De reformatorische zuil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Schipje » 01 sep 2010 20:21

Ik moet allereerst eerlijk bekennen dat ik de rest van dit topic (nog) niet gelezen heb, maar ik wil alleen even reageren op deze reactie.

The Engineer, ik kan me een heel groot gedeelte vinden in jouw post. Ben het met je eens dat die dikke/wettische reformatorische muur ergernis kan veroorzaken en snel afgebrokkeld moet worden.
Je komt door je reactie op mij over dat je het blijkbaar zelf wel aan het goede eind hebt. Het is duidelijk wat jij gelooft en vind. Alleen één ding: indien je van Christus bent (want naar Hem mogen en moeten we allemaal luisteren, Hij heeft alle macht, dominees niet) waar is de liefde? De vrede, zachtmoedigheid, goedertierenheid, geduld etc. in je reactie?
Net als jij erger ik me vaak aan bepaalt 'refogedrag', maar Jezus zegt tegen ons: 'zalig zij die niet geergerd worden.' Kunnen we niet beter vragen of God ons wil vervullen met de Heilige Geest zodat wij Gods liefde mogen uitstralen?

Ik zou zeggen (en tegelijk besef ik heel goed dat ik ook nog wat werk te doen heb wat dit betreft): respect hebben voor elkaar, niet oordelen over elkaar en de ander in de waarde laten............ begint bij jezelf.

Van alle CREATUREN............ links EN rechts.

Daar heb ik twee gedachten bij:
Aan de ene kant heb je absoluut gelijk. Als christen moet je elkaar respecteren.
Aan de andere kant echter: Hoever moet je gaan met respect als mensen dat niet voor jou hebben? Daarom mijn mening: ik respecteer de mensen, maar ik weiger de stroming - geloof zo je wilt - te respecteren. Deze stroming is immers dermate disrespectvol naar moslims, homo's en andere stromingen dat ik weiger een dergelijke stroming te respecteren.

Dat is dan helemaal jouw eigen verantwoording als je dat weigert.

Een Christen die Bijbels wil leven respecteert zijn naaste omdat zijn naaste ook een schepsel van God is. Dus als mensen mij niet respecteren PROBEER ik dat wel te doen, althans, ik besef dat ik dat behoor te doen omdat Jezus mij/ons daarin is voorgegaan. Ik respecteer alle MENSEN niet al hun DADEN. Daar ligt een wereld van verschil!

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 02 sep 2010 19:56

Schipje schreef:
Ik moet allereerst eerlijk bekennen dat ik de rest van dit topic (nog) niet gelezen heb, maar ik wil alleen even reageren op deze reactie.

The Engineer, ik kan me een heel groot gedeelte vinden in jouw post. Ben het met je eens dat die dikke/wettische reformatorische muur ergernis kan veroorzaken en snel afgebrokkeld moet worden.
Je komt door je reactie op mij over dat je het blijkbaar zelf wel aan het goede eind hebt. Het is duidelijk wat jij gelooft en vind. Alleen één ding: indien je van Christus bent (want naar Hem mogen en moeten we allemaal luisteren, Hij heeft alle macht, dominees niet) waar is de liefde? De vrede, zachtmoedigheid, goedertierenheid, geduld etc. in je reactie?
Net als jij erger ik me vaak aan bepaalt 'refogedrag', maar Jezus zegt tegen ons: 'zalig zij die niet geergerd worden.' Kunnen we niet beter vragen of God ons wil vervullen met de Heilige Geest zodat wij Gods liefde mogen uitstralen?

Ik zou zeggen (en tegelijk besef ik heel goed dat ik ook nog wat werk te doen heb wat dit betreft): respect hebben voor elkaar, niet oordelen over elkaar en de ander in de waarde laten............ begint bij jezelf.

Van alle CREATUREN............ links EN rechts.

Daar heb ik twee gedachten bij:
Aan de ene kant heb je absoluut gelijk. Als christen moet je elkaar respecteren.
Aan de andere kant echter: Hoever moet je gaan met respect als mensen dat niet voor jou hebben? Daarom mijn mening: ik respecteer de mensen, maar ik weiger de stroming - geloof zo je wilt - te respecteren. Deze stroming is immers dermate disrespectvol naar moslims, homo's en andere stromingen dat ik weiger een dergelijke stroming te respecteren.

Dat is dan helemaal jouw eigen verantwoording als je dat weigert.

Een Christen die Bijbels wil leven respecteert zijn naaste omdat zijn naaste ook een schepsel van God is. Dus als mensen mij niet respecteren PROBEER ik dat wel te doen, althans, ik besef dat ik dat behoor te doen omdat Jezus mij/ons daarin is voorgegaan. Ik respecteer alle MENSEN niet al hun DADEN. Daar ligt een wereld van verschil!

Zoals ik al aangaf: ik respecteer de mensen; het geloof respecteer ik niet. Dat is een ander verhaal.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 05 sep 2010 12:26

TheKeimpe schreef:Het schijnt zo te zijn (maar ik heb de bron hier ook niet van) dat de EO-achterban hoger opgeleid is dan de gemiddelde Nederlander...

http://www.nu.nl/wetenschap/2193586/int ... eist-.html

Dit artikel zegt van niet. Maar je moet altijd voorzichtig zijn met het trekken van conclusies. Ik zou graag nog meer goede studies zien die dit bevestigen voordat ik dit voor waar zou aannemen.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 06 sep 2010 19:45

Ik vind het een erg moeilijke discussie allemaal. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik zowel van binnen als buiten de reformatorische zuil wel iets afweet. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten waar ongeveer 75% van de kinderen in mijn klas niet christelijk was, daarna op een reformatorische middelbare school gezeten en nu studeer ik en heb ik zowel christelijke als onchristelijke vrienden. Ik vind de reformatorische zuil zeker goede kanten hebben, denk aan goede bijbelkennis, gezonde leefregels (over het algemeen), radicaliteit (meestal), enz.
Hetgeen wat mij echter het meest heeft ge-ergerd is de houding tegenover de 'grote boze wereld'. Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die het vak apologetiek hebben gehad als voorbereiding op het leven in een onchristelijke omgeving? Naar mijn idee werd deze omgeving afgeschilderd als onvriendelijk, en zou elke poging om te praten over je geloof lachend af worden gedaan als achterlijk geloof, enz. Dit heb ik eigenlijk helemaal niet ervaren, dus dat vond ik wel een misvatting.
Het is me vaak opgevallen dat de mensen met de starste denkbeelden vaak niet veel afweten van de onchristelijke omgeving. Dit zijn dingen die ik zeker verbeterd zou willen zien in de reformatorische zuil.
De reformatorische zuil vind ik dus een goed iets, maar in beperkte mate.

Schipje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Schipje » 06 sep 2010 20:05

Nelly91 schreef:Ik vind het een erg moeilijke discussie allemaal. Ik denk dat ik wel kan zeggen dat ik zowel van binnen als buiten de reformatorische zuil wel iets afweet. Ik heb op een christelijke basisschool gezeten waar ongeveer 75% van de kinderen in mijn klas niet christelijk was, daarna op een reformatorische middelbare school gezeten en nu studeer ik en heb ik zowel christelijke als onchristelijke vrienden. Ik vind de reformatorische zuil zeker goede kanten hebben, denk aan goede bijbelkennis, gezonde leefregels (over het algemeen), radicaliteit (meestal), enz.
Hetgeen wat mij echter het meest heeft ge-ergerd is de houding tegenover de 'grote boze wereld'. Ik weet niet of er nog meer mensen zijn die het vak apologetiek hebben gehad als voorbereiding op het leven in een onchristelijke omgeving? Naar mijn idee werd deze omgeving afgeschilderd als onvriendelijk, en zou elke poging om te praten over je geloof lachend af worden gedaan als achterlijk geloof, enz. Dit heb ik eigenlijk helemaal niet ervaren, dus dat vond ik wel een misvatting.
Het is me vaak opgevallen dat de mensen met de starste denkbeelden vaak niet veel afweten van de onchristelijke omgeving. Dit zijn dingen die ik zeker verbeterd zou willen zien in de reformatorische zuil.
De reformatorische zuil vind ik dus een goed iets, maar in beperkte mate.

Ik denk dat ik hier 'amen' op ga zeggen....... :)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 sep 2010 20:35

Herkenbaar, waar het aan ontbreekt is dat men vooral in eigen kringetje blijft , en weinig in mening van buiten af toe staat. Even een kopje koffie drinken bij de buren zal afgewimpeld worden , tenzij je van dezelfde kerk bent ! Laat staan groeten of even een praatje maken, Gelukkig ken ik wel mensen die dat wel doen , maar de meeste laten je links liggen.

Tuurlijk zitten er goede kanten aan , maar je kan je zelf ook teveel afschermen door zoveel mogelijk in eigen kring dingen te kopen , of te bezoeken want o wee de grote boze verderfelijke wereld zou wel eens....

Let op ik zeg niet dat iedereen zo is , maar wel veel !

Aan de andere kant , als je buiten je eigen kring beweegt, leer je wel andere standpunten en waardeer je meer je eigen standpunten en wat je hebt ! en als je heel eerlijk bent de goede dingen van je eigen gemeenschap maar ook de minder goede dingen. Het (menselijke ) perfecte bestaat namelijk niet op aarde !

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 07 sep 2010 15:23

ik denk dat het ook per persoon verschilt of je 'veel nodig hebt van de reformatorische zuil' of niet. Sommige mensen vinden het moeilijk om hun eigen mening te geven of zijn erg beinvloedbaar. In dat geval is het lijkt me heel goed om, tot een bepaalde leeftijd, wel in een beschermde wereld op te groeien.
Waar ik vaak moeite mee heb is dat wij als refo's vaak zo goed denken te weten hoe het gaat in de onchristelijke wereld, terwijl dat helemaal niet zo is. Het zou denk ik goed zijn om leerlingen en leraren bijvoorbeeld een weekje mee te laten draaien op een onchristelijke school, zonder andere klasgenoten/medeleraren die hetzelfde denken als jij.
Ik vind niet dat je alles meegemaakt moet hebben om erover mee te kunnen praten, maar enige ervaring met de 'grote boze wereld' zou sommige mensen echt geen kwaad doen denk ik zo.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 sep 2010 16:33

Nelly91 schreef:ik denk dat het ook per persoon verschilt of je 'veel nodig hebt van de reformatorische zuil' of niet. Sommige mensen vinden het moeilijk om hun eigen mening te geven of zijn erg beinvloedbaar. In dat geval is het lijkt me heel goed om, tot een bepaalde leeftijd, wel in een beschermde wereld op te groeien.

Of juist niet, want dan leer je het nooit.

Waar ik vaak moeite mee heb is dat wij als refo's vaak zo goed denken te weten hoe het gaat in de onchristelijke wereld, terwijl dat helemaal niet zo is. Het zou denk ik goed zijn om leerlingen en leraren bijvoorbeeld een weekje mee te laten draaien op een onchristelijke school, zonder andere klasgenoten/medeleraren die hetzelfde denken als jij.
Ik vind niet dat je alles meegemaakt moet hebben om erover mee te kunnen praten, maar enige ervaring met de 'grote boze wereld' zou sommige mensen echt geen kwaad doen denk ik zo.

Diep van binnen zijn wij onchristenen ook gewoon best aardig hoor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 07 sep 2010 21:47

Zeker weten! :wink:
De meesten van onze vrienden zijn echt niet van reformatorische huize..!
Ik ben juist heel vaak teleurgesteld geweest in mensen die alleen maar hun heil zoeken bij hun eigen kliek.
Het was vor mij een eye-opener om juist deze "refowereld" te ontvluchten en de "grote boze wereld" te verkennen.
Onze kinderen zitten bewust niet op een refowchool, maar op neutraal en christelijk onderwijs.
Ik merk dat ze hierdoor veel steviger in hun schoenen staan, als dat ik me ooit gevoeld heb toen ik op hun leeftijd met andersdenkenden in aanraking kwam.

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 08 sep 2010 15:56

Mortlach schreef:
Nelly91 schreef:ik denk dat het ook per persoon verschilt of je 'veel nodig hebt van de reformatorische zuil' of niet. Sommige mensen vinden het moeilijk om hun eigen mening te geven of zijn erg beinvloedbaar. In dat geval is het lijkt me heel goed om, tot een bepaalde leeftijd, wel in een beschermde wereld op te groeien.

Ik vind onchristelijke mensen ook heel aardig hoor. Over het algemeen net zo aardig als christelijke mensen, en een stuk minder kortzichtig over het algemeen.
Ik heb op een refoschool gezeten, en nu ik daar niet meer zit, merk ik dat het best prettig vind om daar los van te zijn. Maar ik heb niet het idee dat ik een enorme schok kreeg daardoor ofzo. Ik denk dat dat komt doordat ik thuis niet zo in die "reformatorische kliek" zat, om het maar even zo te zeggen.
Wat me vaak opvalt is dat mensen in de reformatorische kringen 2 kanten opgaan:
1. Ze blijven voor altijd in de kerk waar ze zitten, met christelijke mensen omgaan, werken, kerken, enz.
2. Ze slaan best wel los en willen niks meer met het christelijk geloof te maken hebben.
Dit is natuurlijk wel vrij kort door de bocht, maar ik zie het best vaak zo gebeuren in mijn omgeving. Zijn er mensen die dat herkennen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 sep 2010 16:41

Nelly91 schreef:Wat me vaak opvalt is dat mensen in de reformatorische kringen 2 kanten opgaan:
1. Ze blijven voor altijd in de kerk waar ze zitten, met christelijke mensen omgaan, werken, kerken, enz.
2. Ze slaan best wel los en willen niks meer met het christelijk geloof te maken hebben.
Dit is natuurlijk wel vrij kort door de bocht, maar ik zie het best vaak zo gebeuren in mijn omgeving. Zijn er mensen die dat herkennen?

De remedie tegen scenario twee is natuurlijk nog veel intensere verzuiling.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 08 sep 2010 17:01

eh ja , alles wat verbofden was door de GG, geen TV, Geen internet, geen bioscoop , vooral geen sex voor het huwelijk, Ik ken inderdaad gevallen waarbij dat effect juist teniet gaat.

Gevolg, van God en alles los , en in sommige gevallen nog erger dan een niet gelovige persoon handelen.

Soms kan je ook te ver doorschieten in regels en streng zijn , met dit soort dingen als gevolg, echter een balans daar in vinden is voor mensen ook lastig !

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 16:12

henkie schreef:De complete reformatorische zuil verdwijnt in de komende tien jaar doordat de seculiere overheid de financiering zal terugdraaien.

Iedereen moet de eigen broek ophouden, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 16:16

Nelly91 schreef:
Mortlach schreef:

Ik vind onchristelijke mensen ook heel aardig hoor. Over het algemeen net zo aardig als christelijke mensen, en een stuk minder kortzichtig over het algemeen.
Ik heb op een refoschool gezeten, en nu ik daar niet meer zit, merk ik dat het best prettig vind om daar los van te zijn. Maar ik heb niet het idee dat ik een enorme schok kreeg daardoor ofzo. Ik denk dat dat komt doordat ik thuis niet zo in die "reformatorische kliek" zat, om het maar even zo te zeggen.
Wat me vaak opvalt is dat mensen in de reformatorische kringen 2 kanten opgaan:

Dat is idd kort door de bocht ! Ik ken het wel hoor, ook dat gergemmers bijv evangelisch worden, het drukkende en beklemmende van zich af willen gooien en vrolijk gaan geloven.
En veel blijven juist niet meer zitten waar ze zitten, de laatste jaren neemt het relishoppen toe.
smorgens in eigen gemeente, smiddags elders.
Lid blijven in eigen kerk, elders als gast blijven kerken.

Ik werk bij evangelische mensen, ze zijn ontzettend aardig ! Hartelijker dan mijn eigen familie. Ze respecteren iedereen zoals hij is, zonder hun eigen geloof op te dringen. De liederen zijn soms mooi, maar het blijft een beetje hangen in: ik houd van Jezus, zegen mij.
Verder komen ze niet, wedergeboorte kennen ze niet, ze geloven toch ?

Twitter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Twitter » 25 nov 2010 17:11

Volgens mij is bij evangelischen de wedergeboorte juist erg belangrijk.
Aad v.d. Sande bijvoorbeeld, die heeft het altijd over of je een wedergeboren christen bent.

Terug naar “Archief”