Sola-Scriptura

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pasker » 21 sep 2010 16:07

Faramir schreef:
Pasker schreef:Aurelius:
Waar leert de Schrift het Sola-Scriptura?

Dat lezen we in Johannes 1:1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.


Het hoofdstuk heet (titel is later toegevoegd): Het Woord is mens geworden. Het gaat dus niet over de Bijbel, maar met het Woord wordt hier Jezus Christus bedoeld. Dat blijkt ook uit de verdere context van het citaat.

Is volgens jou de Bijbel niet het woord van God?
En als Jezus volgens jou God zelf is, wie of wat is dan Zijn Vader?

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 21 sep 2010 17:11

Beste vrienden.

Nu we dan op het punt gekomen zijn dat allen het eens zijn dat het Sola-Scriptura beginsel afgewezen dient te worden, dienen we te onderzoeken hoe het dan wel bedoeld is. Wij zijn allen verplicht in ons leven de Waarheid te zoeken en aan haar vast te houden. Heeft iemand misschien een idee hoe Jezus eea. dan wel bedoeld heeft inzake authoriteit? Het belang van dit geloofspunt is enorm.

Ik vind het jammer dat bijna niemand reageert, ook niet na een expliciete uitnodiging hiertoe. Ik ben God niet, hoor: u mag best protesteren, dat zit ook in uw naam. Indien ik ergens foutief afsla of scheef ga, hoop ik toch dat iemand nuttige feedback zal geven: ik leer graag iets bij. Ik ben maar een mens en kan mij vergissen. Gelijk jullie en jullie vaderen. Echt waar.

Het fundamentele verschil tov. jullie lijkt hierin te bestaan dat ik de Waarheid zoek, hetgeen mij volledig vrij maakt. Ik ben Vrijgemaakt Katholiek, zogezegd. En dolerende, bovendien:) Uw agenda lijkt meer te bestaan uit zelfrechtvaardiging: u lijkt in het geheel niet vrij om te kunnen zeggen: Waarheid is wat ik blief en tot alles ben ik bereid. De gevolgen zijn niet te overzien.

@TheKeimpe: er staat reeds gedurende enkele weken een uitgebreide reply voor je klaar in de ark-van-het-verbond posting: ik zou je willen uitnodigen je eens aan een antwoord te wagen. Nog even over je laatste posting: wat je zegt is om verschillende redenen niet correct. Heel in het kort: de Jefferson-illustratie: ook Jezus maakte vaak gebruik van aardse fenomenen om hemelse waarheden te verduidelijken: daar is niets mis mee, hoor: het is maar een illustratie. Zo illustreerde Hij bijvoorbeeld het Rijk van God dmv. een mosterdzaadje of een sleepnet: het is maar dat eea. duidelijk wordt op dergelijke wijze. Dit is bij jou het geval geweest: je hebt de boodschap begrepen. Ergo: nuttige illustratie. Verder: er is geen sprake van een extra laag tussen het Woord van God en Zijn volk: de issue is dat je telkens reeds uitgaat van een zekere autonome status van de Schrift, welke zij in de ganse heilsgeschiedenis niet gekend heeft. Je geeft dat oude Katholieke boek werkelijk teveel eer...

Ik kan je vertellen hoe de vork naar mijn overtuiging in de steel zit: heb je interesse? Waarom de Katholieke leer in deze en zoveel andere geweldige geloofsinhouden door welhaast niemand gekend is, is mij een raadsel: waarom schreeuwt men dit niet van de daken? Misschien wel omwille van dezelfde rede dat ik terughoudend ben het hier op het forum te verkondigen: men lijkt het niet te willen horen. Destijds begreep ik de Heilige Kerk in het geheel niet; tegenwoordig begrijp ik niet meer wat ik destijds niet begreep: het is uitermate mooi en glashelder! Voor ik van wal steek vraag ik wederom: zal jij je bekeren indien de Waarheid je hiertoe dwingt?

@Pasker Wel, ik ken er inderdaad die haast lezen: "In den beginne was de Schrift en de Schrift was bij God en de Schrift was God". Er zijn er voor wie de Schrift inderdaad God lijkt te zijn. Wij weten wel beter, is het niet? Het Woord van God is vlees geworden, geen papier. De Schrift is Woord van God: niet het Woord van God: deze laatste omvat meer dan hetgeen opgeschreven is, vgl. bv. 2Tess2. Jezus fulmineerde volop jegens de zgn. Schriftgeleerden: Zijn boodschap is een andere. Maar welke?

Tis wel een originele poging, moet ik zeggen. En het is een poging: das al meer dan hetgeen de anderen ten tonele brengen. De opmerking die je enkele dagen geleden maakte in het Messiaanse-tijd-topic was hoe dan ook meer gelukkig.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pasker » 21 sep 2010 22:51

Aurelius:
@Pasker Wel, ik ken er inderdaad die haast lezen: "In den beginne was de Schrift en de Schrift was bij God en de Schrift was God". Er zijn er voor wie de Schrift inderdaad God lijkt te zijn. Wij weten wel beter, is het niet? Het Woord van God is vlees geworden, geen papier. De Schrift is Woord van God: niet het Woord van God: deze laatste omvat meer dan hetgeen opgeschreven is, vgl. bv. 2Tess2. Jezus fulmineerde volop jegens de zgn. Schriftgeleerden: Zijn boodschap is een andere. Maar welke?

Het lijkt mij dan ook fout om te lezen "In den beginne was de Schrift , , "
We kunnen het Woord van God wel opschrijven op kleitabletten papier en zelfs op harde schijf maar daarmee kunnen we het Woord zelf niet veranderen en blijft het nog steeds hèt "Woord van God".

Sola Scriptura wil voor mij dan ook zeggen; dat we het Woord van God met het Woord van God moeten vergelijken / toetsen en niet met de leer (uitleg) van een Calvijn of Luther.
Trouwens, de Satan zelf doet zich immers voor als een Engel des Lichts.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 23 sep 2010 07:09

Pasker schreef:Is volgens jou de Bijbel niet het woord van God?

Niet in deze context nee, het leek mij dat ik daar duidelijk over was, maar bij deze dus een verduidelijking.
En als Jezus volgens jou God zelf is, wie of wat is dan Zijn Vader?

Ik heb geen behoefte en zin om op een christelijk forum basale christelijke waarheden zoals de triniteit uit te gaan leggen.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2010 06:05

Pasker schreef:Faramir:
Ik heb geen behoefte en zin om op een christelijk forum basale christelijke waarheden zoals de triniteit uit te gaan leggen.

Zal ook niet meevallen want het staat nergens in de Bijbel.

Niet letterlijk nee, maar dat is ook geen probleem er staan wel meer Waarheden niet letterlijk in de Bijbel. Daarnaast is je uitspraak nogal ironisch daar je er geenszins in geslaagd bent het sola scriptura te onderbouwen vanuit de Bijbel. Totdat iemand dat lukt (en dat is vanaf het begin al niet gelukt, Calvijn is daar ook vrij duidelijk in) is het sola scriptura in tegenspraak met zichzelf. Daarnaast toont zo'n uitspraak als die van jou dat je vrij weinig kaas hebt gegeten van het ontstaan van de Bijbel zoals we die vandaag de dag hebben.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor learsi » 24 sep 2010 18:59

Aurelius schreef:Nu we dan op het punt gekomen zijn dat allen het eens zijn dat het Sola-Scriptura beginsel afgewezen dient te worden, dienen we te onderzoeken hoe het dan wel bedoeld is. Wij zijn allen verplicht in ons leven de Waarheid te zoeken en aan haar vast te houden. Heeft iemand misschien een idee hoe Jezus eea. dan wel bedoeld heeft inzake authoriteit? Het belang van dit geloofspunt is enorm.Aurelius


Hoi Aurelius, ik begrijp niet goed wat je hier bedoelt te zeggen, met name de laatste twee zinnen, beginnende met ¨Heeft iemand misschien...enz.¨
Zou je het eens in andere woorden kunnen zeggen, zodat ik het kan pakken?

bvd Learsi

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2018
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor gravo » 25 sep 2010 00:39

Aurelius' bijdrage valt mijns inziens in verband te brengen met de hernieuwde poging van de Rooms-Katholieke Kerk om het protestantisme te bestrijden. De posting is met een duidelijke bedoeling opgezet. Eerst wordt een zogenaamde subtiele vraag gesteld, die suggereert dat de schrijver echt in het antwoord geinteresseerd is, dan ontspint zich een lange discussie van protestanten onder elkaar (de poster wacht bewust deze discussie af) en vervolgens komt de aap uit de mouw en denkt hij even snel te kunnen concluderen dat de protestanten het niet meer eens zijn met een zeer protestants uitgangspunt. Uitlokking, volgens mij.

Waar gaat het echt om?

Om een fundamentele tegenstelling, die zich heeft voorgedaan ten tijde van de Reformatie. Na de Middeleeuwen ontstaan vernieuwingsbewegingen, die zich steeds meer beroepen op het gezag van de rede (het verstand). Met de Renaissance worden oude bronnen (Griekse filosofie, maar ook de oorspronkelijke bijbeltalen) weer herontdekt en op waarde geschat. In dat licht moet de Reformatie ook worden begrepen. Niet langer werd de waarheid voor de mensen verborgen in onbegrijpelijk Latijn, maar men ontdekte dat de individuele mens kennis kon opdoen. Daarom staat het protestantisme aan de wieg van de Bijbelvertalingen uit de grondteksten. Er kwam een nieuwe waardering voor de individuele mens. Die werd zelf verantwoordelijk, omdat hij leerde nadenken. Hij leerde lezen en onderzoeken. Met eigen ogen kijken. Zo ontdekte hij de waarheid over de zon en de aarde, maar zo ontstonden ook veel wetenschappen. De Verlichting is de uitloper van deze moderniteit, waarin het protestantisme ook geplaatst moet worden. De mens kreeg ook een eigen individuele positie tegenover God. Niet langer werd voor hem gelezen, gebeden, gedacht, geloofd en eucharistische wijn gedronken. Nee de moderne mens wordt daar zelf toe opgeroepen. Hij draagt zelf verantwoordelijkheid. Allerlei tradities werden als overbodig afgewezen. De belangrijkste vraag voor het protestantisme was dan ook: wat is nu de echte en pure kern van het christelijke geloof. Met allerlei traditioneel gegroeide misstanden werd afgerekend: aflaat, beelden, geheimtaal, collectieve onkunde, machtspolitiek, bijgeloof, legendes, mystificaties, ascetische en seksuele ontsporingen, hypocrisie, buitensporige rijkdom en ongeestelijke praktijken, pretentieuze aanspraken van het pausschap, heilig- en zaligverklaringen enz.
Men wilde de kern overhouden en formuleert het eigen geloof dan ook in de vorm van het woord sola. Niet alleen sola scriptura, maar ook sola fide en sola gratia.
Niet al die uit de hand gelopen tradities, pauselijke encyclieken, kerkelijke leeruitspraken of gewoonten en legendarische zaken kunnen de waarheid bevatten, het enige dat we werkelijk als bron kunnen erkennen is de Bijbel, maar dan wel zo getrouw mogelijk vertaald uit de grondtalen.
Zo ook met sola fide. Niet allerlei zelf bedachte proeven van bekwaamheid (goede werken), niet onze eigen krachten maken ons zalig, maar alleen het geloof in Christus.
En ook sola gratia: ten diepste komt het heil niet van de mens, de kerk, de natuur of de schepping, maar van God zelf. Het is pure genade.

Het begrip sola moet dan ook gezien worden als een begrip dat de zuivering wil uitdrukken, die zo broodnodig was in de Kerk.

Die puurheid is natuurlijk een reactie op de volstrekte decadente kerk aan het einde van de Middeleeuwen. Het was een grote opruiming en in zekere zin zou je kunnen zeggen, dat de moderniteit van het protestantisme gewonnen heeft. De moderniteit, waarin de verantwoordelijkheid van de mens centraal staat heeft ons uit de Middeleeuwen getrokken, de natuurwetenschappen, de bijbelwetenschappen en de menswetenschappen gebracht. Ze heeft geleid tot een onvoorstelbare rijkdom aan kennis, die voor iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar is. Niet langer hoeven we blind te varen op wat de Kerk vindt van de wereld. Daarom heeft het leergezag van de Paus voor een protestant ook definitief afgedaan. Binnen een structuur, waarin geen kritische, eigen afweging meer mogelijk is voor de mens (de paus spreekt immers en zo gebeurt het ook) is de waarheid hoe mooi en prachtig ook geformuleerd niet onverdacht. Hij wordt niet beoordeeld of veroordeeld om wat hij zegt, maar om het feit dat hij dat zonder tegenspreken en dus als een geestelijke macht naast God of de Bijbel kan zeggen. Onbestaanbaar voor een protestant. Een christen moet een andere christen kunnen terechtwijzen. Maar uit alles blijkt dat de RKK op geen enkele manier ook maar de minste kritiek op de paus kan toelaten. De Kerk is gevangen in de machtsstructuur die zij zelf geformuleerd heeft.

Het is hetzelfde als met democratie. Misschien zou onze koningin een geweldige erfelijke alleenheerser zijn, die haar hele leven de allerbeste beslissingen zou nemen. Ondanks dat, geldt toch dat we principieel niet instemmen met zo'n ondemocratisch gekozen leider. Ook de democratie heeft protestantse achtergronden en zeker geen Rooms-Katholieke.

De paus moet de pretenties die hij heeft opgeven. Hij kan leider van de kerk zijn, maar nooit kritiekloos, nooit vanzelfsprekend, nooit levenslang en op geen enkele manier verbonden aan onfeilbaarheid.

Natuurlijk weet ik wel, dat juist in het protestantisme ook de wortel ligt voor de twijfel aan alle religieuze waarheid. Wie eenmaal begint te denken en daarin de vrijheid neemt (zonder censuur, inquisitie, een index van verboden boeken of allerlei vermaningen en verbanningen van een almachtige hierarchische clerus) zal ook aan het bestaan van God gaan twijfelen. Ook onder protestanten is de kerkverlating groot. Maar het heeft een andere oorzaak dan die bij de RKK. De laatsten blijven weg vanwege allerlei hypocriete zaakjes, zoals die godonterende seksuele zonden tegen kinderen begaan of de macht van Rome, die mensen kan ontslaan of de hand boven het schuldige hoofd kan houden. Nog steeds is Rome een gesloten bolwerk vol gekonkel, politiek, duistere affaires, dubieuze contacten. Al die Rooms-Katholieke streken zijn doordrongen van een onfrisse mentaliteit van toedekken, stilzwijgen, mondje dicht. Het begint al in Brabant, waar de grootste verzameling schunnigheden, criminaliteit, zwartwerk, hennepkwekerijen, Opsporing-Verzocht-gevallen, moorden, verkrachtingen, oplichtingen, verdachte schuurtjes en PVV stemmers te vinden is.
Protestanten verlaten hun kerk, omdat ze op redelijke gronden niet meer kunnen geloven. Zij zijn niet verkracht door hun kerkleiders, maar zij hebben andere opvattingen gekregen. Lastig, maar eerlijk. Ik heb duizendmaal liever een open en eerlijke houding, dan een gesloten-deuren-cultuur van seminaries, bisschoppelijke allenheerserij en ondemocratische besluitvormingsprocessen. Hou doe... maar ondertussen.

Door de helderheid en puurheid, die protestanten willen bereiken in deze draad zo stiekum aan te pakken, is weer een uitstekend bewijs geleverd, dat de Rooms Katholieke mentaliteit van zoetgevooisde aanvallen nog springlevend is. Aurelius...ik heb je door.
Maar protestanten zullen het verstikkende verleden van de praktijken van de RKK nooit kunnen vergeten, zolang de RKK naast de Bijbel haar eigen Traditie als gezaghebbend ziet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2010 08:15

gravo schreef:Aurelius' bijdrage valt mijns inziens in verband te brengen met de hernieuwde poging van de Rooms-Katholieke Kerk om het protestantisme te bestrijden.

Die poging is er niet echt. Het protestantisme zoals dat in Nederland is daar houdt de katholieke Kerk zich niet mee bezig enkel de Nederlandse kerkprovincie houdt de contacten warm en dat gaat voornamelijk gemoedelijk ook op parochie/gemeente niveau. Maar er zijn natuurlijk altijd complot denkers. Daarnaast spreekt niemand van de hier aanwezige katholieken namens de katholieke Kerk.
De posting is met een duidelijke bedoeling opgezet.

Zeker de vraagstelling is bijzonder duidelijk en tot op heden niet beantwoord. Althans niet zonder met zichzelf in tegenspraak te zijn.
Eerst wordt een zogenaamde subtiele vraag gesteld, die suggereert dat de schrijver echt in het antwoord geinteresseerd is, dan ontspint zich een lange discussie van protestanten onder elkaar (de poster wacht bewust deze discussie af) en vervolgens komt de aap uit de mouw en denkt hij even snel te kunnen concluderen dat de protestanten het niet meer eens zijn met een zeer protestants uitgangspunt. Uitlokking, volgens mij.

Lol, elke vraag lokt antwoorden uit en als het mogelijk is ook nog verschillende antwoorden. Indien je dit als bezwaarlijk zou zien heb je gewoon helemaal niets te zoeken op een forum.
Waar gaat het echt om?

Verlicht de lezers eens.
Om een fundamentele tegenstelling, die zich heeft voorgedaan ten tijde van de Reformatie. Na de Middeleeuwen ontstaan vernieuwingsbewegingen, die zich steeds meer beroepen op het gezag van de rede (het verstand). Met de Renaissance worden oude bronnen (Griekse filosofie, maar ook de oorspronkelijke bijbeltalen) weer herontdekt en op waarde geschat. In dat licht moet de Reformatie ook worden begrepen. Niet langer werd de waarheid voor de mensen verborgen in onbegrijpelijk Latijn, maar men ontdekte dat de individuele mens kennis kon opdoen. Daarom staat het protestantisme aan de wieg van de Bijbelvertalingen uit de grondteksten. Er kwam een nieuwe waardering voor de individuele mens. Die werd zelf verantwoordelijk, omdat hij leerde nadenken. Hij leerde lezen en onderzoeken. Met eigen ogen kijken. Zo ontdekte hij de waarheid over de zon en de aarde, maar zo ontstonden ook veel wetenschappen. De Verlichting is de uitloper van deze moderniteit, waarin het protestantisme ook geplaatst moet worden. De mens kreeg ook een eigen individuele positie tegenover God. Niet langer werd voor hem gelezen, gebeden, gedacht, geloofd en eucharistische wijn gedronken. Nee de moderne mens wordt daar zelf toe opgeroepen. Hij draagt zelf verantwoordelijkheid. Allerlei tradities werden als overbodig afgewezen. De belangrijkste vraag voor het protestantisme was dan ook: wat is nu de echte en pure kern van het christelijke geloof.

Je hebt a niet bijster veel verstand van (oa middeleeuwse) Bijbelvertalingen (oa vanuit de grondtekst) en daarnaast bedien je je wel van heel wat karikaturen die geschiedkundig simpelweg niet houdbaar zijn.
Met allerlei traditioneel gegroeide misstanden werd afgerekend: aflaat, beelden, geheimtaal, collectieve onkunde, machtspolitiek, bijgeloof, legendes, mystificaties, ascetische en seksuele ontsporingen, hypocrisie, buitensporige rijkdom en ongeestelijke praktijken, pretentieuze aanspraken van het pausschap, heilig- en zaligverklaringen enz.

Nu betrek jij de huidige extremistische protestantse visie op protestanten uit de 16e eeuw. Geschiedkundig klopt het slechts voor een heel klein deel. Wellicht zou het hout snijden indien het protestantisme deze dingen daadwerkelijk afgezworen had, het tegendeel is echter voor vele gevallen waar.
Men wilde de kern overhouden en formuleert het eigen geloof dan ook in de vorm van het woord sola. Niet alleen sola scriptura, maar ook sola fide en sola gratia.

Fijn dat je de andere sola's er ook bij betrekt zoals het oorspronkelijk bedoeld is. Verder is het fijn dat je aangeeft dat het 'eigen' geloof de maatstaaf is.
Niet al die uit de hand gelopen tradities, pauselijke encyclieken, kerkelijke leeruitspraken of gewoonten en legendarische zaken kunnen de waarheid bevatten, het enige dat we werkelijk als bron kunnen erkennen is de Bijbel, maar dan wel zo getrouw mogelijk vertaald uit de grondtalen.

Wat gewoon een simpele leugen is daar de drie formulieren van enigheid niet direct uit de Bijbel stammen. Daar met een bepaalde invalshoek wel uit te halen is, maar niet letterlijk en direct uit de Bijbel zoals bijvoorbeeld ook een pauselijke encycliek dat heeft. Of wat te denken van de geloofsbelijdenis die protestanten en katholieken met elkaar delen. Daarnaast zet je de heilige Geest en God de Vader geheel buiten spel, zeer interessant. Zelfs in de Bijbel geeft God directe en persoonlijke openbaringen aan de mensen maar volgens jouw visie kan dat vandaag de dag niet meer want het is de Bijbel en de Bijbel alleen. Ik kan mij niet voorstellen dat je het ooit zo bedoeld hebt, maar zo komt het wel over.
Zo ook met sola fide. Niet allerlei zelf bedachte proeven van bekwaamheid (goede werken), niet onze eigen krachten maken ons zalig, maar alleen het geloof in Christus.
En ook sola gratia: ten diepste komt het heil niet van de mens, de kerk, de natuur of de schepping, maar van God zelf. Het is pure genade.

Ik heb nog wel een interessant document voor je om te lezen van de Lutherse Wereld Federatie: http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php ... 338&id=695
Het begrip sola moet dan ook gezien worden als een begrip dat de zuivering wil uitdrukken, die zo broodnodig was in de Kerk.

Zuivering was idd broodnodig die kwam er gelukkig ook tijdens de reformatie die bij het concilie van Trente ingezet werd.
Die puurheid is natuurlijk een reactie op de volstrekte decadente kerk aan het einde van de Middeleeuwen. Het was een grote opruiming en in zekere zin zou je kunnen zeggen, dat de moderniteit van het protestantisme gewonnen heeft. De moderniteit, waarin de verantwoordelijkheid van de mens centraal staat heeft ons uit de Middeleeuwen getrokken, de natuurwetenschappen, de bijbelwetenschappen en de menswetenschappen gebracht.

Geschiedkundig onwaar daar de eerste moderne wetenschap in kloosters ontstond. Het stelsel van onderwijs en universiteiten ontstond ook in kloosters.
Ze heeft geleid tot een onvoorstelbare rijkdom aan kennis, die voor iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar is. Niet langer hoeven we blind te varen op wat de Kerk vindt van de wereld. Daarom heeft het leergezag van de Paus voor een protestant ook definitief afgedaan.

Leergezag heeft sowieso afgedaan tot op het punt waar we nu zijn er er meer dan 30.000 verschillende protestantse denominaties zijn die elk claimen de absolute waarheid te verkondigen. En daarnaast is het in de praktijk ook in het protestantisme zo dat de dominee en/of de kerkraad het gezag heeft binnen de denominatie. Heel leuk en aardig wat je nu wil vertellen, maar in de praktijk feitelijk onjuist.
Binnen een structuur, waarin geen kritische, eigen afweging meer mogelijk is voor de mens (de paus spreekt immers en zo gebeurt het ook) is de waarheid hoe mooi en prachtig ook geformuleerd niet onverdacht.

Je hebt geen benul van de katholieke Kerk laat je hier zien, je kent slechts de karikaturen die in het protestantisme al een jaartje of 400 worden verspreid. De paus spreekt zelden of nooit ex cathedra maar in samenspraak met de overige bisschoppen.
Hij wordt niet beoordeeld of veroordeeld om wat hij zegt, maar om het feit dat hij dat zonder tegenspreken en dus als een geestelijke macht naast God of de Bijbel kan zeggen. Onbestaanbaar voor een protestant. Een christen moet een andere christen kunnen terechtwijzen. Maar uit alles blijkt dat de RKK op geen enkele manier ook maar de minste kritiek op de paus kan toelaten. De Kerk is gevangen in de machtsstructuur die zij zelf geformuleerd heeft.

Dan heb jij Vaticanum II nooit gelezen. Heel leuk hoor die karikaturen die onjuist zijn, maar ik verwacht eigenlijk van een protestant die met zoveel zelfverheerlijking over de eigen denominatie praat wel aan waarheidsbevinding doet. Dat doe jij overduidelijk niet. In hoeverre kies je er dan zelf voor om te onderzoeken, zo te zien kies jij er slechts voor om te slikken wat anderen jou voorschotelen.
Het is hetzelfde als met democratie. Misschien zou onze koningin een geweldige erfelijke alleenheerser zijn, die haar hele leven de allerbeste beslissingen zou nemen. Ondanks dat, geldt toch dat we principieel niet instemmen met zo'n ondemocratisch gekozen leider. Ook de democratie heeft protestantse achtergronden en zeker geen Rooms-Katholieke.

Ken de Nederlandse kerkgeschiedenis zou ik zeggen. Begin maar bij de Nederduits Gereformeerde kerk die aan de oorsprong stond van het protestantisme in Nederland. Daarnaast heeft democratie zijn oorsprong in het oude Griekenland en is er in Nederland verlichting gekomen door de Fransen onder Napoleon en zeker niet door het protestantisme.
De paus moet de pretenties die hij heeft opgeven. Hij kan leider van de kerk zijn, maar nooit kritiekloos, nooit vanzelfsprekend, nooit levenslang en op geen enkele manier verbonden aan onfeilbaarheid.

Ook geen kaas gegeten van de onfeilbaarheid en aan welke voorwaarden dat moet voldoen schijnbaar en hoe hij bevoordeeld gekozen wordt.
Natuurlijk weet ik wel, dat juist in het protestantisme ook de wortel ligt voor de twijfel aan alle religieuze waarheid. Wie eenmaal begint te denken en daarin de vrijheid neemt (zonder censuur, inquisitie, een index van verboden boeken of allerlei vermaningen en verbanningen van een almachtige hierarchische clerus) zal ook aan het bestaan van God gaan twijfelen. Ook onder protestanten is de kerkverlating groot. Maar het heeft een andere oorzaak dan die bij de RKK. De laatsten blijven weg vanwege allerlei hypocriete zaakjes, zoals die godonterende seksuele zonden tegen kinderen begaan of de macht van Rome, die mensen kan ontslaan of de hand boven het schuldige hoofd kan houden. Nog steeds is Rome een gesloten bolwerk vol gekonkel, politiek, duistere affaires, dubieuze contacten. Al die Rooms-Katholieke streken zijn doordrongen van een onfrisse mentaliteit van toedekken, stilzwijgen, mondje dicht. Het begint al in Brabant, waar de grootste verzameling schunnigheden, criminaliteit, zwartwerk, hennepkwekerijen, Opsporing-Verzocht-gevallen, moorden, verkrachtingen, oplichtingen, verdachte schuurtjes en PVV stemmers te vinden is.
Protestanten verlaten hun kerk, omdat ze op redelijke gronden niet meer kunnen geloven. Zij zijn niet verkracht door hun kerkleiders, maar zij hebben andere opvattingen gekregen. Lastig, maar eerlijk. Ik heb duizendmaal liever een open en eerlijke houding, dan een gesloten-deuren-cultuur van seminaries, bisschoppelijke allenheerserij en ondemocratische besluitvormingsprocessen. Hou doe... maar ondertussen.

Je discrimineert er ook nog eens lustig op los. Maar goed de stelling is duidelijk, het protestantisme (en waar hebben we het dan over, over welke denominatie precies?) is geweldig en welhaast het paradijs op aarde en de katholieken zijn minderwaardige mensen die een vals geloof aanhangen.
Door de helderheid en puurheid, die protestanten willen bereiken in deze draad zo stiekum aan te pakken, is weer een uitstekend bewijs geleverd, dat de Rooms Katholieke mentaliteit van zoetgevooisde aanvallen nog springlevend is. Aurelius...ik heb je door.
Maar protestanten zullen het verstikkende verleden van de praktijken van de RKK nooit kunnen vergeten, zolang de RKK naast de Bijbel haar eigen Traditie als gezaghebbend ziet.

gravo


Korte samenvatting voor als je weinig tijd hebt:

Met al je getier, discriminatie, zelfverheerlijking, geschiedvervalsing, halve waarheden en hele leugens heb je nog steeds geen daadwerkelijk en steekhoudend antwoord gegeven op de vraag die in de openingspost staat.

Ben jij nu het toonbeeld van het protestantisme?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 26 sep 2010 14:07

Aurelius schreef:Beste vrienden.

Nu we dan op het punt gekomen zijn dat allen het eens zijn dat het Sola-Scriptura beginsel afgewezen dient te worden, dienen we te onderzoeken hoe het dan wel bedoeld is.
Welnu, op dit punt ben ik in elk geval niet aangekomen en wel om de eenvoudige reden dat jezelf een definitie geeft van Sola Scriptura, nl. een definitie die ook met zichzelf tegenstrijdig is en waarvan je denkt dat die definitie de juiste is. Als je maar lang genoeg aan je eigen definitie vasthoudt, kan niemand je overtuigen, want je weet wat het betekent, denk je.
Wat is jouw definitie: "Sola Scriptura is de leer dat alleen de Schrift voor ons gezaghebbend is, en dat betekent dat Sola Scriptura daar zelf dus buiten valt. Ergo: dit moeten we verwerpen."

Maar je zou je af kunnen vragen of Sola Scriptura nu echt een met zichzelf in tegenspraak zijnd beginsel is, of dat je zelf dat ervan maakt.

Wat is nu werkelijk Sola Scriptura? Welnu, dat blijkt toch nog wat genuanceerder te liggen dan je hier stelt.
Als je een gereformeerde omschrijving van Sola Scriptura wilt, dan zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar de Westminster Confessie (bijvoorbeeld hier te vinden, de artikelen 1, 4, 5, 6 en 7) of de Nederlandse Geloofsbelijdenis (zie hier, met name de artikelen 5 en 7).
Wat staat daar zoal? Een paar punten:
- God is het die zijn waarheid heeft laten verkondigen en uiteindelijk op Schrift heeft laten stellen. De waarheid komt alleen van God.
- de Schrift bevat alle kennis die we voor ons heil en onze zaligheid nodig hebben en komt dus ook van God.
- wij verstaan die zaligmakende kennis alleen door de Heilige Geest.
- daarmee is het ook de Geest die ons overtuigt dat de goddelijke boeken (de Bijbel) van God zijn.

Nu dat vastgesteld is, komen we bij het gezag van de Bijbel uit. Alles wat we nodig hebben om te weten tot onze zaligheid staat óf nadrukkelijk in de Schrift opgetekend, óf kan met goede en noodzakelijke gevolgtrekking uit de Schrift worden afgeleid (Westminster confessie, art. 6) (v.w.b. het laatste: een voorbeeld is de Drie-eenheid). Daarvan overtuigt ons de Heilige Geest.
Kort gezegd is dit Sola Scriptura. Let wel dat dit een afgeleide is: Woord en Geest overtuigen ons dat de Bijbel alle kennis bevat die nodig is voor ons behoud en dat we dingen die daarmee in strijd zijn of ernaast worden gesteld niet aanvaarden.

Het Sola Scriptura komt dus voort uit ons lezen van de Bijbel en is geen regel die we eerst aan de Bijbel en de kerk gaan opleggen. Jij vindt het een te toetsen vooronderstelling, maar volgens de gereformeerde opvatting is het een conclusie die voortkomt uit het lezen van de Schrift en het getuigenis van de Geest in onze harten.

Als je dus vindt dat we aanvullende openbaringen hebben te aanvaarden, dan ben ik benieuwd waarop je dit denkt te kunnen baseren.
Verder ben ik ook benieuwd waarom je de conclusie dat de Bijbel alle kennis bevat die nodig is voor ons behoud, niet deelt. Dan zul je dat toch ergens na lezing van de Bijbel hebben moeten concluderen.
Wat ontbreekt er dan aan de Bijbel waarvan je zegt: "als ik die en die kennis niet had naast de Bijbel, dan kon ik niet gered worden"? Is het echt zo dat de Bijbel je v.w.b. geloofskennis een klein eindje op weg helpt, en dat je nog een hele boekenkast aan encyclieken ernaast nodig hebt om te weten hoe je zalig moet worden? Of is het zo dat de Bijbel voldoende is?

Als een ongelovige drenkeling op een onbewoond eiland aanspoelt en er spoelt verder ook nog een Bijbel op dat eiland aan, kan zo iemand dan gered worden als hij die Bijbel gaat lezen, of niet? Als het antwoord ja is, is daarmee ook aangegeven dat Sola Scriptura zo'n verkeerde conclusie niet is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Wullimpie » 27 sep 2010 18:33

De celibaat discussie heb ik gesplitst.

Hier BOT a.u.b. :)
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor refo » 28 sep 2010 05:31

Het valt meestal op dat Christus niet bij de 3 sola''s staat. Daarom maak met er tegenwoordig meteen maar 4 of zelfs 5 van: Solo Christo hoort er nog bij (en eventueel nog Soli Deo gloria. Dat zijn geen sola's, maar dit terzijde.)

Vanouds waren het de DRIE sola's, die 2 behoeven er ook niet bij. Het Woord (Scriptura) is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.
Dus Sola Scriptura wil ook en vooral zeggen: Solo Christo.

Faramir

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Faramir » 28 sep 2010 06:09

Dat is al op de vorige bladzijde (of die daarvoor) besproken. Uit de context blijkt dat het om Christus gaat die aangeduid wordt met het Woord.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Pasker » 29 sep 2010 00:12

Elbert:
Nu dat vastgesteld is, komen we bij het gezag van de Bijbel uit. Alles wat we nodig hebben om te weten tot onze zaligheid staat óf nadrukkelijk in de Schrift opgetekend, óf kan met goede en noodzakelijke gevolgtrekking uit de Schrift worden afgeleid (Westminster confessie, art. 6) (v.w.b. het laatste: een voorbeeld is de Drie-eenheid). Daarvan overtuigt ons de Heilige Geest.
Kort gezegd is dit Sola Scriptura. Let wel dat dit een afgeleide is: Woord en Geest overtuigen ons dat de Bijbel alle kennis bevat die nodig is voor ons behoud en dat we dingen die daarmee in strijd zijn of ernaast worden gesteld niet aanvaarden.

Belangrijk is natuurlijk ook dat de Schrift onderwezen wordt. Zo als door de Levieten, Schriftgeleerden Apostelen en Ouderlingen etc.
Ook Jezus zat als ieder kind temidden van Zijn leraren.

Aurelius
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 jul 2010 10:54

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor Aurelius » 29 sep 2010 17:05

Beste vrienden,

Jullie behoeven het niet eens met mij te zijn, jullie kunnen protesteren, maar de wijze waarop jullie dat nu doen maakt duidelijk dat jullie niet geinteresseerd zijn in de waarheid. Meer nog, jullie zullen alles doen om haar te bestrijden, is het niet? Jullie gaan naar mijn idee nog liever voor alle eeuwen naar de hel, dan dat jullie je zouden bekeren, is het niet? Jullie zullen nooit toegeven dat jullie en jullie vaders ernaast kunnen zitten, is het wel? Jullie dienen eerlijk te zijn en dat zijn jullie niet. De betekenis en de consequenties hiervan zijn niet in woorden uit te drukken.

Ik zeg u en u weet het reeds: u zit er fundamenteel naast. Hier ben ik en ik kan u zeggen hoe het wel zit, maar u wilt het niet horen. Wat ik stel is zeer objectief: het Sola-Scriptura is gevonden door een mens: het is man-made. Vraag uzelf nu af: hoe komt het dat u vandaag deze leuze onderschrijft? Dit is een zeer eenvoudige vraag: hoe komt het dat u het SS aanhangt? Las u dit in de Bijbel? Las u het elders? Heeft u vader u dit verteld? Was het Calvijn? Uw buurvrouw? Heeft God het u in een droom laten zien? Geen mens heeft iets dergelijks gedurende de eerste zes eeuwen van de Christenheid verkondigd of opgeschreven: geen Messias, geen apostel, geen vader, geen leek en zelfs geen ketter, als ik mij niet vergis. Hoe komt het dan dat u dit verkondigt vandaag? Waar haalt u dit vandaan? Dit is mijn vraag aan u: eenvoudig en helder.

In het kort ga ik door de responses: slechts een van allen is naar mijn oprechte mening enigszins zuiver te noemen: jullie zoeken de leugen: de leugen die in staat is de waarheid af te slachten. Jullie lezen de uitdaging om vervolgens niet bij jullie zelf of bij God te rade te gaan, maar om koste wat kost en met alle macht een weerwoord te formuleren dat stand kan houden, opdat jullie zelf stand zouden houden. Echter, iedere knie zal zich buigen, dat weet u toch? Dan geef het liever nu toe dan later of nooit. De waarheid komt aan het licht, vroeg of laat: rennen heeft geen zin. Ik begrijp jullie zorgen volkomen; misschien dat jullie mijn zorgen ook begrijpen...

@learsi Goed te zien dat je weer van de partij bent: welkom terug! De vraag die ik stel is: hoe stelde Jezus zich Zijn Kerk voor? Wat is onze authoriteit inzake geloofsinhoud? Hoe heeft God het bedoeld?

@gravo Nee hoor, beste vriend: ik heb geen dubbele agenda en handel niet in dienst van wie of wat dan ook, of het moet Jezus zelf zijn. Ik kende het antwoord op mijn vraag reeds, zeg je? Dat pleit uitsluitend tegen jou: blijkbaar ben je je er wel van bewust dat er geen antwoord bestaat. En al kende ik het antwoord op mijn vraag reeds: is dit een foutieve wijze om een discussie te starten? Niet voor zover ik weet. Vroeg God niet aan Kain "waar is je broer?", terwijl Hij wist dat Abel dood was?

Je schrijft: "Het begrip sola moet dan ook gezien worden als een begrip dat de zuivering wil uitdrukken, die zo broodnodig was in de Kerk.". Ik denk dat je volkomen gelijk hebt: dit is hetgeen Faramir reeds geheel in het begin van deze discussie benoemde: het SS is een menselijke reactie tegen een Kerk die men liever kwijt was dan rijk. Begrijpelijk wellicht; daarmee echter niet juist. Verder: kritiek op de paus mag men men rustig hebben, hoor: wie heeft je verteld dat dat niet mag? Lees de achterkant van het boek 'Jezus van Nazareth' van Benedictus XVI maar eens. Ook voor jou geldt: indien je de waarheid zoekt, volg niet het kompas van je eigen smaak en voorkeur: zo zal je blijven steken bij hetgeen jou aanspreekt en vind je haar nooit.

Je hebt mij door, zeg je? Wel, dan ken je mij beter dan dat ik mijzelf ken. Ik ben afgevaren naar dit forum om jullie waarheid te verkondigen: dat is alles. Ik ben gestart met twee postings en wacht nog steeds op acceptatie van deze om verder te gaan. Ik heb veel te vertellen. Ik liet jullie zien dat het SS niet Schriftuurlijk is en Mariaverering dat wel is, maar voor jullie blijft het precies andersom. De ongelovigen noemen de waarheid die ik verkondig onzin en lopen ongestoord verder; de protestanten bevechten haar te vuur en te zwaard...

@elbert Het is jouw definitie van SS welke ik hanteerde, weet je nog? Je schreef eerder "We geloven niet zozeer in Sola Scriptura, maar we erkennen geen autoriteit naast of boven het geschreven Woord van God, behalve God Zelf. Dat is wat Sola Scriptura betekent.", waarop ik vroeg "Sola-Scriptura wil dus zeggen dat iedere geloofsuitspraak uiteindelijk aan de Schrift dient te worden getoetst: zeg ik het zo goed?", waarop jij weer antwoordde: "Inderdaad". Hoe zou je dan nu aankomen met mij te vertellen dat ik een foutieve definitie van SS gebruik? Maar weer eens kijken naar je nieuwe definitie.

Je schrijft: "Jij vindt het een te toetsen vooronderstelling, maar volgens de gereformeerde opvatting is het een conclusie die voortkomt uit het lezen van de Schrift en het getuigenis van de Geest in onze harten." Op de eerste plaats dus: ik vind niets: ik volg de definitie die jij mij eerder gaf. Op de tweede plaats: goed, uitstekend, maar waar staat dat? Je verschuift het probleem alleen maar. Indien nu iemand bij jou komt en zegt "ik las de Schrift en de Geest getuigde in mij dat ik samen met Jip en Janneke naar de maan moet vliegen" zal jij dit dan afwijzen op basis van SS? Dan dien je tevens je eigen betoog af te wijzen en daarmee het SS.

@Pasker Je schreef "Belangrijk is natuurlijk ook dat de Schrift onderwezen wordt. Zo als door de Levieten, Schriftgeleerden Apostelen en Ouderlingen etc. Ook Jezus zat als ieder kind temidden van Zijn leraren." Zeer juist...

@Marnix Je schreef "Of er daarnaast nog andere autoriteiten zijn is dan niet zo belangrijk". Dat valt me van je tegen, kerel; je gaat dezelfde weg op als TheKeimpe in de ark-posting. Wat maakt het uit? Niet zo belangrijk. Waar hebben we het eigenlijk over? Waarheid? God? Het eeuwig leven? Pfff...

@allen Uw systeem klopt niet. Zij valt om. Ik heb het u laten zien. Zij kan niet bestaan. In de eenvoudigste woorden heb ik het u uitgelegd. U leek akkoord te gaan, maar nu staan er toch weer enkele protestanten op. Hetgeen naar voren geschoven wordt klopt niet en getuigt bovendien niet van een oprechte interesse in de waarheid, integendeel. Kunt u mij zeggen dat indien de waarheid u ertoe dwingt u katholiek zult worden? Zo nee, vertel het mij dan; dan klop ik het stof van mijn schoenen en trek ik verder.

Ik heb u veel te vertellen, maar u wilt het niet horen. Uw instelling deugt niet. U gaat de makkelijke weg: hard wegrennen over het brede pad. Hier zit ik dan met een stapel Schriftgeheimen, zo mooi dat het uw tenen zal doen krullen, of, indien u de waarheid liever ziet sterven, uw tanden zal doen breken. Zo onstellend mooi kan zo onstellend lelijk zijn.

Hartelijke groeten,

Aurelius

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sola-Scriptura

Berichtdoor elbert » 29 sep 2010 20:36

Aurelius schreef:@elbert Het is jouw definitie van SS welke ik hanteerde, weet je nog?
Dat is niet helemaal eerlijk, beste Aurelius. Want je begon het topic met de volgende vragen:
Aurelius schreef:Op basis waarvan geloven jullie in "Sola-Scriptura"? Waar komt dat vandaan? Waarom leren jullie dit?
Je zou die vragen niet gesteld hebben als je geen vastomlijnd idee had van wat "Sola Scriptura" eigenlijk betekent. De vraag die je namelijk niet gesteld hebt, is de volgende: "wat is Sola Scriptura eigenlijk?".
Dat brengt mij op de gedachte dat je in die vraag niet zo heel erg geinteresseerd bent, terwijl die weldegelijk van belang is. Anders krijg je een vorm van spraakverwarring, zoals nu.

Aurelius schreef:Je schreef eerder "We geloven niet zozeer in Sola Scriptura, maar we erkennen geen autoriteit naast of boven het geschreven Woord van God, behalve God Zelf. Dat is wat Sola Scriptura betekent.", waarop ik vroeg "Sola-Scriptura wil dus zeggen dat iedere geloofsuitspraak uiteindelijk aan de Schrift dient te worden getoetst: zeg ik het zo goed?", waarop jij weer antwoordde: "Inderdaad". Hoe zou je dan nu aankomen met mij te vertellen dat ik een foutieve definitie van SS gebruik? Maar weer eens kijken naar je nieuwe definitie.
In de eerste plaats is mijn "nieuwe definitie" niet nieuw, maar een uitweiding bij wat ik al eerder geschreven heb (en dat is meer dan wat je van me citeert). Als ik de Schrift lees en tot de slotsom kom, dat daarin alles is vervat wat ik nodig heb om te weten, dan is al het verdere waar ik mee in aanraking kom, voer om te toetsen aan diezelfde Schrift. Dus de volgorde is:
1. de Schrift lezen.
2. op grond van het gelezene tot de slotsom komen dat alles wat voor ons aan geloofskennis nodig is, in de Schrift is vervat of daaruit kan worden afgeleid, met inbegrip van diezelfde slotsom
3. al het andere wat op ons pad komt (leringen, meningen enz.), toetsen aan diezelfde Schrift.

Zo zijn de gereformeerde artikelen over de Schriftleer (zoals in de Westminster confessie en de NGB) ook tot stand gekomen. Het antwoord op je 3 beginvragen is dus: uit de Bijbel.

Zie je hier een contradictie? Ik niet. Wat mogelijk wel het geval is, is dat je na lezing van diezelfde Schrift niet tot dezelfde slotsom komt als ik. Dat kan, maar dan moeten we het maar eens over de betreffende teksten hebben en gaan discussieren of het echt zo is dat de Schrift maar een "stukje van de waarheid" verkondigt en dat je nog wat aanvullende waarheden nodig hebt.

Aurelius schreef:Je schrijft: "Jij vindt het een te toetsen vooronderstelling, maar volgens de gereformeerde opvatting is het een conclusie die voortkomt uit het lezen van de Schrift en het getuigenis van de Geest in onze harten." Op de eerste plaats dus: ik vind niets: ik volg de definitie die jij mij eerder gaf. Op de tweede plaats: goed, uitstekend, maar waar staat dat? Je verschuift het probleem alleen maar. Indien nu iemand bij jou komt en zegt "ik las de Schrift en de Geest getuigde in mij dat ik samen met Jip en Janneke naar de maan moet vliegen" zal jij dit dan afwijzen op basis van SS? Dan dien je tevens je eigen betoog af te wijzen en daarmee het SS.
Het Sola Scriptura staat of valt niet met elke bewering die er wordt gedaan met een beroep op de Bijbel. In het Jip en Janneke geval is het heel eenvoudig: we horen die persoon aan en gaan in de Schrift na of het klopt (Sola Scriptura). Dat is ook een heel bijbels principe. De gelovigen in Berea deden namelijk precies hetzelfde bij de prediking van Paulus (Handelingen 17:11). Het voordeel van de Schrift is namelijk dat ze openbaar is en na te gaan is.
Of dacht je dat Paulus riep: "ik ben apostel en op grond daarvan dien je me te geloven"? Of nog wat concreter in jouw geval: "Petrus is het met me eens en op grond daarvan dien je me te geloven"?
Nee, niks daarvan. Zelfs de prediking van de apostelen moest aan de Schrift (in die tijd het Oude Testament) getoetst worden. Des te meer geldt dit voor tegenwoordige kerkelijke uitspraken.
Dat is wel wat anders dan wanneer (ik noem een theoretische mogelijkheid) iemand met een pauselijke mijter op zegt dat we samen met Jip en Janneke naar de maan moeten vliegen. Zo iemand moeten we namelijk volgens sommigen op zijn blauwe ogen geloven, terwijl een ezel met een beetje Schriftkennis al tot de conclusie zal komen dat zo'n uitspraak onzin is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten