Ik moet allereerst eerlijk bekennen dat ik de rest van dit topic (nog) niet gelezen heb, maar ik wil alleen even reageren op deze reactie.
The Engineer, ik kan me een heel groot gedeelte vinden in jouw post. Ben het met je eens dat die dikke/wettische reformatorische muur ergernis kan veroorzaken en snel afgebrokkeld moet worden.
Je komt door je reactie op mij over dat je het blijkbaar zelf wel aan het goede eind hebt. Het is duidelijk wat jij gelooft en vind. Alleen één ding: indien je van Christus bent (want naar Hem mogen en moeten we allemaal luisteren, Hij heeft alle macht, dominees niet) waar is de liefde? De vrede, zachtmoedigheid, goedertierenheid, geduld etc. in je reactie?
Net als jij erger ik me vaak aan bepaalt 'refogedrag', maar Jezus zegt tegen ons: 'zalig zij die niet geergerd worden.' Kunnen we niet beter vragen of God ons wil vervullen met de Heilige Geest zodat wij Gods liefde mogen uitstralen?
Ik zou zeggen (en tegelijk besef ik heel goed dat ik ook nog wat werk te doen heb wat dit betreft): respect hebben voor elkaar, niet oordelen over elkaar en de ander in de waarde laten............ begint bij jezelf.
Van alle CREATUREN............ links EN rechts.
Daar heb ik twee gedachten bij:
Aan de ene kant heb je absoluut gelijk. Als christen moet je elkaar respecteren.
Aan de andere kant echter: Hoever moet je gaan met respect als mensen dat niet voor jou hebben? Daarom mijn mening: ik respecteer de mensen, maar ik weiger de stroming - geloof zo je wilt - te respecteren. Deze stroming is immers dermate disrespectvol naar moslims, homo's en andere stromingen dat ik weiger een dergelijke stroming te respecteren.
Dat is dan helemaal jouw eigen verantwoording als je dat weigert.
Een Christen die Bijbels wil leven respecteert zijn naaste omdat zijn naaste ook een schepsel van God is. Dus als mensen mij niet respecteren PROBEER ik dat wel te doen, althans, ik besef dat ik dat behoor te doen omdat Jezus mij/ons daarin is voorgegaan. Ik respecteer alle MENSEN niet al hun DADEN. Daar ligt een wereld van verschil!