TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

noesje

reactie

Berichtdoor noesje » 24 jul 2003 09:40

wormpje schreef:Ik kom niet uit de gergem, maar ik heb geen televisie. Oorspronkelijk uit geldgebrek, maar ondertussen uit overtuiging. Ik mis het totaal niet en het bespaart me een boel vunzigheid.

Je kunt jezelf zowiezo vunzigheid besparen!!! Je maakt zelf uit waar je naar kijkt, dusssss

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 09:54

Je kunt jezelf zowiezo vunzigheid besparen!!! Je maakt zelf uit waar je naar kijkt, dusssss

Dat vind ik veel te makkelijk geredeneerd. Wie van ons is sterk genoeg om zich daar tegen te verweren? Ik niet in ieder geval. En bovendien bepaal je dan dus zelf waar de grens ligt, en laat je je waarschijnlijk niet leiden door Gods woord!

Dit excuus wordt vaak aangehaald, maar ik geloof er niet in.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 10:03

Pieter schreef:

Dat vind ik veel te makkelijk geredeneerd. Wie van ons is sterk genoeg om zich daar tegen te verweren? Ik niet in ieder geval. En bovendien bepaal je dan dus zelf waar de grens ligt, en laat je je waarschijnlijk niet leiden door Gods woord!
Dit excuus wordt vaak aangehaald, maar ik geloof er niet in.
zie vetgedrukt, je bent wat inconsistent denk ik Pieter, je gebruikt internet en waarschijnlijk bepaal je ook zelf wat je voor info opzoekt, als je consistent bent gooi je nu ook je internet buiten de deur. Ook als je gefilterd internet of RDnet gebruikt.

Overigens heb ik geen TV en ik ben ook niet van plan zo'n onding aan te schaffen.
The one thing you can give and still keep is your word.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 24 jul 2003 10:59

Pieter schreef:
Ik ben zelf lid van de gg. In onze gemeente wordt het bezit van tv afgekeurd, en wordt men er door de kerkenraad op aangesproken. Niks mis mee, dat is nl. een van de verantwoordelijkheden van de kerkenraad. Bovendien vind ik dat als men echt zoveel problemen heeft met de standpunten van de gg ten opzichte van o.a. tv en internet, men maar een ander kerkverband moet opzoeken.
.

Je mag er als kerkenraad wel op wijzen dat je het als kerk afkeurt, maar niet als eis/voorwaarde gaan stellen voor belijdenis, want daarmee zeg je eigenlijk: een TV en christen zijn kan niet samengaan, daarmee beoordeel je indirect het hart!
En dat kunnen we beter aan God overlaten!
Het is toch triest als zulke zaken als voorwaarde voor belijdenis gesteld worden. Je doet belijdenis van jouw persoonlijke geloof (als het goed is) en niet van jouw opvattingen over TV.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 11:32

Ik heb nooit gezegd dat ik sterk genoeg ben om altijd de tv uit te zetten bij slechte programma's. Maar ik vind Pieters redenatie over het nodig hebben van open internet voor je werk onzin! Ik heb tv nodig voor mn studie: er word van mij namelijk bijna geeist, in ieder geval dringend verzocht: dat ik bepaalde programma's kijk... Dus... Maar goed: ik ben tegen geen van beiden (open internet en tv).
verder ben ik het met tabitha eens.

joris

Berichtdoor joris » 24 jul 2003 11:42

Alle sex gaat van de tv, dus vanaf aanstaande najaar mag iedereen tv! Das fijn en prettig en zo.

Kerken moet je leren leven met God. Kerken moeten niet je prive leven controleren. Dan zijn ze namelijk controle gericht en niet relatiegericht.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 11:57

zie vetgedrukt, je bent wat inconsistent denk ik Pieter

Volgens mij niet. Wat mij betreft geldt wat ik zei ook voor internet. Bovendien denk ik dat er nog wel enige verschillen zijn aan te wijzen tussen internet en tv. Wellicht is (open) internet zelfs nog "gevaarlijker" dan tv. Maar nogmaals, da's een andere discussie.

Je mag er als kerkenraad wel op wijzen dat je het als kerk afkeurt, maar niet als eis/voorwaarde gaan stellen voor belijdenis

Dat heeft mijn kerkenraad dan ook niet gedaan. Ze hebben er wel op gewezen dat het op grond van Gods woord niet samen kan gaan, maar het is niet als voorwaarde gesteld.

Maar ik vind Pieters redenatie over het nodig hebben van open internet voor je werk onzin! Ik heb tv nodig voor mn studie: er word van mij namelijk bijna geeist, in ieder geval dringend verzocht: dat ik bepaalde programma's kijk

Ten eerste was dat niet persé mijn eigen redenatie, maar die van de generale synode van de gg. Ten tweede vraag ik me af wat er dan zo onzinnig is aan die redenatie. Ik zie er zelf wel wat in. Kun je dat eens uitleggen, kurtyo?
Enne, gebruik je de tv dan ook alleen maar voor je studie? Of kijk je meer dan nodig is? Ik bedoel, dat lijkt me dan best moeilijk.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 12:17

Pieter schreef:
zie vetgedrukt, je bent wat inconsistent denk ik Pieter

Volgens mij niet. Wat mij betreft geldt wat ik zei ook voor internet. Bovendien denk ik dat er nog wel enige verschillen zijn aan te wijzen tussen internet en tv. Wellicht is (open) internet zelfs nog "gevaarlijker" dan tv. Maar nogmaals, da's een andere discussie.
Ik bedoelde te zeggen dat wanneer je niet in staat bent de verleidingen van de TV te weerstaan ben je dan wel in staat de verleidingen van internet te weerstaan? Volgens dezelfde redernering zou je nu internet ook weg moeten doen.

Je mag er als kerkenraad wel op wijzen dat je het als kerk afkeurt, maar niet als eis/voorwaarde gaan stellen voor belijdenis

Dat heeft mijn kerkenraad dan ook niet gedaan. Ze hebben er wel op gewezen dat het op grond van Gods woord niet samen kan gaan, maar het is niet als voorwaarde gesteld.
Ik hoop dat ze dan een meer steekhoudend argument hebben genoemd dan het argument van jou. ???

Maar ik vind Pieters redenatie over het nodig hebben van open internet voor je werk onzin! Ik heb tv nodig voor mn studie: er word van mij namelijk bijna geeist, in ieder geval dringend verzocht: dat ik bepaalde programma's kijk

Ten eerste was dat niet persé mijn eigen redenatie, maar die van de generale synode van de gg.

Ik moet zeggen dat de synode soms kromme argumentaties gebruikt, maar ik hoop dat ze nog meer en betere argumenten hadden.

Ten tweede vraag ik me af wat er dan zo onzinnig is aan die redenatie. Ik zie er zelf wel wat in. Kun je dat eens uitleggen, kurtyo?
Enne, gebruik je de tv dan ook alleen maar voor je studie? Of kijk je meer dan nodig is? Ik bedoel, dat lijkt me dan best moeilijk.
het is niet helemaal onzin, maar en erg zwak argument, het houdt namelijk geen rekening met gezond verstand en de voordelen van een TV.

Blijft overigens nog steeds staan, dat ik geen TV wil, maar de argumenten die ik tot nu toe hoor zijn gewoon zwak en ontkennen de subjectiviteit van de keuze voor TV.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 12:52

maarten:
Ik bedoelde te zeggen dat wanneer je niet in staat bent de verleidingen van de TV te weerstaan ben je dan wel in staat de verleidingen van internet te weerstaan? Volgens dezelfde redenering zou je nu internet ook weg moeten doen.

Daar ben ik het dan ook mee eens. Al is er in het geval van (open)internet wel een bepaald spanningsveld. Het kan namelijk zo zijn dat je echt niet zonder kunt vanwege werk/studie. Volgens mij ligt dat voor tv toch anders. Vandaar dat de synode van de gg hierover ook geen bindende uitspraak heeft gedaan. Zij laten voor zover ik weet dus ruimte om zelf de noodzaak van (open) internet af te wegen, zij het met grote voorzichtigheid. Ik vind het daarom ook jammer dat je de uitspraak van de synode krom noemt, ook al omdat we niet weten hoe de volledige tekst hiervan luidt.

het is niet helemaal onzin, maar en erg zwak argument, het houdt namelijk geen rekening met gezond verstand en de voordelen van een TV.

het ging niet om tv, maar om internet. Daarom begrijp ik deze uitspraak niet helemaal.

maar de argumenten die ik tot nu toe hoor zijn gewoon zwak en ontkennen de subjectiviteit van de keuze voor TV.

Toch heb ik eerder in dit topic aangegeven dat ik naast prinicpiële bezwaren ook nog rationele bezwaren heb tegen tv. Die kun je toch moeilijk zwak noemen. Heb je dat wel gelezen?

joris schreef:
Alle sex gaat van de tv, dus vanaf aanstaande najaar mag iedereen tv! Das fijn en prettig en zo.

Als de sex van de buis is, dan zijn we er nog niet hoor! Dan wordt er namelijk nog steeds gevloekt, en zal er nog steeds veel te veel moord en doodslag te zien zijn. Om over allerlei andere pulp als reality tv nog maar te zwijgen...

joris

Berichtdoor joris » 24 jul 2003 12:57

pieter
joris schreef:
Quote:

Als de sex van de buis is, dan zijn we er nog niet hoor! Dan wordt er namelijk nog steeds gevloekt, en zal er nog steeds veel te veel moord en doodslag te zien zijn. Om over allerlei andere pulp als reality tv nog maar te zwijgen...

nou, als die sex maar weg is, dat scheelt voor mij althans een hele hoop. Geweld en pulp daar trek ik wel grenzen in, dat trekt me niet.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 13:00

nou, als die sex maar weg is, dat scheelt voor mij althans een hele hoop. Geweld en pulp daar trek ik wel grenzen in, dat trekt me niet.

Da's natuurlijk wel een beetje halfslachtig, joris! Al geldt in deze voor mij eerlijkgezegd hetzelfde, toch heeft dat geweld enzo wellicht een negatievere invloed op de mensheid dan sex. Daarom moet het er evengoed vanaf.

joris

Berichtdoor joris » 24 jul 2003 13:05

misschien moet het er van af. Maar wat is geweld? Ik vind de leeftijd restrictie wel prima nu. Geweld maakt minder kapot dan sex denk ik bij volwassenen althans. Ik kijk niet naar geweldtv omdat de filmtrucs er te dicht op liggen is dus niet leuk. Ook vind ik het prinicipieel onjuist om e naar te kijken omdat God een God van liefde is.

Maar moet je heel nederland deze restrictie opleggen? Tja, t zou goed zijn voor de samenlving, goed voor de kinderen.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 13:08

Pieter schreef:
Ten eerste was dat niet persé mijn eigen redenatie, maar die van de generale synode van de gg. Ten tweede vraag ik me af wat er dan zo onzinnig is aan die redenatie. Ik zie er zelf wel wat in. Kun je dat eens uitleggen, kurtyo?

Het gaat mij er om dat je internet wel nodig kunt hebben voor je werk, maar tv ook. Verder vraag ik me af of je dan open internet nodig hebt (ik heb wel open internet, maar ik ben zelf dan ook niet tegen...). Met gefilterd internet (zeker via de eo.) kun je nog steeds de informatie vinden die je nodig hebt over het algemeen. En natuurlijk gebruik ik niet alleen tv voor mn studie. Ik vind het wel lekker om eens lekker wat anders te kijken hoor! Maar gebruik jij internet alleen voor je studie of je werk? Nee want dan zou je hier niet op het forum zitten. Dus... Je punt klopt niet... Het onderscheid is vaag en mijns inziens fout...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 13:23

Pieter schreef:Daar ben ik het dan ook mee eens. Al is er in het geval van (open)internet wel een bepaald spanningsveld. Het kan namelijk zo zijn dat je echt niet zonder kunt vanwege werk/studie. Volgens mij ligt dat voor tv toch anders.
OK, maar daarmee relativeer je wel het verleidingsargument.

Vandaar dat de synode van de gg hierover ook geen bindende uitspraak heeft gedaan. Zij laten voor zover ik weet dus ruimte om zelf de noodzaak van (open) internet af te wegen, zij het met grote voorzichtigheid.
Is er wel een bindenden uitspraak gedaan over TV? ik dacht van niet...

Ik vind het daarom ook jammer dat je de uitspraak van de synode krom noemt, ook al omdat we niet weten hoe de volledige tekst hiervan luidt.
wel goed lezen aub. Ik stelde dat de synode soms kromme argumentaties gebruikt, niet dat hun oordeel over internet krom is.

het ging niet om tv, maar om internet. Daarom begrijp ik deze uitspraak niet helemaal.[/quote] het gaat om de redenering opzich, die is geldig of niet. Maar je hebt gelijk het ging om internet.

maar de argumenten die ik tot nu toe hoor zijn gewoon zwak en ontkennen de subjectiviteit van de keuze voor TV.

Toch heb ik eerder in dit topic aangegeven dat ik naast prinicpiële bezwaren ook nog rationele bezwaren heb tegen tv. Die kun je toch moeilijk zwak noemen. Heb je dat wel gelezen?
je hebt gelijk je hebt inderdaad meer genoemd, sorry. De argumenten zijn m.i. ook wel steekhoudend.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 13:26

Het gaat mij er om dat je internet wel nodig kunt hebben voor je werk, maar tv ook.

Internet voor werk & studie kan nodig zijn, en dan kom je inderdaad een heel eind met bijv. Filternet. Ik kan me overigens niet zo goed voorstellen dat je tv echt nodig zou hebben voor je werk of studie, maar het is natuurlijk mogelijk. Tijdens mijn studie werd van mij gevraagd om programma's van de BBC te bekijken, maar die waren bijv. ook beschikbaar op video, die ik vervolgens ook wel weer op school kon kijken. Ik bedoel maar, er is altijd wel een manier te vinden lijkt me. In het geval van internet wordt dat m.i. toch steeds moeilijker.
Kun je eens concreet aangeven hoe je de tv nodig hebt voor je werk/studie? Wellicht dat ik je standpunt dan beter kan plaatsen.

Maar gebruik jij internet alleen voor je studie of je werk? Nee want dan zou je hier niet op het forum zitten.

Klopt. Ik verwoordde dan ook hetgeen volgens mij het standpunt is van de gg, want daar gaat dit topic tenslotte over: GG en tv. Ik heb al eerder aangegeven dat dit niet persé mijn eigen standpunt is, hoewel het er dichtbij ligt. Mijn bedoeling is alleen om de standpunten van de GG ten opzichte van deze zaken in hun context te plaatsen. Ik merk namelijk dat er hier op het forum nogal eenzijdig en vaak negatief tegen aan gekeken wordt. Dat wilde ik een beetje rechtzetten.

Dus... Je punt klopt niet... Het onderscheid is vaag en mijns inziens fout...

Ik hoop dat je me nu beter begrijpt.

Terug naar “Archief”