Fibreuze dysplasie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nita
Luitenant
Luitenant

Re: Fibreuze dysplasie

Berichtdoor nita » 17 aug 2010 19:52

schelpje3 schreef:Jammer dat ik het nu pas lees, in veel ziekenhuizen mag je een eigen CD meenemen, die kun je dan beluisteren tijdens het scannen.
Is toch een beetje afleiding dan.
Bijzonder dat je man erbij mag zijn, is niet gebruikelijk.
Ik hoop dat je met goed nieuws komt.

ja schelpje dat klopt idd, maar dat is alleen bij de MRI scan, dat is niet bij de botscan, dat is een onderzoek op de nucleaire geneeskunde. Je gaat niet in een buis, maar er is een vierkante plaat die komt op ongeveer 5 mm hoogte van je lichaam. Dat vond ik wel benauwd bij mijn hoofd vandaar. Verder is die magnetische straling niet als bij de rontgen of de MRI. De MRI is een sterker magnetisch veld (weet niet precies het verschil, maar daar komen ze tussendoor ook alleen maar binnen als het nodig is..en verder praten ze door de microfoon. Nu in deze ruimte zat de laborant zelf ook zonder bescherming dus weet niet precies wat voor straling dat is.

kwebbel schreef:ben ook wel benieuwd hoe het ging !
Weten ze al waar 'het zoeken naar woorden' vandaan komt en bijv. het mindere concentratievermogen?

nee helaas het is nog gissen, dus ben heel benieuwd wat ze denken

het is gelukkig weer achter de rug, alleen de laborant zei, (ik werk ook in dat ziekenhuis) nou die scan is klaar, en ik zag je kijken naar die plek/vlek, hij zij de arts zal wel zeggen wat het precies is. Maar je zag echt weer een vlek, dus ben heel benieuwd wat het is...spannend

2 september krijg ik de uitslag

vannacht droomde ik dat het fout was, en dat mn been dr af moest :( , hoop dat ik vannacht lekkerder zal slapen...

bedankt voor jullie meeleven

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 aug 2010 21:23

Ja, ik snap soms ook niet helemaal het verschil, bij een bepaalde scan mag je ook geen ritsen en andere ijzeren dingetjes in je kleding hebben (MRI geloof ik)
De meeste mensen praten over EEN SCAN, maar je hebt er meerdere.
Het is fijn dat het er allemaal is, maar het is vaak wel belastend en duurt lang.
Hopelijk krijg je een positieve uitslag Nita !
Duurt lang zeker, tot 2 september ?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 17 aug 2010 21:33

Een MRI snijd je lichaam als het ware in stukjes door röntgen straling. Zo kan het lichaam nauwkeurig bekeken worden.
Een botscan: er wordt nucluaire vloeistof ingespoten wat de botten a.h.w verkleurd. Daarna wordt het lichaam gescand en op het resultaat is dan het skelet afgebeeld. Afwijkingen zijn dan niet verkleurd.
Straling is niet heel erg, daarom is de laborant ook niet beschermd. Het is nucluaire straling die de patiënt minimaal uitstraalt. Ook verpleegkundigen hoeven dan niet beschermd te zijn, alleen wordt aangeraden om zwangere verpleegkundigen (in het begin van de zwangerschap) uit de buurt te houden, maar dat is meer omdat die meer patiënten verplegen die uitstralen en dat alles bij elkaar kan schadelijk zijn.

Nita: sterkte verder! Hopelijk komt je droom echt niet uit!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Bumba
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Bumba » 18 aug 2010 07:01

En, heb je lekkerder geslapen?

Marco Borsato zingt: "De meeste dromen zijn bedrog!" Hopelijk geldt dit voor jouw droom zeker!

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 18 aug 2010 08:44

Sterkte Nita!
Laatst gewijzigd door elvira (gast) op 18 aug 2010 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 aug 2010 08:59

Nita :wink:

nita schreef:het is gelukkig weer achter de rug, alleen de laborant zei, (ik werk ook in dat ziekenhuis) nou die scan is klaar, en ik zag je kijken naar die plek/vlek, hij zij de arts zal wel zeggen wat het precies is. Maar je zag echt weer een vlek, dus ben heel benieuwd wat het is...spannend

@Nita: ik begrijp dat je nu niet werkt ivm je been?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2010 10:30

mw schreef:Een MRI snijd je lichaam als het ware in stukjes door röntgen straling. Zo kan het lichaam nauwkeurig bekeken worden.
Een botscan: er wordt nucluaire vloeistof ingespoten wat de botten a.h.w verkleurd. Daarna wordt het lichaam gescand en op het resultaat is dan het skelet afgebeeld. Afwijkingen zijn dan niet verkleurd.
Straling is niet heel erg, daarom is de laborant ook niet beschermd. Het is nucluaire straling die de patiënt minimaal uitstraalt. Ook verpleegkundigen hoeven dan niet beschermd te zijn, alleen wordt aangeraden om zwangere verpleegkundigen (in het begin van de zwangerschap) uit de buurt te houden, maar dat is meer omdat die meer patiënten verplegen die uitstralen en dat alles bij elkaar kan schadelijk zijn.

Dank je voor deze uitleg, ik weet het opeens weer.
Is een DEXA scan hetzelfde als een botscan ? Weet jij dat ook ?
En wat gebeurt er precies tijdens een CT scan ?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 18 aug 2010 10:42

Ha Nita,
Lees net alles rondom jou.
HEEEEL VEEL STERKTE toegewenst!

*Annette*
Majoor
Majoor

Fibreuze dysplasie

Berichtdoor *Annette* » 18 aug 2010 11:47

Heel veel sterkte Nita, spannend het wachten! Hopelijk heb je vanacht beter kunnen slapen, vervelend zijn zulke dromen dan. Als ik iets eng vindt droom ik er ook vaak over, en natuurlijk gebeuren dan de ergste dingen of het gaat altijd mis.

Idd mag je bij een MRI geen sieraden, bh ed. om/aan. Alles waar 'ijzer' inzit. Dus gewoon 'n ondergoed, joggingsbroek en shirt aan. Owja ook sokken tegen koude voeten :wink:. Hier geen muziek bij de MRI, alleen 'n vreselijk kabaal van die scan ](*,). Al vond ik dat ook best wel benauwd en snap best dat mensen er panische van kunnen worden, je voelt je echt opgesloten in zo'n buis. Ik kon nog net als ik schuin naar achteren keek naar het plafon kijken. Ik had het advies meegekregen om m'n ogen dicht te doen, handen op de buik om zo m'n ademhaling te blijven voelen. Zo'n raar advies was dat nog niet :)!
Wat de toekomst brengen moge........

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 aug 2010 12:16

Nita, ik lees nu van het onderzoek. Sterkte met afwachten van de uitslag, en hopelijk valt 't mee en slaap je in de tussentijd goed/beter!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 18 aug 2010 12:31

schelpje3 schreef:
mw schreef:Een MRI snijd je lichaam als het ware in stukjes door röntgen straling. Zo kan het lichaam nauwkeurig bekeken worden.

DEXA is een scan om de botdichtheid te meten (hoeveelheid kalk in de botten). Wel een soortbotscan dus, maar niet de botscan zoals ik hierboven heb beschreven.
CT scan is hetzelfde principe als een MRI, alleen die snijdt het lichaam niet in zulke kleine stukjes als een MRI. Een CT scan duurt enkele minuten. (MRI vaak veel langer, ongev. 30 min). Bij een CTscan wordt vaak ook contrast gebruikt om organen beter af te beelden.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 18 aug 2010 12:32

allereerst bedankt voor jullie reacties en meeleven, doet me meer dan jullie misschien denken...

kwebbel schreef:@Nita: ik begrijp dat je nu niet werkt ivm je been?

klopt idd, maar moet zowiezo op zoek naar een baan, toen ik trouwde en in zeeland kwam wonen, toen werd het werken steeds zwaarder voor mijn been. Ik had een jaarcontract, en dat werd natuurlijk niet verlengd. Toen ben ik stage gaan lopen, zodat ik doktersassistent opleiding af kon maken, en dat heb ik dus nu helemaal klaar. Dus zodra ik weer kan, ga ik solliciteren voor een baan..[quote="*Annette*"]Heel veel sterkte Nita, spannend het wachten! Hopelijk heb je vanacht beter kunnen slapen, vervelend zijn zulke dromen dan. Als ik iets eng vindt droom ik er ook vaak over, en natuurlijk gebeuren dan de ergste dingen of het gaat altijd mis.

@ le chat, dank je, ja vannacht als een blok geslapen gelukkig maar!

@ annette, tja dat geluid, das echt net of ze een badkamer aan het verbouwen zijn he!!maar die MRI had ik destijds wel muziek dat vond ik wel fijn. het ligt er ook aan waar ze een scan van willen hebben, niet altijd hoef je er met je hoofd in gelukkig...want dat is echt griezelig idd..

@ toppie en elvira bedankt

@schelpje
een DEXA scan is iets anders, die meet de botdichtheid (voor onderzoek naar botontkalking) scan ziet er ook anders uit
CT scan lijkt op een MRI scan, maar de CT heeft geen tunnel
bij een MRI is er een sterk magnetisch veld en rontgenstralen, en bij de CT scan wordt alleen met de rontgenstralen gewerkt.

@ bumba en mw. nee hoop idd dat die droom niet uitkomt!! enne dat dat liedje idd klopt, heb em hier op CD ;)

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 18 aug 2010 12:35

mw schreef:
schelpje3 schreef:

DEXA is een scan om de botdichtheid te meten (hoeveelheid kalk in de botten). Wel een soortbotscan dus, maar niet de botscan zoals ik hierboven heb beschreven.
CT scan is hetzelfde principe als een MRI, alleen die snijdt het lichaam niet in zulke kleine stukjes als een MRI. Een CT scan duurt enkele minuten. (MRI vaak veel langer, ongev. 30 min). Bij een CTscan wordt vaak ook contrast gebruikt om organen beter af te beelden.

ja klopt idd, MRI kan ook met contrast, dan heb je even een soort infuus.
nog een verschil is
MRI en CT scan gebeurd op de rontgen
botscan is op de nucleaire geneeskunde, en na inspuiting van die stof, moet je een liter water drinken. Dus een paar uur na inspuiten wordt de scan pas gemaakt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 aug 2010 12:42

1 van mijn kinderen kreeg op zn 12e een DEXA scan, daarmee werd voorspeld wat zijn botleeftijd was en hoe lang hij zou worden.
Het is exact uitgekomen :!:

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 18 aug 2010 12:50

schelpje3 schreef:1 van mijn kinderen kreeg op zn 12e een DEXA scan, daarmee werd voorspeld wat zijn botleeftijd was en hoe lang hij zou worden.
Het is exact uitgekomen :!:

huh wat grappig wist niet dat dat kon
hoe vond hij die dexa scan?

Terug naar “Archief”