Lange broek voor vrouwen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 28 jun 2003 18:32

ach wilko,

ik denk eerder dan niemand meer echt veel zin heeft om serieus op het onderwerp in teg aan omdat het al zo vaak is langsgekomen.

En euh, wie een rok draagt doet het om de Heer. WIe geen rok draagt doet het ook voor de Heer. Als dat ons uitgangspunt is, is er niets aan de hand lijkt mij.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 28 jun 2003 18:47

Beste Wilko,

het zou niet verheugend zijn als reformatorischen herkend moeten worden aan hun rok, vind je zelf ook niet?

Verder vind ik het geen zinnig onderwerp.

Groetjes van Chloë

PS: wat is er mis met dagblad Trouw? :wink:

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 jun 2003 07:11

Cybercurse schreef: Verder vind ik dat je 's zondags in de kerk (God's huis!) je jezelf netter hoort tekleden en dus als vrouw beter een rok aan kunt doen, net zoals een man er ook netjes uit moet zien.

Argh wat een dom argument. Ik vind mezelf veel netter in een broek dan in een rok, dus dat is al de eerste reden waarom ik een broek draag. Ten tweede er staat nergens een argument in de bijbel dat je geen broek mag dragen. Ten derde ik draag geen (korte) rok, omdat er dan van die ranzige mannen naar je benen zitten te kijken (sorry gat het idee al *kots*)

zucht waarom reageer ik eigenlijk op deze topic. Het heeft gewoon geen zin :| :?
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

joris

Berichtdoor joris » 29 jun 2003 07:52

Ranzige mannen? In de gemeente? Kinderen van God?

Immortal

Berichtdoor Immortal » 29 jun 2003 14:18

Als je maar met je hele hart van God houdt! En Hij houdt tuurlijk van jou met broek of rok. Ik snap wel dat mensen zeggen dat je in het huis van God je netter moet kleden, maar als je dan zou bidden zou ik dan ook vinden dat je je moet verkleden ofzo. Alsof God je alleen in de kerk ziet en dan op je let.

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 29 jun 2003 16:49

joris schreef:Ranzige mannen? In de gemeente? Kinderen van God?

haha ja die heb je ook, maar ik doel meer op mannen die heel de dag op het station staan om meisjes te bekijken(ik noem maar geen bepaald ras :mrgreen: dat kunnen jullie zelf al raden)
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 29 jun 2003 17:36

Hebben we al gekeken naar de praktische voordelen van een broek?
1] Je kan tenminste op veel meer manieren ergens gaan zitten zonder je zorgen hoeven te maken of je inkijk hebt
2] Bij broeken heb je er ook geen last van dat ze tijdens harde wind ineens omhoog kunnen vliegen
3] Broeken fietsen veel prettiger
4] In de winter heb je minder kans op blaasontsteking

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 29 jun 2003 18:59

Trieste discussie, wat maakt het uit, het gaat om het hart.
:?
Zo kan je over tich van onderwerpen praten.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 29 jun 2003 20:27

Vroeger droegen vrouwen altijd een rok, dus de verandering die de laatste jaren ontstaan is, is broekendragende vrouwen.

Dit vind ik een slap argument Lizzz. Vroeger was het namelijk ook voor mannen heel normaal een rok te dragen. De Romeinen deden het, de grieken, etc. Allemaal op andere manieren, maar het waren rokken. Dus wat is je punt? Moeten alle mannen maar weer in een rok gaan lopen? Maar dat is niet meer van deze tijd, dat hoort niet bij de cultuur. Of wel? Weet je, iedereen moet zelf weten wat ze vinden van het dragen van rokken. Maar respecteer andersdenkenden ook...

En aan rokken neemt toch niemand een aanstoot

Dat zeg jij. Verder: waarom wel aan een nette broek en niet aan een normale rok? Respect moet van twee kanten komen.

1. Mag ik hieruit concluderen dat er in dit topic geen typische reformatorische jongeren reageren die op het Lodensteijn zitten of andere reformatorische scholen waar rokken verplicht zijn?

Ik heb op een school gezeten waar rokken verplicht waren. Gelukkig dat ik een jongen ben. Maar waaruit concludeer je dat?

2. Mag ik hieruit concluderen dat de zogenaamde 'reformatorischen' in dit topic het onderscheid tussen man en vrouw door middel van de kleding niet belangrijk vinden en eigenlijk maar achterhaald, en men doet om de lieve vrede wil maar een rok aan om toch maar lekker mee te doen?

Ik zou er op en top vrouwelijk bij lopen als ik de broek van mijn moeder zou aan trekken. Als jij die broek nu eens aan trekt en een hele week draagt: dan mag je terugkomen met deze opmerking. Als je er dan nog van overtuigd bent dat en vrouw zich niet kan onderscheiden van de man d.m.v. een broek dan neem ik de moeite eens heel goed na te denken over mijn standpunt.

3. Mag ik hieruit concluderen dat de helft maar schijnheilig loopt mee te doen met de (voor mij niet ongezonde) opvatting van de gereformeerde gezindte dat je een rok moet dragen en daardoor kuddegedrag vertoont. Dat terwijl men ten diepste totaal geen aandacht geeft aan het uiterlijke (het gaat toch om het innerlijk). Alsof het innerlijk geen invloed heeft op het uiterlijke. En dat uiterlijk maar farizeeistisch is, en rokken voor vrouwen maar een mensenvondst is. Oke, we hebben nog wel respect voor die achterhaalde mensen die dat nog vinden, maar wij moeten er niets van hebben, daar staan wij toch lekker boven.

Ten eerste ben ik het persoonlijk helemaal niet eens met het reformatorische standpunt van 'de broek'. En waar haal je het vandaan dat mensen schijnheilig lopen te doen???

Wij benaderen een punker anders dan een man in een pak. Een gothic gast die alles lekker zwart wil doen heeft een negatieve uitstraling.

Ik in principe niet. Het ligt er aan wat voor relatie ik met die persoon heb... Jammer dat jij dat wel doet. Prik ook eens ergens door heen... Bedenk eens waarom iemand iets doet, en veroordeel hem/haar niet direct op uiterlijke kenmerken.

Nee, een meisje in een rok is niet 'cool' of 'vet'

Een meisje kan er wel degelijk 'cool' of 'vet' uitzien met een rok.

maar wel bijbels gekleed: eerbaar, duidelijk het onderscheid vertonend tussen man en vrouw.

Mag ik hier uit concluderen dat jij een vrouw met een broek onbijbels vindt? Jammer. Nogmaals: een vrouw met een broek lijkt niet per definitie op een man. Of draag jij supperstrakke stretchbroeken? Van die lichtblauwe?? Dan ga ik me weer heel andere dingen afvragen.

Waarom wordt er toch zo ontzettend tegenaan geschopt.

Ik schop niet, ik vraag om wederzijds respect. Met EN zonder broek...

Kijk, als dit nu een forum van het dagblad "Trouw" was, of van de "NCRV", of een "Oneway-forum"...dan had ik alle opmerkingen wel kunnen plaatsen. Maar een refowebforum, waar je mensen verwacht die dit gebruik in de gereformeerde gezindte nog wel kunnen verdedigen, daar verwacht je dit soort opmerkingen niet. Stelletje neprefo's, voor de buitenwereld in een rok lopen, op school in een rok lopen, in de kerk met een rok aan......en ondertussen het maar niks vinden, liever een broek dragen! Gek he, dat de buitenwereld refo's vaak maar hypocriet vindt

Dus jij vind iemand met een broek een neprefo? Mag ik tevens concluderen dat mensen met een broek (vrouwen) GEEN goede christen zijn? Ik kots op zulke opmerkingen. Gek he, dat de buitenwereld kotst op christenen. Die lui kraken elkaar binnenshuis af, zijn het nooit eens, veroordelen aan een stuk door, vinden zichzelf uitermate goed maar de andere erg slecht... Gek he??? Ga eerst eens bij jezelf te rade...

Butterfly:
ik noem maar geen bepaald ras dat kunnen jullie zelf al raden)

Ik proef discriminatie. Daar houd ik niet van... Zeker niet op een christelijk forum

Hebben we al gekeken naar de praktische voordelen van een broek?

De meeste tegenstand komt vaak van mannen heb ik het idee. Bij hen moet je niet aankomen met praktische zaken... De meeste hebben namelijk nog nooit een rok aangehad :mrgreen:

joris

Berichtdoor joris » 29 jun 2003 21:15

op zich wel apart natuurlijk dat er nog geen bijbelteksten genoemd zijn. Als je je leven wilt laten leiden door God dan horen er bijbelteksten te vinden te zijn bij keuzes die je maakt.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 30 jun 2003 08:43

Wilko schreef:1. Mag ik hieruit concluderen dat er in dit topic geen typische reformatorische jongeren reageren die op het Lodensteijn zitten of andere reformatorische scholen waar rokken verplicht zijn?
of

misschien wel, dat zou ik niet weten. misschien is het leuk om onder "leeftijd" ook nog "school" te vermelden.

2. Mag ik hieruit concluderen dat de zogenaamde 'reformatorischen' in dit topic het onderscheid tussen man en vrouw door middel van de kleding niet belangrijk vinden en eigenlijk maar achterhaald, en men doet om de lieve vrede wil maar een rok aan om toch maar lekker mee te doen?

het onderscheid tussen mannen en vrouwen vind ik zeker niet achterhaald, sterker nog, ik hecht er veel waarde aan. alleen de vorm zie ik wat anders, ik denk niet dat een vrouw per sé een rok aan moet om zich als vrouw te kleden. vrouwen in broek kunnen er uitermate vrouwelijk uit zien. persoonlijk vind ik een rok mooier (tenminste, een mooie rok :D ), maar dat is een persoonlijke voorkeur. inderdaad zou je het kunnen noemen dat men om de lieve vrede maar een rok aandoet, je zou het ook zo kunnen zien dat men het doet om niet te kwetsen, of aan te passen (uitermate Bijbels, zou ik zeggen).

Mag ik hieruit concluderen dat de helft maar schijnheilig loopt mee te doen met de (voor mij niet ongezonde) opvatting van de gereformeerde gezindte dat je een rok moet dragen en daardoor kuddegedrag vertoont. Dat terwijl men ten diepste totaal geen aandacht geeft aan het uiterlijke (het gaat toch om het innerlijk). Alsof het innerlijk geen invloed heeft op het uiterlijke. En dat uiterlijk maar farizeeistisch is, en rokken voor vrouwen maar een mensenvondst is. Oke, we hebben nog wel respect voor die achterhaalde mensen die dat nog vinden, maar wij moeten er niets van hebben, daar staan wij toch lekker boven.[/b]

je concludeert wel veel en erg snel naar mijn zin. natuurlijk mag je dit concluderen, maar ik vind het wel een voorbarige conclusie. je zou er beter aan doen je iets meer te verdiepen. ik vind een rok dragen op zich niet schijnheilig, je kunt het ook zien als geen aanstoot geven, dat zou ik eerder heilig noemen dan schijnheilig. wie welke intenties heeft zou ik zo niet kunnen zeggen. kuddegedrag kun je ook twee kanten op uitleggen, het dragen van een rok kun je kuddegedrag noemen (meewaaien met de refo-wind), het dragen van een broek ook (wereldgelijkvormigheid). uiteraard is het innerlijk van invloed op het uiterlijk, maar ik zie het uiterlijk van een vrouw niet exclusief verbonden aan een rok. inderdaad is een rok voor een vrouw maar een mensenvondst, maar uiterlijk zie ik zeker niet als farizeeïstisch. ik vind het vooral belangrijk dat kleding kuis, eenvoudig, en functioneel.

motheus 2 wordt al gewaarschuwd voor het zich oppronken naar de stijl van de wereld. Heeft dat ons niets te zeggen, en zegt het uiterlijk vaak niet iets over je binnenste.

hm, dan denk ik eerder aan gala-jurken, en veel te dure merk-kleding, overdaad aan sierraden, enz. niet direct aan een eenvoudige broek.

Hoe wordt er tegen christenen aangekeken? Nee, een meisje in een rok is niet 'cool' of 'vet', maar wel bijbels gekleed: eerbaar, duidelijk het onderscheid vertonend tussen man en vrouw. Waarom wordt er toch zo ontzettend tegenaan geschopt.

omdat, nogmaals, een rok niet het enige en exclusieve verschil is tussen man en vrouw. bovendien vind ik veel rokken lang niet zo eerbaar als een broek. er wordt ook niet tegenaangeschopt, ik heb hier nog niemand zien schoppen tegen een rok an sich, wel tegen de (in mijn ogen onterechte) manier waarmee sommigen een rok sacraliseren.

Kijk, als dit nu een forum van het dagblad "Trouw" was, of van de "NCRV", of een "Oneway-forum"...dan had ik alle opmerkingen wel kunnen plaatsen. Maar een refowebforum, waar je mensen verwacht die dit gebruik in de gereformeerde gezindte nog wel kunnen verdedigen, daar verwacht je dit soort opmerkingen niet. Stelletje neprefo's, voor de buitenwereld in een rok lopen, op school in een rok lopen, in de kerk met een rok aan......en ondertussen het maar niks vinden, liever een broek dragen! Gek he, dat de buitenwereld refo's vaak maar hypocriet vindt :roll:

hm, als dit het dagblad "Trouw"was, enz... dan had ik het volgende nog wel kunnen plaatsen ("Stelletje neprefo's!). het is toch een teken van christelijkheid als je liefde toont? dat blijkt hier niet direct uit, en ook de beschuldigingen van schijnheiligheid vind ik daar moeilijk bij passen. \

en misschien zijn er in de reformatorische gezindte, of i.i.g. op dit forum, inderdaad minder mensen die het dragen van een rok voor een vrouw als gebod zien. en ik heb vaker het idee dat de hypocrisie-gedachte meer voorkomt uit het dragen van een rok in combinatie met bijzonder wereldse dingen (stelen, liegen, roddelen, liefdeloosheid, arrogantie, enz.) dan het dragen van een rok terwijl je het er niet mee eens bent.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 30 jun 2003 09:12

kurtyo schreef:
Vroeger droegen vrouwen altijd een rok, dus de verandering die de laatste jaren ontstaan is, is broekendragende vrouwen.

Dit vind ik een slap argument Lizzz. Vroeger was het namelijk ook voor mannen heel normaal een rok te dragen. De Romeinen deden het, de grieken, etc. Allemaal op andere manieren, maar het waren rokken. Dus wat is je punt? Moeten alle mannen maar weer in een rok gaan lopen? Maar dat is niet meer van deze tijd, dat hoort niet bij de cultuur. Of wel? Weet je, iedereen moet zelf weten wat ze vinden van het dragen van rokken. Maar respecteer andersdenkenden ook...

Hmm nou het was ook niet mijn argument, maar ik wilde ff duidelijk maken dat het logisch is dat mensen eerder een aanstoot nemen aan broeken dan aan rokken. Dan heb ik het over nétte rokken... (had ik toch al n x gezegd?)
En als in deze cultuur nog steeds rokken gedragen kunnen worden, is dat ook een ander verhaal dan rokkendragende mannen, sowieso omdat dat in Nederland nog nooit de gewoonte is geweest (afgezien van berenvelletjes misschien).
Het is gewoon niet zo dat rokken voor vrouwen in deze cultuur niet meer kunnen, en op zich maken rokken het verschil tussen man en vrouw natuurlijk wel groter.
Op zich is er best wat voor rokken te zeggen hoor, misschien meer ertegen, maar bekijk het dan ajb niet van een kant, want wat is daarmee het verschil tussen rokken verplicht stellen?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jun 2003 09:50

top lizz, dat je rekening houdt met anderen! Vindt ik een goede houding inzake rokken/broeken.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 30 jun 2003 09:54

haha....mijn nichtjes hielden ook rekening met mij....pff, heel wat jaartjes geleden had ik een krantenwijk, ik kwam dan altijd langs mn oom en tante, zodra mn nichtjes mij zagen rende ze heel hard weg omdat ze een broek aanhadden......grr hoe schijnheilig is dit, echt belachelijk, ze proberen nog steeds zoveel mogelijk familie te ontwijken, sorry maar ik vind dit zo belachelijk en ook geen rekening houden met, meer!!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jun 2003 09:56

zodra mn nichtjes mij zagen rende ze heel hard weg omdat ze een broek aanhadden......
slecht geweten...

Terug naar “Archief”