebben geen stemrecht en de volksvertegenwoordiging(zit in het woord) is dus voor wezens met stemrecht. Punt.

Het zijn uiteraard geen dieren die op de Partij voor de Dieren stemmen. Waar het hem in zit is dat veel mensen niet door hebben dat goed omgaan met dieren ten bate van mensen kan uitpakken. Je zou daarom de Partij voor de Dieren bij uitstek een partij voor de mensen kunnen noemen. Vooral die enorme veestapel en in mindere mate die berg huisdieren wegen immers als een gigantisch zware molensteen om de nek van de mensen. Het ongebreideld doorfokken leidt tot een spoor van vernieling en verwoesting waar ook miljoenen mensen onder te lijden hebben.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mei 2011 07:06

Eerbied schreef:Hangt dat juist niet heel erg met elkaar samen? Minder dierenleed zorgt ook voor minder mensenleed?
In het geval van het verbieden van het ritueel slachten niet.
Eerbied schreef:Vooral die enorme veestapel en in mindere mate die berg huisdieren wegen immers als een gigantisch zware molensteen om de nek van de mensen.
Hoezo? Wil je van deze dieren af?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 31 mei 2011 10:07

elbert schreef:In het geval van het verbieden van het ritueel slachten niet.

Oh nee? Het lijkt mij toch dat mensen met een beter gevoel kunnen gaan slapen als ze er voor kiezen om dieren niet nodeloos te laten lijden.

elbert schreef:Hoezo? Wil je van deze dieren af?

Door te stoppen met het fokken van landbouwdieren kun je de veestapel afbouwen. Zorgen dat er geen nageslacht komt dus. Aangezien landbouwdieren in de dierindustrie doorgaans niet langer leven dan 5 jaar kan dat afbouwen vrij snel gaan.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 mei 2011 10:34

Oh nee? Het lijkt mij toch dat mensen met een beter gevoel kunnen gaan slapen als ze er voor kiezen om dieren niet nodeloos te laten lijden.

Mensen lijden ook lig jij er extra wakker van of ze in Somalie vandaag wel eten hebben of niet?

Je hebt helemaal gelijk over uitstoot van vee.
Je kunt op dezelfde opeprvlakte veel meer planten kwijt en meer mensen voeden dus.
Maar het is zo lekker.... en je hebt het af en toe ook echt nodig.

Bovendien verloochenen die mensen die geen vlees eten hun eigen inteligentie, maardat is een ander verhaal.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 31 mei 2011 11:05

Eerbied schreef:Oh nee? Het lijkt mij toch dat mensen met een beter gevoel kunnen gaan slapen als ze er voor kiezen om dieren niet nodeloos te laten lijden.
Dit is projectie en bovendien arrogant: "wij weten wat goed voor u is". Vraag het een orthodoxe jood of moslim en je krijgt een heel ander antwoord.

Eerbied schreef:Door te stoppen met het fokken van landbouwdieren kun je de veestapel afbouwen. Zorgen dat er geen nageslacht komt dus. Aangezien landbouwdieren in de dierindustrie doorgaans niet langer leven dan 5 jaar kan dat afbouwen vrij snel gaan.
1. Dat afbouwen komt de facto neer op het laten uitsterven van een aantal dierenrassen (koeien, schapen, varkens enz.)
2. Ik ben er voorstander van om op een goede manier met dieren om te gaan, maar laat me niet leiden door vegetariërs en veganisten die zonodig alle vleesconsumptie willen afschaffen. Als ze dat zelf niet willen eten, prima, maar ik lust wel graag vlees en laat me dat niet afpakken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 31 mei 2011 11:08

RogierV schreef:en je hebt het af en toe ook echt nodig.

Ik doe al 22 jaar zonder en doe geestelijk en lichamelijk niet onder voor leeftijdsgenoten, integendeel.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 mei 2011 11:13

De een wel de ander niet.

i ken een jonge knul van 14 die door zijn moeder veganistisch is opgevoed en hij ziet eruit alsof hij 8 is. groeistiirnissen defiencties noem het maar op.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 31 mei 2011 11:17

elbert schreef:Vraag het een orthodoxe jood of moslim en je krijgt een heel ander antwoord.

Ik weiger te geloven dat er niet ook in die groeperingen beweging mogelijk is.

elbert schreef:ik lust wel graag vlees en laat me dat niet afpakken.

Je hoeft het je ook niet te laten afpakken. Weet echter wel dat gedrag zoals jij dat vertoont in meervoud bij elkaar opgeteld grote consequenties heeft voor de welvaart en het welzijn van vele mensen. Als je die consequenties graag voor lief wilt nemen en je dat met je geweten in overeenstemming denkt te kunnen brengen, het zij zo. Aan jou de keuze. Minder vlees i.p.v. helemaal geen vlees is natuurlijk ook altijd nog mogelijk.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 31 mei 2011 11:19

Eet je veel soja producten eerbied?

Terug naar “Archief”