Berichtdoor Katlheen » 02 mei 2010 16:14
Ik snap dat er veel ophef is over deze uitspraak. Je kunt idd zeggen dat het einde van de democratie in zicht is met zo'n uitspraak. Waar bemoeit een rechter zich tenslotte mee?
Anderzijds, al dan niet met geweld, proberen we in andere delen van de wereld democratie en vrouwenrechten, gelijkheid, vrijheid enz, te verspreiden. Een beetje raar dat er dan in je eigen parlament een partij zit die vrouwen niet accepteren op hun lijst. Ik snap heel goed dat je dan op grond van een internationaal verdrag, dat niet mag verbieden. Of je het in de praktijk uitvoert, dat is een ander verhaal. Dat kunnen ze je ook niet afdwingen, lijkt mij. Maar het moet theoretisch wel mogelijk zijn voor vrouwen om op de lijst te komen staan, als ze geschikt zijn natuurlijk, en dat hangt niet af van het geslacht.
Opmerkingen over kerk en staat moeten gescheiden zijn, zeker, heel goed, maar dan heeft de SGP ook geen fluit te zoeken in de Tweede Kamer, scheiding van kerk en staat werkt 2 kanten op.
Het zou de feministische voorvechters uiteraard ook sieren als ze bijvoorbeeld ook zo fanatiek opkomen voor vrouwenrechten binnen de islam, want alleen schieten op de SGP achterban is nogal makkelijk.
Het moment dat een overheid zich gaat bemoeien met de inhoud van je kerkelijk leven etc, dat is het moment dat we wel de hakken in het zand moeten zetten en zeggen: tot hier en niet verder!
Als zo'n pvda tuthola zich gaat bemoeien met wie een hostie krijgt en wie niet, dan is ze verkeerd bezig.
Dat de overheid zich gaat bemoeien met bepaalde standpunten van een politieke partij, dus publiekelijk, dat kan ik me goed voorstellen.
Kortom, laat ze maar lekker het standpunt aanpassen, dan doen ze keurig wat wordt verlangd, en in de praktijk laten ze het gewoon lekker bij het oude. Krijgen ze nog subsidie ook, dus win win situatie zou ik zeggen.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.