Wilko schreef:1. Mag ik hieruit concluderen dat er in dit topic geen typische reformatorische jongeren reageren die op het Lodensteijn zitten of andere reformatorische scholen waar rokken verplicht zijn?
of
misschien wel, dat zou ik niet weten. misschien is het leuk om onder "leeftijd" ook nog "school" te vermelden.
2. Mag ik hieruit concluderen dat de zogenaamde 'reformatorischen' in dit topic het onderscheid tussen man en vrouw door middel van de kleding niet belangrijk vinden en eigenlijk maar achterhaald, en men doet om de lieve vrede wil maar een rok aan om toch maar lekker mee te doen?
het onderscheid tussen mannen en vrouwen vind ik zeker niet achterhaald, sterker nog, ik hecht er veel waarde aan. alleen de vorm zie ik wat anders, ik denk niet dat een vrouw per sé een rok aan moet om zich als vrouw te kleden. vrouwen in broek kunnen er uitermate vrouwelijk uit zien. persoonlijk vind ik een rok mooier (tenminste, een mooie rok

), maar dat is een persoonlijke voorkeur. inderdaad zou je het kunnen noemen dat men om de lieve vrede maar een rok aandoet, je zou het ook zo kunnen zien dat men het doet om niet te kwetsen, of aan te passen (uitermate Bijbels, zou ik zeggen).
Mag ik hieruit concluderen dat de helft maar schijnheilig loopt mee te doen met de (voor mij niet ongezonde) opvatting van de gereformeerde gezindte dat je een rok moet dragen en daardoor kuddegedrag vertoont. Dat terwijl men ten diepste totaal geen aandacht geeft aan het uiterlijke (het gaat toch om het innerlijk). Alsof het innerlijk geen invloed heeft op het uiterlijke. En dat uiterlijk maar farizeeistisch is, en rokken voor vrouwen maar een mensenvondst is. Oke, we hebben nog wel respect voor die achterhaalde mensen die dat nog vinden, maar wij moeten er niets van hebben, daar staan wij toch lekker boven.[/b]
je concludeert wel veel en erg snel naar mijn zin. natuurlijk mag je dit concluderen, maar ik vind het wel een voorbarige conclusie. je zou er beter aan doen je iets meer te verdiepen. ik vind een rok dragen op zich niet schijnheilig, je kunt het ook zien als geen aanstoot geven, dat zou ik eerder heilig noemen dan schijnheilig. wie welke intenties heeft zou ik zo niet kunnen zeggen. kuddegedrag kun je ook twee kanten op uitleggen, het dragen van een rok kun je kuddegedrag noemen (meewaaien met de refo-wind), het dragen van een broek ook (wereldgelijkvormigheid). uiteraard is het innerlijk van invloed op het uiterlijk, maar ik zie het uiterlijk van een vrouw niet exclusief verbonden aan een rok. inderdaad is een rok voor een vrouw maar een mensenvondst, maar uiterlijk zie ik zeker niet als farizeeïstisch. ik vind het vooral belangrijk dat kleding kuis, eenvoudig, en functioneel.
motheus 2 wordt al gewaarschuwd voor het zich oppronken naar de stijl van de wereld. Heeft dat ons niets te zeggen, en zegt het uiterlijk vaak niet iets over je binnenste.
hm, dan denk ik eerder aan gala-jurken, en veel te dure merk-kleding, overdaad aan sierraden, enz. niet direct aan een eenvoudige broek.
Hoe wordt er tegen christenen aangekeken? Nee, een meisje in een rok is niet 'cool' of 'vet', maar wel bijbels gekleed: eerbaar, duidelijk het onderscheid vertonend tussen man en vrouw. Waarom wordt er toch zo ontzettend tegenaan geschopt.
omdat, nogmaals, een rok niet het enige en exclusieve verschil is tussen man en vrouw. bovendien vind ik veel rokken lang niet zo eerbaar als een broek. er wordt ook niet tegenaangeschopt, ik heb hier nog niemand zien schoppen tegen een rok an sich, wel tegen de (in mijn ogen onterechte) manier waarmee sommigen een rok sacraliseren.
Kijk, als dit nu een forum van het dagblad "Trouw" was, of van de "NCRV", of een "Oneway-forum"...dan had ik alle opmerkingen wel kunnen plaatsen. Maar een refowebforum, waar je mensen verwacht die dit gebruik in de gereformeerde gezindte nog wel kunnen verdedigen, daar verwacht je dit soort opmerkingen niet. Stelletje neprefo's, voor de buitenwereld in een rok lopen, op school in een rok lopen, in de kerk met een rok aan......en ondertussen het maar niks vinden, liever een broek dragen! Gek he, dat de buitenwereld refo's vaak maar hypocriet vindt

hm, als dit het dagblad "Trouw"was, enz... dan had ik het volgende nog wel kunnen plaatsen ("Stelletje neprefo's!). het is toch een teken van christelijkheid als je liefde toont? dat blijkt hier niet direct uit, en ook de beschuldigingen van schijnheiligheid vind ik daar moeilijk bij passen. \
en misschien zijn er in de reformatorische gezindte, of i.i.g. op dit forum, inderdaad minder mensen die het dragen van een rok voor een vrouw als gebod zien. en ik heb vaker het idee dat de hypocrisie-gedachte meer voorkomt uit het dragen van een rok in combinatie met bijzonder wereldse dingen (stelen, liegen, roddelen, liefdeloosheid, arrogantie, enz.) dan het dragen van een rok terwijl je het er niet mee eens bent.